Prøvekjøring og erfaringer Ioniq 5

Startet av Moas, torsdag 10. juni 2021, klokken 16:41

« forrige - neste »

Moas

Da har jeg prøvd denne bilen. Alt var bra utenom bagasjerommet. Dette er en stor oppgradering for de som kommer fra f.eks Kona. Bilen virker stillegående i forhold til Kona.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

trykkertor

Sitat fra: Moas på torsdag 10. juni 2021, klokken 16:41
Da har jeg prøvd denne bilen. Alt var bra utenom bagasjerommet. Dette er en stor oppgradering for de som kommer fra f.eks Kona. Bilen virker stillegående i forhold til Kona.
Hva var ikke bra med bagasjerommet?

Moas

Sitat fra: trykkertor på torsdag 10. juni 2021, klokken 16:58
Sitat fra: Moas på torsdag 10. juni 2021, klokken 16:41
Hva var ikke bra med bagasjerommet?
Høyden er svært begrenset av designet på hekken
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Olemann

Mye volum i rommet, bredt og fint, men er man opptatt av å makse barnevogner eller hundebur så er nok ID4 mer passende.

Bilen er svært kvikk, kjøreglad og kompakt. Likte interiøret, fint de har beholdt en del knapper i tillegg til skjermene.

Gode seter med flust med innstillinger, både foran og bak.

De har nok prioritert komfort foran sportslighet, i alle fall har bilen med sine drøyt 5 sek fra 1-100 mer krefter enn den takler om man presser den i svinger og ujevn vei.  Litt for myke dempere til å bruke kreftene bilen har, men det er en god prioritering, vil heller ha komforten og la noen av hestene hvile.

Øyvind.h

Sitat fra: Moas på torsdag 10. juni 2021, klokken 17:15
Høyden er svært begrenset av designet på hekken
Løftet på plata på en testbil for å se om det kunne hjelpe noe, men det var ikke noe plass av betydning under den dessverre. Bagasjerommet er oppgitt til over 500 liter, men jeg opplevde "500" liter i EQC`en som betydelig mer romslig. Dels pga høyden og dels pga mer anvendelig plass under gulvet. Og EQC er ingen plassmester. Etter å ha sett Ioniq 5 live tror jeg det blir helt i grenseland ift å være praktisk for oss. Det kan gå, men da blir det litt tetris, og setene kjørt frem.
Litt rart at noen elbiler (med motor bak) har veldig god plass i høyden og god plass under gulvet, mens andre ikke har noe. Spesielt biler som er designet som rene elbiler burde utnytte hulrommene godt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

trykkertor

Hmmm... Hunde bur er en av de prioriterte features her hjemme.
Det blir spennende å prøve.

Radial

Prøvde denne selv i dag, i P45 utgave med 20" Pilot sport EV dekk.

- Helt ok støynivå, omtrent ikke noen drivverks-lyder eller vind, men man hører veldig godt grov asfalt i høye hastigheter (E6). Måtte skru opp radioen en del der.
Min nåværende ZS EV (pendlebil) er egentlig mer stillegående i høye hastigheter, så tipper dette er pga dekk.

- Plassen innvendig er god, men langt fra "ekstrem" som reklamen tilsier.. sammenligbar med eTron på innvendig plass på mange måter.

- Men bagasjerommet er en liten vits i mine øyne, som fremdeles har med barnevogn... Veldig høyt gulv som ikke kan senkes, lav takhøyde og svært skrå bakluke ga akkurat plass til  litt stor 'klassisk" barnevogn, og fruen kunne bekrefte at dette er alt for snaut om familien på 3 blir 4.
Merkelig mye plass dette drivverket har tatt av bagasjerommet er min oppfatning.

- Fruen opplevde setene som veldig harde.

Så totalt sett en fil bil, men blir nok for liten for å konkurrere mot vår reserverte TMY. Time Will show.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

moby666

Er kanskje litt mer enn "drivverket' bak. Tror 400DC800DC konverter, lader og V2l, forsterker, bass, ekstra isolasjon er plassert bak. Tesla mangler jo endel av dette.

Sitat fra: Radial på fredag 11. juni 2021, klokken 22:07

- Helt ok støynivå, omtrent ikke noen drivverks-lyder eller vind, men man hører veldig godt grov asfalt i høye hastigheter (E6). Måtte skru opp radioen en del der.
Min nåværende ZS EV (pendlebil) er egentlig mer stillegående i høye hastigheter, så tipper dette er pga dekk.

- Plassen innvendig er god, men langt fra "ekstrem" som reklamen tilsier.. sammenligbar med eTron på innvendig plass på mange måter.

- Men bagasjerommet er en liten vits i mine øyne, som fremdeles har med barnevogn... Veldig høyt gulv som ikke kan senkes, lav takhøyde og svært skrå bakluke ga akkurat plass til  litt stor 'klassisk" barnevogn, og fruen kunne bekrefte at dette er alt for snaut om familien på 3 blir 4.
Merkelig mye plass dette drivverket har tatt av bagasjerommet er min oppfatning.

Så totalt sett en fil bil, men blir nok for liten for å konkurrere mot vår reserverte TMY. Time Will show.

Radial

Sitat fra: moby666 på fredag 11. juni 2021, klokken 22:42
Er kanskje litt mer enn "drivverket' bak. Tror 400DC800DC konverter, lader og V2l, forsterker, bass, ekstra isolasjon er plassert bak. Tesla mangler jo endel av dette.

Jaja, dårlig plass under gulvet var det åkke som😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

1000kwh

Sitat fra: Radial på fredag 11. juni 2021, klokken 22:07

Hyundai har jo de mest bråkete bilene i dag, men det er skuffende hvis det er på nivå meg MG. For det bråker!!

trykkertor

Huff....ikke særlig optimistisk lesing dette.
Hadde sett frem til godt bagasjerom med hundebur og plass. Men her høres det ut som størrelsen er Kona Electric med en liten pluss bak.

Barid Bel

Sitat fra: trykkertor på lørdag 12. juni 2021, klokken 11:05
Hadde sett frem til godt bagasjerom med hundebur og plass. Men her høres det ut som størrelsen er Kona Electric med en liten pluss bak.

Opplever at dette er sannheten på "crossover" kategorien. Vår Niro har mye mindre praktisk bagasjerom enn min gamle peugeot 307 "liten stasjonsvogn". En emmaljunga går på millimeteren inn i Niroen, så alt må stables oppå. Id.4 og alle søsknene er fortsatt små og upraktiske i forhold til en skikkelig stv. Ev6 kommer til å være håpløs med den skrå bakluka.
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

Olemann

Nei, ikke så ille. Mange glemmer at Kona er like mye MINDRE enn en Golf som eNiro er STØRRE enn Golf. Og I5 er  en klasse over eNiro igjen.

I5 er en helt annen klasse, både bagasjerom og støynivå.  Med setene fram er det både langt og bredt bagasjerom, eneste minus er skrånende luke, men skyver man store ting fram så er plassen bra den.
Dog, jeg opplever ID.4 som bedre egnet for hund og barnevogner.

Støy; en helt annen klasse enn Kona, vindsus nesten fraværende, det som irriterte meg litt var høyfrekvent dekkstøy, muligens ikke mer energi i denne enn det jeg opplevde i ID.4, men ID.4 dekkstøyen var mer lavfrekvent. Dette kan ha sammenheng med dekktype også.

Sitat fra: trykkertor på lørdag 12. juni 2021, klokken 11:05

moby666

Nå må dere slutte å sammenligne IONIQ5 med Kona, eniro osv. Biler består av mer enn et bagasjerom. IONIQ5/EV6 er årets mest spennende elbil og gruser alle konkurrenter, som feks enyaq, id4, q4, emach, xc40, og muligens TMY

Rosstopher

Sitat fra: moby666 på lørdag 12. juni 2021, klokken 17:42
Nå må dere slutte å sammenligne IONIQ5 med Kona, eniro osv. Biler består av mer enn et bagasjerom. IONIQ5/EV6 er årets mest spennende elbil og gruser alle konkurrenter, som feks enyaq, id4, q4, emach, xc40, og muligens TMY

Vi får bare lukke denne delen av forumet da, siden du har bestemt at Ioniq 5 et best på alt og at alle sammenligninger er irrelevante.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA