Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Testkjøring med ES8

Startet av nilka, tirsdag 08. juni 2021, klokken 20:35

« forrige - neste »

JohnPGriff

ES8 er veldig stillegående. Jeg har en e-tron med støydempende sidevindu foran og bak, 20" hjul. Etter 1 timers testkjøring og en tur på E18 ute av Oslo og tilbake til Nydalen, kan bekrefter bilen var mer stillegående og dette var med 21" hjul som standard.
E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022
MG ZS EV Levert nov 2020
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

Radial

Venter i spenning på hva prisene blir 👍 Liker denne typen bil.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

hELgenen

Tipper den ligger ganske høyt - bilen i seg selv er jo stor - den er godt skrudd sammen ser det ut til - den har mye teknologi osv. Det den mangler er et godt utbygd serviceapparat - hvordan skal feil og mangler håndteres?
Ikke alle bor i Oslo og dette blir kanskje litt som med Tesla at man bygger ut gradvis med utgangspunkt i Oslo.
Ellers synes jeg bilen minner ekstremt mye om en Outlander PHEV i fasongen.

turfsurf

Sitat fra: daktari på mandag 30. august 2021, klokken 23:08
Litt lengre overheng bak enn foran ligner nyere Range Rover, enig. Og at vinduene smalner av bakover.
At dere får disse to til å bli like er smått utrolig. RR er jo tegnet med linjal, ES8 med ustø hånd. Likheten er stort sett SUV-lignende elbil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

VoltWay

SitatPrøvekjørt: Nio ES8
Kvalitetsfølelsen bør skremme prestisjemerkene
https://motor.no/bil/motor-har-provekjort-nio-es8/207031

Når en ser hva BYD la seg på så er jeg redd denne kan bli dyr. Da blir det enda mer interessant å se hvordan den klarer seg i Norge. Om bilen virkelig er god så vil de nok selge bra etterhvert som det kommer flere på veiene, men så var det dette med servicenettverk da.

Også interessant å se hva tilvalg som blir mulig. Blir vel neppe i klasse med BMW, Audi og Mercedes, men at den starter ganske bra utstyrt og få tilvalg. Som BYD og Tesla.

At den oppfattes som mer stille enn e-tron er veldig interessant. Er det noe jeg aldri kan få nok av så er det reduksjon av støy.

Rosstopher

Skjønner godt at de trenger batteribytte med 90 kW maks ladefart. Det er jo latterlig lite på en 100 kWh pakke. Hvilke andre biler på markedet har ladefart på 0,9 C?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

elektro

Sitat fra: VoltWay på tirsdag 31. august 2021, klokken 22:58
SitatPrøvekjørt: Nio ES8
Kvalitetsfølelsen bør skremme prestisjemerkene
https://motor.no/bil/motor-har-provekjort-nio-es8/207031

Når en ser hva BYD la seg på så er jeg redd denne kan bli dyr. Da blir det enda mer interessant å se hvordan den klarer seg i Norge. Om bilen virkelig er god så vil de nok selge bra etterhvert som det kommer flere på veiene, men så var det dette med servicenettverk da.

Også interessant å se hva tilvalg som blir mulig. Blir vel neppe i klasse med BMW, Audi og Mercedes, men at den starter ganske bra utstyrt og få tilvalg. Som BYD og Tesla.

At den oppfattes som mer stille enn e-tron er veldig interessant. Er det noe jeg aldri kan få nok av så er det reduksjon av støy.

Kan ikke helt se for meg at jeg vil savne så mye utstyr på intromodellen, bortsett fra Matrix lys, utfellbart hengerfeste og delingsnett. Når det gjelder lysene så er det aller viktigste at det er gode både nær- og fjernlys. Hengerfeste som monteres manuelt går det fint an å leve med, ref. e-tron quattro, Model X mf. Samme gjelder head up (hvis ES8 mangler dette), night vision osv. Mennesker uten dette har fullverdige liv. ;)

Delingsnett er og blir problemet for meg. For hvordan pakker man denne bilen? Som 5-seter kan man sikkert montere et 3. parts gitter, men som 6 og 7-seter blir det verre dersom man skal bruke disse setene. Og hva hvis man skal legge ned alle setene og fylle opp bilen med ting?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 31. august 2021, klokken 23:19
Skjønner godt at de trenger batteribytte med 90 kW maks ladefart. Det er jo latterlig lite på en 100 kWh pakke. Hvilke andre biler på markedet har ladefart på 0,9 C?

Dette er nok feil. Batteriet skal være på 100 kWh og bilen skal lade fra 20-80% på 30 minutter. Det vil si en snitthastighet på 120 kW. Antakelig en maks hastighet opp mot 200 kW. Alternativt en veldig flat kurve, som etter min mening egentlig er å foretrekke.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Radial

På Nio Norway sin FB side, ser man skiltnummer til bilene som nå nylig har kommet til Norge.

EC81584 som er 7-seter har 578kg nyttelast (fratrukket 75kg fører). 1500kg hengervekt, 20" hjul, mm.
6-seterene har tilsvarende tall. Ikke værst.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

VoltWay

Sitat fra: elektro på tirsdag 31. august 2021, klokken 23:27
Delingsnett er og blir problemet for meg. For hvordan pakker man denne bilen? Som 5-seter kan man sikkert montere et 3. parts gitter, men som 6 og 7-seter blir det verre dersom man skal bruke disse setene. Og hva hvis man skal legge ned alle setene og fylle opp bilen med ting?
Jeg forstår ikke hvorfor ikke flere produsenter av større familiebiler, om det er SUV eller crossover, ikke har delingsnett. Det er jo biler laget for å transportere folk og mye bagasje. Kjører du med bakovervendt bilstol så sitter de perfekt plassert for å få innholdet i bagasjerommet fremover. Selv med 7-seteren og de bakerste nedslått så skjer ting i en kollisjon.

turfsurf

Sitat fra: elektro på tirsdag 31. august 2021, klokken 23:27
Og hva hvis man skal legge ned alle setene og fylle opp bilen med ting?
Er det i det hele tatt noen biler som har delingsnett bak fører / passasjersete?

Og siden man ikke har det, hva er forskjellen på å ikke ha det og ikke ha nett bak de andre setene?

Det viktigste er å ikke pakke over seteryggen og pakke det tyngste nederst og lengste frem. Kreftene virker først og fremst fremover, bagasjen hopper ikke opp for så å fyke frem. Er mye mere redd for iPaden som ligger på hattehylla enn ketlebellen som ligger i bunn av bagasjerommet.

Festebøyler for sikringsnett er dog veldig kjekt, det synes jeg alle burde ha.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: VoltWay på onsdag 01. september 2021, klokken 06:38
Sitat fra: elektro på tirsdag 31. august 2021, klokken 23:27
Delingsnett er og blir problemet for meg. For hvordan pakker man denne bilen? Som 5-seter kan man sikkert montere et 3. parts gitter, men som 6 og 7-seter blir det verre dersom man skal bruke disse setene. Og hva hvis man skal legge ned alle setene og fylle opp bilen med ting?
Jeg forstår ikke hvorfor ikke flere produsenter av større familiebiler, om det er SUV eller crossover, ikke har delingsnett. Det er jo biler laget for å transportere folk og mye bagasje. Kjører du med bakovervendt bilstol så sitter de perfekt plassert for å få innholdet i bagasjerommet fremover. Selv med 7-seteren og de bakerste nedslått så skjer ting i en kollisjon.

Helt enig - det er fullstendig ubegripelig at store familebiler ikke utstyres med delingsnett OG festekroker for løs bagasje.  Dette var helt standard på fossile biler i mange,mange år - så plutselig er det blitt nesten umulig å finne på nye elbiler. På tyske biler, f.eks VW, har dette nå blitt en opsjon kun på de dyreste utstyrsnivåene.
Det er nesten slik at har du familie så må du gå for den dyreste bilen for å få dette med. Mange kinesere - alle? - mangler dette også. Tesla har jo rullet ut familiebil nr. 1 uten hverken festekroker eller delingsnett.  Ikke har man lagt tilrette for å ettermontere slikt utstyr i mange biler heller. En ting er jo å tilby det som en opsjon, en annen ting er å legge tilrette for at man kan skaffe dette senere - men nei - flere produsenter ser ikke til å løfte en finger

hELgenen

#28
Sitat fra: turfsurf på onsdag 01. september 2021, klokken 07:33
Det viktigste er å ikke pakke over seteryggen og pakke det tyngste nederst og lengste frem. Kreftene virker først og fremst fremover, bagasjen hopper ikke opp for så å fyke frem. Er mye mere redd for iPaden som ligger på hattehylla enn ketlebellen som ligger i bunn av bagasjerommet.

Festebøyler for sikringsnett er dog veldig kjekt, det synes jeg alle burde ha.

Mja..jeg har i alle fall sett videoer der løs bagasje faktisk kastes opp og over seteryggen ved kollisjon. En bil som bråstopper vil ofte oppleve at bakhjulene løfter slik at bilen "kaster" ting fremover som en slynge. Dermed vil ting som også ligger under seteryggen også bli slengt fremover. Festebøyler burde vært påkrevd av EU - men nei - de skal ha alle mulige andre tulleegenskaper. Som f.eks lane assist som i mange tilfeller bidrar til ulykker på landevei.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på onsdag 01. september 2021, klokken 07:42
Festebøyler burde vært påkrevd av EU - men nei - de skal ha alle mulige andre tulleegenskaper. Som f.eks lane assist som i mange tilfeller bidrar til ulykker på landevei.
EU folka skulle tatt seg en tur på vestlandsveier med assistentene sine...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA