Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi Q4 priser og sammenliknet mot konkurrenter

Startet av Chimp, søndag 18. april 2021, klokken 16:15

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på lørdag 24. april 2021, klokken 09:02
Litt "gammel" artikkel, men innholdet kunne ikke være mer misvisende:

https://dinside.dagbladet.no/motor/banker-volvo-og-tesla-pa-pris/73647156

Det er jo ikke Audi som banker Volvo - det er Volvo som banker Audi på pris.
En bra utstyrt XC 40 er nemlig vesentlig rimeligere enn en bra utstyrt Q4 e-tron
Ca 100.000 NOK dyrere faktisk.

Det samme kan sies om Tesla,men nå ser jeg personlig ikke Tesla som et premium merke på samme måte
så lar den ballen ligge.  Men denne dumpingpris taktikken Audi driver med der de kjører ut en fra pris på en ribbet bil det knapt er mulig å kjøpe føles nesten som å jukse litt.  Beklager litt surmuling,  men ble litt provosert over
Dinside sine vinkling her når realiteten er stikk motsatt.
opp mot konkurrentene.
Du burde jo definitivt kjøpe Tesla SR+ som nå kommer i kinavariant, som kan lades til 100% hver dag. Mener du hadde det som krav i en tråd. DET må jo være premium for deg

e-Stig

Ser det går sport i å hake ut for alt av utstyr for å komme så høyt som mulig, men det er fullt mulig å komme ned mot fem hundre tusen hvis man ikke trenger ALT av utstyr. Bygde akkurat en Q4 e-tron 40 med bakhjulsdrift på hjemmesidene til Audi. Da kom den på 528 500 kroner. Jeg valgte business-pakken uten navigasjon og hengerfeste. I tillegg haket jeg ut for vinterpakken, matrix hovedlys, sportsseter og assistentpakke plus med parkeringshjelp, etc.

Av konkurrenter er det vel Polestar 2 som ligger nærmest til cirka samme pris med Performance-pakken. Men Polestar 2 mangler varmepumpe. Har ikke studert så nøye på Model Y, men den starter jo på samme beløp og blir nødvendigvis dyrere. Men da med AWD.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Chimp

Sitat fra: e-Stig på lørdag 24. april 2021, klokken 22:24
Ser det går sport i å hake ut for alt av utstyr for å komme så høyt som mulig, men det er fullt mulig å komme ned mot fem hundre tusen hvis man ikke trenger ALT av utstyr. Bygde akkurat en Q4 e-tron 40 med bakhjulsdrift på hjemmesidene til Audi. Da kom den på 528 500 kroner. Jeg valgte business-pakken uten navigasjon og hengerfeste. I tillegg haket jeg ut for vinterpakken, matrix hovedlys, sportsseter og assistentpakke plus med parkeringshjelp, etc.

Av konkurrenter er det vel Polestar 2 som ligger nærmest til cirka samme pris med Performance-pakken. Men Polestar 2 mangler varmepumpe. Har ikke studert så nøye på Model Y, men den starter jo på samme beløp og blir nødvendigvis dyrere. Men da med AWD.

Klarte å specce en 40 til 600 000, dropper du mmi og assistentpakke pro kan du komme ned til 570 ca. For 528 500 mener jeg du mangler mye som er må-ha på en nybil i 2021/22. Halve moroa med ny bil er jo at den er up to date og at ikke naboens hyundai ioniq har mer standardutstyr.

jkirkebo

Sitat fra: Chimp på lørdag 24. april 2021, klokken 23:03
Klarte å specce en 40 til 600 000, dropper du mmi og assistentpakke pro kan du komme ned til 570 ca. For 528 500 mener jeg du mangler mye som er må-ha på en nybil i 2021/22. Halve moroa med ny bil er jo at den er up to date og at ikke naboens hyundai ioniq har mer standardutstyr.

Jeg speccet opp en 35 for moro skyld og havnet på 501.100,- slik jeg ville bestilt den (vinterdekk kommer vel i tillegg). Da hadde jeg tatt med alt som er viktig for meg, slik som f.eks el-justerbare seter og bedre stereo. Hva naboens Hyundai har av utstyr bryr meg mindre for å si det pent, så lenge jeg har det jeg har lyst på på min.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nybil321

Endte på 596 for 50 etter rabatter, da med det jeg ønsker ink vinterdekk ex matrix og sonos

Synes de har plassert den bra i det norske markedet når jeg har sett på alternativene, men irriterer meg grønn over at norske priser er veldig høye i forhold til europa på elbiler

z4rd

Etter min erfaring og preferanser så vil jeg påstå at hvis pris er en veldig viktig faktor, så bør man gå etter noe annet enn Audi. Hvis status og finish ikke er det viktigste for deg, så vil kost/nytte-verdien til Audien ofte komme "dårlig" ut sammenlignet med andre alternativer. Det er jo hele poenget med premiummerker - man skal betale litt ekstra for å ikke ha nøyaktig det samme som Hvermannsen. Også får det være opp til den enkelte hvordan de utstyrer bilen sin, men personlig for meg er ikke en sparsommelig utstyrt Audi attraktivt. Jeg har sett Audier med (nybil)prislapp opp mot 1 million som mangler ryggekamera - det blir for dumt :)

nybil321 er inne på noe dog... kanskje det blir gunstig å importere disse hvis ikke prisene endrer seg nevneverdig her til lands?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

1317142119

Sitat fra: z4rd på søndag 25. april 2021, klokken 09:06
Etter min erfaring og preferanser så vil jeg påstå at hvis pris er en veldig viktig faktor, så bør man gå etter noe annet enn Audi. Hvis status og finish ikke er det viktigste for deg, så vil kost/nytte-verdien til Audien ofte komme "dårlig" ut sammenlignet med andre alternativer. Det er jo hele poenget med premiummerker - man skal betale litt ekstra for å ikke ha nøyaktig det samme som Hvermannsen. Også får det være opp til den enkelte hvordan de utstyrer bilen sin, men personlig for meg er ikke en sparsommelig utstyrt Audi attraktivt. Jeg har sett Audier med (nybil)prislapp opp mot 1 million som mangler ryggekamera - det blir for dumt :)

nybil321 er inne på noe dog... kanskje det blir gunstig å importere disse hvis ikke prisene endrer seg nevneverdig her til lands?
Her mener jeg du bommer fullstendig på hva premium er. Hvermannsen har råd til premium, det kommer bare an på hvor stor bil du skal ha. Det er også ganske lenge siden premium var synonymt med utstyr du ikke fikk på mer ordinære bilmerker. Faktisk får du i stadig større grad utstyr på vanlige biler som ikke finnes på premium. Det er også lenge siden Audi (og Mercedes og BMW) ga noen som helst status. Det var i gamledager at dette var dyre biler for kremen i samfunnet, men på den tiden var ikke engang Audi premium (det skjedde vel først på midten av 90-tallet).

Premium handler om å sitte i en bedre bil. Den skal ha bedre byggekvalitet, ikke ha et kompromiss mellom enten kjøreegenskaper eller komfort og materialvalget skal være av høyere kvalitet.

Det som er skummelt for premiumprodusentene, er at de i flere år har begynt å bli tatt igjen på byggekvalitet, materialvalg og opplevd kvalitet. Premium er i en identitetskrise. Du ser det veldig godt på Elbilforum, hvor folk sammenligner de tre premiumbilene med hardplastmekka fra Asia og biler som mister deler av å kjøre i vanndammer fra USA.

z4rd

#67
Det er ikke noe vits å sitere hele innlegget når du skriver rett etter :)

Her får vi bare være uenige, hvis du mener at pris ikke er en vesentlig faktor for disse "premiummerkene". Det er med på å skille segmentene i stor grad er min påstand. Og du er inne på det selv også, det er ikke nødvendigvis rundt eksklusiv utstyr dette skillet er etablert.

Vil også legge til at jeg tidligere var merkelojal og har hatt 6 stk Audi. Da jeg prøvde en BMW så forstod jeg at andre også kunne lage biler, og har siden hatt en rekke ulike merker. Jeg er ikke lenger merkelojal, og kjøper det som jeg føler gir mest bang for the buck etter preferansene mine, og de kan endre seg fra gang til gang :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

e-Stig

Sitat fra: jkirkebo på søndag 25. april 2021, klokken 06:32
Sitat fra: Chimp på lørdag 24. april 2021, klokken 23:03
Klarte å specce en 40 til 600 000, dropper du mmi og assistentpakke pro kan du komme ned til 570 ca. For 528 500 mener jeg du mangler mye som er må-ha på en nybil i 2021/22. Halve moroa med ny bil er jo at den er up to date og at ikke naboens hyundai ioniq har mer standardutstyr.

Jeg speccet opp en 35 for moro skyld og havnet på 501.100,- slik jeg ville bestilt den (vinterdekk kommer vel i tillegg). Da hadde jeg tatt med alt som er viktig for meg, slik som f.eks el-justerbare seter og bedre stereo. Hva naboens Hyundai har av utstyr bryr meg mindre for å si det pent, så lenge jeg har det jeg har lyst på på min.

Ser nå at jeg hadde glemt Sonos lydanlegg så da havner "min" Q4 litt over 530 tusen kroner. Vurderer også sort optikkfarge. Det ser mye bedre ut enn krom. For meg er det viktigste å få det beste innen frontlykter og å sitte godt i sportssetene de fire milene frem og tilbake på jobb. Varmepumpe må være med ettersom vi har perfekte temperaturer for varmepumpe her på våre kanter. Hengerfeste har jeg klart meg uten i to år nå, og integrert navigasjon blir aldri brukt.

Skulle jeg dratt på med noe mer så hadde jeg heller brukt førti tusen på e-tron 50 quattro med 300 hestekrefter.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Tafsern

Sitat fra: e-Stig på mandag 26. april 2021, klokken 21:49
Sitat fra: jkirkebo på søndag 25. april 2021, klokken 06:32
Sitat fra: Chimp på lørdag 24. april 2021, klokken 23:03
Klarte å specce en 40 til 600 000, dropper du mmi og assistentpakke pro kan du komme ned til 570 ca. For 528 500 mener jeg du mangler mye som er må-ha på en nybil i 2021/22. Halve moroa med ny bil er jo at den er up to date og at ikke naboens hyundai ioniq har mer standardutstyr.

Jeg speccet opp en 35 for moro skyld og havnet på 501.100,- slik jeg ville bestilt den (vinterdekk kommer vel i tillegg). Da hadde jeg tatt med alt som er viktig for meg, slik som f.eks el-justerbare seter og bedre stereo. Hva naboens Hyundai har av utstyr bryr meg mindre for å si det pent, så lenge jeg har det jeg har lyst på på min.

Ser nå at jeg hadde glemt Sonos lydanlegg så da havner "min" Q4 litt over 530 tusen kroner. Vurderer også sort optikkfarge. Det ser mye bedre ut enn krom. For meg er det viktigste å få det beste innen frontlykter og å sitte godt i sportssetene de fire milene frem og tilbake på jobb. Varmepumpe må være med ettersom vi har perfekte temperaturer for varmepumpe her på våre kanter. Hengerfeste har jeg klart meg uten i to år nå, og integrert navigasjon blir aldri brukt.

Skulle jeg dratt på med noe mer så hadde jeg heller brukt førti tusen på e-tron 50 quattro med 300 hestekrefter.

Så flott, de aller fleste biler som baserer seg på tilleggspakker kan gjøres "billige" når man dropper omtrent alt vitalt utstyr i dagens moderne verden. Jeg tar nok mye heller en fullspekket Skoda enn en ribbet Audi....men det merkes her at det er viktigere med 4 nuller i grillen enn alskens godsaker. Livet blir hardt når den skal entre bruktmarkedet uten utstyr om noen år ;)

Hilsen Audieier (med utstyr) :P

Vidar1979

Hvorfor blir det egentlig vanskeligere med tanke på prosentvis tap å entre bruktmarkedet med lite utstyr?

Jeg har kun hatt en ny dyr bil som ble kjøpt ribbet for utstyr og den ble solgt etter 38 måneder og 76k kilometer med 38% verditap så min erfaring er at anbefalingene om utstyr ikke nødvendigvis er reelle.

Daniel_0007

Sitat fra: Vidar1979 på torsdag 29. april 2021, klokken 10:14
Hvorfor blir det egentlig vanskeligere med tanke på prosentvis tap å entre bruktmarkedet med lite utstyr?

Jeg har kun hatt en ny dyr bil som ble kjøpt ribbet for utstyr og den ble solgt etter 38 måneder og 76k kilometer med 38% verditap så min erfaring er at anbefalingene om utstyr ikke nødvendigvis er reelle.

Verditapet blir nok ganske likt men en ribba versjon kan bli ganske tungsolgt å få solgt om et par år, enten så lar man det være til salgs til den blir solgt eller så går man ned i pris slik at den blir blant de billigste selv om den har f.eks gått mindre enn andre tilsvarende biler med mer utstyr.
Model 3 2019 LR Rwd

e-Stig

Sitat fra: Tafsern på torsdag 29. april 2021, klokken 09:47
Sitat fra: e-Stig på mandag 26. april 2021, klokken 21:49
Sitat fra: jkirkebo på søndag 25. april 2021, klokken 06:32
Sitat fra: Chimp på lørdag 24. april 2021, klokken 23:03
Klarte å specce en 40 til 600 000, dropper du mmi og assistentpakke pro kan du komme ned til 570 ca. For 528 500 mener jeg du mangler mye som er må ha på en nybil i 2021/22.
Jeg speccet opp en 35 for moro skyld og havnet på 501.100,- slik jeg ville bestilt den (vinterdekk kommer vel i tillegg). Da hadde jeg tatt med alt som er viktig for meg, slik som f.eks el-justerbare seter og bedre stereo.
Ser nå at jeg hadde glemt Sonos lydanlegg så da havner "min" Q4 litt over 530 tusen kroner. Vurderer også sort optikkfarge.
Så flott, de aller fleste biler som baserer seg på tilleggspakker kan gjøres "billige" når man dropper omtrent alt vitalt utstyr i dagens moderne verden. Jeg tar nok mye heller en fullspekket Skoda enn en ribbet Audi....men det merkes her at det er viktigere med 4 nuller i grillen enn alskens godsaker. Livet blir hardt når den skal entre bruktmarkedet uten utstyr om noen år ;)

Hilsen Audieier (med utstyr) :P

Med cirka 90 000 kroner i tilleggsutstyr syns jeg ikke en Q4 e-tron til 530 000 kroner fremstår "ribbet". Som flere er inne på; det viktigste er at man legger på det utstyret man ønsker selv og ikke bekymrer seg for hva neste eier er ute etter. Jeg har valgt business-pakken, vinterpakken, matrix lys, sportsseter, assistentpakke plus med parkeringshjelp og stereoanlegg fra Sonos.

Jeg har hatt integrert navigasjon i flere biler, men aldri brukt det. I den forrige Audien hadde jeg avtagbart hengerfeste, men bilen ble solgt etter 6 år uten at jeg brukte hengerfestet en eneste gang. Det lå fremdeles uåpnet i bagasjerommet.

Men for å spørre; hva syns du jeg bør ta med av vitalt utstyr for å tilfredsstille dagens moderne verden? Og for at bilen skal bli salgbar om noen år.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

turfsurf

Sitat fra: e-Stig på torsdag 29. april 2021, klokken 14:09
Men for å spørre; hva syns du jeg bør ta med av vitalt utstyr for å tilfredsstille dagens moderne verden? Og for at bilen skal bli salgbar om noen år.
Elektriske seter med minne.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

e-Stig

Sitat fra: turfsurf på torsdag 29. april 2021, klokken 15:04
Sitat fra: e-Stig på torsdag 29. april 2021, klokken 14:09
Men for å spørre; hva syns du jeg bør ta med av vitalt utstyr for å tilfredsstille dagens moderne verden? Og for at bilen skal bli salgbar om noen år.

Elektriske seter med minne.

Takker. Stor sett bare jeg som skal sitte i den, men hvis jeg legger på elektriske seter med minne så blir prisen 548 800 kroner (uten vinterdekk). Helt i taket på budsjettet mitt, og da havner den i konkurranse med flere andre nykommere.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA