Elbilforum.no

Bilmerker => NIO => ES8 => Emne startet av: nilka på tirsdag 08. juni 2021, klokken 20:35

Tittel: Testkjøring med ES8
Skrevet av: nilkatirsdag 08. juni 2021, klokken 20:35
Jeg er så heldig at jeg har blitt valgt ut på NIOs User advisory board og har derfor fått kjørt en liten testtur i en av de to preproductionbilene som er her i landet.

Så her kommer mitt førsteinntrykk av testkjøring av NIO ES8.

Vi hadde ikke så mye tid til rådighet ettersom områdettil NIO nærmest oversvømmes av nysgjerrige hver gang det er en representant ved bilen og samtidig skulle jeg sjekke hvordan det var å feste 2stk isofix seter bak hverandre. Svaret er at det går veldig fint. Hadde en Axkid One bakerst og en BeSafe Izi Modular insekter foran denne. Det gikk helt greit og Sebastian fra Nio satt foran det igjen. Tror han satt helt ålreight selv om han kanskje ikke fikk full glede av Queen seat. 

Er i pappaperm ut Juni så måtte ha med unge på testkjøringa og har derfor ikke kjørt i sportmodus for å sjekke aksellerasjon og lignende. Tror den var innstilt på comfort og da var aksellerasjon i ca samme område som min MG ZS EV i sport modus. Så vil tippe 0-100 på rundt 7,5 sekunder noe som holder i massevis til familiekjøring med små i baksetet. Vil såklart også prøve den i sportmodus ved en annen anledning når jeg ikke har med barn.

Turen gikk opp i Maridalen for å sjekke landeveisegenskaper. Har lest fra internasjonal presse som har testet bilene i Kina at den er litt for gyngete. På pressekonferansen sa de jo at den nettopp har jobbet for å få bilen litt fastere og tightere, slik vi europeere liker. Det virker det som de har lyktes ganske godt med. Bilen er stor men tok den dårlige og svingete veien i Maridalen meget godt. Var veldig lite følelse av den duvinga jeg har blitt vant til fra MGen.

I tillegg er det en ting som må nevnes og det er hvor stille det er i bilen. Er markant mye mindre dekkstøy og vindsus enn i f.eks. MGen og Leafen jeg har kjørt til vanlig. Har dessverre ikke kjørt e-Tron som sies å være markedsledende så kan ikke komme med noen direkte sammenligning men har hørt folk si NIO er ørlite grann stillere ved målinger. Den er i alle fall svært stillegående. Føles utrolig merkelig å seile avgårde så stille i en sånstor bil.

Setene er også verdt å nevne. Synes det er de beste setene jeg har sittet i punktum. Ikke i en bil, nei synes de er bedre en sofaer, stoler, benker, stresslessen alt jeg har sittet i. Det betyr ikke at de er perfekte. Men de er svært gode. Skulle gjerne hatt forlenger så de kom litt nærmere knehasen. Og så savner jeg et sted å hvile venstre albue. Dørkarmen er akkurat for langt unna for mine litt stutte armer.
Massasjen i setene er også god selv om jeg bare testa det litt før avreise.

Musikkanlegget fikk vi bare såvidt prøvd da det var ei lita ei som blei litt ilter på slutten av turen. Men av det lille jeg hørte så virker det svært lovende. Er ganske så hifi-interessert så det betyr litt at det er god lyd selv om det ikke er helt avgjørende. Tror det skal tåle sammenligning med Tesla Model 3. Men må få testa mer.

Sikkert masse jeg har glemt men bare å stille spørsmål så skal jeg se om jeg får svart.

Ting NIO i Norge bør prøve å få på plass til de første bilene kommer fra en familiefaren perspektiv er skiluke i 7 seteren. Og Isofix også i fremsetet. Ja skjønner det er mye med 5 isofix i bilen. Men når man skal kjøre aleine langtur med en på 10mnd og en på 2,5 år kan det være greit å kunne ha den minste foran på deler av turen. Slik at eldste får litt fred og ro.
Og også for kortere turer når man skal handle noe stort og trenger plassen kan det være greit å kunne slå ned alle seter bak og ha en unge sittende forran.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: Radialtorsdag 10. juni 2021, klokken 22:17
Se der ja... 7seter har ikke nedfellbart midtsete ELLER skiluke.
Får håpe TB får ta en av standard testene sine snart🙂

Lite støy, god plass, Hengerfeste med litt vekt, og kanskje ~500km blandet WLTP, da har man en sterk konkurrent til feks BYD og de andre etablerte.
Ser for meg slaget av EQC, E-tron (classic), iPhase etc må være i fritt fall med kineserenes inntog.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: BubbaJoFetonsdag 07. juli 2021, klokken 10:52
Er også med i UAB programmet til NIO og har prøvd bilen i en kortere periode. Det som overrasket meg mest var hvor lettkjørt og selvsikker bilen føltes. Lang akselavstand hjelper selvfølgelig, men den føltes meget solid og nesten uten sporing overhodet. XC40 med litt mindre vekt og mindre akselavstand føles langt mer nervøs. Testet aksen i sport modus og ingenting å si på den, men vil tro komfort med 7,5s på 0-100 fungerer best i hverdagen. Eco drar det ned til 10s.

Det mest irriterende for meg var AVAS lyden, høres ut som en ID4 eller Renault Zoe, men det er heldigvis ingen falsk motorlyd. Det skal være visstnok være en innstilling for å justere AVAS nivået i kupeen, men lyden på stereoanlegget senkes ble det litt nedtur når bilen er så stille i høyere hastighet. Med to barn hadde jeg sterkt vurdert 6 seteren, baksetene der er konge og en får langt lettere tilgang til de siste 2 setene. Samt plass til ski. 
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: batterimannentorsdag 08. juli 2021, klokken 10:58
En ulempe med 6-setere er når man har bagasje og bakerste rad nedslått. Blir åpent fra bagasjerommet til kupeen. Ser enkelte med Model X 6-seter har laget en egen innsats/skillevegg.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: elektrotirsdag 03. august 2021, klokken 20:21
Dere som er i UAB klarer ikke å få påvirket NIO til å få på plass et skikkelig, flyttbart bagasjeromsnett da? Hvis de lurer på hvordan det gjøres, se bare på hvilken som helst svensk eller tysk SUV eller stasjonsvogn...
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: Radialtirsdag 03. august 2021, klokken 21:05
Det er veldig synd NIO ikke kan komme med prisene, skjønner ikke helt hvem som har bestilt bil uten å vite prisen? Det er jo ikke en special edition Bugatti til Dubai dette 😄

Stod ett sted at de første 100(?)bilene er på vei
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: nilkatorsdag 05. august 2021, klokken 23:13
Det er ingen som har bestilt inn bil enda. De tar inn en del biler nå helt fullspecca. Prisen på bilen skal komme i slutten av august eller starten av september. Overlevering skal starte i slutten av september starten av oktober. 
Når det kommer til prisene vet jeg ikke helt hvorfor det tar så lang tid, men om estimatene jeg har hørt på pris og hva som følger med stemmer blir det ganske sikkert årets beste bilkjøp for de første hundre.

Når det kommer til delingsnett har flere av oss sagt at det er viktig at de får på plass dette i bilene, om de har rukket akkurat denne endringen på de første bilene vet jeg ikke. Vi har kun fått beskjed om at flere av våre foreslåtte endringer skal ha blitt gjort uten at det er spesifisert hvilken. 
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: ctr46mandag 16. august 2021, klokken 14:13
Kommer Nio ES8 med mulighet for takboks? Hvordan blir løsningen med hengerfeste? Blir det som Audi/Mercedes med knapp og automatisk ut/innfelling eller snakker vi Tesla Model X med sin ikke fullt så lettvinte måte? Noen som kan svare på dette?

Takk  :)
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: daktaritirsdag 17. august 2021, klokken 08:17
Bilen har rails på bildene, så takstativ blir mulig. Men usikkert hva takladten blir. Det er et skip på vei med en drøss ES8, så vil tro typegodkjenning kommer snart.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: batterimannentirsdag 17. august 2021, klokken 09:24
Lå bak en ES8 på Ring 2 ned mot Majorstua i går. Den er svær!
Men jeg synes ikke bilen ser like bra ut som BYD Tang, sånn utvendig.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: elektrotirsdag 17. august 2021, klokken 10:54
Sitat fra: batterimannen på tirsdag 17. august 2021, klokken 09:24
Lå bak en ES8 på Ring 2 ned mot Majorstua i går. Den er svær!
Men jeg synes ikke bilen ser like bra ut som BYD Tang, sånn utvendig.

Interessant. Ut fra bildene på de respektive websidene synes jeg ES8 er veldig mye mer tiltalende, med et nesten Range Rover aktig bakparti. Og litt mer minimalistisk eksteriør og interiør.

Jo større jo bedre, er i alle fall min mening i denne klassen. Det er nok av biler på markedet som er nesten store nok, men som ikke har god plass til hverken hundebur eller svigermor. Og langt mindre begge deler. Usikker på om jeg ville valgt 6 seter eller 7 seter.. 3. raden blir jo mer anvendelig med 6 seter, men hvis baksetet er bredt nok, vil det i mange tilfeller være mulig å unngå å felle opp 3. raden. Som gir vesentlig mer bagasjeplass. Jeg er også veldig skeptisk til hvordan man sikrer lasten med 6 seter, enten man har 4, 5 eller 6 passasjerer.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: ctr46onsdag 18. august 2021, klokken 15:25
Sitat fra: batterimannen på tirsdag 17. august 2021, klokken 09:24
Lå bak en ES8 på Ring 2 ned mot Majorstua i går. Den er svær!
Men jeg synes ikke bilen ser like bra ut som BYD Tang, sånn utvendig.

Så en hvit fra Kløfta retning mot Oslo. Uten å ha sett BYD Tang annet enn på bilder så syns jeg faktisk ES8 ser bedre ut og virker større. Så konklusjonen er vel at man har ulike preferanser når det kommer til design  ;)

Og så klart forbehold om at jeg ikke har sett BYD Tang i virkeligheten enda.

Er dog enig med elektro at jo større plass jo bedre i en slik type bil.

Mangler jeg bare svar på hvordan hengerfeste løsningen er  :)

Etter å ha kjørt Tesla med "Dog mode" så lurer jeg også på om ES8 har en tilsvarende funksjon med å la klimaanlegget være på mens man er inne og handler og hunden ligger i buret... Noen som vet?
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: daktarimandag 30. august 2021, klokken 22:42
Nå ser det ut som de er i gang på Hønefoss: Bjørn Nyland i sandtaket!
https://www.youtube.com/watch?v=QWWs7ca6DYI
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: Radialmandag 30. august 2021, klokken 22:56
Må si Nio ser ut til å ha gjort mye riktig på ES8.

Gode offroad egenskaper, stor plass, litt mer klassisk cockpit som vil tiltale de fleste, FRONT kamera (veldig praktisk, når det ikke er snø), etc.

Blir den stillegående, og ikke alt for dyr, er det en vinneroppskrift. Formspråket minner meg litt om Landrover, uten at jeg helt skjønner hvorfor.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: daktarimandag 30. august 2021, klokken 23:08
Litt lengre overheng bak enn foran ligner nyere Range Rover, enig. Og at vinduene smalner av bakover. Den er stillegående.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: JohnPGrifftirsdag 31. august 2021, klokken 09:14
ES8 er veldig stillegående. Jeg har en e-tron med støydempende sidevindu foran og bak, 20" hjul. Etter 1 timers testkjøring og en tur på E18 ute av Oslo og tilbake til Nydalen, kan bekrefter bilen var mer stillegående og dette var med 21" hjul som standard.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: Radialtirsdag 31. august 2021, klokken 09:18
Venter i spenning på hva prisene blir 👍 Liker denne typen bil.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: hELgenentirsdag 31. august 2021, klokken 09:29
Tipper den ligger ganske høyt - bilen i seg selv er jo stor - den er godt skrudd sammen ser det ut til - den har mye teknologi osv. Det den mangler er et godt utbygd serviceapparat - hvordan skal feil og mangler håndteres?
Ikke alle bor i Oslo og dette blir kanskje litt som med Tesla at man bygger ut gradvis med utgangspunkt i Oslo.
Ellers synes jeg bilen minner ekstremt mye om en Outlander PHEV i fasongen.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: turfsurftirsdag 31. august 2021, klokken 10:34
Sitat fra: daktari på mandag 30. august 2021, klokken 23:08
Litt lengre overheng bak enn foran ligner nyere Range Rover, enig. Og at vinduene smalner av bakover.
At dere får disse to til å bli like er smått utrolig. RR er jo tegnet med linjal, ES8 med ustø hånd. Likheten er stort sett SUV-lignende elbil.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: VoltWaytirsdag 31. august 2021, klokken 22:58
SitatPrøvekjørt: Nio ES8
Kvalitetsfølelsen bør skremme prestisjemerkene
https://motor.no/bil/motor-har-provekjort-nio-es8/207031

Når en ser hva BYD la seg på så er jeg redd denne kan bli dyr. Da blir det enda mer interessant å se hvordan den klarer seg i Norge. Om bilen virkelig er god så vil de nok selge bra etterhvert som det kommer flere på veiene, men så var det dette med servicenettverk da.

Også interessant å se hva tilvalg som blir mulig. Blir vel neppe i klasse med BMW, Audi og Mercedes, men at den starter ganske bra utstyrt og få tilvalg. Som BYD og Tesla.

At den oppfattes som mer stille enn e-tron er veldig interessant. Er det noe jeg aldri kan få nok av så er det reduksjon av støy.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: Rosstophertirsdag 31. august 2021, klokken 23:19
Skjønner godt at de trenger batteribytte med 90 kW maks ladefart. Det er jo latterlig lite på en 100 kWh pakke. Hvilke andre biler på markedet har ladefart på 0,9 C?
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: elektrotirsdag 31. august 2021, klokken 23:27
Sitat fra: VoltWay på tirsdag 31. august 2021, klokken 22:58
SitatPrøvekjørt: Nio ES8
Kvalitetsfølelsen bør skremme prestisjemerkene
https://motor.no/bil/motor-har-provekjort-nio-es8/207031

Når en ser hva BYD la seg på så er jeg redd denne kan bli dyr. Da blir det enda mer interessant å se hvordan den klarer seg i Norge. Om bilen virkelig er god så vil de nok selge bra etterhvert som det kommer flere på veiene, men så var det dette med servicenettverk da.

Også interessant å se hva tilvalg som blir mulig. Blir vel neppe i klasse med BMW, Audi og Mercedes, men at den starter ganske bra utstyrt og få tilvalg. Som BYD og Tesla.

At den oppfattes som mer stille enn e-tron er veldig interessant. Er det noe jeg aldri kan få nok av så er det reduksjon av støy.

Kan ikke helt se for meg at jeg vil savne så mye utstyr på intromodellen, bortsett fra Matrix lys, utfellbart hengerfeste og delingsnett. Når det gjelder lysene så er det aller viktigste at det er gode både nær- og fjernlys. Hengerfeste som monteres manuelt går det fint an å leve med, ref. e-tron quattro, Model X mf. Samme gjelder head up (hvis ES8 mangler dette), night vision osv. Mennesker uten dette har fullverdige liv. ;)

Delingsnett er og blir problemet for meg. For hvordan pakker man denne bilen? Som 5-seter kan man sikkert montere et 3. parts gitter, men som 6 og 7-seter blir det verre dersom man skal bruke disse setene. Og hva hvis man skal legge ned alle setene og fylle opp bilen med ting?
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: elektrotirsdag 31. august 2021, klokken 23:33
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 31. august 2021, klokken 23:19
Skjønner godt at de trenger batteribytte med 90 kW maks ladefart. Det er jo latterlig lite på en 100 kWh pakke. Hvilke andre biler på markedet har ladefart på 0,9 C?

Dette er nok feil. Batteriet skal være på 100 kWh og bilen skal lade fra 20-80% på 30 minutter. Det vil si en snitthastighet på 120 kW. Antakelig en maks hastighet opp mot 200 kW. Alternativt en veldig flat kurve, som etter min mening egentlig er å foretrekke.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: daktaritirsdag 31. august 2021, klokken 23:45
Har HUD hvertfall.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: Radialonsdag 01. september 2021, klokken 05:42
På Nio Norway sin FB side, ser man skiltnummer til bilene som nå nylig har kommet til Norge.

EC81584 som er 7-seter har 578kg nyttelast (fratrukket 75kg fører). 1500kg hengervekt, 20" hjul, mm.
6-seterene har tilsvarende tall. Ikke værst.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: VoltWayonsdag 01. september 2021, klokken 06:38
Sitat fra: elektro på tirsdag 31. august 2021, klokken 23:27
Delingsnett er og blir problemet for meg. For hvordan pakker man denne bilen? Som 5-seter kan man sikkert montere et 3. parts gitter, men som 6 og 7-seter blir det verre dersom man skal bruke disse setene. Og hva hvis man skal legge ned alle setene og fylle opp bilen med ting?
Jeg forstår ikke hvorfor ikke flere produsenter av større familiebiler, om det er SUV eller crossover, ikke har delingsnett. Det er jo biler laget for å transportere folk og mye bagasje. Kjører du med bakovervendt bilstol så sitter de perfekt plassert for å få innholdet i bagasjerommet fremover. Selv med 7-seteren og de bakerste nedslått så skjer ting i en kollisjon.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: turfsurfonsdag 01. september 2021, klokken 07:33
Sitat fra: elektro på tirsdag 31. august 2021, klokken 23:27
Og hva hvis man skal legge ned alle setene og fylle opp bilen med ting?
Er det i det hele tatt noen biler som har delingsnett bak fører / passasjersete?

Og siden man ikke har det, hva er forskjellen på å ikke ha det og ikke ha nett bak de andre setene?

Det viktigste er å ikke pakke over seteryggen og pakke det tyngste nederst og lengste frem. Kreftene virker først og fremst fremover, bagasjen hopper ikke opp for så å fyke frem. Er mye mere redd for iPaden som ligger på hattehylla enn ketlebellen som ligger i bunn av bagasjerommet.

Festebøyler for sikringsnett er dog veldig kjekt, det synes jeg alle burde ha.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: hELgenenonsdag 01. september 2021, klokken 07:36
Sitat fra: VoltWay på onsdag 01. september 2021, klokken 06:38
Sitat fra: elektro på tirsdag 31. august 2021, klokken 23:27
Delingsnett er og blir problemet for meg. For hvordan pakker man denne bilen? Som 5-seter kan man sikkert montere et 3. parts gitter, men som 6 og 7-seter blir det verre dersom man skal bruke disse setene. Og hva hvis man skal legge ned alle setene og fylle opp bilen med ting?
Jeg forstår ikke hvorfor ikke flere produsenter av større familiebiler, om det er SUV eller crossover, ikke har delingsnett. Det er jo biler laget for å transportere folk og mye bagasje. Kjører du med bakovervendt bilstol så sitter de perfekt plassert for å få innholdet i bagasjerommet fremover. Selv med 7-seteren og de bakerste nedslått så skjer ting i en kollisjon.

Helt enig - det er fullstendig ubegripelig at store familebiler ikke utstyres med delingsnett OG festekroker for løs bagasje.  Dette var helt standard på fossile biler i mange,mange år - så plutselig er det blitt nesten umulig å finne på nye elbiler. På tyske biler, f.eks VW, har dette nå blitt en opsjon kun på de dyreste utstyrsnivåene.
Det er nesten slik at har du familie så må du gå for den dyreste bilen for å få dette med. Mange kinesere - alle? - mangler dette også. Tesla har jo rullet ut familiebil nr. 1 uten hverken festekroker eller delingsnett.  Ikke har man lagt tilrette for å ettermontere slikt utstyr i mange biler heller. En ting er jo å tilby det som en opsjon, en annen ting er å legge tilrette for at man kan skaffe dette senere - men nei - flere produsenter ser ikke til å løfte en finger
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: hELgenenonsdag 01. september 2021, klokken 07:42
Sitat fra: turfsurf på onsdag 01. september 2021, klokken 07:33
Det viktigste er å ikke pakke over seteryggen og pakke det tyngste nederst og lengste frem. Kreftene virker først og fremst fremover, bagasjen hopper ikke opp for så å fyke frem. Er mye mere redd for iPaden som ligger på hattehylla enn ketlebellen som ligger i bunn av bagasjerommet.

Festebøyler for sikringsnett er dog veldig kjekt, det synes jeg alle burde ha.

Mja..jeg har i alle fall sett videoer der løs bagasje faktisk kastes opp og over seteryggen ved kollisjon. En bil som bråstopper vil ofte oppleve at bakhjulene løfter slik at bilen "kaster" ting fremover som en slynge. Dermed vil ting som også ligger under seteryggen også bli slengt fremover. Festebøyler burde vært påkrevd av EU - men nei - de skal ha alle mulige andre tulleegenskaper. Som f.eks lane assist som i mange tilfeller bidrar til ulykker på landevei.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: turfsurfonsdag 01. september 2021, klokken 07:47
Sitat fra: hELgenen på onsdag 01. september 2021, klokken 07:42
Festebøyler burde vært påkrevd av EU - men nei - de skal ha alle mulige andre tulleegenskaper. Som f.eks lane assist som i mange tilfeller bidrar til ulykker på landevei.
EU folka skulle tatt seg en tur på vestlandsveier med assistentene sine...
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: daktarionsdag 01. september 2021, klokken 08:00
Sitat fra: turfsurf på onsdag 01. september 2021, klokken 07:33
Sitat fra: elektro på tirsdag 31. august 2021, klokken 23:27
Og hva hvis man skal legge ned alle setene og fylle opp bilen med ting?
Er det i det hele tatt noen biler som har delingsnett bak fører / passasjersete?

Og siden man ikke har det, hva er forskjellen på å ikke ha det og ikke ha nett bak de andre setene?

Det viktigste er å ikke pakke over seteryggen og pakke det tyngste nederst og lengste frem. Kreftene virker først og fremst fremover, bagasjen hopper ikke opp for så å fyke frem. Er mye mere redd for iPaden som ligger på hattehylla enn ketlebellen som ligger i bunn av bagasjerommet.

Festebøyler for sikringsnett er dog veldig kjekt, det synes jeg alle burde ha.
ID.4  og e-tron har det bl.a.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: VoltWayonsdag 01. september 2021, klokken 08:30
ID.4, e-tron og Enyaq er de jeg vet har skillenett/delingsnett.

Q4 e-tron har ingenting om det i prislistene, så antar det ikke finnes til den.
BYD Tang tror jeg ikke har delingsnett.
Model Y har ikke delingsnett.
Ioniq 5 har ikke delingsnett.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: BubbaJoFetonsdag 01. september 2021, klokken 08:49
Var i gjennom samme løype som Tesla Bjørn og motorjournalistene i går, var ett bra opplegg med kjøring i sandtaket som rosinen i pølsen.
Kjøringen forsterket inntrykket fra før sommeren, bilen er veldig lettkjørt og selvsikker på veien og uten tvil en meget fin bil.

Positive ting:
Kameraene er meget bra. Langt bedre enn Tesla M3 og Polestar 2.
Imponerende fremkommelighet, bilen klarte de bratteste bakkene i sanden uten at traction control slo seg inn.
Komfort er høy, spesielt i passasjersetet foran og på andre benkerad
Det er ekte skinn i bilen
HUDen er fin
Nomi vil glede ungene og en kan fortsette "samtalen" uten å måtte kalle på hennes oppmerksomhet. Er var for hvem som gir kommandoer så de i baksetet kan gi stemmekommandoer enkelt.
Solskjermen til takluken er tett og en kan stenge ute solen.
Custom kjøreoppsett fungerer bra, comfort power (0-100 7s) og max regen var vinner for meg.
Forbruk var overraskende lavt, kom ned til WLTP med 20kWH pr 100 KM med mye stopp, mye aircon og 3 personer i bilen.

Bør jobbes med:
Infotainmentet mangler spotify connect og/eller carplay/android auto. Styre spotify fra telefon via blåtann er ikke ideelt. Navigasjon foreslår ikke ladealternativer selv om turen overgår rekkevidden, men ladepunkter ligger inne i kartet.
Informasjon, i tillegg til manglende pris har jeg ikke fått svar på en rekke ting. Blant annet hvor batteri bytte stasjonene skal komme i Oslo området, varmepumpe, støtte for 3-fas 16A på 230V mm. Hjemmeladeren til NIO støtter kun 32A 1 Fas fra hva jeg kunne lese på siden (7,4kWH).
NIO Pilot slår seg av uten grunn og lager mye ping, som en ikke forstår hvorfor, på landevei.
Regen, nesten onepedal, men ikke helt og er ikke lineær. Minner mer om motorbrems på automat.

Negative ting:
Størrelsen
Nomi har en merkbar lyd når "hun" beveger seg
Mørkt taktrekk gir mørk kupe, vet ikke om en kan velge farge.
Ser ut til at minste hjuldimensjon blir 20"
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: JohnPGriffonsdag 01. september 2021, klokken 09:35
Sitat fra: VoltWay på onsdag 01. september 2021, klokken 08:30
ID.4, e-tron og Enyaq er de jeg vet har skillenett/delingsnett.

Q4 e-tron har ingenting om det i prislistene, så antar det ikke finnes til den.
BYD Tang tror jeg ikke har delingsnett.
Model Y har ikke delingsnett.
Ioniq 5 har ikke delingsnett.


Ja e-tron har en delingsnett men ikke enkelt å montere. Jeg har sendt flere spørsmål om dette til min NIO kontakt og har også spurt om bilene med 6 seter.  Hvordan hindre du at ting i bagasjerom ikke ende opp mellom setene i rad 2 under bremsing? Skal til Eggemoen i dag og vil stille de samme spørsmål.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: hELgenenonsdag 01. september 2021, klokken 09:56
Sitat fra: turfsurf på onsdag 01. september 2021, klokken 07:47
Sitat fra: hELgenen på onsdag 01. september 2021, klokken 07:42
Festebøyler burde vært påkrevd av EU - men nei - de skal ha alle mulige andre tulleegenskaper. Som f.eks lane assist som i mange tilfeller bidrar til ulykker på landevei.
EU folka skulle tatt seg en tur på vestlandsveier med assistentene sine...

:+1: :+1:
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: elektroonsdag 01. september 2021, klokken 11:11
Sitat fra: JohnPGriff på onsdag 01. september 2021, klokken 09:35
Sitat fra: VoltWay på onsdag 01. september 2021, klokken 08:30
ID.4, e-tron og Enyaq er de jeg vet har skillenett/delingsnett.

Q4 e-tron har ingenting om det i prislistene, så antar det ikke finnes til den.
BYD Tang tror jeg ikke har delingsnett.
Model Y har ikke delingsnett.
Ioniq 5 har ikke delingsnett.


Ja e-tron har en delingsnett men ikke enkelt å montere. Jeg har sendt flere spørsmål om dette til min NIO kontakt og har også spurt om bilene med 6 seter.  Hvordan hindre du at ting i bagasjerom ikke ende opp mellom setene i rad 2 under bremsing? Skal til Eggemoen i dag og vil stille de samme spørsmål.

Fordelen med e-tron sitt nett er at det går helt ned til bagasjeromsgulvet med kraftige festepunkter, sånn at det avlaster bakseteryggen. Det har vært dødsulykker pga. at ryggen har gitt etter i Norge i den senere tid. Og man kan bruke nettet sammen med gardinen til å trekke over bagasjen, men løsningen er ikke super smooth. Det er jeg enig i. Liker også best at nettet går helt ned til gulvet i fremre posisjon. Som jeg har sett bla. i Volvo V40 CC.

Jeg har som nevnt ikke vært borti noen tysk eller svensk stasjonsvogn eller SUV som ikke har delingsnett med to posisjoner. Selv Porsche Taycan har det. I alle fall Cross Turismoen. Som ekstrautstyr, selvfølgelig. På XC40 er det dessverre også ekstrautstyr. Samme gjelder ID.4 og ENYAQ. Du kan tydelig se festene bak i Teslabjørn sin interiørtest av Q4, og veldig raskt ved ca. 8:33 i fremre posisjon. (Autogefuehl sin testbil har det ikke, i deres YouTube video.) Tyskerne og Svenskene har nok imidlertid ikke rådført seg med dette forumet før de designet bilene. Da hadde de visst at det var unødvendig. ;)

En kuriositet; Her viser Teslabjørn BMW sin delingsnett løsning i 318d https://youtu.be/6xzJzP5eQ6s Mener det også synes så vidt i de nyere iX3 og iX testene.

EDIT: Ser på bilder at det er minst fire kraftige festekroker i bagasjerommet på ES8, som selvfølgelig hjelper noe i en del tilfeller. Særlig der man har behov for å feste én eller noe få store, tunge gjenstander.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: ctr46fredag 03. september 2021, klokken 15:21
Står bilene slik at man kan se på de uten å være deltaker på eventen eller er alt lukket område?

Skal muligens forbi i morra og vurderte å kjøre innom for å få sett bilen på litt nærmere hold  :)

Sitat fra: BubbaJoFet på onsdag 01. september 2021, klokken 08:49
Var i gjennom samme løype som Tesla Bjørn og motorjournalistene i går, var ett bra opplegg med kjøring i sandtaket som rosinen i pølsen.
Kjøringen forsterket inntrykket fra før sommeren, bilen er veldig lettkjørt og selvsikker på veien og uten tvil en meget fin bil.

Positive ting:
Kameraene er meget bra. Langt bedre enn Tesla M3 og Polestar 2.
Imponerende fremkommelighet, bilen klarte de bratteste bakkene i sanden uten at traction control slo seg inn.
Komfort er høy, spesielt i passasjersetet foran og på andre benkerad
Det er ekte skinn i bilen
HUDen er fin
Nomi vil glede ungene og en kan fortsette "samtalen" uten å måtte kalle på hennes oppmerksomhet. Er var for hvem som gir kommandoer så de i baksetet kan gi stemmekommandoer enkelt.
Solskjermen til takluken er tett og en kan stenge ute solen.
Custom kjøreoppsett fungerer bra, comfort power (0-100 7s) og max regen var vinner for meg.
Forbruk var overraskende lavt, kom ned til WLTP med 20kWH pr 100 KM med mye stopp, mye aircon og 3 personer i bilen.

Bør jobbes med:
Infotainmentet mangler spotify connect og/eller carplay/android auto. Styre spotify fra telefon via blåtann er ikke ideelt. Navigasjon foreslår ikke ladealternativer selv om turen overgår rekkevidden, men ladepunkter ligger inne i kartet.
Informasjon, i tillegg til manglende pris har jeg ikke fått svar på en rekke ting. Blant annet hvor batteri bytte stasjonene skal komme i Oslo området, varmepumpe, støtte for 3-fas 16A på 230V mm. Hjemmeladeren til NIO støtter kun 32A 1 Fas fra hva jeg kunne lese på siden (7,4kWH).
NIO Pilot slår seg av uten grunn og lager mye ping, som en ikke forstår hvorfor, på landevei.
Regen, nesten onepedal, men ikke helt og er ikke lineær. Minner mer om motorbrems på automat.

Negative ting:
Størrelsen
Nomi har en merkbar lyd når "hun" beveger seg
Mørkt taktrekk gir mørk kupe, vet ikke om en kan velge farge.
Ser ut til at minste hjuldimensjon blir 20"
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: nilkafredag 03. september 2021, klokken 16:23
Eventen er over så er nok ikke mulig. Men om du vil se bilene er det bare å sende en Mail til Nio så ordner de det.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: ctr46fredag 03. september 2021, klokken 16:41
Ok takk for info. Hvilken e-post adresse skal jeg bruke?

Sitat fra: nilka på fredag 03. september 2021, klokken 16:23
Eventen er over så er nok ikke mulig. Men om du vil se bilene er det bare å sende en Mail til Nio så ordner de det.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: BubbaJoFetlørdag 02. oktober 2021, klokken 13:49
Da fikk en endelig prøvekjørt på egne premisser.
Med 4 voksen og 2 barn satt satt alle bra i 7 seteren. Personlig likte jeg fjæring i sports modus bedre enn komfort, ikke helt DS7 Crossback gynging, men en del vugging på e-18 ut fra Skøyen i komfort.

Tidal og stereoanlegget, spesielt i Theater mode hørtes helt fint ut. Anbefaler å prøve de forskjellige modusene.
Tidal integrasjon med Nomi virket helt fraværende, fikk bare beskjed om at internett var for dårlig.

HUDen er meget meget bra, sitter langt inne å skippe den pga. polariserte briller.

NIO pilot, gitt min begrensete erfaring med slike systemer, er ikke min greie.

Easy loading var litt trøblete, nesten som Citroen CX fra barndommen, men når den først satt seg var det lett å komme inn i baksetet.

Ellers er det en meget fin bil, og vurderer en å kjøpe stor elbil, bør ES8 være på listen.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: daktarilørdag 09. oktober 2021, klokken 12:11
TeslaBjørn kjører 1000 km test nå og har kommet et lite stykke ned i Sverige. Forbruket er høyt og ladingen sånn passe rask. Min magefølelse er litt tregere enn etron denne.

https://youtu.be/mjaWoawcRnY
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: stuelørdag 09. oktober 2021, klokken 21:12
Han fikk ladehastighet på 120 kW.... Så det var jo litt positivt.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: daktarilørdag 09. oktober 2021, klokken 21:22
Ja ganske stabil ladefart, men litt lav i forhold til forbruket. Hva ble tiden til slutt?
Uansett kanskje den raskeste bilen for å frakte mange banakasser?
Men den pling-plong fra Nio pilot var jo enerverende.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: Daniel_0007lørdag 09. oktober 2021, klokken 22:14
Sitat fra: daktari på lørdag 09. oktober 2021, klokken 21:22
Ja ganske stabil ladefart, men litt lav i forhold til forbruket. Hva ble tiden til slutt?
Uansett kanskje den raskeste bilen for å frakte mange banakasser?
Men den pling-plong fra Nio pilot var jo enerverende.

11.25 men forbruket var skyhøyt, tror var rundt 330 mens fat etron ligger på rundt 290
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: stuelørdag 09. oktober 2021, klokken 22:27
Forbruket endte på 318.
Men så er er det jo en stor bil.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: elektrosøndag 10. oktober 2021, klokken 08:43
Forbruk er vel omtrent som forventet etter fysikkens lover. :) Forholdene var kanskje litt dårligere for ES8, noe kaldere. Det er jo likevel litt skuffende at den bruker over én time mer enn 2019 e-tron 55 quattro. Merk at dette var med 21-tommers hjul som er 265 mm. brede.

Batteriet er «bare» rett over 90 kWt netto. Ladekurven er heller ikke fullt så flat som jeg hadde håpet. Selv om det er bra at den kommer opp i 120 kW og dette nok funker i praksis. Hvis den håndterer kaldt vær.

Sitter vel igjen med en følelse at bilen er bra på det meste men ikke best på noe. Ikke er den veldig billig heller, så det er egentlig fremdeles kun plassen som imponerer. Samt at du får en viss følelse av luksus med Signature modellen. Den vil nok få enda bedre skussmål også på komfort med 20-tommers hjul, som jeg hadde valgt både sommer og vinter.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: stuesøndag 10. oktober 2021, klokken 11:58
Bjørn nevnte i livestreamen at forbruket er som forventet for en bil i den størrelsen. Han sa også at Etron 55 ser ut som en liten bil når den står ved siden av denne. 

Det han var mest kritisk til var at adaptiv cruisekontroll ikke fungerte i regnvær.

Hav var veldig positiv til komforten og plassen. Og at den føltes veldig solid bygget.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: elektrotorsdag 14. oktober 2021, klokken 11:34
Jeg har parkert dem ved siden av hverandre, og vil ikke akkurat si at e-tron ser liten ut. Men vesentlig mindre enn ES8, og tilsynelatende mer aerodynamisk. I alle fall bak.

ES8 er 3 cm. bredere, 13 cm. høyere og 10 cm lengre enn e-tron quattro. Litt avhengig av nivå på luftfjæring. Antar at begge måles i Comfort el. Målene gir ca. 9% større frontareal. Ikke justert for lengde, hvor mye luft som passerer fritt under bilene og ca. tusen andre forhold.

Nå er ikke luftmotstand den eneste faktoren som bestemmer forbruket, men i denne hastigheten er det definitivt den viktigste. Og med er større frontareal er det vanskelig å få lavere forbruk. Men ikke umulig. Ref. Model-X. Nøkkelen der er dråpeform og utkobling av én motor. e-tron har ingen av delene.

Mange glemmer at forbruk handler om fysikk og til en viss grad hvordan man fremstiller tallene (netto/brutto forbruk, nøyaktighet på avstand etc). At ES8 bruker minst like mye strøm som e-tron quattro tar jeg for gitt. Dermed har den også en ulempe, all den tid den lader saktere.

Overraskende at ES8 oppleves dårlig på adaptiv cruise / Pilot, etter å ha sett denne videoen: https://youtu.be/9IK7JT_lQro
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: Silisiumfredag 15. oktober 2021, klokken 12:10
Hei

For min del virker det feil å sammenligne med Audi E-tron, og at den virker "dårligere" på det ene og det andre. Er det ikke to vidt forskjellige segmenter?
E-tron har vel ikke 7 seter. Vesentlig mindre plass, og bagasjerom osv. osv. Dyrere er den vel også, med mindre batteri etc.?

Ladehastigheten virker som det eneste området hvor ES8 muligens er underdog vs. øvrige i dette segmentet - men for min del (og jeg ville tro mange andre også), hjemmelading blir mest brukt.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: stuefredag 15. oktober 2021, klokken 12:50
Fulgte litt med på livstreamen på Bjørn sin rekkeviddetest.
Der fikk es8 bedre forbrukstall enn han opplevde på 1000 km challenge.
Mener at den fikk samme eller bedre enn etron faktisk. Han var overrasket over resultatet.
Bilen var også nesten et sekund raskere på 0 til hundre enn etron 55.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: bmw2002lørdag 16. oktober 2021, klokken 16:51
Var på Nio House i dag. God plass i bilen, ingen tvil om det. Prøvde å få litt mer info av de som jobbet der, men har aldri opplevd noen med så lite kunnskap. Visste ikke engang at det fantes en Signature edition.

Bagasjerommet var forøvrig 114 cm i lengde med 2 seter lagt ned. De hadde også en bil utstilt med skillegitter, barnesete, hundebur og hengerfeste.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: amado88lørdag 16. oktober 2021, klokken 20:28
Sitat fra: Silisium på fredag 15. oktober 2021, klokken 12:10
Hei

For min del virker det feil å sammenligne med Audi E-tron, og at den virker "dårligere" på det ene og det andre. Er det ikke to vidt forskjellige segmenter?
E-tron har vel ikke 7 seter. Vesentlig mindre plass, og bagasjerom osv. osv. Dyrere er den vel også, med mindre batteri etc.?

Ladehastigheten virker som det eneste området hvor ES8 muligens er underdog vs. øvrige i dette segmentet - men for min del (og jeg ville tro mange andre også), hjemmelading blir mest brukt.

Helt enig i alt som skrives her - selv om mange har lyst til å sammenligne med e-tron eller iX så blir det litt feil. ES8 er rett og slett en større bil, der behovet for 6/7 seter med generelt god plass/comfort er sentralt for å kjøpe. Det er Model X som er likeverdig ifht plass og setekonfigurasjon.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: elektrosøndag 17. oktober 2021, klokken 09:53
Sitat fra: amado88 på lørdag 16. oktober 2021, klokken 20:28
Sitat fra: Silisium på fredag 15. oktober 2021, klokken 12:10
Hei

For min del virker det feil å sammenligne med Audi E-tron, og at den virker "dårligere" på det ene og det andre. Er det ikke to vidt forskjellige segmenter?
E-tron har vel ikke 7 seter. Vesentlig mindre plass, og bagasjerom osv. osv. Dyrere er den vel også, med mindre batteri etc.?

Ladehastigheten virker som det eneste området hvor ES8 muligens er underdog vs. øvrige i dette segmentet - men for min del (og jeg ville tro mange andre også), hjemmelading blir mest brukt.

Helt enig i alt som skrives her - selv om mange har lyst til å sammenligne med e-tron eller iX så blir det litt feil. ES8 er rett og slett en større bil, der behovet for 6/7 seter med generelt god plass/comfort er sentralt for å kjøpe. Det er Model X som er likeverdig ifht plass og setekonfigurasjon.

Jeg er også enig i dette, men nå er ikke de to bakerste setene i ES8 særlig egnet for annet enn barn, og da er det også veldig lite bagasjeplass igjen. Så det er ingen erstatter for EQV akkurat. Men det er fint å ha muligheten. Model X stiller etter min mening i en egen klasse, uten mulighet taklast. Den har også blitt veldig dyr, fra 1,1 mill. uten vinterhjul og metallic lakk..

Det er nok derfor mange fremdeles der e-tron quattro, iX, ENYAQ eller til og med ID.4 som gode alternativer. Vel og merke hvis de ikke MÅ ha 6 eller 7-seter.

Som 5-seter har imidlertid ES8 enorm plass, hvis man finner en måte å sikre bagasjen på. Det er er stort pluss, f.eks. hvis man har hund. Samt at man har muligheten til å frakte halve fotballaget ved behov. Bagasjeromslengden på 114 cm. er for øvrig med setene i bakerste posisjon..!
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: elektrosøndag 17. oktober 2021, klokken 14:04
Sitat fra: stue på fredag 15. oktober 2021, klokken 12:50
Fulgte litt med på livstreamen på Bjørn sin rekkeviddetest.
Der fikk es8 bedre forbrukstall enn han opplevde på 1000 km challenge.
Mener at den fikk samme eller bedre enn etron faktisk. Han var overrasket over resultatet.
Bilen var også nesten et sekund raskere på 0 til hundre enn etron 55.

Siden du tar det opp; Merk at Teslabjørn egentlig aldri har gjort en forbrukstest av e-tron 55 som er sammenlignbar med de andre. Han kjørte den, som eneste bil i oversikten, på den svenske vestkysten i opp til 12 m/s sidevind hele veien. Han har siden den tid ikke brukt mye tid på å teste en av Norges mest solgte elbiler, men heller gjort det til en «greie» å snakke negativt om e-tron quattro i de fleste sammenhenger.

Forbruket på e-tron 55 quattro ligger i alle fall 10% lavere enn Teslabjørn sine tall på ruta langs Mjøsa. Forutsatt fint, sommerlig vær. Jeg har fått 200-205 Wh/km når jeg har testet der med eksakt samme prosedyre og 20-tommers hjul (19 er standard). Hvis ES8 med 21-tommers hjul i litt kjøligere vær kan matche det, er det imponerende. Kan den koble ut én motor? Ellers tror jeg ikke det er mulig.

Så er jo spørsmålet hva forbruk er. Er det det som vises i instrumentet eller det man faktisk bruker brutto, med alle tap? Tyske ADAC sin Ecotest f.eks. viser at 2019 e-tron 55 quattro bruker 258 Wh/km mens Model X 100D bruker 240 Wh/km. Fremdeles imponerende, gitt at Model X er større, men kanskje ikke grunnlag for å hevde at e-tron er SO THIRSTY!? Det er 7% forskjell..

Selv de ansatte hos NIO fortalte meg på Eggemoen at e-tron er veldig tørst. Mon tro hvor de har dette fra. ::)


At ES8 er raskere enn e-tron 55 fra 0-100 er vel ingen overraskelse, det er iht. spec. Det er mer interessant om den leverer jevn ytelse under alle forhold. Og hvordan den kjører svinger. (Jeg har kjørt ES8 hardt, og hadde lite å utsette, men tipper e-tron 55 er raskere rundt en bane.) Skal du ha noe raskere rett frem i nogen lunde samme klasse fra Audi, må du opp på e-tron 60. Den blir også vesentlig mer kjøreglad med tre motorer. Så kan det selvsagt diskuteres om dette er samme klasse, og verdt å sammenligne..
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: Rosstophersøndag 17. oktober 2021, klokken 15:12
Sitat fra: elektro på søndag 17. oktober 2021, klokken 14:04
Så er jo spørsmålet hva forbruk er. Er det det som vises i instrumentet eller det man faktisk bruker brutto, med alle tap? Tyske ADAC sin Ecotest f.eks. viser at 2019 e-tron 55 quattro bruker 258 Wh/km mens Model X 100D bruker 240 Wh/km. Fremdeles imponerende, gitt at Model X er større, men kanskje ikke grunnlag for å hevde at e-tron er SO THIRSTY!? Det er 7% forskjell..

7% høyere forbruk enn en bil som er lengre, bredere og høyere må vel kvalifisere til å kalle den tørst?
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: BubbaJoFetsøndag 17. oktober 2021, klokken 15:26
Synes TB er bra på støy, aks, lys og ladehastighet. Alt av rekkevidde tester, 1000 km, Nordkapp etc etc er gjort under forskjellige forhold og uten noe form for struktur. Trekker i fra tid her og der, noen ganger regn/vind/storm. NAF/Motor kjører iallefall bilene samtidig og på samme ruter.

Mener at ES8 kobler ut front motoren i Eco permanent og komfort ved cruising, samme som Tesla (?)

Hvis en velger BaaS er jo det mest spennende hvor langt 75 kWh batteriet varer og om det også har 10% buffer. 67,5 kWh med 250 W pr km blir da under 300 km. Og det er ikke om vinteren.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: turfsurfsøndag 17. oktober 2021, klokken 15:30
Sitat fra: Rosstopher på søndag 17. oktober 2021, klokken 15:12
7% høyere forbruk enn en bil som er lengre, bredere og høyere må vel kvalifisere til å kalle den tørst?
Neida, den er bare mindre sparsommelig...
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: daktarisøndag 17. oktober 2021, klokken 15:57
Sitat fra: elektro på søndag 17. oktober 2021, klokken 14:04
Sitat fra: stue på fredag 15. oktober 2021, klokken 12:50
Fulgte litt med på livstreamen på Bjørn sin rekkeviddetest.
Der fikk es8 bedre forbrukstall enn han opplevde på 1000 km challenge.
Mener at den fikk samme eller bedre enn etron faktisk. Han var overrasket over resultatet.
Bilen var også nesten et sekund raskere på 0 til hundre enn etron 55.

Siden du tar det opp; Merk at Teslabjørn egentlig aldri har gjort en forbrukstest av e-tron 55 som er sammenlignbar med de andre. Han kjørte den, som eneste bil i oversikten, på den svenske vestkysten i opp til 12 m/s sidevind hele veien. Han har siden den tid ikke brukt mye tid på å teste en av Norges mest solgte elbiler, men heller gjort det til en «greie» å snakke negativt om e-tron quattro i de fleste sammenhenger.

Forbruket på e-tron 55 quattro ligger i alle fall 10% lavere enn Teslabjørn sine tall på ruta langs Mjøsa. Forutsatt fint, sommerlig vær. Jeg har fått 200-205 Wh/km når jeg har testet der med eksakt samme prosedyre og 20-tommers hjul (19 er standard). Hvis ES8 med 21-tommers hjul i litt kjøligere vær kan matche det, er det imponerende. Kan den koble ut én motor? Ellers tror jeg ikke det er mulig.

Så er jo spørsmålet hva forbruk er. Er det det som vises i instrumentet eller det man faktisk bruker brutto, med alle tap? Tyske ADAC sin Ecotest f.eks. viser at 2019 e-tron 55 quattro bruker 258 Wh/km mens Model X 100D bruker 240 Wh/km. Fremdeles imponerende, gitt at Model X er større, men kanskje ikke grunnlag for å hevde at e-tron er SO THIRSTY!? Det er 7% forskjell..

Selv de ansatte hos NIO fortalte meg på Eggemoen at e-tron er veldig tørst. Mon tro hvor de har dette fra. ::)

TB har jo kjørt forbruksmønster med E50, E55 2019 og E55 sportback. Siste er nyeste modell, men den gikk ikke veldig mye lengre enn E55 fra 2019.

De fleste erfaringer fra FB, forum, venner og kjente lander på at en e-tron har kortere rekkevidde enn mye annet. Så er det noen avvik der folk kommer veldig langt med eco-kjøring i 60-70 km/t. Men da går også en ID.4 langt og mye lenger med mindre batteri. Noen kjørte feks. ID.4 uten å lade Oslo Bergen. Det går ikke med etron og neppe med ES8 heller.

En annen sak er at etron er så variabel på forbruk. Mange får kort rekkevidde eller høyt forbruk, andre får gode tall. Hvorfor den variasjonen? Er det varierende kvalitet på batteriet? Drar den ekstremt med strøm hvis man ikke er veldig øko-flink? Noe rart der.

1000 km challenge er først og fremst en lade-test. Så blir ladingen enda viktigere hvis forbruket er høy, og fat e-tron (som svenskene kaller den) knuser Nio på 1000 km med 1 time kortere tid.  Selv om Nio har nesten 10 kWh mer utnyttbart batteri og omtrent likt forbruk.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: elektrosøndag 17. oktober 2021, klokken 18:53
Sitat fra: Rosstopher på søndag 17. oktober 2021, klokken 15:12
Sitat fra: elektro på søndag 17. oktober 2021, klokken 14:04
Så er jo spørsmålet hva forbruk er. Er det det som vises i instrumentet eller det man faktisk bruker brutto, med alle tap? Tyske ADAC sin Ecotest f.eks. viser at 2019 e-tron 55 quattro bruker 258 Wh/km mens Model X 100D bruker 240 Wh/km. Fremdeles imponerende, gitt at Model X er større, men kanskje ikke grunnlag for å hevde at e-tron er SO THIRSTY!? Det er 7% forskjell..

7% høyere forbruk enn en bil som er lengre, bredere og høyere må vel kvalifisere til å kalle den tørst?

Ikke når den litt større bilen er kjent for sin karakteristiske eggeform og lave forbruk, mens den andre er kjent for å være nærmere en fullverdig SUV med permanent firehjulstrekk. :)

En seriøs biltester ville sagt noe sånt som at noe høyere forbruk er en liten tradeoff de som ønsker en sånn bil må leve med. I praksis innebærer det at du kommer 2-3 mil kortere eller må tilbringe 2-3 minutter ekstra på ladestasjonen.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: elektrosøndag 17. oktober 2021, klokken 20:22
Sitat fra: daktari på søndag 17. oktober 2021, klokken 15:57TB har jo kjørt forbruksmønster med E50, E55 2019 og E55 sportback. Siste er nyeste modell, men den gikk ikke veldig mye lengre enn E55 fra 2019.

De fleste erfaringer fra FB, forum, venner og kjente lander på at en e-tron har kortere rekkevidde enn mye annet. Så er det noen avvik der folk kommer veldig langt med eco-kjøring i 60-70 km/t. Men da går også en ID.4 langt og mye lenger med mindre batteri. Noen kjørte feks. ID.4 uten å lade Oslo Bergen. Det går ikke med etron og neppe med ES8 heller.

En annen sak er at etron er så variabel på forbruk. Mange får kort rekkevidde eller høyt forbruk, andre får gode tall. Hvorfor den variasjonen? Er det varierende kvalitet på batteriet? Drar den ekstremt med strøm hvis man ikke er veldig øko-flink? Noe rart der.

1000 km challenge er først og fremst en lade-test. Så blir ladingen enda viktigere hvis forbruket er høy, og fat e-tron (som svenskene kaller den) knuser Nio på 1000 km med 1 time kortere tid.  Selv om Nio har nesten 10 kWh mer utnyttbart batteri og omtrent likt forbruk.

Har Teslabjørn kjørt forbrukstest med E55 Sportback? Finner bare E50 Sportback som fikk 203 Wh/km jeg. Det samme som jeg fikk med min 2019 E55 på samme rute.. Den hvite E50'en ble kjørt vinterstid.

Variasjonene i forbruk tror jeg skyldes at du hører bare om og merker deg ytterpunktene. Det er rett og slett psykologi. Mennesker er mest interessert i avvikene, særlig de negative. Pluss en dasj kunnskapsløshet hos mange på Facebook grupper, på jobben osv. om at vær, fart og 22-tommers hjul påvirker forbruket. Mye. Ikke minst mangler Audi millioner av fans og innholdsprodusenter i SoMe på sitt lag. Sånn er det bare, og de mildt sagt farger folks mening. Ref. min erfaring fra NIO, som kunne fortelle meg at e-tron er TØRST. Noe som ikke er direkte feil, men bilen de forsøkte å selge meg er etter alle solemerker tørstere..

ID.4 vil nok også imponere mindre med firehjulstrekk og takboks fra Oslo til Trysil eller Kvitfjell, med mye motorvei og 8-900 meter høydeforskjell i 10-20 minusgrader eller saltsørpe. :) Men ja, den bør klare Oslo-Bergen uten stopp sommerstid. 7 timer, tisse på flaske.. ;) e-tron 55 sliter naturlig nok med 463 km. når WLTP er 436. Selv om den har ca. 5 kWh større batteri.

(Jeg skal faktisk kjøre der med min 2019 modell på tirsdag, med ikke like optimale forhold. Egentlig ønsker jeg to stopp, men da rekker jeg ikke spise så mye som en pølse på noen av dem. Så mulig jeg går for dehydrering første halvdel og presser det ned i én stopp á 20 minutter på Geilo. Sommerstid ville én stopp á 10 min være rikelig.)

EDIT: For å pense inn på ES8 igjen, er Bergen-Oslo en oppgave som burde gå som en lek også med den. Det er vel først når avstanden nærmer seg 1000 km/dag og man hverken har lynladere eller byttestasjoner, at bilen har noen små begrensinger.

Ikke meningen å pense tilbake på feil spor, men det er jo interessant at ES8 har 15% lengre WLTP rekkevidde enn e-tron 55 men kun 10% mer batteri tilgjengelig.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: BubbaJoFetmandag 18. oktober 2021, klokken 08:39
TB banabox ga 16 esker som 4 seter, 50% mer enn X og dobbelte av E-tron og 32 med setene lagt ned. Sier litt om bagasjerom plassen med to seterader i bruk. Nå er det sjelden en frakter bananer i biler tilhørende denne prisklassen, men kofferter til hele familien bør få plass.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: elektrotirsdag 19. oktober 2021, klokken 00:06
Imponerende, og pussig, all den tid bagasjerommet hverken er dobbelt så stort som e-tron eller 50% større enn Model X ifølge målene.

Men hvordan sikrer man lasten?
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: BubbaJoFettirsdag 19. oktober 2021, klokken 07:56
Man må nok ut og finne 3dje parts løsninger, NIO har selv satt ett slikt gitter i en av utstillingsbilene. Hvilken påvirkning det har på banankapabiliteten er ukjent...

Så konklusjonen er om en skal frakte mye bananer mellom Drammen og Oslo i høy hastighet er, gitt at batteribytte stasjonen ikke er i ustand, ES8 den klart beste bilen.

For andre må en sette komfort mot ladefart, akselerasjon mot merketrygghet, kvalitet mot pris og teknologi mot implementasjon (videoer viser Navigate on NIO pilot i aksjon fra Kina), men er åpenbart deaktivert i Europeisk versjon.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: daktaritirsdag 19. oktober 2021, klokken 08:31
Sitat fra: elektro på tirsdag 19. oktober 2021, klokken 00:06
Imponerende, og pussig, all den tid bagasjerommet hverken er dobbelt så stort som e-tron eller 50% større enn Model X ifølge målene.

Men hvordan sikrer man lasten?
Tror den rette bakluka er stikkordet her. Hvis etron og X hadde hatt en 740-hekk så hadde man fått inn endel flere banankasser.

Variobarrier fra Mimsafe ser solid ut og ikke helt jalla.
https://www.mimsafe.com/en/variosystem/variobarrier/
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: stuetirsdag 19. oktober 2021, klokken 14:48
Bra resultat i forbrukstesten til Bjørn Nyland nå. Fikk lavere forbruk enn Etron 55.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: BubbaJoFettirsdag 19. oktober 2021, klokken 15:41
Kanskje viktigere er at den fikk 400 km i 90 km/t og 300km i 120 km/t. Så med batteribytte kan en komme seg ett stykke ganske hurtig.

Alle testene hans ligger i google drive
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=378787627
Aks : 0-100 4.62 (rettet opp feil verdi)
Støy fra 63.5 til 68.3 db (sommer) 63.6 til 67.1 (vinterdekk). 265/45/R21

Får NIO til en flatere ladekurve rundt 120 kw peaken, da kan det bli en fin pakke for de som vil ha litt ekstra plass, men ikke betale 1.3 mill for en X.
                                    
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: daktaritirsdag 19. oktober 2021, klokken 21:55
Litt rart, den gikk 20-30 km lenger, med dobbelt antall banabokser.
Men batteriet er 100 kWh vs 90 kWh. Så ganske likt vil jeg hevde. 75 kWhern blir omtrent som E50.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: eirkabrevtorsdag 18. november 2021, klokken 15:38
Jeg testkjørte bilen på tirsdag og signerte kontrakt på onsdag. Jeg har aldri blitt så imponert av en bil før og jeg har prøvd mange! En utrolig kvalitetsfølelse som ikke står tilbake for verken, bmw, mercedes, audi eller volvo.

Dette er for øvrig min første elbil og følgelig første post på forumet :)
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: BubbaJoFettorsdag 18. november 2021, klokken 21:24
Gratulerer!
Hva landet du på? Signature eller standard?
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: eirkabrevfredag 19. november 2021, klokken 07:02
Takk! Jeg landet på en svart bil, med svart interiør og signature 7 seter. Jeg syns bilen i seg selv var særdeles godt priset, så noen ganger glemmer jeg de andre spennende mulighetene som batteribytte. Jeg ser Tesla Bjørn begynner å få sansen for løsningen også: https://www.youtube.com/watch?v=0FpOxbn68vU&ab_channel=Bj%C3%B8rnNyland (https://www.youtube.com/watch?v=0FpOxbn68vU&ab_channel=Bj%C3%B8rnNyland) 600kw gratis strøm er jo faktisk veldig mye :O
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: BubbaJoFetfredag 19. november 2021, klokken 08:09
Hadde de flere lagerbiler igjen med sort i interiør eller må du tålmodig vente?
Klarer en å bruke batteribytte i hverdagen, så burde 600 kWh holde til 1500-2000 km i mnd. Synes det virker besnærende å slippe hjemmelading.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: stuefredag 19. november 2021, klokken 08:16
Da må man jo i realiteten bo eller jobbe i nærheten av Lier. Men om de får batteribytte på Ensjø i Oslo så vil det nok bli aktuelt for veldig mange andre.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: eirkabrevfredag 19. november 2021, klokken 09:22
Sitat fra: BubbaJoFet på fredag 19. november 2021, klokken 08:09
Hadde de flere lagerbiler igjen med sort i interiør eller må du tålmodig vente?
Klarer en å bruke batteribytte i hverdagen, så burde 600 kWh holde til 1500-2000 km i mnd. Synes det virker besnærende å slippe hjemmelading.

De hadde én lagerbil igjen med denne konfigruasjonen såvidt jeg forstår og de skulle forhåpetligvis klare å levere før jul.

Personlig tror jeg batteryswap-funksjonen for meg er viktigst når det kommer til endring av behov på rekkevidde og at man ikke er knyttet til ett batteri med slitasje. Å benytte de frie 600kwh så blir det nok mer de sjeldne gangene jeg har behov for mer enn 500km. Se videoene til Teslabjørn vedrørende batteribytte, han har mange gode tanker, men ser det i hovedsak ut ifra en som kjører veldig mye.

Oppsummert vil jeg si at bilen i seg selv uten verken batteribyttefunksjon eller batterileie er "halv pris" av hva en slik bil burde koste (jfr tesla X til 1,2 mill som er den eneste som har sammenlignbar plass, men lavere "premiumfølelse" slik jeg ser det). Jeg ser på batteribytte og de andre gode fordelene man får ved signatur før mars som en stor bonus på en i utgangspunktet flott bil.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: BubbaJoFetlørdag 20. november 2021, klokken 14:50
Da ble det bil her også, signatur edition med BaaS. Hvit med brunt interiør og levering før jul 20" s/v. Kjenner jeg gleder meg.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: stuelørdag 20. november 2021, klokken 17:57
Gratulerer! Så en video med en hvit bil med brunt interiør, og den så veldig fin ut....fant den nå. Får du da installert en lader hjemme hos deg inkludert i prisen?

https://youtu.be/kj116BKz4Es
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: BubbaJoFetlørdag 20. november 2021, klokken 18:25
Ja, har ikke lader hjemme og fra hva jeg kan forstå støtter ikke ombordladeren 3-fas. Så da blir det 16A på 230V, og ikke noe poeng med Eaase eller andre ladere med støtte for 3fas 16A. NIO laderen skal ha tidstyring og være "smart/oppkoblet". Synes det er en ganske fin service for de av oss som ikke har lader allerede. Tror det er inkludert uavhengig BaaS eller ei for Pioneer brukere

Var veldig fin i det lyset på videoen.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: eirkabrevlørdag 20. november 2021, klokken 21:13
Sitat fra: BubbaJoFet på lørdag 20. november 2021, klokken 14:50
Da ble det bil her også, signatur edition med BaaS. Hvit med brunt interiør og levering før jul 20" s/v. Kjenner jeg gleder meg.

Så kult! Hva overbeviste deg?

For å svare på det andre spørsmålet så får jeg montert gratis lader :)
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: BubbaJoFetlørdag 20. november 2021, klokken 21:40
Var å få noe tilbakemelding på hvor i løypa kjøp av batteri var, som jeg ventet på. Er såkalt UAB og var på NIO eventet ved Eggemoen. Grustak/sandgropa der var virkelig moro og AWD systemet virket meget betryggende.
Skulle ønske NIO hadde litt mer informasjon klar til lansering, men hadde ikke hastverk.
Har stor tro på batteribytte både til langkjøring, men også ett håp om å bruke det til vanlig når Ensjø kommer i drift.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: BubbaJoFettirsdag 23. november 2021, klokken 11:42
https://motor.no/tester/motor-test-av-nio-es8/212526

Grei nok oppsummering, testerne i motor er ikke de yngste i bransjen, så at de sliter med infotainment og stemmestyring er ikke overraskende.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: eirkabrevtirsdag 23. november 2021, klokken 15:29
Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 23. november 2021, klokken 11:42
https://motor.no/tester/motor-test-av-nio-es8/212526

Grei nok oppsummering, testerne i motor er ikke de yngste i bransjen, så at de sliter med infotainment og stemmestyring er ikke overraskende.

Ja det er jo en grei oppsummering, men jeg stusser på at den ikke får toppscore både på komfort (hvor det nok en gang ikke nevnes komfort for passasjerene og det fantastiske setet. Samt en massasje som er noe annet en svake fornemmelser av at noe beveger seg i setet). Jeg syns også det er litt merkelig at den ikke oppnår høyere score når det kommer til utstyr, da det selv i laveste utstyrsnivå må sies å være særdeles høyt.

Vedrørende infotainment og sikkerhet:

Det er en ting vedr infotainmentsystemet jeg har tenkt på og følgelig også foreslått via appen. Nemlig at den ganske fremtredende volumknotten med muteknapp på toppen kanskje kunne hatt en alternativ funksjon som navigasjonhjul for menyene?
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: turfsurfonsdag 12. januar 2022, klokken 05:29
Sitat fra: Hrc på tirsdag 11. januar 2022, klokken 23:25
ES8 er ganske stivt priset til å være en nykommer, og for meg er tyskere og Tesla(!) en del hakk over på premiumfølelsen fortsatt.
Interessant, en av de få som mener dette. Må få tatt meg en tur og kikket på den. ES8 er uansett ikke interessant siden den allerede er utdatert, men ES6 og ET7 er interessante.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: BubbaJoFetonsdag 12. januar 2022, klokken 09:41
Sitat fra: turfsurf på onsdag 12. januar 2022, klokken 05:29
Interessant, en av de få som mener dette. Må få tatt meg en tur og kikket på den. ES8 er uansett ikke interessant siden den allerede er utdatert, men ES6 og ET7 er interessante.
ES6/EC6 er basert på samme plattform som ES8. ET7 og ET5 er basert på neste generasjon, forskjellene mellom plattformene er primært relatert til selvkjøring. ES8 ble oppdatert i 2020 og kan vanskelig kalles utdatert, bilen fikk det nye 75kW batteriet i år og får 150 kW batteriet når det kommer.
Men er selvkjøring pri 1 for ens bilvalg er det kanskje lurt å vente på ET7.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: turfsurfonsdag 12. januar 2022, klokken 12:51
Sitat fra: BubbaJoFet på onsdag 12. januar 2022, klokken 09:41
ES8 ble oppdatert i 2020 og kan vanskelig kalles utdatert, bilen fikk det nye 75kW batteriet i år og får 150 kW batteriet når det kommer.
Men er selvkjøring pri 1 for ens bilvalg er det kanskje lurt å vente på ET7.
Ser ut som om du har rett ang. ES/C6. Da er de uaktuelle og.

Vil si en bil som hadde MLU for 2 år siden er utdatert. EYEQ4 er det vel snart 4 år siden kom på markedet. Selvkjøring er ikke 1ste pri, men å kjøpe en ny bil med den type teknologi som allerede er utdatert er ikke interessant for min del. Spesielt så lenge det ikke kan oppgraderes.

I tillegg vises det på forbrukstallene at den ikke er særlig effektiv.
Tittel: Sv: Testkjøring med ES8
Skrevet av: BubbaJoFetonsdag 12. januar 2022, klokken 14:54
Er det ikke like greit å poste slike innlegg under Tesla seksjonen? Når du ikke har prøvd bilen eller kan noe om den, er det litt unødvendig å poste synsing under testkjøring på delforumet til NIO. Ut fra signaturen din er det Tesla erfaringen din ligger. Jeg kan godt poste mange innlegg om hvorfor jeg ikke vil ha en Model Y, har til og med prøvekjørt den...

Når det gjelder forbruk, så ja den bruker mer enn en Tesla. Men ikke så mye mer enn Model X. Elbilforeningen fikk litt under 24 kW/100 km, noe som gir rundt 340 km rekkevidde om netto kapasitet er 90-91 kW, om vinteren. Jeg forvarmer bilen minst to ganger daglig, og bruker noe mer strøm enn det. Rundt 30 kW/100 km.

Skal en peke på Akillesen til ES8, så er det lading. Ladekurven er flat og endres ikke stort, men den sliter i kulden og peak på 120 kW er lite.

Det sies at NIO begynner sakte siden de er nye i Norge, og når NIOs egne hurtigladere gir 180kW per ladepunkt kan en håpe. Men det er noe potensielle eiere bør ha i betraktning. Kommer en OTA denne uken med forbedringer til vinteren.