Elbilforum.no

Bilmerker => Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) => Emne startet av: elektrolux på mandag 14. juni 2021, klokken 07:53

Tittel: Hvorfor slår ikke elektriske motorsykler ann?
Skrevet av: elektroluxmandag 14. juni 2021, klokken 07:53
Denne videoen stiller spørsmålet og gir en god analyse på problemet.

https://youtu.be/O2zlYpy6QCM

Har selv flere elektriske 2-3 og 4 hjuls MC, men når jeg skulle ha en "ordentlig" MC ble det likevel en med eksospotte.

Til bruk i nærområdet er en elektrisk scooter genial, men når en kondensator eller halvleder til 10-100 kr feiler må hele laderen til 25000 kr byttes. Blir nesten som å måtte kjøpe en ny motor fordel vannpumpen må byttes.

For å oppnå tilstrekkelig aerodynamikk må sykkelen kapsles og senkes noe Peraves har gjort, men da faller de fleste kjøperne vekk grunnet kost og muligens image.

Og så er det ladehastigheten: Med over halve forbruket sammenlignet med en bil, men gjerne 1/10 del så stort batteri er hurtiglading ganske tregt, og begrensende i forhold til den frihetsfølelsen en MC skal gi.

Tittel: Sv: Hvorfor slår ikke elektriske motorsykler ann?
Skrevet av: Counterpointermandag 14. juni 2021, klokken 15:50
Du er inne på de vesentlige tingene + at motorsyklister er i enda større grad enn bileiere opptatt av motorlyd. Mc har jo også et utvalg av utgaver med mye lyd av heftig type.

Personlig synes jeg også det føles litt utrygt/rart at andre trafikanter ikke kan høre meg. Spesielt fotgjengere blir en utfordring når en er rask og lydløs (merkelig at det ikke er kommet krav om lydgenerator på el mc.........)
Tittel: Sv: Hvorfor slår ikke elektriske motorsykler ann?
Skrevet av: elektroluxtirsdag 15. juni 2021, klokken 07:36
Please, ikke sett EU byråkratene på slike ideer. Siste vi trenger er enda mer lyd. Ille nok med elbilene som høres ut som uroer og som bråker mer enn en moderne dieselbil.

Kjører en så sakte at det ikke er dekk/vind støy kan en stoppe på en-to meter om nødvendig. En kan uansett aldri ta for gitt at andre hører at en nærmer seg. Det er selvfølgelig et lite sjokk å oppdage et stille kjøretøy der en ikke forventer det, men det samme kan en si om personer en ikke forventer å møte like bak et hjørne eller en dør.

Det betyr ikke at det har vært en farlig situasjon.
Tittel: Sv: Hvorfor slår ikke elektriske motorsykler ann?
Skrevet av: Counterpointertirsdag 15. juni 2021, klokken 19:03
Er helt enig i at lyd er helt unødvendig på biler. De lager mer enn nok lyd med dekkene.
Slik er det ikke med mc. Hvertfall de Zero'ene jeg har kjørt. Mener ikke den må være permanent, jeg synes det hadde vært greit med en knapp. Det å bruke hornet passer seg dårlig synes jeg.
Tittel: Sv: Hvorfor slår ikke elektriske motorsykler ann?
Skrevet av: oivindgonsdag 16. juni 2021, klokken 09:46
Jeg kunne godt tenkt meg elektrisk motorsykkel. Tror ikke jeg hadde savnet motorlyden. Men jeg kjører gjerne dagsetapper på 45-50 mil flere dager på rad, så det må skje store fremskritt på batterisiden for at det skal være aktuelt med el-MC for min del.
Tittel: Sv: Hvorfor slår ikke elektriske motorsykler ann?
Skrevet av: turfsurfonsdag 16. juni 2021, klokken 10:04
Sitat fra: oivindg på onsdag 16. juni 2021, klokken 09:46
Tror ikke jeg hadde savnet motorlyden. Men jeg kjører gjerne dagsetapper på 45-50 mil flere dager på rad, så det må skje store fremskritt på batterisiden for at det skal være aktuelt med el-MC for min del.
Dagsetapper på 45-50 mil bør vel ikke være noe problem. To-tre ladestopp så er vel det gjort.
Tittel: Sv: Hvorfor slår ikke elektriske motorsykler ann?
Skrevet av: oivindgonsdag 16. juni 2021, klokken 11:55
Sitat fra: turfsurf på onsdag 16. juni 2021, klokken 10:04
Sitat fra: oivindg på onsdag 16. juni 2021, klokken 09:46
Tror ikke jeg hadde savnet motorlyden. Men jeg kjører gjerne dagsetapper på 45-50 mil flere dager på rad, så det må skje store fremskritt på batterisiden for at det skal være aktuelt med el-MC for min del.
Dagsetapper på 45-50 mil bør vel ikke være noe problem. To-tre ladestopp så er vel det gjort.
Ønsker ikke å bruke flere timer underveis for å lade. Vanligvis stopper jeg én eller to ganger en halvtimes tid i løpet av en dag. Ønsker heller ikke å måtte planlegge turene mine.
Tittel: Sv: Hvorfor slår ikke elektriske motorsykler ann?
Skrevet av: turfsurfonsdag 16. juni 2021, klokken 12:21
Sitat fra: oivindg på onsdag 16. juni 2021, klokken 11:55
Ønsker ikke å bruke flere timer underveis for å lade. Vanligvis stopper jeg én eller to ganger en halvtimes tid i løpet av en dag. Ønsker heller ikke å måtte planlegge turene mine.
Hvor lang rekkevidde har du på motorsykkelen i dag. Da jeg kjørte MC var ikke rekkevidden noe særlig over 20 mil, så jeg måtte uansett planlegge med å stoppe for å fylle bensin. Med en halvtimes stopp får man jo ladet mye. Tror ikke det er veldig mye igjen før el-MC er der mtp rekkevidde.
Tittel: Sv: Hvorfor slår ikke elektriske motorsykler ann?
Skrevet av: oivindgonsdag 16. juni 2021, klokken 13:10
Sitat fra: turfsurf på onsdag 16. juni 2021, klokken 12:21
Sitat fra: oivindg på onsdag 16. juni 2021, klokken 11:55
Ønsker ikke å bruke flere timer underveis for å lade. Vanligvis stopper jeg én eller to ganger en halvtimes tid i løpet av en dag. Ønsker heller ikke å måtte planlegge turene mine.
Hvor lang rekkevidde har du på motorsykkelen i dag. Da jeg kjørte MC var ikke rekkevidden noe særlig over 20 mil, så jeg måtte uansett planlegge med å stoppe for å fylle bensin. Med en halvtimes stopp får man jo ladet mye. Tror ikke det er veldig mye igjen før el-MC er der mtp rekkevidde.
Det er vel ingen el-MCer som har hurtiglading i dag? Tror ikke det monner mye med en halvtimes lading.

På langturer har jeg 50 mil rekkevidde. Noe kortere ved litt hardere kjøring.
Tittel: Sv: Hvorfor slår ikke elektriske motorsykler ann?
Skrevet av: turfsurfonsdag 16. juni 2021, klokken 13:42
Sitat fra: oivindg på onsdag 16. juni 2021, klokken 13:10
Det er vel ingen el-MCer som har hurtiglading i dag? Tror ikke det monner mye med en halvtimes lading.
Lightning LS-218 og Energica Ego bl.a har DC hurtiglading. Ca 15 mil på en halvtime.
Tittel: Sv: Hvorfor slår ikke elektriske motorsykler ann?
Skrevet av: Counterpointeronsdag 16. juni 2021, klokken 21:55
Zero tilbyr også hurtiglading som tilvalg og HD Livewire har det, men det er likevel litt for kort rekkevidde og lang ladetid.

Touring mc er et stykke frem.

Alt går om en legger til rette for det tar seg tiden og aksepterer begrensninger, men det blir for veldig spesielt interesserte.

Som kort pendlertransport, bykjøring og fritidskjøring er det allerede bra nok.
Tittel: Sv: Hvorfor slår ikke elektriske motorsykler ann?
Skrevet av: RJKonsdag 16. juni 2021, klokken 22:32
Hvorfor slår ikke elektriske motorsykler ann?

Fordi de er oppdratt pent...!

:laugh:

Litt mere seriøst. Folk har en oppfatning om hvor lang rekkevidde man liksom må ha, selv om 90 % av turene er langt under range, men man ønsker å kjøpe etter langturene. Tanken om å måtte stoppe et ukjent sted og trenge lading, men ikke vite om man får ladet der man er. Dessuten er det lite inspirerende å dra med seg el ladekabel om den er like massiv som en for elbiler. Hvor skal den gjøres av?

Det er også begrenset med forhandlere som tar inn elsyklene. Bor man i Oslo, så er det for så vidt greit nok, men bor man lengre unna, så hvor får man kjøpt de., og hvor får man utført service, vedlikehold og reparasjoner fra folk som kjenner produktene? Da blir det lang mere usikkert enn å kjøpe en ice-versjon som de fleste kan sette seg inn i og ekspertise finnes det en gode del av.

Dessuten, prisene for elversjonene er dyre, selv om man får kjøpt de uten mva, og det blir litt lite når man bor klimatisk slik til at det blir en sommerleke for de fleste, og ikke et reelt alternativ til å eie en bil. I land lengre sør, kan man klare seg med en MC så lenge man maks er 2.
Tittel: Sv: Hvorfor slår ikke elektriske motorsykler ann?
Skrevet av: elektroluxtorsdag 17. juni 2021, klokken 05:18
Sitat fra: oivindg på onsdag 16. juni 2021, klokken 11:55
Sitat fra: turfsurf på onsdag 16. juni 2021, klokken 10:04
Sitat fra: oivindg på onsdag 16. juni 2021, klokken 09:46
Tror ikke jeg hadde savnet motorlyden. Men jeg kjører gjerne dagsetapper på 45-50 mil flere dager på rad, så det må skje store fremskritt på batterisiden for at det skal være aktuelt med el-MC for min del.
Dagsetapper på 45-50 mil bør vel ikke være noe problem. To-tre ladestopp så er vel det gjort.
Ønsker ikke å bruke flere timer underveis for å lade. Vanligvis stopper jeg én eller to ganger en halvtimes tid i løpet av en dag. Ønsker heller ikke å måtte planlegge turene mine.

Løsningen på dette er nevnt i videoen, og er i praksis en Monoracer. Den klarer rundt 400-500 km på en lading.

Se www.krafteier.de
Tittel: Sv: Hvorfor slår ikke elektriske motorsykler ann?
Skrevet av: Counterpointertorsdag 17. juni 2021, klokken 12:58
Sitat fra: elektrolux på torsdag 17. juni 2021, klokken 05:18
Sitat fra: oivindg på onsdag 16. juni 2021, klokken 11:55
Sitat fra: turfsurf på onsdag 16. juni 2021, klokken 10:04
Sitat fra: oivindg på onsdag 16. juni 2021, klokken 09:46
Tror ikke jeg hadde savnet motorlyden. Men jeg kjører gjerne dagsetapper på 45-50 mil flere dager på rad, så det må skje store fremskritt på batterisiden for at det skal være aktuelt med el-MC for min del.
Dagsetapper på 45-50 mil bør vel ikke være noe problem. To-tre ladestopp så er vel det gjort.
Ønsker ikke å bruke flere timer underveis for å lade. Vanligvis stopper jeg én eller to ganger en halvtimes tid i løpet av en dag. Ønsker heller ikke å måtte planlegge turene mine.

Løsningen på dette er nevnt i videoen, og er i praksis en Monoracer. Den klarer rundt 400-500 km på en lading.

Se www.krafteier.de
Er nok ikke mange som vil sitte i en boks for å kjøre mc, det å sitte i friluft er veldig viktig imho
Tittel: Sv: Hvorfor slår ikke elektriske motorsykler ann?
Skrevet av: Loffmandag 28. juni 2021, klokken 10:29
Har akkurat kjøpt meg 2015-modell Zero, og kjørt den heim i 3 etapper innimellom anna aktivitet. Det er montert ekstern lader i toppboksen, men den gir berre rett i underkant av 1 kW. Dette er null problem i kvardagen, men turar som krever lading undervegs vil vel neppe bli vurdert..

Finnes det kraftigere ladarar som passer i standard toppbos til motorsykkel, vil eg gjerne ha tips :)
Tittel: Sv: Hvorfor slår ikke elektriske motorsykler ann?
Skrevet av: elektroluxmandag 28. juni 2021, klokken 11:00
Kjøpte selv en 2 kW 0-190V 10A laboratorium strømforsyner som jeg bruker på BMW C Evolution.

Om du oppgir spenning ( End of charge ) og mulige ytre mål kan jeg høre med leverandøren om en egnet strømforsyner til deg.

Tittel: Sv: Hvorfor slår ikke elektriske motorsykler ann?
Skrevet av: Loffmandag 28. juni 2021, klokken 11:32
Fantastisk! fann litt info her : https://zeromanual.com/wiki/Chargers
Denne har eg: https://zeromanual.com/wiki/Zero_Quick_Charger
Data: https://delta-q.com/product/quiq-1000-industrial-battery-charger/
Det er vel Anderson-kontakt på sykkelen.

Om laderen er litt høgare er det null stress, mens det er kanskje max 5 cm å gå på lengde og bredde. 2 kW høres fint ut, alternativt 16 A J1772, men da må det vel litt kommunikasjon til?
Tittel: Sv: Hvorfor slår ikke elektriske motorsykler ann?
Skrevet av: Loffmandag 28. juni 2021, klokken 11:36
Anderson SBS 75 ser det ut som
Tittel: Sv: Hvorfor slår ikke elektriske motorsykler ann?
Skrevet av: Balrogsøndag 04. juli 2021, klokken 19:33
Hva er feil med el-MC?
(HD) Livewire er i dyreste laget (300+) burde kostet drøyt 200 når den er avgiftsfri. Fantastisk å kjøre, men jeg vil gjerne ha litt kåpe.

Zero er gode sykler (har en SR) Morsomme og kvikke som fan, men treeeeeeeeeeeig lading, og dyrt og komplisert å få ettermontert. Har veldig lyst på en SR/S, men den kommer fort på 300 med sidevesker, toppboks og premium-utgave med 12kW (1 times) lader. Og ingen har dem på lager så vidt jeg vet. Jeg gir ellers pluss i boka til Leeres i Fredrikstad for god service på Zero. Det skal sies at Zero har mange morsomme modeller langt nedover i prissjiktet og importeres av Erling Sande AS (Suzuki)

Energica finner jeg dessverre ingen som selger. Heller ingen av de andre merker/modeller som er lansert. Hele norsk MC-bransje ser ut som de bare ønsker å legge ned så fort som mulig (ved kun å selge dyre adventure bikes til 60-åringer og cafe racere til 40-åringer) og uten å røre el-MC i det hele tatt.

Hovedproblemet med el-MC er de tradisjonelle MC-produsentene. BMW forbyr endatil salg og service på sin el-scooter (som var god) for sine forhandlere. Ingen av de kjente MC-produsentene vil selge elektrisk, for da forsvinner den store melkekua, de vanvittige servicekostnadene på MC. Jeg regnet ut at min siste BMW kostet mer enn 1 kr. per km kun i servicekost uten olje og slitedeler bare for å følge BMWs program.

Hva gjelder rekkevidde: 90% av kjøringa mi går fint på en Zero SR. Langturer er uansett laaaaaaaaaangt mer behagelig i en model S enn selv en goldwing 2018+ modell. Men jeg har en FJR1300 som får et par tusen km i året som touringsykkel. Den er med 144 HK som et esel i forhold til Zero.

Det el-MC MÅ ha som standard er minst L2-lading 6kW som minimum (bestill dette når du kjøper Zero) eller CCS (Standard på energica og LiveWire). Da er rekkevidde ikke noe problem, selv på motorvei.

Jeg tror ikke vi ser noe skikkelig oppsving i el-MC før en masseprodusent som Royal Enfield kaster seg uti el-markedet med rimelige priser og tilfredsstillende ytelser. Mer sannsynlig er kanskje at vi får kinesiske merker, Kina er i ferd med å blir ledende på eksport av elbiler og veien er kort for at det kan åpne for el-mc.

Apropos lyd - artig mye dobbeltmoral og paradoksal argumentasjon fra mange og myndigheter: Solgte nylig Harleyen som har vært bannlyst fordi de bråker så fælt og akkurat de samme som har ment at "Loud pipes saves lives" er tull, argumenterer mot el-MC fordi de er lydløse.

Som MC fører må jeg si at det er utrolig digg å slippe den jævla masete lyden av eksosstøy, særlig ved kjøring i konstant fart over tid.

Lyd på MC hjelper litt men ikke mye i forhold til trafikksikkerhet, og er ingen garanti.

Mitt råd er uansett at dere lar være å prøve en elektrisk motorsykkel. Det er så lettkjørt og moro at det blir svært vanskelig å la være å kjøpe.

Tittel: Sv: Hvorfor slår ikke elektriske motorsykler ann?
Skrevet av: Electric cars in Norwaysøndag 04. juli 2021, klokken 19:57
Kjørte en fra Suzuki standen på siste VÅR demo på Lillestrøm, før Covid. En artig og sprek mc. Helt stille under fart..herlig :+1:
Tittel: Sv: Hvorfor slår ikke elektriske motorsykler ann?
Skrevet av: Counterpointersøndag 04. juli 2021, klokken 23:53
Sitat fra: Balrog på søndag 04. juli 2021, klokken 19:33

Jeg tror ikke vi ser noe skikkelig oppsving i el-MC før en masseprodusent som Royal Enfield kaster seg uti el-markedet med rimelige priser og tilfredsstillende ytelser.
Du snakker da om den Indiske produsenten? Har kjørt den klassiske 350 utgaven i India (super kul sykkel), men det var ikke high tech i 1990 engang

Er de potensielle til å produsere en model som selges utenfor India?
Tittel: Sv: Hvorfor slår ikke elektriske motorsykler ann?
Skrevet av: HPFmandag 05. juli 2021, klokken 02:01
Sitat fra: Counterpointer på søndag 04. juli 2021, klokken 23:53
Sitat fra: Balrog på søndag 04. juli 2021, klokken 19:33

Jeg tror ikke vi ser noe skikkelig oppsving i el-MC før en masseprodusent som Royal Enfield kaster seg uti el-markedet med rimelige priser og tilfredsstillende ytelser.
Du snakker da om den Indiske produsenten? Har kjørt den klassiske 350 utgaven i India (super kul sykkel), men det var ikke high tech i 1990 engang

Er de potensielle til å produsere en model som selges utenfor India?
Royal Enfield selger motorsykler utenfor India, også i Norge. EU modellene har fuel injection i motsetning til India modellene som har forgassere. Batteripakken vil være kostbar for Royal Enfield også.

Jeg greier ikke å finne et eneste rasjonellt argument for el-motorsykkel men det vil sikkert endre seg etterhvert som batterienes energitetthet øker og prisene går nedover. Muligens lavere servicekostander men batteripakken må kanskje fornyes etter 10-15 år og motorsykler skrotes ikke etter 15 år så batteripakken må kanskje fornyes flere ganger.
Tittel: Sv: Hvorfor slår ikke elektriske motorsykler an?
Skrevet av: yhaftingtorsdag 26. august 2021, klokken 21:11
Sitat fra: HPF på mandag 05. juli 2021, klokken 02:01
Jeg greier ikke å finne et eneste rasjonellt argument for el-motorsykkel men det vil sikkert endre seg etterhvert som batterienes energitetthet øker og prisene går nedover. Muligens lavere servicekostander men batteripakken må kanskje fornyes etter 10-15 år og motorsykler skrotes ikke etter 15 år så batteripakken må kanskje fornyes flere ganger.
Hvis du ikke kan finne et rasjonelt argument... Prøv å kjøre en..!
De er bedre å kjøre- morsommere, akselererer bedre, staller ikke, og du har alltid dreiemoment tilgjengelig. Du slipper å kjøre til bensinstasjon i det daglige. I tillegg hører du trafikken rundt deg bedre- spesielt ved lyskryss og i køkjøring. Sykkelen blir ikke varm av køkjøring, og den trenger ikke å kjøre på tomgang for å varme opp.

Det sagt, så er tilgjengeligheten for CCS-baserte sykler dårlig, utvalget av type sykler er begrenset, og syklene er dyre i innkjøp og relativt tunge. Lading tar tid, selv med CCS, så snakker vi bortimot en times lading for å få nye 15-20 mil. Kjøling for batteri er enda ikke "løst" for motorsykkel- ingen tilbydere har aktiv kjøling og oppvarming av batteri, selv om det nok skulle la seg gjøre.

For meg er rekkevidden lang nok- jeg trenger pause lenge før sykkelen. Har kjørt 30 mil på en dag uten problemer med sykkelen jeg har nå. Stopper jeg på en ladeplass er det alltid noen som vil prate så jeg knapt får gjort noe annet før sykkelen er ladet opp.

PS: Fortnine holder til i Canada som har dyr på strøm, dårlig tilgang på ladere og få tilbydere på elektriske motorsykler- og han reviewer bare det han har tilgang på selv. Sånn sett så er det åpenbare huller i analysen hans . Hvis man er villig til å gå litt utenfor grensa, så fins det langt mer fristende alternativer enn de Fortnine har prøvekjørt.

Energica har forøvrig lange ventelister (>3måneder), så jeg tror ikke problemet er manglende etterspørsel, eller at "salget feiler".
Tittel: Sv: Hvorfor slår ikke elektriske motorsykler an?
Skrevet av: elektroluxlørdag 18. september 2021, klokken 12:06
Sitat fra: yhafting på torsdag 26. august 2021, klokken 21:11
Kjøling for batteri er enda ikke "løst" for motorsykkel- ingen tilbydere har aktiv kjøling og oppvarming av batteri, selv om det nok skulle la seg gjøre.

BMW C-evolution har en slags kjøling / varmefunksjon:

- Cellene står samlet i en aluminiumskasse med luftekanal som vil kjøle ved kjøring, og varme ved lading.

Tittel: Sv: Hvorfor slår ikke elektriske motorsykler ann?
Skrevet av: Counterpointermandag 28. februar 2022, klokken 17:41
Kom over en video med et selvbygg av hybrid Mc. Er jo ikke så dumt tenkte jeg umiddelbart.

https://youtu.be/m9sdOTUcNV4

Hva tenker dere?
Tittel: Sv: Hvorfor slår ikke elektriske motorsykler ann?
Skrevet av: coolhandsøndag 05. juni 2022, klokken 17:49
Sjekk ut de nye modellene fra Energica (tre modeller kom i år). De har god rekkevidde (21,5 kwh batteri) og lader med inntil 20kw på CCS-lading. Jeg har en slik nå, og har kjørt den et par uker. Det fungerer meget bra.

Rekkevidde på landevei i Norge er i hvert fall på 200+ km.

Denne sykkelen kan være en gamechanger. Den rimeligste utgaven i Norge koster 230 000, etter at støtten fra Enova er trukket fra. Det er jo helt OK.

Google Energica motorcycle, så ser dere. Den forhandles i Bergen av PM Motor, men det kommer sikkert flere leverandrer ganske snart.
Tittel: Sv: Hvorfor slår ikke elektriske motorsykler ann?
Skrevet av: elektroluxmandag 06. juni 2022, klokken 16:43
Du kan ikke skrive slikt uten å legge til bilder  ;D
Tittel: Sv: Hvorfor slår ikke elektriske motorsykler ann?
Skrevet av: coolhandsøndag 12. juni 2022, klokken 21:20
Her er et bilde fra garasjen  :-)
Tittel: Sv: Hvorfor slår ikke elektriske motorsykler ann?
Skrevet av: elektroluxmandag 13. juni 2022, klokken 09:55
 :+1: Lekkert
Tittel: Sv: Hvorfor slår ikke elektriske motorsykler ann?
Skrevet av: Hodetelefonertorsdag 28. juli 2022, klokken 17:58
Tilgjengelighet. alle vil ha Lightning 218..
buddy kom før model S.
Man trenger noe som er bedre enn tilsvarende fossil.
Det er det eneste som teller. Folk driter i lyden.
Aldri før har et menneske sagt "kul lyd i den 4ern".