Test GTX

Startet av Olemann, ons 09. jun 2021, kl. 19:33

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Eiko på fre 06. aug 2021, kl. 06:55
Vurderer GTX som ny bil og har fått tilbud på nesten fullspekket bil. Jeg er i det sportige hjørnet når det kommer til bil og har derfor tatt med både 21" felger, top sport interiør og sportspakke +. Dog usikker på 21", likte 20" bedre.

Har hatt vw med sportsunderstell før og de har vært betydelig stivere oppsatt enn standard. Noen som har prøvd bilen med sportspakke/sportspakke + og kan si noe om forskjellen mellom de? Sportspakke er 15mm lavere og med stivere fjærer/dempere, sportpakke pluss er originalhøyde med med adaptive støtdempere. Usikker på valget her.

Ang stolene leser jeg at det er lite og myke sidestøtter. Tok top sport da jeg vil ha elektriske stoler med minne slik jeg har i dag. Noen som har prøvd begge og kan si noe om det? Hvordan er sittedelen feks? Harde? Har Volvos R-design så antar GTX blir en lite steg ned uansett. R-design er relativt harde med sinnsyke sidestøtter, men jeg liker det.

Skulle gjerne testet dette selv, men har ikke anledning grunnet jobb i utlandet, så kona og sønnen tar den biten denne gang. Jeg saumfarer nettet for info imens.

Ellers føles det som et merkelig valg med trommelbremser bak i 2021, men leser at Q4 også har det. Noe med elbil, rekkevidde og bremsing osv osv som mulig var argumentene  så det har kanskje en logisk forklaring.

Litt skeptisk til mangel på lyktespylere, men leser både positive og negative erfaringer knyttet til dette. Enyaq og Q4 har det, rart de kuttet det på ID4.
Kan ikke hjelpe deg med fjæringsoppsettet, men trommelbremser:
Med elbil så brukes bremsene veldig lite, for du regenerer med motoren. På ID.4 skjer det også når du trykker bremsepedalen. Friksjonsbremsene blir derfor ikke brukt mye, og skiver ruster og klosser ruster fast i kaliper. Bakbremsene brukes mye mindre enn frem. Trommelbremsen derimot er vedlikeholdsfri og kanskje godt egnet. Slipper årlig bremseservice.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Olemann

Spylere:  Smak og behag, jeg liker det uten.  Slipper fylle tanken annenhver tur, men klart, er det sørpeføre må man vaske av og til. Hatt bilen siden påske og stoppet kun en gang for å vaske lysene på snart 1/2 år.

Seter:  Prøvd begge.  Valgte vekk el/GTX pga. prisen og fordi jeg trodde de ikke passet kona som er lav og derfor lett får skuldrene i sidestøtten.  Men, GTX stolene er i praksis brukbare for alle, fordi de har lite sidestøtte. Topp for de som er litt brede i fasongen over-det-hele, men ikke så morsomme for de som er slanke og liker type R stoler og sitte fast i stolen.  Det er ingen RS bil i så måte.

Sitat fra: Eiko på fre 06. aug 2021, kl. 06:55
Har hatt vw med sportsunderstell før og de har vært betydelig stivere oppsatt enn standard. Noen som har prøvd bilen med sportspakke/sportspakke + og kan si noe om forskjellen mellom de? Sportspakke er 15mm lavere og med stivere fjærer/dempere, sportpakke pluss er originalhøyde med med adaptive støtdempere. Usikker på valget her.

Ang stolene leser jeg at det er lite og myke sidestøtter. Tok top sport da jeg vil ha elektriske stoler med minne slik jeg har i dag. Noen som har prøvd begge og kan si noe om det? Hvordan er sittedelen feks? Harde? Har Volvos R-design så antar GTX blir en lite steg ned uansett. R-design er relativt harde med sinnsyke sidestøtter, men jeg liker det.

Skulle gjerne testet dette selv, men har ikke anledning grunnet jobb i utlandet, så kona og sønnen tar den biten denne gang. Jeg saumfarer nettet for info imens.

Ellers føles det som et merkelig valg med trommelbremser bak i 2021, men leser at Q4 også har det. Noe med elbil, rekkevidde og bremsing osv osv som mulig var argumentene  så det har kanskje en logisk forklaring.

Litt skeptisk til mangel på lyktespylere, men leser både positive og negative erfaringer knyttet til dette. Enyaq og Q4 har det, rart de kuttet det på ID4.

LMOR

https://youtu.be/9kn1Aiyr1pE

Mye bra, men ikke fornøyd med alt. Problemer med CarPlay høres ikke bra ut. Får satse på at det bare er på demobilene.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

MightyCalves

https://elbil.no/test-av-vw-id-4-gtx-imponerer-pa-det-viktigste/

Fin test. Klager på det vanlige. Rart at VAG ikke puttet i noen kraftigere chip til infotaiment systemet.

LMOR

Dette er en 2021 demobil som ble produsert før produksjonen av 2022 bilene startet opp. Kan jo håpe at 2022 også har fått oppdatert sw og eller raskere chip.

Krokstein

Mest sannsynlig er installert chip rask nok og eventuell treghet ligger i kode som ikke er optimalisert...men forhåpentligvis blir bedre gjennom fremtidige oppdateringer
ID.4 GTX

hELgenen

Min oppleves ikke treg lenger - skrudde av tale assistenten. Vet ikke om det har noen sammenheng, men ville uansett forsøkt å skru av alle tjenester en ikke ønsker å bruke. Når jeg fikk bilen var den supertreg - hver gang man trykket på en knapp kom "venteikonet" opp hele tiden...Nå er ikke dette tilfelle lenger. Ikke fått noen oppdateringer ennå.

Jambo

Så en video på Youtube hvor det ble demonstrert hurtighet ved scrolling og navigering i menyer og zooming og panorering i kartet, etter at den nye oppdateringen var installert. Virket mye glattere etter min mening. Den nye oppdateringen går vel kun på infotainment slik jeg har skjønt det.

Radial

Prøvde ID4 GTX en liten tur i dag.
Fikk ikke tid til å sette meg inn i infotainment-system eller funksjoner spesielt godt (30min test var maks).
Måtte teste støy og plass til barnesete, som denne må konkurrere mot TMY med, siden jeg får TMY på gårdsplassen i løpet av september jeg må velge om jeg skal ha eller ei.

Noterte meg:
- ok plass, sitter greit bak meg selv (185cm, ~90kg) grei plass forran til meg selv med Besafe iZi Pluss barnesete bak passasjer. Ikke mulig med samme sete bak fører, dessverre.
- Sprek, relativt harmonisk motorstøy.
- OK lyd i stereoanlegget, ikke noe voldsomt men helt greit.

Minuser (Ble dessverre en del)
- betydelig hjulstøy fra Pirelli 20" dekka, og veldig dårlig støyisolering i dørene. Bråker nesten mer i denne enn ZS'n min (ikke målt, med føles slik). Hørte ALT som passerte dørene veldig godt. Tester sier dette er en veldig støydempet bil?
- ett makkverk av noen knapper på ratt/infotainment-system, og helt krise-løsning for justering av sidespeil, lys etc - glem å justere dette mens du kjører, da er du i grøfta fort! ​Mulig det finnes enklere måter å betjene disse på, men dette var dårlig løst etter min mening når man først skal spare penger. Hvordan man åpner vinduene forran fant jeg aldri ut😄
-Rart desig på panser. Det hadde begynt å ruste allerede på flata til kroken, lukter trøbbel.
- IKKE mulig å justere tilt på setet, og ikke elektriske seter, men passer nok nordmenn greit. Fant grei sittestilling til slutt.
- IKKE blindsonevarsler på bil til 510k (standard på ZS til 260k)
- IKKE elektrisk bakluke, men elektrisk åpning av låsen.
- merka egentlig ikke forskjell på sport eller Comfort, bilen hadde dynamiske dempere.. mulig man må presse bilen mye hardere
- kan ikke leveres før Mars 2022.. var mangel på hengerfeste, chips, mm. Selger var helt oppgitt.

Fikk ikke helt sansen for denne, med mindre TMY er enda værre 🙄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Jambo

Minusene kan man jo gjøre noe med, ved å velge utstyr. Man får elektriske seter med flere justeringsmuligheter, man får blindsonevarsler, man får mer lydisolert glass i sidevinduer osv. Den jeg har bestilt til under 510k med vinterhjul og hengerfeste har f.eks. blindsonevarsler og elektrisk bakluke. Du kan selvfølgelig ikke gjøre noe med leveringstiden, men du kan jo droppe dynamiske dempere hvis du ikke merker forskjell eller er interessert. Jeg har f.eks. spart penger ved å ikke ha glasstak, som jeg ikke ønsket. Man kan derimot ikke fjerne det på Tesla Model Y om man ikke vil ha det eller ønsker å spare penger.

Når det gjelder betjeningen tror jeg du hadde for kort tid. Tror jeg brukte 20 minutter til å venne meg til det.

Radial

Sitat fra: Jambo på tor 12. aug 2021, kl. 21:18
Minusene kan man jo gjøre noe med, ved å velge utstyr. Man får elektriske seter med flere justeringsmuligheter, man får blindsonevarsler, man får mer lydisolert glass i sidevinduer osv. Den jeg har bestilt til under 510k med vinterhjul og hengerfeste har f.eks. blindsonevarsler og elektrisk bakluke. Du kan selvfølgelig ikke gjøre noe med leveringstiden, men du kan jo droppe dynamiske dempere hvis du ikke merker forskjell eller er interessert. Jeg har f.eks. spart penger ved å ikke ha glasstak, som jeg ikke ønsket. Man kan derimot ikke fjerne det på Tesla Model Y om man ikke vil ha det eller ønsker å spare penger.

Når det gjelder betjeningen tror jeg du hadde for kort tid. Tror jeg brukte 20 minutter til å venne meg til det.

Mye hadde nok blitt bedre med litt mer tilvenning.
Kom inn i butikken med STOR forventning om å bli imponert (vs MG ZS), men reiste derifra og var mer imponert over ZS'n til 260k.

Den jeg prøvde hadde faktisk panorama & DCC. Dette er vel opsjoner på bortimot 40-50k sikkert. Doble glass etc hadde nok gjort inntrykket bedre, men det er merkelig å ta inn demobil Uten slikt som standard? Hvem vil kjøre rundt i el-bil som bråker masse? 😁
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

LMOR

Høres veldig lite sannsynlig ut at en så lite utstyrt bil hadde dynamisk demping. En ville kjent stor forskjell på komfort og sport. Men programvalgene er der selv om bilen ikke har denne pakken.

Jeg har prøvd 3 demobiler, alle uten særlig mye utstyr. Men panoramatak har de fordi det selger biler.

Radial

Var sikkert selger som blingset på adaptive dempere da...er ingen dealbeaker for meg med adaptive dempere. Bilen satt greit på bakken den, bedre enn Ionic 5.

Bare den støyen, og de hersens knappene ødela så mye.
Mon tro Skoda har (i mine øyne) bedre løsning, ser ut som knapper der.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

hELgenen

Sitat fra: Radial på tor 12. aug 2021, kl. 21:53
Var sikkert selger som blingset på adaptive dempere da...er ingen dealbeaker for meg med adaptive dempere. Bilen satt greit på bakken den, bedre enn Ionic 5.

Bare den støyen, og de hersens knappene ødela så mye.
Mon tro Skoda har (i mine øyne) bedre løsning, ser ut som knapper der.

Synes det var merkelig med denne støyen du nevner - kjører id.4 1st og har ekstremt lite støy i den.
Prøvekjørte Ioniq 5 i dag og den støyet faktisk noe mer, men ikke fra dekkene - det var mer skrammel fra selve bilen på grusvei (synes det er viktig å teste biler på grusveier også)
Her tror jeg det må være dekk eller kanskje at vinduene sto på gløtt eller noe i den duren. Nå er det også viktig med rett lufftrykk i dekk, og rett dekktype - for mye eller feil dekk og det meste blir helt feil veldig fort - og noe slikt kan være tilfelle her også. Ja - det gjøres faktisk feil hos en del forhandlere her som f.eks dytter alt for mye luft i dekkene for å få ned forbruket, men da går støyen fort opp også. Lyd er også veldig individuelt - noen reagerer på ulike lydbilder selv om nivået ikke nødvendigvis er høyt. Jeg kan i alle fall gå god for at id.4 ikke støyer mye med rett dekk og rett luftrykk i mine ører. Faktisk støyet iX3 demo vognen jeg kjørte for en tid tilbake mer - også her kunne en sikkert gjort noe med dette med rett dekk fordi bilen i seg selv tror jeg er ganske bra dempet.

SurSnasen

Sitat fra: Radial på tor 12. aug 2021, kl. 20:41
Minuser (Ble dessverre en del)
- betydelig hjulstøy fra Pirelli 20" dekka, og veldig dårlig støyisolering i dørene. Bråker nesten mer i denne enn ZS'n min (ikke målt, med føles slik). Hørte ALT som passerte dørene veldig godt. Tester sier dette er en veldig støydempet bil?
- ett makkverk av noen knapper på ratt/infotainment-system, og helt krise-løsning for justering av sidespeil, lys etc - glem å justere dette mens du kjører, da er du i grøfta fort! ​Mulig det finnes enklere måter å betjene disse på, men dette var dårlig løst etter min mening når man først skal spare penger. Hvordan man åpner vinduene forran fant jeg aldri ut😄
-Rart desig på panser. Det hadde begynt å ruste allerede på flata til kroken, lukter trøbbel.
- IKKE mulig å justere tilt på setet, og ikke elektriske seter, men passer nok nordmenn greit. Fant grei sittestilling til slutt.
- IKKE blindsonevarsler på bil til 510k (standard på ZS til 260k)
- IKKE elektrisk bakluke, men elektrisk åpning av låsen.
- merka egentlig ikke forskjell på sport eller Comfort, bilen hadde dynamiske dempere.. mulig man må presse bilen mye hardere
- kan ikke leveres før Mars 2022.. var mangel på hengerfeste, chips, mm. Selger var helt oppgitt.

Fikk ikke helt sansen for denne, med mindre TMY er enda værre 🙄

Elektrisk bakluke: tilvalg. Får det sågar med sparkesensor. Utrolig kjekt å ha til tider.
Blindsonevarsler: tilvalg.
Elektriske seter: tilvalg.
Dynamisk demperkontroll: tilvalg. Merker ikke like mye forskjell som om man har skikkelige luftdempere, men litt merker man på de bilene som har det. Skarpere over ujevnheter med sport enn komfort.
Hjulstøy: det kommer jo helt an på asfalten. Selv kjørte jeg i en splitter ny Model 3 Long Range rett etter jeg kjørte GTX. GTX var på 21-tommere. Model 3 på 18-tommere. Det var merkbart mye mer støy i Model 3 kontra GTX på nøyaktig samme veistrekning. Håper Tesla har påspandert Model Y langt mer støyisolasjon.
Panoramatak: tilvalg. Og heldigvis får man integrert, elektrisk rullegardin med dette.

Høres nok ut som om du heller burde prøve en bedre utstyrt GTX, og gjerne prøve den over natta.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA