Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor slår ikke elektriske motorsykler ann?

Startet av elektrolux, mandag 14. juni 2021, klokken 07:53

« forrige - neste »

elektrolux

Denne videoen stiller spørsmålet og gir en god analyse på problemet.

https://youtu.be/O2zlYpy6QCM

Har selv flere elektriske 2-3 og 4 hjuls MC, men når jeg skulle ha en "ordentlig" MC ble det likevel en med eksospotte.

Til bruk i nærområdet er en elektrisk scooter genial, men når en kondensator eller halvleder til 10-100 kr feiler må hele laderen til 25000 kr byttes. Blir nesten som å måtte kjøpe en ny motor fordel vannpumpen må byttes.

For å oppnå tilstrekkelig aerodynamikk må sykkelen kapsles og senkes noe Peraves har gjort, men da faller de fleste kjøperne vekk grunnet kost og muligens image.

Og så er det ladehastigheten: Med over halve forbruket sammenlignet med en bil, men gjerne 1/10 del så stort batteri er hurtiglading ganske tregt, og begrensende i forhold til den frihetsfølelsen en MC skal gi.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Counterpointer

Du er inne på de vesentlige tingene + at motorsyklister er i enda større grad enn bileiere opptatt av motorlyd. Mc har jo også et utvalg av utgaver med mye lyd av heftig type.

Personlig synes jeg også det føles litt utrygt/rart at andre trafikanter ikke kan høre meg. Spesielt fotgjengere blir en utfordring når en er rask og lydløs (merkelig at det ikke er kommet krav om lydgenerator på el mc.........)

elektrolux

Please, ikke sett EU byråkratene på slike ideer. Siste vi trenger er enda mer lyd. Ille nok med elbilene som høres ut som uroer og som bråker mer enn en moderne dieselbil.

Kjører en så sakte at det ikke er dekk/vind støy kan en stoppe på en-to meter om nødvendig. En kan uansett aldri ta for gitt at andre hører at en nærmer seg. Det er selvfølgelig et lite sjokk å oppdage et stille kjøretøy der en ikke forventer det, men det samme kan en si om personer en ikke forventer å møte like bak et hjørne eller en dør.

Det betyr ikke at det har vært en farlig situasjon.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Counterpointer

Er helt enig i at lyd er helt unødvendig på biler. De lager mer enn nok lyd med dekkene.
Slik er det ikke med mc. Hvertfall de Zero'ene jeg har kjørt. Mener ikke den må være permanent, jeg synes det hadde vært greit med en knapp. Det å bruke hornet passer seg dårlig synes jeg.

oivindg

Jeg kunne godt tenkt meg elektrisk motorsykkel. Tror ikke jeg hadde savnet motorlyden. Men jeg kjører gjerne dagsetapper på 45-50 mil flere dager på rad, så det må skje store fremskritt på batterisiden for at det skal være aktuelt med el-MC for min del.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

turfsurf

Sitat fra: oivindg på onsdag 16. juni 2021, klokken 09:46
Tror ikke jeg hadde savnet motorlyden. Men jeg kjører gjerne dagsetapper på 45-50 mil flere dager på rad, så det må skje store fremskritt på batterisiden for at det skal være aktuelt med el-MC for min del.
Dagsetapper på 45-50 mil bør vel ikke være noe problem. To-tre ladestopp så er vel det gjort.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

oivindg

Sitat fra: turfsurf på onsdag 16. juni 2021, klokken 10:04
Sitat fra: oivindg på onsdag 16. juni 2021, klokken 09:46
Tror ikke jeg hadde savnet motorlyden. Men jeg kjører gjerne dagsetapper på 45-50 mil flere dager på rad, så det må skje store fremskritt på batterisiden for at det skal være aktuelt med el-MC for min del.
Dagsetapper på 45-50 mil bør vel ikke være noe problem. To-tre ladestopp så er vel det gjort.
Ønsker ikke å bruke flere timer underveis for å lade. Vanligvis stopper jeg én eller to ganger en halvtimes tid i løpet av en dag. Ønsker heller ikke å måtte planlegge turene mine.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

turfsurf

Sitat fra: oivindg på onsdag 16. juni 2021, klokken 11:55
Ønsker ikke å bruke flere timer underveis for å lade. Vanligvis stopper jeg én eller to ganger en halvtimes tid i løpet av en dag. Ønsker heller ikke å måtte planlegge turene mine.
Hvor lang rekkevidde har du på motorsykkelen i dag. Da jeg kjørte MC var ikke rekkevidden noe særlig over 20 mil, så jeg måtte uansett planlegge med å stoppe for å fylle bensin. Med en halvtimes stopp får man jo ladet mye. Tror ikke det er veldig mye igjen før el-MC er der mtp rekkevidde.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

oivindg

Sitat fra: turfsurf på onsdag 16. juni 2021, klokken 12:21
Sitat fra: oivindg på onsdag 16. juni 2021, klokken 11:55
Ønsker ikke å bruke flere timer underveis for å lade. Vanligvis stopper jeg én eller to ganger en halvtimes tid i løpet av en dag. Ønsker heller ikke å måtte planlegge turene mine.
Hvor lang rekkevidde har du på motorsykkelen i dag. Da jeg kjørte MC var ikke rekkevidden noe særlig over 20 mil, så jeg måtte uansett planlegge med å stoppe for å fylle bensin. Med en halvtimes stopp får man jo ladet mye. Tror ikke det er veldig mye igjen før el-MC er der mtp rekkevidde.
Det er vel ingen el-MCer som har hurtiglading i dag? Tror ikke det monner mye med en halvtimes lading.

På langturer har jeg 50 mil rekkevidde. Noe kortere ved litt hardere kjøring.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

turfsurf

Sitat fra: oivindg på onsdag 16. juni 2021, klokken 13:10
Det er vel ingen el-MCer som har hurtiglading i dag? Tror ikke det monner mye med en halvtimes lading.
Lightning LS-218 og Energica Ego bl.a har DC hurtiglading. Ca 15 mil på en halvtime.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Zero tilbyr også hurtiglading som tilvalg og HD Livewire har det, men det er likevel litt for kort rekkevidde og lang ladetid.

Touring mc er et stykke frem.

Alt går om en legger til rette for det tar seg tiden og aksepterer begrensninger, men det blir for veldig spesielt interesserte.

Som kort pendlertransport, bykjøring og fritidskjøring er det allerede bra nok.

RJK

Hvorfor slår ikke elektriske motorsykler ann?

Fordi de er oppdratt pent...!

:laugh:

Litt mere seriøst. Folk har en oppfatning om hvor lang rekkevidde man liksom må ha, selv om 90 % av turene er langt under range, men man ønsker å kjøpe etter langturene. Tanken om å måtte stoppe et ukjent sted og trenge lading, men ikke vite om man får ladet der man er. Dessuten er det lite inspirerende å dra med seg el ladekabel om den er like massiv som en for elbiler. Hvor skal den gjøres av?

Det er også begrenset med forhandlere som tar inn elsyklene. Bor man i Oslo, så er det for så vidt greit nok, men bor man lengre unna, så hvor får man kjøpt de., og hvor får man utført service, vedlikehold og reparasjoner fra folk som kjenner produktene? Da blir det lang mere usikkert enn å kjøpe en ice-versjon som de fleste kan sette seg inn i og ekspertise finnes det en gode del av.

Dessuten, prisene for elversjonene er dyre, selv om man får kjøpt de uten mva, og det blir litt lite når man bor klimatisk slik til at det blir en sommerleke for de fleste, og ikke et reelt alternativ til å eie en bil. I land lengre sør, kan man klare seg med en MC så lenge man maks er 2.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektrolux

Sitat fra: oivindg på onsdag 16. juni 2021, klokken 11:55
Sitat fra: turfsurf på onsdag 16. juni 2021, klokken 10:04
Sitat fra: oivindg på onsdag 16. juni 2021, klokken 09:46
Tror ikke jeg hadde savnet motorlyden. Men jeg kjører gjerne dagsetapper på 45-50 mil flere dager på rad, så det må skje store fremskritt på batterisiden for at det skal være aktuelt med el-MC for min del.
Dagsetapper på 45-50 mil bør vel ikke være noe problem. To-tre ladestopp så er vel det gjort.
Ønsker ikke å bruke flere timer underveis for å lade. Vanligvis stopper jeg én eller to ganger en halvtimes tid i løpet av en dag. Ønsker heller ikke å måtte planlegge turene mine.

Løsningen på dette er nevnt i videoen, og er i praksis en Monoracer. Den klarer rundt 400-500 km på en lading.

Se www.krafteier.de
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Counterpointer

Sitat fra: elektrolux på torsdag 17. juni 2021, klokken 05:18
Sitat fra: oivindg på onsdag 16. juni 2021, klokken 11:55
Sitat fra: turfsurf på onsdag 16. juni 2021, klokken 10:04
Sitat fra: oivindg på onsdag 16. juni 2021, klokken 09:46
Tror ikke jeg hadde savnet motorlyden. Men jeg kjører gjerne dagsetapper på 45-50 mil flere dager på rad, så det må skje store fremskritt på batterisiden for at det skal være aktuelt med el-MC for min del.
Dagsetapper på 45-50 mil bør vel ikke være noe problem. To-tre ladestopp så er vel det gjort.
Ønsker ikke å bruke flere timer underveis for å lade. Vanligvis stopper jeg én eller to ganger en halvtimes tid i løpet av en dag. Ønsker heller ikke å måtte planlegge turene mine.

Løsningen på dette er nevnt i videoen, og er i praksis en Monoracer. Den klarer rundt 400-500 km på en lading.

Se www.krafteier.de
Er nok ikke mange som vil sitte i en boks for å kjøre mc, det å sitte i friluft er veldig viktig imho

Loff

Har akkurat kjøpt meg 2015-modell Zero, og kjørt den heim i 3 etapper innimellom anna aktivitet. Det er montert ekstern lader i toppboksen, men den gir berre rett i underkant av 1 kW. Dette er null problem i kvardagen, men turar som krever lading undervegs vil vel neppe bli vurdert..

Finnes det kraftigere ladarar som passer i standard toppbos til motorsykkel, vil eg gjerne ha tips :)
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA