Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prøvekjøring og erfaringer Ioniq 5

Startet av Moas, torsdag 10. juni 2021, klokken 16:41

« forrige - neste »

Merce

Sitat fra: Olemann på lørdag 12. juni 2021, klokken 20:38

Den gruser konkurrentene om man har alvorlig hentesveis og liker bade langs veien, for da får man kjørt hårføneren med full varmeeffekt via V2L for å få håret på plass igjen :D

Eller om man er så gnien at man ikke takler 25 kroner for en kaffe langs veien og kjører medbragt Nespresso.

Osv..... ;D

Evt kjører sin off-grid hytte på den  ;)

hELgenen

Prøvekjørte denne i dag - litt ad-hoc tilfeldig at det ble prøvekjøring akkurat i dag så det ble ikke lange turen. Men
fikk dannet meg en raskt bilde av bilen. Setene var overraskende nok en anelse smale - og romfølelsen var på ingen måte så stor en får inntrykk av når en leser andres erfaringer. Mulig andre kjører mindre biler som referanse slik som forrige ioniq, e-golf og Tesla model 3 og ikke biler som ID.4, Q4,Enyaq,Mach-e osv.
Jeg fikk aldri følelsen av å sitte i en stor bil - det var kort avstand til veien der fremme og oversikten var god.
Bilen var svært lett å manøvrere, dog ikke helt på høyde med ID.4 mhp. svingradius. Fikk aldri følelse av at bilen hadde mer enn nok krefter, men heller at den hadde akkurat nok - og uansett kjøremodus så opplevde jeg ikke at bilen innbyr til aktiv kjøring.
Kvalitetsfølelsen var heller ikke overbevisende - det skranglet litt her og der og jeg oppdaget raskt også enkelte småfeil, mangler og irritasjoner på demobilen. Enkel plastikk i noen av løsningene som vil bli utsatt for slitasje gjør at jeg ble litt i tvil om bilen vil føles tight og fin etter et par år på baken. Jeg er en detaljfrik og tenker ofte på at produktets alle deler skal tåle "hard" familie bruk uten at det skal dette sammen eller føles utstlitt fort. I dette henseende var det dessverre enkelte plastdetaljer som jeg tror vil gjøre bilen brukt fort for å si det på den måten.   Håndtakene ga oss litt Tesla model 3 følelse da de har mye av den samme betjeningsmåten - enten liker man det, eller så liker man det ikke. Praktiske er de derimot dessverre ikke - så med små barn tror jeg man lett får en del stygge merker i lakken rundt disse. 
Interiøret var i grått - en gråfarge og plastikk variant jeg har erfaring med fra f.eks Kia - synes det ødelegger litt for den opplevde kvalitetsfølelsen  - men her er sikkert meningene mange. Det beste med bilen var at den generelt ga en god,trygg oversiktlig kjørefølelse bak rattet - dette er en bil jeg tror man lett kan trives i, men som dessverre ikke inviterer til engasjerende kjøring. Skal man derimot ha med mye saker så må man være klar over at bagasjerommet ikke er det best egnede - så her må man vurdere egne behov.

Det ble som sagt en kort tur dette - men fikk i det minste dannet meg et bilde av selve bilen og hva som var bra og mindre bra - anbefaler flere å prøve før kjøp - og dersom man ikke har kjørt elbiler før bør man også prøve andre før man lar seg overbevise. Det er nemlig lett å la seg bli slått i bakken av en elbil med litt krefter dersom man aldri har opplevd det før. 

Olemann

God analyse av forrige skribent.
Jeg prøvekjørte selv I5 for 2. gang denne uken, og min opplevelse er at bilen har et overskudd av krefter, mer enn nok for vanlig kjøring, og den er nesten brutal fra 0-60 km/t, i samme liga som TM3.
Innvendig volum oppleves trangere enn ID4, selv om bilen er noe lengre.

Men, min viktigste innvending, som jeg ikke merket så godt ved forrige test er at bilen lider av noe av det samme problemet som Kia eNiro, nemlig at  "handling" eller oppsett av fjærer/dempere som ikke står helt i forhold til kreftene som kan slippes løs.

Den er vesentlig bedre enn eNiro som har en kraftig "ettersleng" i understellet ved litt hard kjøring, spesielt der man både har kast i veien og er i en kurve.
I5 er bedre, men så mykt satt opp at den ikke tar seg inn igjen så raskt som bilen burde kunne dersom man vil ta i bruk kreftene den har, og momentet i i5 er vesentlig kraftigere enn i f.eks. GTX.  GTX er "sløvere" i respons, men takler til gjengjeld kjøringen uten at man føler man står i fare for å gynge seg av veien om man både får kast i bilen og er i en kurve.  Jeg testet med bare meg i bilen, vil tro dette forverres med fullastet bil.
Dette gjelder selvsagt bare når man tar i bruk kreftene bilen har, men det er vel også litt av meningen?

lars667

Tja, jeg kjøper ikke denne bilen for aktiv kjøring. Den er mye behageligere enn TM3 på svingete og buklete bygdeasfalt, mindre slag fram og tilbake pga lang akselavstand.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Olemann

Bilen er absolutt behagelig å kjøre, og sammenlignet med TM3 med store felger er den en myk og fin cruiser.

Synes det bare er litt pussig at dette poenget mitt ikke er mer behørig utdypet i tester, mulig jeg bare ikke har lest det enda.   Eller, det er så lite relevant for for folk flest at spørsmål om antall banankasser og vinkel på døra på hundeburet etc. er viktigere.  Det som da er litt rart er jo det faktum at bilen er en råtass på krefter og akselerasjon, så ville trodd noen da vil være opptatt også av bilen på veien, i tillegg til evne til komfortabel familie cruising med bikkje, 2 barneseter, reiseseng og hårføner i V2L'en  :D

e-h

Har nå kjørt i bratte bakker i torden og et vanvittig regnvær. I alle modus, altså også eco og normal, bruker bilen 4wd oppover når bakkene blir bratte selv i 60km/t. Det samme gjaldt dagen derpå når det kun var igjen litt vann på bakken.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA