Test GTX

Startet av Olemann, ons 09. jun 2021, kl. 19:33

« forrige - neste »

daktari

Må bare legge til at jeg ikke opplever knappene på rattet som et problem. Trykker og sveiper, funker veldig greit.
Justering av speil går også lett, men i sterkt lys er det vanskelig å se hvilken innstilling man har vridd til. Litt dumt de fjernet taggen på bryteren.
Jeg forstår heller ikke det med støynivå, vår er veldig stille, også på grusvei. Har Tech med doble glass og 20".
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Radial

Dere med 20", er det Pirelli dekk?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Trond.m

Sitat fra: Radial på fre 13. aug 2021, kl. 10:33
Tipper de kommer med ulike dekk helt random som,for id.4. Da er det Pirelli, Hankook eller Bridgestone. Virker som det er mest Hankook og Bridgestone.

daktari

Sitat fra: Radial på fre 13. aug 2021, kl. 10:33
Jeg har Pirelli hvertfall.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Counterpointer

Sitat fra: daktari på fre 13. aug 2021, kl. 10:10
Jeg forstår heller ikke det med støynivå, vår er veldig stille, også på grusvei. Har Tech med doble glass og 20".
Støynivå er ekstremt individuelt og veldig mange erklærer at den bilen er stille og den andre er ekstremt støyete uten å vite hva de sammenligner.
Noen tror en helt standard decibelmåler som Teslabjørn bruker gir objektiv info.
Dette er ikke riktig og bildet er svært sammensatt. Dekk er bare en liten del av mange viktige faktorer og de kan samspille eller disharmonere med underlaget.

LMOR

«Støy gjennom døra» kan også skyldes feil på foringen rundt døra. En liten åpning i den så høres veistøy mye bedre, spesielt inntil en midtdeler el.l.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Olemann

Min erfaring med støydiskusjoner her inne har ført til at jeg stoler på egne ører og bryr meg mindre om hva andre mener, det er nesten på nivå med "knappene på rattet på ID4 er ubrukelige" eller "knappene på rattet på ID4 er fantastiske".

Støy er dog mer komplisert, for mange synes å mene det er objektive forhold, mens de fleste jo erkjenner at knapper er som det brune inventaret, det blir som med en puddel, enten like eller hate og begge deler er like lite objektivt.

Skal man dele støyinntrykk må man minimum oppgi hvilke utstyr man måler med, og bruker man en gratis app på mobilen er denne normalt også nullstilt med en subjektiv referanse, som også må oppgis.

Så kommer; type asfalt, hastighet, type dekk, lufttrykk, vindforhold, hvor står mobilen/mic festet i bilen, er det middelverdi over tid, eller maksverdi og under hvilke situasjon,  type filter brukt  (dBA som er vanligst, men dBC er bedre for slitsom lavfrekvent lyd feks.)

Stort sett skriver folk mer slik; "denne bilen støyer mer enn den" og det er sikkert interessant for vedkommende selv, men av liten verdi for andre. 
Skal dette gjøres objektivt er det så krevende at jeg tror folk flest betakker seg, man er jo her inne som et fritidsfenomen og ikke som yrke.
Minner litt om diskusjonen om et lydanlegget er bra, noen er ikke fornøyd før de kan blåse støvet av dashbordet med sub'en, mens andre hater den slags trøkk.

Lyd er mye smak og behag, enten det er støy eller musikk, lett å gjøre objektivt er det ikke uten at premisser klargjøres.

Men for all del, det er artig å lese subjektive inntrykk, men man bør vite hva man leser og ikke tro det er fakta.

Dieselgubben

Pussig hvordan enkelte (Teslaeiere?) har et behov for å marginalisere en Db måling utført med rimelig bra utstyr. Til og med Teslabjørn opplever Id4 som stille uten målinger, og også han har vel hintet om at TM3 ikke er særlig stille? Det er vel ingen som hevder at Id4 er bråkete ala det som mange rapporterer om f.eks i TM3? Så hans målinger stemmer da overens med folks opplevelser, noe som jo må være bra? Er ikke noen ingeniør, men Tesla har vel kuttet noen hjørner for å få biler som er vesentlig lettere enn f.eks Id4 vs TMY og Polestar 2 vs TM3? Det er vel ikke utenkelig at de har kompromisset på blant annet lydisolering? Begge disse er vel kjent for å stille Tesla i forlegenhet når det gjelder støy og komfort?

Eiko

Da ble det denne i går, med alle pakker. Kliss lik som på bildet. Med vanlig sportsunderstell og ikke adaptive dempere. Sønnen min som måtte prøvekjøre da jeg ikke har mulighet der jeg er for tiden. Sammenlignet med XC60 T8 jeg har i dag er det helt klart et steg ned i kvalitet, men siden det blir el denne gangen, og XC40 ikke ble aktuell så blir det GTX.

Levering satt til Januar/Februar, men har en mistanke om at dette ikke er hugget i stein.

Ang støy så mente sønnen at den var like bra som i Volvoen, og den er BRA. Videre mente han veigrepet var hakket bedre i ID4 når DCC var på sport. Vovoen er R-design med stivere dempere/fjærer. Nå har jeg valgt ordinært sportsunderstell som skal være noe stivere så jeg tenker bilen sitter bra med 21" hjul i tillegg.

Blir spennende å se over tid hva jeg tenker om den blåfargen i dashbordet og på dørsidene. Merkelig valg. Litt mye pianolakk=riper asap. Mye større plass i denne enn i Volvoen, på alle fronter.

Lydanlegget var sånn "helt greit" hvilket tilsier at det rolig blir lydpakka fra Bassbrothers innen kort tid.

Tok top sport interiør da jeg ville ha elektrisk med minne. Gode stoler i følge sønnen som til daglig kjører MK6 GTI. Når ikke opp til R-design stolene, men det skulle bare mangle. HUD er med som i Volvoen (husker ikke sist jeg så på instrumentene nede og anser ikke dette som bortkastet, snarere tvert imot, burde vært standard), pakke med elektrisk bakluke og panorma likeså. Forsøkt å tilstrebe samme utstyrsnivå som på Volvoen.

Øyvind.h

Sitat fra: Olemann på fre 13. aug 2021, kl. 18:30
Min erfaring med støydiskusjoner her inne har ført til at jeg stoler på egne ører og bryr meg mindre om hva andre mener, det er nesten på nivå med "knappene på rattet på ID4 er ubrukelige" eller "knappene på rattet på ID4 er fantastiske".
Det er et godt poeng. Alle meninger er basert på egne opplevelser og egne preferanser. Dermed har det ikke så mye å si at andre synes bilen er dårlig på forskjellige områder, når en selv synes den er bra. Det kan handle om hørsel, hva slags bil en hadde før, tilvenning, preferanser osv.
Jeg syntes også ID4 var mer støyende enn jeg skulle ønske, men det varierte med underlag. Justering av cruise med touch syntes jeg heller ikke fungerte bra og ble aldri venn med de knappene.

Ift målinger var det nylig en tysk test hvor bl.a. EQC og IX3 deltok, der IX3 vel hadde noe lavere oppgitt støy i db i den testen. Samtidig prøvekjørte jeg de to modellene samme dag på samme rute og det var helt åpenbart hvilken av de to som hadde minst støy i kupeen under de relativt tøffe forholdene. Da bryr jeg meg lite om at en db måling indikerer lavere støynivå i IX3, når opplevelsen av støy er betydelig mindre i EQC.

Når det gjelder trådens tema fikk jeg denne uken endelig tatt turen innom for å se på GTX. Prøvde top sport setene og de var gode å sitte i. Fant meg godt til rette. Utstillingsbilen hadde også stor skjerm, noe som ga et bedre inntrykk en den minste, selv om betalingsviljen for større skjerm isolert sett ikke er veldig stor.
Kikket på standardsetene og de så helt fine ut.
Blåfargen på dashbord og dører var ikke så ille som fryktet, så den havner i kategorien "dette overser jeg/blir vant til over tid.
Leveringstiden har derimot blitt ganske lang, så det ble ingen avtaleinngåelse. Utenkelig å binde seg i 7-8 måneder i dagens marked.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Det er betryggende når Øyvind.h med bred erfaring «godkjenner» bilen 👍
Bestilte standard seter, 20 tom, standard chassis og ellers alt av utstyr og rød metallic. Tror det blir en bra bil bare fabrikken klarer å ferdigstille den. At den gikk i produksjon uke 26 tror jeg ikke så mye på, siden den ikke har kommet ut i den andre enden ennå 😉

moby666

Er det mulig å gjøre noe med det blå skinnet på dashbordet og dørene? En kollega har bestilt en GTX og var ikke klar over det. Når han har sett bilder og video, så ble han lettere sjokkert. Er vel ikke mulig å bytte panelene? Han prøver nå å få avbestilt bilen hos forhandler, uten suksess så langt...

Eiko

Sitat fra: moby666 på lør 14. aug 2021, kl. 15:58
Er det mulig å gjøre noe med det blå skinnet på dashbordet og dørene? En kollega har bestilt en GTX og var ikke klar over det. Når han har sett bilder og video, så ble han lettere sjokkert. Er vel ikke mulig å bytte panelene? Han prøver nå å få avbestilt bilen hos forhandler, uten suksess så langt...

Alt er mulig. Skinn kan farges, null problem, dog usikker på om dette er skinn, men kan sikkert farges uansett. Paneler kan byttes til svarte/grå fra andre ID4, men er noe jobb.

I denne youtube videoen av interiøret ser blåfargen mørkere og mer tonet ned enn noen andre bilder/videoer jeg har sett,  om det er slik i virkeligheten får andre svare på - https://www.youtube.com/watch?v=4Yeifd52jx8&list=RDCMUC2rGRfQ43ZzAeULkUgdb1Fw&start_radio=1&rv=4Yeifd52jx8&t=145 

Kjøpte han bilen uten å se på noen som helst bilder?

Trond.m

Det er nok en rimeligere løsning å selge bil og kjøpe noe annet. Med lang leveringstid bør det gå greit å finne en kjøper, men det avhenger naturligvis av pris lg leveringstid.

E-Trond

Høres mer ut som en røverhistorie... 8)

Er vel nesten umulig å signere på en kontrakt uten å ha sett på bilder av interiør hos forhandler.
Og denne reklamefilmen som har rullet på tv i lang tid viser helt klart blått skinn.

https://www.youtube.com/watch?v=2V8Pa0GLYnk
ID 7 GTX
Ioniq  2020

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA