Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Testkjøring med ES8

Startet av nilka, tirsdag 08. juni 2021, klokken 20:35

« forrige - neste »

elektro

#45
Forbruk er vel omtrent som forventet etter fysikkens lover. :) Forholdene var kanskje litt dårligere for ES8, noe kaldere. Det er jo likevel litt skuffende at den bruker over én time mer enn 2019 e-tron 55 quattro. Merk at dette var med 21-tommers hjul som er 265 mm. brede.

Batteriet er «bare» rett over 90 kWt netto. Ladekurven er heller ikke fullt så flat som jeg hadde håpet. Selv om det er bra at den kommer opp i 120 kW og dette nok funker i praksis. Hvis den håndterer kaldt vær.

Sitter vel igjen med en følelse at bilen er bra på det meste men ikke best på noe. Ikke er den veldig billig heller, så det er egentlig fremdeles kun plassen som imponerer. Samt at du får en viss følelse av luksus med Signature modellen. Den vil nok få enda bedre skussmål også på komfort med 20-tommers hjul, som jeg hadde valgt både sommer og vinter.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

stue

Bjørn nevnte i livestreamen at forbruket er som forventet for en bil i den størrelsen. Han sa også at Etron 55 ser ut som en liten bil når den står ved siden av denne. 

Det han var mest kritisk til var at adaptiv cruisekontroll ikke fungerte i regnvær.

Hav var veldig positiv til komforten og plassen. Og at den føltes veldig solid bygget.

elektro

Jeg har parkert dem ved siden av hverandre, og vil ikke akkurat si at e-tron ser liten ut. Men vesentlig mindre enn ES8, og tilsynelatende mer aerodynamisk. I alle fall bak.

ES8 er 3 cm. bredere, 13 cm. høyere og 10 cm lengre enn e-tron quattro. Litt avhengig av nivå på luftfjæring. Antar at begge måles i Comfort el. Målene gir ca. 9% større frontareal. Ikke justert for lengde, hvor mye luft som passerer fritt under bilene og ca. tusen andre forhold.

Nå er ikke luftmotstand den eneste faktoren som bestemmer forbruket, men i denne hastigheten er det definitivt den viktigste. Og med er større frontareal er det vanskelig å få lavere forbruk. Men ikke umulig. Ref. Model-X. Nøkkelen der er dråpeform og utkobling av én motor. e-tron har ingen av delene.

Mange glemmer at forbruk handler om fysikk og til en viss grad hvordan man fremstiller tallene (netto/brutto forbruk, nøyaktighet på avstand etc). At ES8 bruker minst like mye strøm som e-tron quattro tar jeg for gitt. Dermed har den også en ulempe, all den tid den lader saktere.

Overraskende at ES8 oppleves dårlig på adaptiv cruise / Pilot, etter å ha sett denne videoen: https://youtu.be/9IK7JT_lQro
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Silisium

Hei

For min del virker det feil å sammenligne med Audi E-tron, og at den virker "dårligere" på det ene og det andre. Er det ikke to vidt forskjellige segmenter?
E-tron har vel ikke 7 seter. Vesentlig mindre plass, og bagasjerom osv. osv. Dyrere er den vel også, med mindre batteri etc.?

Ladehastigheten virker som det eneste området hvor ES8 muligens er underdog vs. øvrige i dette segmentet - men for min del (og jeg ville tro mange andre også), hjemmelading blir mest brukt.

stue

Fulgte litt med på livstreamen på Bjørn sin rekkeviddetest.
Der fikk es8 bedre forbrukstall enn han opplevde på 1000 km challenge.
Mener at den fikk samme eller bedre enn etron faktisk. Han var overrasket over resultatet.
Bilen var også nesten et sekund raskere på 0 til hundre enn etron 55.

bmw2002

Var på Nio House i dag. God plass i bilen, ingen tvil om det. Prøvde å få litt mer info av de som jobbet der, men har aldri opplevd noen med så lite kunnskap. Visste ikke engang at det fantes en Signature edition.

Bagasjerommet var forøvrig 114 cm i lengde med 2 seter lagt ned. De hadde også en bil utstilt med skillegitter, barnesete, hundebur og hengerfeste.

amado88

Sitat fra: Silisium på fredag 15. oktober 2021, klokken 12:10
Hei

For min del virker det feil å sammenligne med Audi E-tron, og at den virker "dårligere" på det ene og det andre. Er det ikke to vidt forskjellige segmenter?
E-tron har vel ikke 7 seter. Vesentlig mindre plass, og bagasjerom osv. osv. Dyrere er den vel også, med mindre batteri etc.?

Ladehastigheten virker som det eneste området hvor ES8 muligens er underdog vs. øvrige i dette segmentet - men for min del (og jeg ville tro mange andre også), hjemmelading blir mest brukt.

Helt enig i alt som skrives her - selv om mange har lyst til å sammenligne med e-tron eller iX så blir det litt feil. ES8 er rett og slett en større bil, der behovet for 6/7 seter med generelt god plass/comfort er sentralt for å kjøpe. Det er Model X som er likeverdig ifht plass og setekonfigurasjon.

elektro

Sitat fra: amado88 på lørdag 16. oktober 2021, klokken 20:28
Sitat fra: Silisium på fredag 15. oktober 2021, klokken 12:10
Hei

For min del virker det feil å sammenligne med Audi E-tron, og at den virker "dårligere" på det ene og det andre. Er det ikke to vidt forskjellige segmenter?
E-tron har vel ikke 7 seter. Vesentlig mindre plass, og bagasjerom osv. osv. Dyrere er den vel også, med mindre batteri etc.?

Ladehastigheten virker som det eneste området hvor ES8 muligens er underdog vs. øvrige i dette segmentet - men for min del (og jeg ville tro mange andre også), hjemmelading blir mest brukt.

Helt enig i alt som skrives her - selv om mange har lyst til å sammenligne med e-tron eller iX så blir det litt feil. ES8 er rett og slett en større bil, der behovet for 6/7 seter med generelt god plass/comfort er sentralt for å kjøpe. Det er Model X som er likeverdig ifht plass og setekonfigurasjon.

Jeg er også enig i dette, men nå er ikke de to bakerste setene i ES8 særlig egnet for annet enn barn, og da er det også veldig lite bagasjeplass igjen. Så det er ingen erstatter for EQV akkurat. Men det er fint å ha muligheten. Model X stiller etter min mening i en egen klasse, uten mulighet taklast. Den har også blitt veldig dyr, fra 1,1 mill. uten vinterhjul og metallic lakk..

Det er nok derfor mange fremdeles der e-tron quattro, iX, ENYAQ eller til og med ID.4 som gode alternativer. Vel og merke hvis de ikke MÅ ha 6 eller 7-seter.

Som 5-seter har imidlertid ES8 enorm plass, hvis man finner en måte å sikre bagasjen på. Det er er stort pluss, f.eks. hvis man har hund. Samt at man har muligheten til å frakte halve fotballaget ved behov. Bagasjeromslengden på 114 cm. er for øvrig med setene i bakerste posisjon..!
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: stue på fredag 15. oktober 2021, klokken 12:50
Fulgte litt med på livstreamen på Bjørn sin rekkeviddetest.
Der fikk es8 bedre forbrukstall enn han opplevde på 1000 km challenge.
Mener at den fikk samme eller bedre enn etron faktisk. Han var overrasket over resultatet.
Bilen var også nesten et sekund raskere på 0 til hundre enn etron 55.

Siden du tar det opp; Merk at Teslabjørn egentlig aldri har gjort en forbrukstest av e-tron 55 som er sammenlignbar med de andre. Han kjørte den, som eneste bil i oversikten, på den svenske vestkysten i opp til 12 m/s sidevind hele veien. Han har siden den tid ikke brukt mye tid på å teste en av Norges mest solgte elbiler, men heller gjort det til en «greie» å snakke negativt om e-tron quattro i de fleste sammenhenger.

Forbruket på e-tron 55 quattro ligger i alle fall 10% lavere enn Teslabjørn sine tall på ruta langs Mjøsa. Forutsatt fint, sommerlig vær. Jeg har fått 200-205 Wh/km når jeg har testet der med eksakt samme prosedyre og 20-tommers hjul (19 er standard). Hvis ES8 med 21-tommers hjul i litt kjøligere vær kan matche det, er det imponerende. Kan den koble ut én motor? Ellers tror jeg ikke det er mulig.

Så er jo spørsmålet hva forbruk er. Er det det som vises i instrumentet eller det man faktisk bruker brutto, med alle tap? Tyske ADAC sin Ecotest f.eks. viser at 2019 e-tron 55 quattro bruker 258 Wh/km mens Model X 100D bruker 240 Wh/km. Fremdeles imponerende, gitt at Model X er større, men kanskje ikke grunnlag for å hevde at e-tron er SO THIRSTY!? Det er 7% forskjell..

Selv de ansatte hos NIO fortalte meg på Eggemoen at e-tron er veldig tørst. Mon tro hvor de har dette fra. ::)


At ES8 er raskere enn e-tron 55 fra 0-100 er vel ingen overraskelse, det er iht. spec. Det er mer interessant om den leverer jevn ytelse under alle forhold. Og hvordan den kjører svinger. (Jeg har kjørt ES8 hardt, og hadde lite å utsette, men tipper e-tron 55 er raskere rundt en bane.) Skal du ha noe raskere rett frem i nogen lunde samme klasse fra Audi, må du opp på e-tron 60. Den blir også vesentlig mer kjøreglad med tre motorer. Så kan det selvsagt diskuteres om dette er samme klasse, og verdt å sammenligne..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Rosstopher

Sitat fra: elektro på søndag 17. oktober 2021, klokken 14:04
Så er jo spørsmålet hva forbruk er. Er det det som vises i instrumentet eller det man faktisk bruker brutto, med alle tap? Tyske ADAC sin Ecotest f.eks. viser at 2019 e-tron 55 quattro bruker 258 Wh/km mens Model X 100D bruker 240 Wh/km. Fremdeles imponerende, gitt at Model X er større, men kanskje ikke grunnlag for å hevde at e-tron er SO THIRSTY!? Det er 7% forskjell..

7% høyere forbruk enn en bil som er lengre, bredere og høyere må vel kvalifisere til å kalle den tørst?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

BubbaJoFet

Synes TB er bra på støy, aks, lys og ladehastighet. Alt av rekkevidde tester, 1000 km, Nordkapp etc etc er gjort under forskjellige forhold og uten noe form for struktur. Trekker i fra tid her og der, noen ganger regn/vind/storm. NAF/Motor kjører iallefall bilene samtidig og på samme ruter.

Mener at ES8 kobler ut front motoren i Eco permanent og komfort ved cruising, samme som Tesla (?)

Hvis en velger BaaS er jo det mest spennende hvor langt 75 kWh batteriet varer og om det også har 10% buffer. 67,5 kWh med 250 W pr km blir da under 300 km. Og det er ikke om vinteren.

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på søndag 17. oktober 2021, klokken 15:12
7% høyere forbruk enn en bil som er lengre, bredere og høyere må vel kvalifisere til å kalle den tørst?
Neida, den er bare mindre sparsommelig...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: elektro på søndag 17. oktober 2021, klokken 14:04
Sitat fra: stue på fredag 15. oktober 2021, klokken 12:50
Fulgte litt med på livstreamen på Bjørn sin rekkeviddetest.
Der fikk es8 bedre forbrukstall enn han opplevde på 1000 km challenge.
Mener at den fikk samme eller bedre enn etron faktisk. Han var overrasket over resultatet.
Bilen var også nesten et sekund raskere på 0 til hundre enn etron 55.

Siden du tar det opp; Merk at Teslabjørn egentlig aldri har gjort en forbrukstest av e-tron 55 som er sammenlignbar med de andre. Han kjørte den, som eneste bil i oversikten, på den svenske vestkysten i opp til 12 m/s sidevind hele veien. Han har siden den tid ikke brukt mye tid på å teste en av Norges mest solgte elbiler, men heller gjort det til en «greie» å snakke negativt om e-tron quattro i de fleste sammenhenger.

Forbruket på e-tron 55 quattro ligger i alle fall 10% lavere enn Teslabjørn sine tall på ruta langs Mjøsa. Forutsatt fint, sommerlig vær. Jeg har fått 200-205 Wh/km når jeg har testet der med eksakt samme prosedyre og 20-tommers hjul (19 er standard). Hvis ES8 med 21-tommers hjul i litt kjøligere vær kan matche det, er det imponerende. Kan den koble ut én motor? Ellers tror jeg ikke det er mulig.

Så er jo spørsmålet hva forbruk er. Er det det som vises i instrumentet eller det man faktisk bruker brutto, med alle tap? Tyske ADAC sin Ecotest f.eks. viser at 2019 e-tron 55 quattro bruker 258 Wh/km mens Model X 100D bruker 240 Wh/km. Fremdeles imponerende, gitt at Model X er større, men kanskje ikke grunnlag for å hevde at e-tron er SO THIRSTY!? Det er 7% forskjell..

Selv de ansatte hos NIO fortalte meg på Eggemoen at e-tron er veldig tørst. Mon tro hvor de har dette fra. ::)

TB har jo kjørt forbruksmønster med E50, E55 2019 og E55 sportback. Siste er nyeste modell, men den gikk ikke veldig mye lengre enn E55 fra 2019.

De fleste erfaringer fra FB, forum, venner og kjente lander på at en e-tron har kortere rekkevidde enn mye annet. Så er det noen avvik der folk kommer veldig langt med eco-kjøring i 60-70 km/t. Men da går også en ID.4 langt og mye lenger med mindre batteri. Noen kjørte feks. ID.4 uten å lade Oslo Bergen. Det går ikke med etron og neppe med ES8 heller.

En annen sak er at etron er så variabel på forbruk. Mange får kort rekkevidde eller høyt forbruk, andre får gode tall. Hvorfor den variasjonen? Er det varierende kvalitet på batteriet? Drar den ekstremt med strøm hvis man ikke er veldig øko-flink? Noe rart der.

1000 km challenge er først og fremst en lade-test. Så blir ladingen enda viktigere hvis forbruket er høy, og fat e-tron (som svenskene kaller den) knuser Nio på 1000 km med 1 time kortere tid.  Selv om Nio har nesten 10 kWh mer utnyttbart batteri og omtrent likt forbruk.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: Rosstopher på søndag 17. oktober 2021, klokken 15:12
Sitat fra: elektro på søndag 17. oktober 2021, klokken 14:04
Så er jo spørsmålet hva forbruk er. Er det det som vises i instrumentet eller det man faktisk bruker brutto, med alle tap? Tyske ADAC sin Ecotest f.eks. viser at 2019 e-tron 55 quattro bruker 258 Wh/km mens Model X 100D bruker 240 Wh/km. Fremdeles imponerende, gitt at Model X er større, men kanskje ikke grunnlag for å hevde at e-tron er SO THIRSTY!? Det er 7% forskjell..

7% høyere forbruk enn en bil som er lengre, bredere og høyere må vel kvalifisere til å kalle den tørst?

Ikke når den litt større bilen er kjent for sin karakteristiske eggeform og lave forbruk, mens den andre er kjent for å være nærmere en fullverdig SUV med permanent firehjulstrekk. :)

En seriøs biltester ville sagt noe sånt som at noe høyere forbruk er en liten tradeoff de som ønsker en sånn bil må leve med. I praksis innebærer det at du kommer 2-3 mil kortere eller må tilbringe 2-3 minutter ekstra på ladestasjonen.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

#59
Sitat fra: daktari på søndag 17. oktober 2021, klokken 15:57TB har jo kjørt forbruksmønster med E50, E55 2019 og E55 sportback. Siste er nyeste modell, men den gikk ikke veldig mye lengre enn E55 fra 2019.

De fleste erfaringer fra FB, forum, venner og kjente lander på at en e-tron har kortere rekkevidde enn mye annet. Så er det noen avvik der folk kommer veldig langt med eco-kjøring i 60-70 km/t. Men da går også en ID.4 langt og mye lenger med mindre batteri. Noen kjørte feks. ID.4 uten å lade Oslo Bergen. Det går ikke med etron og neppe med ES8 heller.

En annen sak er at etron er så variabel på forbruk. Mange får kort rekkevidde eller høyt forbruk, andre får gode tall. Hvorfor den variasjonen? Er det varierende kvalitet på batteriet? Drar den ekstremt med strøm hvis man ikke er veldig øko-flink? Noe rart der.

1000 km challenge er først og fremst en lade-test. Så blir ladingen enda viktigere hvis forbruket er høy, og fat e-tron (som svenskene kaller den) knuser Nio på 1000 km med 1 time kortere tid.  Selv om Nio har nesten 10 kWh mer utnyttbart batteri og omtrent likt forbruk.

Har Teslabjørn kjørt forbrukstest med E55 Sportback? Finner bare E50 Sportback som fikk 203 Wh/km jeg. Det samme som jeg fikk med min 2019 E55 på samme rute.. Den hvite E50'en ble kjørt vinterstid.

Variasjonene i forbruk tror jeg skyldes at du hører bare om og merker deg ytterpunktene. Det er rett og slett psykologi. Mennesker er mest interessert i avvikene, særlig de negative. Pluss en dasj kunnskapsløshet hos mange på Facebook grupper, på jobben osv. om at vær, fart og 22-tommers hjul påvirker forbruket. Mye. Ikke minst mangler Audi millioner av fans og innholdsprodusenter i SoMe på sitt lag. Sånn er det bare, og de mildt sagt farger folks mening. Ref. min erfaring fra NIO, som kunne fortelle meg at e-tron er TØRST. Noe som ikke er direkte feil, men bilen de forsøkte å selge meg er etter alle solemerker tørstere..

ID.4 vil nok også imponere mindre med firehjulstrekk og takboks fra Oslo til Trysil eller Kvitfjell, med mye motorvei og 8-900 meter høydeforskjell i 10-20 minusgrader eller saltsørpe. :) Men ja, den bør klare Oslo-Bergen uten stopp sommerstid. 7 timer, tisse på flaske.. ;) e-tron 55 sliter naturlig nok med 463 km. når WLTP er 436. Selv om den har ca. 5 kWh større batteri.

(Jeg skal faktisk kjøre der med min 2019 modell på tirsdag, med ikke like optimale forhold. Egentlig ønsker jeg to stopp, men da rekker jeg ikke spise så mye som en pølse på noen av dem. Så mulig jeg går for dehydrering første halvdel og presser det ned i én stopp á 20 minutter på Geilo. Sommerstid ville én stopp á 10 min være rikelig.)

EDIT: For å pense inn på ES8 igjen, er Bergen-Oslo en oppgave som burde gå som en lek også med den. Det er vel først når avstanden nærmer seg 1000 km/dag og man hverken har lynladere eller byttestasjoner, at bilen har noen små begrensinger.

Ikke meningen å pense tilbake på feil spor, men det er jo interessant at ES8 har 15% lengre WLTP rekkevidde enn e-tron 55 men kun 10% mer batteri tilgjengelig.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA