Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi Q4 priser og sammenliknet mot konkurrenter

Startet av Chimp, søndag 18. april 2021, klokken 16:15

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: daktari på torsdag 22. april 2021, klokken 14:18
Spent på hva du synes om ID4, spesielt komforten.
Drar rett på hytta så jeg får god kontroll på komfort, utstyr, forbruk etc fra dag 1 :)

Sitat fra: Tomas_v på fredag 23. april 2021, klokken 00:13
El passasjeresete er inkludert i Komfortpakke (19650kr) jeg har det under "minne seter" :)
Trenger ikke panoramatak :)
Audi skriver ikke hva er pris på kunstskinn seter...
Slik jeg leser det er kun førersetet på Enyaq elektrisk med komfortpakke. Legger en på komfortpakke pluss blir begge elektriske.

Og Model Y har glasstak. Om tabellen er egne preferanser er det jo helt fair det. Det vil variere hvilken som kommer best ut utifra hva en vil ha med av utstyr. Men da bør du heller skrive det i posten enn "ca samme utstyr som Model Y har" ettersom det blir misvisende når en sammenligner pris.
Skoda kaller kunstskinn for "Lounge" som isolert koster 14200,-.

Model Y virker litt rimeligere enn Enyaq, litt dyrere enn ID4, og mye rimeligere enn Q4 om en sammenligner noenlunde likt mot likt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 23. april 2021, klokken 06:32

Model Y virker litt rimeligere enn Enyaq, litt dyrere enn ID4, og mye rimeligere enn Q4 om en sammenligner noenlunde likt mot likt.
Det er min konklusjon og. Q4 er avvikeren her, som legger seg langt over.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

Tysk konfigurator er åpen nå, men ikke for 50 og sportback. Ikke umiddelbart hvorfor, mye rart i konfiguratoren også. Er konfigurasjon av tysk bil rett og slett et av de klassiske uløselige problemene innen informatikken?



På eksteriør-siden under lys kan jeg velge inn en av pakkene fra pakke-siden. LED baklys er også forhåndsvalgt, men det finnes ingen alternativ. Skal tysk IT bli en like god vits som britisk elektrisitet eller italiensk mekanikk?

Synes forøvrig geysirblå så utrolig bra ut i videoene, men den veldig kjip ut på illustrasjonen. Hadde aldri valgt den hvis jeg kun hadde inntrykk fra konfiguratoren. Samme kan vel forsåvidt sies om Skoda Enyaq arctic silver.
'21 3LR

Chimp

Norsk konfigurator er også åpen, men mangler også AWD som mulighet. Leste et løst rykte om at det ikke kommer i konfigurator før senere. Synes ikke de var veldig flinke til dette :)

frankb

Syns det er ganske drøyt at det koster rundt 250 000+ i ekstrautstyr om man skal ha en godt utstyrt Q4 etron, mens man får samme oppsett (omtrent) for rundt 180 000 på vanlig e-tron.
Mye som burde vært inkludert i 2021 syns jeg, som f.eks varmepumpe, matrix osv. Om man ser på de andre MEB bilene så er mye mer inkludert. (ja jeg vet at dette er standard Audi, jeg har bare hatt Audi i alle år så dette vet jeg:P). Men dog syns jeg det var ekstra ille nå på denne bilen. Det var synd, for denne var ganske interresant for min del før jeg så prisene.

Forøvrig også spesielt at de sier at alle versjonene blir tilgjengelig fra start, for så å ikke legge inn 50 quattro i konfiguratoren fra start. (som forøvrig har vært rimelig på tur siden igår. Først idag jeg har begynt å se priser)

OlaM

Sitat fra: Chimp på fredag 23. april 2021, klokken 09:43
Norsk konfigurator er også åpen, men mangler også AWD som mulighet. Leste et løst rykte om at det ikke kommer i konfigurator før senere. Synes ikke de var veldig flinke til dette :)

Ah, den tenkte jeg ikke på å sjekke engang hehe. Den tyske skulle jo egentlig være oppe i går, men det var den ikke når jeg sjekket.

Gud bedre for en elendig kjøpsopplevelse. Det var en finere opplevelse å levere selvangivelsen på nett i 2011 enn å kjøpe Audi i 2021. Er det to parallelle løp eller er det jeg som er forvirret? Du kan scrolle nedover og gjøre diverse valg, men hvis du trykker på "endre motor" (...) så kommer du inn et annet løp med en og en side, "fortsett til eksteriør" osv.

Feltskiftevarsling og "Audi pre sense front" finnes i "Sikkerhetspakke plus" til 7790. Det er i tillegg til "Assistentpakke pro" til 20 500, som inkluderer det som VW kaller Travel assist, som her er et underpunkt som heter Adaptiv kjøreassistent med nødstoppassistent. Er ikke Audi pre sense front en nødstoppassistent? Hva er forskjellen? Og kan kjøreassistenten holde meg i feltet, men hvis den glipper så vil den ikke varsle med mindre jeg har den andre pakken? Hvorfor i svarte  :-X splitte opp sikkerhetssystemer på kryss og tvers av hverandre på denne ubegripelige måten?

Smarttelefonpakke. 11 630 sure NOK for USB og induksjonslading. Lurer på hva man får hvis man ikke tar med denne. Ingen kontakter i det hele tatt? Du får i alle fall med 12 volt gratis i "ikke-røyker pakke". Da ble jeg mett av ordet "pakke" gitt. Må alt være en PAKKE? Det ligger ikke under treet med sløyfe rundt og hjertelig hilsen i alle fall. Jeg gruer meg til å lese ordet PAKKE 90 ganger i en Finn-annonse, men det blir definitvt derfra jeg eventuelt kommer i å handle en Q4, med saftig verditap tatt på forhånd. Audi kan PAKKE seg til  :-X :-1:

'21 3LR

frankb

#51
Møller har til denne bilen gjort en DÅRLIG jobb med sammensetning av pakker i forhold til f.eks e-tron. Ser på andre lands sider at det er andre pakker hvor mer er inkludert osv. Så her er det importøren som har gjort en elendig jobb.

F.eks i sverige er Varmepumpe ++ inkludert som standard. Som gjør at tilvalg prisen går ned med nesten MYE SEK kontra Norge.

Ansjosfilet

Sykt å tenke på at prisene på utstyret egentlig er 25% høyere, med moms...
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

OlaM

Sitat fra: Ansjosfilet på fredag 23. april 2021, klokken 10:44
Sykt å tenke på at prisene på utstyret egentlig er 25% høyere, med moms...

De har garantert fylt opp en del av den forskjellen med eget påslag.
'21 3LR

nybil321

Dette er kynisk prising av Møller. Lav startpris for å trekke kunder, og så lokker de deg oppover før du tipper over i biltypen over (typ ur e-tron).

Dvs som forventet  :P Ser at tilbudet jeg fikk på 50 ender på 600, men da er matrix og elektrisk bakluke ute som mange sikkert mener er et must. Dog tipper jeg 600 så er det utfordrende å forsvare kjøpet mtp annenhåndsverdi. Dyr inngang gir høyt verditap.

1317142119

Sitat fra: nybil321 på fredag 23. april 2021, klokken 11:44Dog tipper jeg 600 så er det utfordrende å forsvare kjøpet mtp annenhåndsverdi. Dyr inngang gir høyt verditap.
Hva mener du egentlig her? En premiumbil har ikke høyere verditap i prosent enn en billigbil. Snarere tvert imot, siden det er så mange som vil ha premium og ikke har råd til det nytt.

OlaM

Sitat fra: 1317142119 på fredag 23. april 2021, klokken 12:01
Sitat fra: nybil321 på fredag 23. april 2021, klokken 11:44Dog tipper jeg 600 så er det utfordrende å forsvare kjøpet mtp annenhåndsverdi. Dyr inngang gir høyt verditap.
Hva mener du egentlig her? En premiumbil har ikke høyere verditap i prosent enn en billigbil. Snarere tvert imot, siden det er så mange som vil ha premium og ikke har råd til det nytt.

Har den ikke? Har du noe statistikk å vise til? Skal ikke arresterte deg hvis ikke altså, jeg har heller ikke noe, bare anekdoter og eget inntrykk av at dyre biler definitivt taper seg mer enn billige. Og da snakker vi i prosent og ikke i absolutte kroner. Og det er tilvalgene som taper seg mest og der Møller har mest å gå på i prisingen når de uunngåelige reduksjonene kommer.
'21 3LR

nybil321

Stemmer vel det mtp verditap i prosent. Dog betyr det at en dobbelt så dyr bil taper seg dobbelt så mye i kroner selv om prosenttapet er likt. Mao er det viktig å holde inngangsprisen lav.

Mener å ha sett et sted at det er 20% første året og 12,5% årene etter uten at jeg kan referere til kilden.

hELgenen

For de aller fleste er verditapet i kroner det som teller...

Og jo dyrere bil jo mer taper den seg i verdi - dvs. om det da ikke er en samlerbil eller noe spesielt med den.
Og utstyr har som regel lite eller ingenting å si den dagen bilen selges foruten at biler med mye utstyr selges lettere enn de som har lite. Men tapet man tar på utstyr er ofte høyere. Så om prisforskjellen mellom to biler er 50k ved nybil er det ikke sikkert det er mer enn 30k når bilene skal selges brukt. Mao. har den dyre tapt seg 20k ekstra i dette eksemplet.  Utstyr er noe man må ha glede av selv dersom man skal kjøpe det - gjør man det for å ikke tape penger så lurer man seg selv

hELgenen

Litt "gammel" artikkel, men innholdet kunne ikke være mer misvisende:

https://dinside.dagbladet.no/motor/banker-volvo-og-tesla-pa-pris/73647156

Det er jo ikke Audi som banker Volvo - det er Volvo som banker Audi på pris.
En bra utstyrt XC 40 er nemlig vesentlig rimeligere enn en bra utstyrt Q4 e-tron
Ca 100.000 NOK dyrere faktisk.

Det samme kan sies om Tesla,men nå ser jeg personlig ikke Tesla som et premium merke på samme måte
så lar den ballen ligge.  Men denne dumpingpris taktikken Audi driver med der de kjører ut en fra pris på en ribbet bil det knapt er mulig å kjøpe føles nesten som å jukse litt.  Beklager litt surmuling,  men ble litt provosert over
Dinside sine vinkling her når realiteten er stikk motsatt.
opp mot konkurrentene.   

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA