Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Testkjøring med ES8

Startet av nilka, tirsdag 08. juni 2021, klokken 20:35

« forrige - neste »

nilka

Jeg er så heldig at jeg har blitt valgt ut på NIOs User advisory board og har derfor fått kjørt en liten testtur i en av de to preproductionbilene som er her i landet.

Så her kommer mitt førsteinntrykk av testkjøring av NIO ES8.

Vi hadde ikke så mye tid til rådighet ettersom områdettil NIO nærmest oversvømmes av nysgjerrige hver gang det er en representant ved bilen og samtidig skulle jeg sjekke hvordan det var å feste 2stk isofix seter bak hverandre. Svaret er at det går veldig fint. Hadde en Axkid One bakerst og en BeSafe Izi Modular insekter foran denne. Det gikk helt greit og Sebastian fra Nio satt foran det igjen. Tror han satt helt ålreight selv om han kanskje ikke fikk full glede av Queen seat. 

Er i pappaperm ut Juni så måtte ha med unge på testkjøringa og har derfor ikke kjørt i sportmodus for å sjekke aksellerasjon og lignende. Tror den var innstilt på comfort og da var aksellerasjon i ca samme område som min MG ZS EV i sport modus. Så vil tippe 0-100 på rundt 7,5 sekunder noe som holder i massevis til familiekjøring med små i baksetet. Vil såklart også prøve den i sportmodus ved en annen anledning når jeg ikke har med barn.

Turen gikk opp i Maridalen for å sjekke landeveisegenskaper. Har lest fra internasjonal presse som har testet bilene i Kina at den er litt for gyngete. På pressekonferansen sa de jo at den nettopp har jobbet for å få bilen litt fastere og tightere, slik vi europeere liker. Det virker det som de har lyktes ganske godt med. Bilen er stor men tok den dårlige og svingete veien i Maridalen meget godt. Var veldig lite følelse av den duvinga jeg har blitt vant til fra MGen.

I tillegg er det en ting som må nevnes og det er hvor stille det er i bilen. Er markant mye mindre dekkstøy og vindsus enn i f.eks. MGen og Leafen jeg har kjørt til vanlig. Har dessverre ikke kjørt e-Tron som sies å være markedsledende så kan ikke komme med noen direkte sammenligning men har hørt folk si NIO er ørlite grann stillere ved målinger. Den er i alle fall svært stillegående. Føles utrolig merkelig å seile avgårde så stille i en sånstor bil.

Setene er også verdt å nevne. Synes det er de beste setene jeg har sittet i punktum. Ikke i en bil, nei synes de er bedre en sofaer, stoler, benker, stresslessen alt jeg har sittet i. Det betyr ikke at de er perfekte. Men de er svært gode. Skulle gjerne hatt forlenger så de kom litt nærmere knehasen. Og så savner jeg et sted å hvile venstre albue. Dørkarmen er akkurat for langt unna for mine litt stutte armer.
Massasjen i setene er også god selv om jeg bare testa det litt før avreise.

Musikkanlegget fikk vi bare såvidt prøvd da det var ei lita ei som blei litt ilter på slutten av turen. Men av det lille jeg hørte så virker det svært lovende. Er ganske så hifi-interessert så det betyr litt at det er god lyd selv om det ikke er helt avgjørende. Tror det skal tåle sammenligning med Tesla Model 3. Men må få testa mer.

Sikkert masse jeg har glemt men bare å stille spørsmål så skal jeg se om jeg får svart.

Ting NIO i Norge bør prøve å få på plass til de første bilene kommer fra en familiefaren perspektiv er skiluke i 7 seteren. Og Isofix også i fremsetet. Ja skjønner det er mye med 5 isofix i bilen. Men når man skal kjøre aleine langtur med en på 10mnd og en på 2,5 år kan det være greit å kunne ha den minste foran på deler av turen. Slik at eldste får litt fred og ro.
Og også for kortere turer når man skal handle noe stort og trenger plassen kan det være greit å kunne slå ned alle seter bak og ha en unge sittende forran.

Radial

Se der ja... 7seter har ikke nedfellbart midtsete ELLER skiluke.
Får håpe TB får ta en av standard testene sine snart🙂

Lite støy, god plass, Hengerfeste med litt vekt, og kanskje ~500km blandet WLTP, da har man en sterk konkurrent til feks BYD og de andre etablerte.
Ser for meg slaget av EQC, E-tron (classic), iPhase etc må være i fritt fall med kineserenes inntog.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

BubbaJoFet

Er også med i UAB programmet til NIO og har prøvd bilen i en kortere periode. Det som overrasket meg mest var hvor lettkjørt og selvsikker bilen føltes. Lang akselavstand hjelper selvfølgelig, men den føltes meget solid og nesten uten sporing overhodet. XC40 med litt mindre vekt og mindre akselavstand føles langt mer nervøs. Testet aksen i sport modus og ingenting å si på den, men vil tro komfort med 7,5s på 0-100 fungerer best i hverdagen. Eco drar det ned til 10s.

Det mest irriterende for meg var AVAS lyden, høres ut som en ID4 eller Renault Zoe, men det er heldigvis ingen falsk motorlyd. Det skal være visstnok være en innstilling for å justere AVAS nivået i kupeen, men lyden på stereoanlegget senkes ble det litt nedtur når bilen er så stille i høyere hastighet. Med to barn hadde jeg sterkt vurdert 6 seteren, baksetene der er konge og en får langt lettere tilgang til de siste 2 setene. Samt plass til ski. 

batterimannen

En ulempe med 6-setere er når man har bagasje og bakerste rad nedslått. Blir åpent fra bagasjerommet til kupeen. Ser enkelte med Model X 6-seter har laget en egen innsats/skillevegg.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

elektro

Dere som er i UAB klarer ikke å få påvirket NIO til å få på plass et skikkelig, flyttbart bagasjeromsnett da? Hvis de lurer på hvordan det gjøres, se bare på hvilken som helst svensk eller tysk SUV eller stasjonsvogn...
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Radial

Det er veldig synd NIO ikke kan komme med prisene, skjønner ikke helt hvem som har bestilt bil uten å vite prisen? Det er jo ikke en special edition Bugatti til Dubai dette 😄

Stod ett sted at de første 100(?)bilene er på vei
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

nilka

Det er ingen som har bestilt inn bil enda. De tar inn en del biler nå helt fullspecca. Prisen på bilen skal komme i slutten av august eller starten av september. Overlevering skal starte i slutten av september starten av oktober. 
Når det kommer til prisene vet jeg ikke helt hvorfor det tar så lang tid, men om estimatene jeg har hørt på pris og hva som følger med stemmer blir det ganske sikkert årets beste bilkjøp for de første hundre.

Når det kommer til delingsnett har flere av oss sagt at det er viktig at de får på plass dette i bilene, om de har rukket akkurat denne endringen på de første bilene vet jeg ikke. Vi har kun fått beskjed om at flere av våre foreslåtte endringer skal ha blitt gjort uten at det er spesifisert hvilken. 

ctr46

Kommer Nio ES8 med mulighet for takboks? Hvordan blir løsningen med hengerfeste? Blir det som Audi/Mercedes med knapp og automatisk ut/innfelling eller snakker vi Tesla Model X med sin ikke fullt så lettvinte måte? Noen som kan svare på dette?

Takk  :)
.

daktari

Bilen har rails på bildene, så takstativ blir mulig. Men usikkert hva takladten blir. Det er et skip på vei med en drøss ES8, så vil tro typegodkjenning kommer snart.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

batterimannen

Lå bak en ES8 på Ring 2 ned mot Majorstua i går. Den er svær!
Men jeg synes ikke bilen ser like bra ut som BYD Tang, sånn utvendig.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

elektro

Sitat fra: batterimannen på tirsdag 17. august 2021, klokken 09:24
Lå bak en ES8 på Ring 2 ned mot Majorstua i går. Den er svær!
Men jeg synes ikke bilen ser like bra ut som BYD Tang, sånn utvendig.

Interessant. Ut fra bildene på de respektive websidene synes jeg ES8 er veldig mye mer tiltalende, med et nesten Range Rover aktig bakparti. Og litt mer minimalistisk eksteriør og interiør.

Jo større jo bedre, er i alle fall min mening i denne klassen. Det er nok av biler på markedet som er nesten store nok, men som ikke har god plass til hverken hundebur eller svigermor. Og langt mindre begge deler. Usikker på om jeg ville valgt 6 seter eller 7 seter.. 3. raden blir jo mer anvendelig med 6 seter, men hvis baksetet er bredt nok, vil det i mange tilfeller være mulig å unngå å felle opp 3. raden. Som gir vesentlig mer bagasjeplass. Jeg er også veldig skeptisk til hvordan man sikrer lasten med 6 seter, enten man har 4, 5 eller 6 passasjerer.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ctr46

Sitat fra: batterimannen på tirsdag 17. august 2021, klokken 09:24
Lå bak en ES8 på Ring 2 ned mot Majorstua i går. Den er svær!
Men jeg synes ikke bilen ser like bra ut som BYD Tang, sånn utvendig.

Så en hvit fra Kløfta retning mot Oslo. Uten å ha sett BYD Tang annet enn på bilder så syns jeg faktisk ES8 ser bedre ut og virker større. Så konklusjonen er vel at man har ulike preferanser når det kommer til design  ;)

Og så klart forbehold om at jeg ikke har sett BYD Tang i virkeligheten enda.

Er dog enig med elektro at jo større plass jo bedre i en slik type bil.

Mangler jeg bare svar på hvordan hengerfeste løsningen er  :)

Etter å ha kjørt Tesla med "Dog mode" så lurer jeg også på om ES8 har en tilsvarende funksjon med å la klimaanlegget være på mens man er inne og handler og hunden ligger i buret... Noen som vet?
.

daktari

Nå ser det ut som de er i gang på Hønefoss: Bjørn Nyland i sandtaket!
https://www.youtube.com/watch?v=QWWs7ca6DYI
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Radial

Må si Nio ser ut til å ha gjort mye riktig på ES8.

Gode offroad egenskaper, stor plass, litt mer klassisk cockpit som vil tiltale de fleste, FRONT kamera (veldig praktisk, når det ikke er snø), etc.

Blir den stillegående, og ikke alt for dyr, er det en vinneroppskrift. Formspråket minner meg litt om Landrover, uten at jeg helt skjønner hvorfor.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

daktari

Litt lengre overheng bak enn foran ligner nyere Range Rover, enig. Og at vinduene smalner av bakover. Den er stillegående.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA