Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prøvekjøring og erfaringer Ioniq 5

Startet av Moas, torsdag 10. juni 2021, klokken 16:41

« forrige - neste »

andy99

#45
Enyaq klarer det, mulig id4 også. Tror også model y klarer det. (den vil nok mulig klare 5 stk, pga den store kjelleren)
Er jo rimelig dårlig at v90 ikke klarer å få med seg hjula sine.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Konaen

Sitat fra: andy99 på tirsdag 22. juni 2021, klokken 10:57
Egentlig er den beste indikasjonen rundt bagasjerom; om bilen klarer å ta med seg et komplett hjulsett uten å legge ned setene. De som har hentet bil, klarer ioniq 5 det?

Det er jo på ingen som helst måte en god test. Både utforming og størrelse på hjul vil ha alt for mye å si. Man må teste med enheter som er mye mindre enn hjul. Banankassetestet til Bjørn er heller ikke helt optimal pga. størrelse på kasser.

Radial

Sitat fra: andy99 på tirsdag 22. juni 2021, klokken 11:48
Enyaq klarer det, mulig id4 også. Tror også model y klarer det. (den vil nok mulig klare 5 stk, pga den store kjelleren)
Er jo rimelig dårlig at v90 ikke klarer å få med seg hjula sine.

TMY vil nok bare klare 4 dekk i orginal dimensjon.
25,5cm brede dekk x 4 overgår egentlig bredden mellom hjulhusene i TMY, men 3stk går fint + en på tverr bakerst nedi bøtta.


BTW er V90 er skuffende liten ift yttre mål. XC90 derimot, da har man plass🤩
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Olemann

Artig test, det å skulle ha plass til sine egne hjul. Ny for meg. Men morsom.

Blir som at det å klare et antall armhevinger er en mer fair konkurranse enn å konkurrere i håndbak.  I første tilfelle må man løfte på egen polstring både her og der, i andre tilfelle unngår man den plagen :-)

RJK

Sitat fra: andy99 på tirsdag 22. juni 2021, klokken 11:48
Enyaq klarer det, mulig id4 også. Tror også model y klarer det. (den vil nok mulig klare 5 stk, pga den store kjelleren)
Er jo rimelig dårlig at v90 ikke klarer å få med seg hjula sine.

Jo større bil, dess større hjuldimensjon i de fleste tilfeller. Så da blir det og vanskelig selv om bilen har betydelig større bagasjerom.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på tirsdag 22. juni 2021, klokken 17:41
Jo større bil, dess større hjuldimensjon i de fleste tilfeller. Så da blir det og vanskelig selv om bilen har betydelig større bagasjerom.
Hadde vært morsomt og prøvd med 911 Turbo. Eller Taycan Turbo S for den saks skyld.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tugit

Sitat fra: trykkertor på torsdag 10. juni 2021, klokken 22:03
Hmmm... Hunde bur er en av de prioriterte features her hjemme.
Det blir spennende å prøve.

Prøvde to bur i bilen i dag.

4pets pro 2 medium får akkurat plass i midten av bagasjerommet med baksetene i fremmerste posisjon. Ikke optimalt.

Variocage L kan justeres litt kortere i lengden og får dermed plass på siden i bagasjerommet.


auduncsa

Hei, vi vurderer sterkt Ioniq AWD long range premium - ser at 20" felger er ekstrautstyr, men er det egentlig ønskelig? Jeg tenker jo først og fremst enda dyrere dekkskift og lavere rekkevidde, er gevinsten bare kosmetisk eller? Blir prøvekjøring i morgen, får se hvordan plass blir med emaljunga vogn og to barneseter.

Radial

#53
Sitat fra: auduncsa på onsdag 30. juni 2021, klokken 10:45
Hei, vi vurderer sterkt Ioniq AWD long range premium - ser at 20" felger er ekstrautstyr, men er det egentlig ønskelig? Jeg tenker jo først og fremst enda dyrere dekkskift og lavere rekkevidde, er gevinsten bare kosmetisk eller? Blir prøvekjøring i morgen, får se hvordan plass blir med emaljunga vogn og to barneseter.

Ser ingen fordeler med 20", annet enn ett enda mer spesielt utseende - men da vet jeg om finere felger enn dette🙂

Du vil nok finne plassen som grei innvendig, men barnesetene hindrer deg i å skyve setene framover for ett større bagasjerom, og barnevogna gir deg da lite plass til noe særlig annet enn ett par handleposer baki der, og du ender derfor fort opp med skiboks for å få plassen du trenger til en helgetur.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Øyvind.h

Sitat fra: Radial på onsdag 30. juni 2021, klokken 12:40
Ser ingen fordeler med 20", annet enn ett enda mer spesielt utseende - men da vet jeg om finere felger enn dette🙂

Du vil nok finne plassen som grei innvendig, men barnesetene hindrer deg i å skyve setene framover for ett større bagasjerom, og barnevogna gir deg da lite plass til noe særlig annet enn ett par handleposer baki der, og du ender derfor fort opp med skiboks for å få plassen du trenger til en helgetur.

Motor melder i det minste at de ikke opplever forskjell i støy mellom 19 og 20 :) Db måling viser lavere tall for 20" (sikkert pga dekktype), men i praksis ikke merkbart.
Når det gjelder takstativ - det er vel klemmeløsningen som går inn i døråpning slik at pakning rundt dør brettes til side. Ikke så lurt å ha dette permanent montert mtp deformering av pakninger, og legg folie under føttene for å unngå stygge merker i taket etter gummiputene (erfaring fra to biler med lignende løsning...)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

auduncsa

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. juni 2021, klokken 12:53
Motor melder i det minste at de ikke opplever forskjell i støy mellom 19 og 20 :) Db måling viser lavere tall for 20" (sikkert pga dekktype), men i praksis ikke merkbart.
Når det gjelder takstativ - det er vel klemmeløsningen som går inn i døråpning slik at pakning rundt dør brettes til side. Ikke så lurt å ha dette permanent montert mtp deformering av pakninger, og legg folie under føttene for å unngå stygge merker i taket etter gummiputene (erfaring fra to biler med lignende løsning...)

Det med takrails er kjempeskuffende, har ikke lagt merke til dette på bildene før du skrev det..

Øyvind.h

Merker at rails ikke er så viktig for meg. Et pluss i boka om en bil har det, men foretrekker helt klart ski inni bilen i skipose da det er raskere/enklere for oss som er 4 i bilen. Og slipper da støy og økt forbruk. Testet fast takstativ med skiholder på forrige bil og det ble ganske bra økning i forbruk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

auduncsa

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. juni 2021, klokken 14:13
Merker at rails ikke er så viktig for meg. Et pluss i boka om en bil har det, men foretrekker helt klart ski inni bilen i skipose da det er raskere/enklere for oss som er 4 i bilen. Og slipper da støy og økt forbruk. Testet fast takstativ med skiholder på forrige bil og det ble ganske bra økning i forbruk.

Men Ioniq 5 har vel ikke skiluke heller?

trykkertor

Sitat fra: auduncsa på onsdag 30. juni 2021, klokken 14:22
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. juni 2021, klokken 14:13
Merker at rails ikke er så viktig for meg. Et pluss i boka om en bil har det, men foretrekker helt klart ski inni bilen i skipose da det er raskere/enklere for oss som er 4 i bilen. Og slipper da støy og økt forbruk. Testet fast takstativ med skiholder på forrige bil og det ble ganske bra økning i forbruk.

Men Ioniq 5 har vel ikke skiluke heller?
Riktig. Så da kan han glemme 4 personer og ski inni bilen.

carlings

Dere som har prøvd, hvordan føles den å kjøre sammenlignet med MEB-bilene?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA