Test GTX

Startet av Olemann, ons 09. jun 2021, kl. 19:33

« forrige - neste »

Løytnanten

Ja, vi er i sannhet forskjellige. Jeg vet lite som er mindre viktig for meg ved valg av bil enn fargen på skinndetaljene i interiøret.

Olemann

Enig, og hurra for disse forskjellene, ellers så hadde det ikke vært så mye artig å lese i dette Forum :-)

Har vært med i dette Forum nokså nøyaktig 10 år nå, så har sluttet å overaskes over hva som er viktig for noen, og hva man er villig til å bruke mye penger på.  Ta et lite søk på "chrome delete" (engelsk selvsagt, her snakker vi Tesla og da er norsk litt tynt) og sjekk ut både hvor mange timer folk legger i dette og hva man bruker av penger på å bli kvitt de aldeles grusomme og komplett utålelige blanke detaljene på bilene sine.
Men, artig er det jo!

Sitat fra: Løytnanten på søn 15. aug 2021, kl. 15:20
Ja, vi er i sannhet forskjellige. Jeg vet lite som er mindre viktig for meg ved valg av bil enn fargen på skinndetaljene i interiøret.

Counterpointer

Sitat fra: Olemann på søn 15. aug 2021, kl. 18:43
Ta et lite søk på "chrome delete" (engelsk selvsagt, her snakker vi Tesla og da er norsk litt tynt)
Vet ikke hvor gammel du er, men dette fenomenet ble startet av tyskerne lenge før Tesla var påtenkt. Bmw hadde det nynorske begrepet «shadowline» muligens på slutten av 80 tallet. Men det er jo typisk å forsøke å trekke opp litt hets uten at det er kommet noen provokasjon .

Dieselgubben

Enig, og hurra for disse forskjellene, ellers så hadde det ikke vært så mye artig å lese i dette Forum :-)

Har vært med i dette Forum nokså nøyaktig 10 år nå, så har sluttet å overaskes over hva som er viktig for noen, og hva man er villig til å bruke mye penger på.  Ta et lite søk på "chrome delete" (engelsk selvsagt, her snakker vi Tesla og da er norsk litt tynt) og sjekk ut både hvor mange timer folk legger i dette og hva man bruker av penger på å bli kvitt de aldeles grusomme og komplett utålelige blanke detaljene på bilene sine.
Men, artig er det jo!

Sitat fra: Løytnanten på søn 15. aug 2021, kl. 15:20

Jeg forbinder også det at folk fjerner chrome med folie til TM3. Det at flere inklusiv Bmw har solgt biler hvor chromet har vært fjernet som ny (på samme måte som 2021 TM3), er ikke sammenlignbart. Det at privatpersoner endrer på bilen i ettertid og bruker tid og ressurser på dette for å fjerne chrome som var på bilen som ny kobler jeg automatisk med chromedelete på TM3 uten at denne koblingen er ment for å provosere i noen som helst grad. Er det noen med Id4 som har fått foliert pianolakken eller fått tilbud på dette?

Olemann

Jeg blir sitert her, så da antar jeg den var til meg, så da får jeg svare.

"typisk å forsøke å trekke opp litt hets"  Jaha?  Om den var til meg så aner jeg ikke hvor stoffet til den kommer fra, jeg har ikke "trukket opp hets" av noe slag. Men, la oss tolke litt, det er ikke annet å gjøre ettersom det er svært uklart hva jeg skulle ha trukket opp.

Det trekkes inn et annet bilmerke, BMW, kan det da bety at den som påstår jeg hetser føler at Tesla blir tråkket på tærne og for å si det med et moderne språk, er krenket?  Det kan virke sånn ettersom det andre bilmerket påstås ha gjort det jeg nevnte noen gjorde med Tesla, lenge før Tesla ble påtenkt.

Da har man mistet hele poenget. Poenget var at enkelte synes blanke detaljer er så ulevelige at de må vekk, tid og penger investert betyr tilsynelatende mindre enn disse grusomme blanke listene etc.

OG; Dette er et elbilforum, og det er på Tesla delen av dette at jeg har funnet mest om dette, derfor anbefalte jeg han jeg svarte å søke etter dette.  Tesla er irrelevant, det er iveren etter å bli kvitt de grusomme blanke detaljene som er sakens kjerne.

La oss håpe at Tesla ikke ble så krenket at de skjelver på seg enda større "panel gaps".  Også et ord jeg har lært på Tesla delen av dette Forum, om andre biler gaper like mye kan godt hende.

Sitat fra: Counterpointer på søn 15. aug 2021, kl. 19:55
Ta et lite søk på "chrome delete" (engelsk selvsagt, her snakker vi Tesla og da er norsk litt tynt)
Vet ikke hvor gammel du er, men dette fenomenet ble startet av tyskerne lenge før Tesla var påtenkt. Bmw hadde det nynorske begrepet «shadowline» muligens på slutten av 80 tallet. Men det er jo typisk å forsøke å trekke opp litt hets uten at det er kommet noen provokasjon .

02jan

Blir feil å blande enn BMW med fenomenet «chrome delete», BMW hadde allerede en modell i 1975  (1502 og senere 315) , med sorte lister, istede for chrome for de som ville ha litt lavere pris. Mange andre bilmerker har siden 70 tallet utgaver med og uten chrome.
På 90 tallet var det også mulig å bestille audi a6 med eller uten chrome/børstet stål rundt vindu/rails.

Jeg byttet ut blanke lister på min 1975 modell golf i 1989, den gangen byttet vi ut lister eller pusses med og lakket, for å få bilen mer sportslig look (GTI), idag trenger ikke ungdom style bilene , da de fleste kommer ferdig stylet fra fabrikk (store felger, fake eksos, lyd og luftintak samt diverse spoilere.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Dieselgubben

Her er noen ord som jeg vil gi Tesla æren for å ha brakt inn i mitt vokabular, men som jeg heretter skal være forsiktig med å bruke for å unødig provosere:

- Supercharger
- Chrome delete
- Panel gaps
- Phantom breaking
- Frunk
- Vegan skin
- Pianolakk. Beklager at jeg nevnte dette ordet i tilknytning Id4 tidligere. Det var ikke meningen å provosere TM3 pre 2021 eiere.

;)

Rosstopher

Det er jo ikke det at Tesla-eiere ønsker å dra unødvendige fremmedord inn i det norske språk. Det er faktisk så enkelt at Tesla er amerikanske biler, og mye av informasjonen og begrepene kommer fra amerikanske forum, Twitter og Tesla selv på engelsk. Får du begreper servert på et språk du og de aller fleste andre du snakker med skjønner så er det mer naturlig å fortsette å bruke de begrepene enn hvis informasjonen kommer på tysk eller japansk.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Dieselgubben

Sitat fra: Rosstopher på søn 15. aug 2021, kl. 22:33
Det er jo ikke det at Tesla-eiere ønsker å dra unødvendige fremmedord inn i det norske språk. Det er faktisk så enkelt at Tesla er amerikanske biler, og mye av informasjonen og begrepene kommer fra amerikanske forum, Twitter og Tesla selv på engelsk. Får du begreper servert på et språk du og de aller fleste andre du snakker med skjønner så er det mer naturlig å fortsette å bruke de begrepene enn hvis informasjonen kommer på tysk eller japansk.

Ikke uenig med dette. Men poenget var vel at ordene chrome delete og Tesla ble oppfattet brukt for å provosere.

Counterpointer

Du er fryktelig glad i å prøve å provosere spesielt eiere av ett merke dieselgubben.

Jeg hadde lengre oppe i tråden et innlegg om at en person som mente GTX var bråkete var basert på en individuell oppfattning og at målinger er ofte basert på feil kriterier og med dårlig utstyr.
Da kommer du trekkende med en lang utgytelse om Model 3 som om det var relevant. Hadde vært mye bedre å droppe disse provokasjonene som er like dumme som fanboys (gjerne Teslafanboys) argumentasjon som jeg synes er akkurat like provoserende.

Nå kan vi gjerne holde oss til GTX. Jeg skjønner godt de som ikke vil ha pianolakken i den, jeg har foliert den i min nåværende bil og ville gjort det i GTX også.

Dieselgubben

Sitat fra: Counterpointer på søn 15. aug 2021, kl. 22:44
Du er fryktelig glad i å prøve å provosere spesielt eiere av ett merke

Vel, da er vi to. Du og en viss T er jo også veldig aktive i Id4 tråden. Er du seriøst interessert i bilen? Jeg skal for min del prøve TMY når den kommer og jeg har vært en hårsbredd unna å kjøpe TM3. Synes du var i overkant hårsår når du tolket Olemanns innlegg som en provokasjon.

Counterpointer

Sitat fra: Dieselgubben på søn 15. aug 2021, kl. 22:53
Sitat fra: Counterpointer på søn 15. aug 2021, kl. 22:44
Du er fryktelig glad i å prøve å provosere spesielt eiere av ett merke

Vel, da er vi to. Du og en viss T er jo også veldig aktive i Id4 tråden. Er du seriøst interessert i bilen? Jeg skal for min del prøve TMY når den kommer og jeg har vært en hårsbredd unna å kjøpe TM3. Synes du var i overkant hårsår når du tolket Olemanns innlegg som en provokasjon.
Jeg vurderer den som et alternativ ja. Uten at jeg skjønner hvorfor jeg skal måtte rettferdiggjøre det. Personlig har jeg aldri spurt noen om det. Vil folk diskutere så er det jo det forum er til for å gjøre.
Hvem T er vet ikke jeg...... Igjen et fokus som kommer fra din agenda.

Det er overhodet ingen hårsårhet (har fint lite hår btw )
Er bare kjedelig med alle som kritiserer at Tesla blir dratt inn overalt, mens det ofte er folk som du og Olemann som drar det inn.

Jeg er totalt åpen for sammenligninger, så det er ikke der det ligger. Det er bare i altfor mange tråder at «merkepolitiet» slår til.

Litt som at jeg skjønner at dieselgate er unødvendig å dra frem i alle VAG tråder.

Olemann

Nå blir dette morsomt, hvem i alle dager er "folk som du og Olemann"?  Jeg er Olemann, så den er grei nok, men hvem er FOLK som du og Olemann?   Snakker vi ssb analyser og demografiske særtrekk, eller snakker vi bare generelt upresis og sleivete gruppetenkning eller snakker vi noe annet?

Jaja, jeg får gjenta mitt poeng da, ser ut som det enda ikke er oppfattet;  Det er åpenbart mange som hater blanke detaljer, og som gjør mye og bruker mye penger på å bli kvitt disse, jeg tipset derfor skribenten jeg svarte om å søke på et herlig eksempel på dette, nemlig chrome delete på Tesla delen av dette Forum. 

Ser at noen har skjønt dette og at det ikke handlet om et ønske om å krenke Tesla, selv om jeg tror det skal mer til før panel gapene spriker krenket enda mer der i gården, men da er mitt poeng kanskje oppfattet.

Og er det ikke oppfattet så får det så være, jeg har gjort et seriøst forsøk på å forklare hva jeg mente og det helt uten å karakterisere enkeltpersoner, selv om det var like før jeg gikk i den fella.

Sitat fra: Counterpointer på søn 15. aug 2021, kl. 23:02
mens det ofte er folk som du og Olemann som drar det inn.

Trond.m

Ja dette begynner å bli interessant  ;). Hvem er denne «en viss T ?»

Om det tilfeldigvis skulle være meg, så har jeg en GTX i bestilling med bekreftet produksjon uke 26, så er i hvert fall det slått fast.
Den har standardseter med røde sømmer, blått dashbord og blå sidepaneler. Ikke farger jeg ville valgt frivillig, men har vurdert at jeg lever helt fint med det fordi jeg oppfatter totalpakken som attraktiv. Men om andre vil male plasten eller bytte dørpaneler og dørtrekk for å trives med bilen, så gjør gjerne det.

Dieselgubben

Sitat fra: Trond.m på man 16. aug 2021, kl. 05:50
Ja dette begynner å bli interessant  ;). Hvem er denne «en viss T ?»

Hehe, det er selveste Mr T.

Spøk til side, det er bra at ikke alle pro det ene eller andre merket. Det er jo snakk om en framkomstmiddel og ofte er det nyanser som diskuteres. 

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA