Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prøvekjøring og erfaringer Ioniq 5

Startet av Moas, torsdag 10. juni 2021, klokken 16:41

« forrige - neste »

BearThor

Sitat fra: moby666 på lørdag 12. juni 2021, klokken 17:42
Nå må dere slutte å sammenligne IONIQ5 med Kona, eniro osv. Biler består av mer enn et bagasjerom. IONIQ5/EV6 er årets mest spennende elbil og gruser alle konkurrenter, som feks enyaq, id4, q4, emach, xc40, og muligens TMY

Hei. Vi eier en ID.4, jeg prøvekjørte en Ioniq 5 i dag. Å gruse en ID.4 er å ta litt hardt i.
Vil si at Ioniq 5 har mer tekniske dupeditter, men ID.4 virker å være bedre for en større familie.

Samt at Ioniq ikke takler trådløs apple / google carplay er noe snodig.

Ellers likte jeg Ioniq 5, bortsett fra ekstreme slag når man kjører over asfaltkanter. Svingradiusen er som å forvente av en firehjulstrekk.

Alt i alt tror jeg ikke man går feil uansett hvilken av bilene man velger.
Jeg følte ikke noe anger på at vi kjøpte ID.4 over Ioniq 5 etter at jeg prøvekjørte den.

Rosstopher

Sitat fra: BearThor på torsdag 17. juni 2021, klokken 14:05
Sitat fra: trykkertor på torsdag 10. juni 2021, klokken 22:03
Hmmm... Hunde bur er en av de prioriterte features her hjemme.
Det blir spennende å prøve.

Grunnet vinkelen på bakluka så passer store firkanter dårlig.  Ville nok tatt med meg buret og testet.

Eventuelt får man bur bygd på mål hos f.eks. Aluconsult. En god løsning med mindre bagasjerommet faktisk er for lite for hunden.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

nordmannisverige

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 17. juni 2021, klokken 17:35
Sitat fra: BearThor på torsdag 17. juni 2021, klokken 14:05
Sitat fra: trykkertor på torsdag 10. juni 2021, klokken 22:03
Hmmm... Hunde bur er en av de prioriterte features her hjemme.
Det blir spennende å prøve.

Grunnet vinkelen på bakluka så passer store firkanter dårlig.  Ville nok tatt med meg buret og testet.

Eventuelt får man bur bygd på mål hos f.eks. Aluconsult. En god løsning med mindre bagasjerommet faktisk er for lite for hunden.
Finns det et bra bilde med mål på bagasjerommet? Mellom hjulhusene og maksbredde/lengde?

turfsurf

#33
Prøvekjørte i går. Komfortabel og god å kjøre. Ok akselerasjon. God respons i infotainment. Veldig gode seter. Litt vel mye hardplast i kupeen, men i det minste ikke pianolakk. Litt mye spaker og virvar, men til å leve med. Alt i alt ble jeg litt skuffet over interiøret, litt kjipt med hardplasten.

Bagasjerommet i utgangspunktet nesten på størrelse med I-Pace, men litt lavt under rolloen.

Så en i matt gull utstilt, helt nydelig lakk. Lyst interiør var og pent. Dessverre kun usb-a og ikke trådløs CarPlay og AA. Det er litt utdatert, vår 2019 i3 hadde både usb-c og trådløs CarPlay.

Bilen ser kul ut på utsiden, men er litt blandet drops innvendig. Mye pent, men hardplasten var back to the eighties.

Hadde virkelig forhåpninger til denne, så ble litt skuffet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Nordbø


Finns det et bra bilde med mål på bagasjerommet? Mellom hjulhusene og maksbredde/lengde?
[/quote]

Limodriver

Etter å ha prøvekjørt I5 er jeg fornøyd med at jeg ikke fikk tildelt P45 og da trolig ville kjøpt bilen.
Kjøreopplevelsen er forsåvidt forventet, en bil i denne størrelsen i 2021 er komfortabel å kjøre, men en blir ikke overivrig og absolutt vil ta omveier fordi det er så veldig morsomt å kjøre den.

Av designelementer jeg ikke liker er baklyktene/hekken som ser ut som et raster av en fremtidsbil, de originale felgene har et av de minst tiltrekkende felgdesignet jeg har sett, jeg er ikke glad i dørhåndtakene som legger seg inn. Mye skjerm for betjening av forskjellige funksjoner er jeg heller ikke glad i, dette tar mer fokus fra kjøringen enn ratt og annen knappbetjening.

Bagasjerommet var mindre enn forventet, men benplassen var veldig god både foran og bak. Fotskammelene som det har vært fokusert på imponerte ikke, skal det ha noen funksjon må de komme så langt frem at en kan hvile leggene på dem. De kan kun trekkes litt frem og er egentlig mer i veien enn til nytte.

Selgeren hadde nok et urealistisk forhold til hva han selger. Da jeg spurte om han hadde noe å gå på var svaret nei, kun om han fikk signatur der og da kunne han gi bittelitt. Det ble ikke noen kontraktskriving, men derimot skal jeg vurdere både ID4 og EV6 før jeg bestemmer meg. Da blir det et spørsmål om price/value og jeg kan ikke se at Hyundai er i tet etter prøvekjøringen.

Daniel_0007

Sitat fra: Limodriver på mandag 21. juni 2021, klokken 10:38
Etter å ha prøvekjørt I5 er jeg fornøyd med at jeg ikke fikk tildelt P45 og da trolig ville kjøpt bilen.
Kjøreopplevelsen er forsåvidt forventet, en bil i denne størrelsen i 2021 er komfortabel å kjøre, men en blir ikke overivrig og absolutt vil ta omveier fordi det er så veldig morsomt å kjøre den.

Av designelementer jeg ikke liker er baklyktene/hekken som ser ut som et raster av en fremtidsbil, de originale felgene har et av de minst tiltrekkende felgdesignet jeg har sett, jeg er ikke glad i dørhåndtakene som legger seg inn. Mye skjerm for betjening av forskjellige funksjoner er jeg heller ikke glad i, dette tar mer fokus fra kjøringen enn ratt og annen knappbetjening.

Bagasjerommet var mindre enn forventet, men benplassen var veldig god både foran og bak. Fotskammelene som det har vært fokusert på imponerte ikke, skal det ha noen funksjon må de komme så langt frem at en kan hvile leggene på dem. De kan kun trekkes litt frem og er egentlig mer i veien enn til nytte.

Selgeren hadde nok et urealistisk forhold til hva han selger. Da jeg spurte om han hadde noe å gå på var svaret nei, kun om han fikk signatur der og da kunne han gi bittelitt. Det ble ikke noen kontraktskriving, men derimot skal jeg vurdere både ID4 og EV6 før jeg bestemmer meg. Da blir det et spørsmål om price/value og jeg kan ikke se at Hyundai er i tet etter prøvekjøringen.

Er nok en av grunnen til at id4 vil utselge ioniq5, virker som det er lettere å rabatt på id4 enn ioniq5, ser at flere forhandlere legger med vinterhjul og service avtale 3 år og ved kjøp av id4
Model 3 2019 LR Rwd

ID4

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 21. juni 2021, klokken 11:07


Er nok en av grunnen til at id4 vil utselge ioniq5, virker som det er lettere å rabatt på id4 enn ioniq5, ser at flere forhandlere legger med vinterhjul og service avtale 3 år og ved kjøp av id4

Nå er det bare 1 service du får når du får med en service avtale på 3 år, så det koster ikke forhandler så mye. Tror VW har et større volum å selge, og større marginer. Det er iallefall mulig å få til avtaler med de.

nordmannisverige

Sitat fra: Nordbø på fredag 18. juni 2021, klokken 21:37

Finns det et bra bilde med mål på bagasjerommet? Mellom hjulhusene og maksbredde/lengde?
*ett bra bilde av bagasjerommet
[/quote]
Tusen takk. Virker å være hakket bredere enn TMY, men litt kortere fram til baksetene.
Skal bli spennende å se hvor stor plassen er under "matta" i bagasjerommet når "vanlige" I5 kommer, tror ikke de har basskasse?

carlings

Interessant å lese at flere er skuffet over bagasjeplass. 520 liter med baksete i midtposisjon matcher nesten ID4 på papiret, men virker som at Ioniq 5 har blitt målt vel optimistisk kanskje?

Spent på Bjørns banankassetest

ID4

Sitat fra: carlings på tirsdag 22. juni 2021, klokken 00:59
Interessant å lese at flere er skuffet over bagasjeplass. 520 liter med baksete i midtposisjon matcher nesten ID4 på papiret, men virker som at Ioniq 5 har blitt målt vel optimistisk kanskje?

Spent på Bjørns banankassetest

Håper han da tester med baksete lengst bak slik at en får riktig sammenlingning. (gjerne også med baksete lengst frem). Når får han bilen til test tro?

andy99

Sitat fra: carlings på tirsdag 22. juni 2021, klokken 00:59
Interessant å lese at flere er skuffet over bagasjeplass. 520 liter med baksete i midtposisjon matcher nesten ID4 på papiret, men virker som at Ioniq 5 har blitt målt vel optimistisk kanskje?

Spent på Bjørns banankassetest
De har ikke vært "vel optimistisk", det måles etter VDA standarden som på de fleste biler og det er kun plassen under rollo (opp til sete/vinduer). Problemet til ioniq5 er at det er meget lite rom over rollo, der en annen form på bakluke (id4/enyaq/etc) har kanskje 400 liter til med plass over rollo.
Men nå er ikke banankasse testen til TB optimal heller, kassene er relativt lave så mulig det går endel kasser inni ioniq5 også. Blir spennende å se når han tester seinere i sommer. (tror det var i begynnelsen av juli)
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Øyvind.h

Forrige bil hadde 500 liter (EQC), og når jeg fikk se Ioniq 5 live var jeg ikke i tvil om hvilken bil jeg får med meg mest i. I5 har ganske bredt og flatt rom, men lite høyde og ingen plass under gulvet.
Nåværende bil er oppgitt til 510 liter, men den igjen har plass til vesentlig mer enn EQC fordi rommet er mye mer firkantet og har veldig god høyde.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

andy99

Egentlig er den beste indikasjonen rundt bagasjerom; om bilen klarer å ta med seg et komplett hjulsett uten å legge ned setene. De som har hentet bil, klarer ioniq 5 det?
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

nordmannisverige

Sitat fra: andy99 på tirsdag 22. juni 2021, klokken 10:57
Egentlig er den beste indikasjonen rundt bagasjerom; om bilen klarer å ta med seg et komplett hjulsett uten å legge ned setene. De som har hentet bil, klarer ioniq 5 det?
Det klarer jeg ikke med V90 engang, og den er mer enn stor nok for vårt bruk.

Finns det CUV som klarer det med 19"?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA