Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Låsbart og belyst hanskerom med kjølerom

Startet av Jimbo, torsdag 15. april 2021, klokken 08:38

« forrige - neste »

hELgenen

#45
Jeg fikk med alt.

H


Jimbo

Sitat fra: Trond.m på mandag 24. mai 2021, klokken 19:54
Hvorfor gir de ikke kompressor ? Merkelig at det skal være helt tilfeldig om man får det med eller ikke. Jekk fikk jeg med, og jeg forstod det slik at kompressor blir levert senere.

Jeg vet ikke eksakt hva jeg skal få. Det står vel ikke noe om kompressor i tekniske data. Men veldig rart at det er forskellig hva som blir levert.

hELgenen


Jimbo

Sitat fra: Trond.m på søndag 23. mai 2021, klokken 07:32
Man kan åpenbart ikke fjerne utstyr uten å gi et prisavslag. Det holder ikke å skylde på feil i beskrivelsen, siden kunden ikke hadde noen mulighet til å oppdage denne feilen. At Møller svarer det tyder på inkompetanse eller at de satser på at mottakeren ikke gidder å følge det opp.

Gjelder dette selv med dem forbeholdene dem har skrevet? Har du noen lov som du kan referere til?

Trond.m


Janpihl

Jeg spurte NAF som jeg er medlem av, om det med mangler på bilen.
fikk følgende svar.

Du kjøpte bilen av en forhandler, så dette forholdet reguleres av forbrukerkjøpsloven. Forutsetningen for at du skal kunne kreve noe av Møller, er at det foreligger en kjøpsrettslig mangel ved bilen. Etter forbrukerkjøpsloven § 16 første ledd bokstav c vil det foreligge mangel dersom bilen ikke svarer til opplysninger som forhandler i sin markedsføring eller ellers har gitt om bilen. Dersom bilen er markedsført med spesifikke komponenter og utstyr og det senere viser seg at bilen faktisk ikke har disse spesifikasjonene, vil det altså foreligge uriktige opplysninger som utgjør en mangel. Unntaket er dersom forhandler kan vise at de uriktige opplysningene ble tydelig rettet før kjøp, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet. Jeg forutsetter her, som du skriver, at forhandler ikke på en tydelig måte rettet opplysningene før kjøp.

Hvorvidt du skal reklamere nå eller senere vil bero på om bilen du har kjøpt faktisk har belyste dørhåndtak og låsbart hanskerom med kjølerom. Har du allerede fått beskjed fra Møller om at det er gitt feil opplysninger i markedsføringen, kan du sende dem en skriftlig reklamasjon allerede nå og kreve at bilen leveres med det utstyret som er spesifisert. Er det snakk om en reell feil i opplysningene slik at disse bilene uansett ikke skal ha disse spesifikasjonene, vil du antagelig kunne kreve et prisavslag i stedet.

ID4

Sitat fra: Janpihl på mandag 07. juni 2021, klokken 20:20
Jeg spurte NAF som jeg er medlem av, om det med mangler på bilen.
fikk følgende svar.

Du kjøpte bilen av en forhandler, så dette forholdet reguleres av forbrukerkjøpsloven. Forutsetningen for at du skal kunne kreve noe av Møller, er at det foreligger en kjøpsrettslig mangel ved bilen. Etter forbrukerkjøpsloven § 16 første ledd bokstav c vil det foreligge mangel dersom bilen ikke svarer til opplysninger som forhandler i sin markedsføring eller ellers har gitt om bilen. Dersom bilen er markedsført med spesifikke komponenter og utstyr og det senere viser seg at bilen faktisk ikke har disse spesifikasjonene, vil det altså foreligge uriktige opplysninger som utgjør en mangel. Unntaket er dersom forhandler kan vise at de uriktige opplysningene ble tydelig rettet før kjøp, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet. Jeg forutsetter her, som du skriver, at forhandler ikke på en tydelig måte rettet opplysningene før kjøp.

Hvorvidt du skal reklamere nå eller senere vil bero på om bilen du har kjøpt faktisk har belyste dørhåndtak og låsbart hanskerom med kjølerom. Har du allerede fått beskjed fra Møller om at det er gitt feil opplysninger i markedsføringen, kan du sende dem en skriftlig reklamasjon allerede nå og kreve at bilen leveres med det utstyret som er spesifisert. Er det snakk om en reell feil i opplysningene slik at disse bilene uansett ikke skal ha disse spesifikasjonene, vil du antagelig kunne kreve et prisavslag i stedet.

Noen som har forsøkt seg med en slik reklamasjon?

unik42

Jeg reklamerte på manglende belysning i dørhåndtakene og blir kompensert for det.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

H

Hva er kompensasjonen og hvem kommer den fra?
Hvorfor ikke kompensasjon for låsbart og belyst hanskerom med kjøling også?

Interessant med svar fra NAF.
Jeg prøvde å spørre selger, men han sa han ikke kunne gjøre noe mer og henviste meg til importørens kundeservice, hvor jeg foreløpig ikke har fått noe svar, selv om vi er på 10. virkedag.

unik42

Jeg blir kompensert fra Møller for belyste håndtak fordi de var i oversikten jeg fikk av selgeren da jeg inngikk kontrakten. Det var ikke belyst hanskerom.

Jeg får en veldig god pris på understellsbehandling.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Trond.m

Sitat fra: H på torsdag 10. juni 2021, klokken 10:17
Hva er kompensasjonen og hvem kommer den fra?
Hvorfor ikke kompensasjon for låsbart og belyst hanskerom med kjøling også?

Interessant med svar fra NAF.
Jeg prøvde å spørre selger, men han sa han ikke kunne gjøre noe mer og henviste meg til importørens kundeservice, hvor jeg foreløpig ikke har fått noe svar, selv om vi er på 10. virkedag.
Ser ikke bort fra at importøren vil tilby en kompensasjon. Det har vel også levert en varmepumpe som ikke holder mål, så da kan de slå det sammen.

Jimbo

#57
Sitat fra: HelEl på onsdag 09. juni 2021, klokken 09:55
Sitat fra: Janpihl på mandag 07. juni 2021, klokken 20:20
Jeg spurte NAF som jeg er medlem av, om det med mangler på bilen.
fikk følgende svar.

Du kjøpte bilen av en forhandler, så dette forholdet reguleres av forbrukerkjøpsloven. Forutsetningen for at du skal kunne kreve noe av Møller, er at det foreligger en kjøpsrettslig mangel ved bilen. Etter forbrukerkjøpsloven § 16 første ledd bokstav c vil det foreligge mangel dersom bilen ikke svarer til opplysninger som forhandler i sin markedsføring eller ellers har gitt om bilen. Dersom bilen er markedsført med spesifikke komponenter og utstyr og det senere viser seg at bilen faktisk ikke har disse spesifikasjonene, vil det altså foreligge uriktige opplysninger som utgjør en mangel. Unntaket er dersom forhandler kan vise at de uriktige opplysningene ble tydelig rettet før kjøp, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet. Jeg forutsetter her, som du skriver, at forhandler ikke på en tydelig måte rettet opplysningene før kjøp.

Hvorvidt du skal reklamere nå eller senere vil bero på om bilen du har kjøpt faktisk har belyste dørhåndtak og låsbart hanskerom med kjølerom. Har du allerede fått beskjed fra Møller om at det er gitt feil opplysninger i markedsføringen, kan du sende dem en skriftlig reklamasjon allerede nå og kreve at bilen leveres med det utstyret som er spesifisert. Er det snakk om en reell feil i opplysningene slik at disse bilene uansett ikke skal ha disse spesifikasjonene, vil du antagelig kunne kreve et prisavslag i stedet.

Noen som har forsøkt seg med en slik reklamasjon?

Jeg har reklamert, og skrevet at jeg mener dem faktisk må kompensere i følge loven, men det hjalp ikke. Jeg har også meldt det til forbrukertilsynet så får vi se hva dem sier. Men det tar lang tid.

Jimbo

#58
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 25. mai 2021, klokken 17:08
Sitat fra: H på tirsdag 25. mai 2021, klokken 10:34
Sitat fra: hELgenen på mandag 24. mai 2021, klokken 21:33
Jeg fikk med alt.

Kan du utdype? Hva fikk du med? Hvilken modell har du?

1st plain,jekk og kompressor fulgte med

Jeg fikk "jekk og hjulvinne" i dag, men ikke kompressor. Kompressor står ikke nevnt i tekniske data, men det står som en opsjon i prislisten, så det ser vel egentlig ikke ut som om det skal følge med. Er det noen annen som har fått kompressor?

Rednaxela

Sitat fra: Jimbo på onsdag 14. juli 2021, klokken 10:01
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 25. mai 2021, klokken 17:08
Sitat fra: H på tirsdag 25. mai 2021, klokken 10:34
Sitat fra: hELgenen på mandag 24. mai 2021, klokken 21:33
Jeg fikk med alt.

Kan du utdype? Hva fikk du med? Hvilken modell har du?

1st plain,jekk og kompressor fulgte med

Jeg fikk "jekk og hjulvinne" i dag, men ikke kompressor. Kompressor står ikke nevnt i tekniske data, men det står som en opsjon i prislisten, så det ser vel egentlig ikke ut som om det skal følge med. Er det noen annen som har fått kompressor?

Jeg fikk ikke kompressor og dekktettemiddel med min, men påpekte det overfor forhandler og fikk beskjed at det blir ettersendt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA