Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan er din battekapasitet på vinteren

Startet av Janpihl, lørdag 04. desember 2021, klokken 08:43

« forrige - neste »

Jambo

#30
Sitat fra: Gnilre på mandag 27. desember 2021, klokken 10:49
I går kjørte jeg til sammen 260 km med ID4 1st og batteriet gikk fra 90% til 2% hvilket indikerer en rekkevidde på 295km. Ikke så imponerende. Bilturen var Drammen - Rømskog (indre Østfold) - Øyern - Oslo - Drammen.

Jeg kjørte med stor skiboks.
Bilen var lett lastet; kun en passasjer.
Temperatur ca -6 til -12.
To stopp underveis på en drøy time.
Maks hastighet 90 km/t og sparekjøring Sandvika - Drammen (maks hastighet 80 km/t) for å unngå hurtiglading.
Pent vær, snøfrie veier.

Øvrige kjøreturer jeg har hatt har ligget på 390-490 km rekkevidde så det er tydelig at det er kulda som forårsaker redusert rekkevidde. Men det er til å leve med likevel.
Det er antagelig de to stoppene dine som forårsaker en del av den reduserte rekkevidden. Batteriet får kjølt seg ned for mye før du kjører videre igjen, og så må bilen varme det opp igjen. Det virker åpenbart for meg, som kun har kjørt småturer på 5-10 km i minusgrader siden jeg fikk bilen for litt over en uke siden, at bilen kjører på med altfor mye batterivarme når batteriet er kaldt, i alle fall når man ikke har tenkt å kjøre langt. Jeg har inntrykk av at forbruket på 5-10 km turer i minusgrader ofte ligger på 30-40 kWh/100 km i infotainment, uten at jeg har ført noen statistikk eller gått nøye inn på dette. Den ene gangen så jeg et lavt forbruk på vei til butikken, 2 km kjøring og forbruket noe over 20 kWh/100 km, men så virket det som batterivarmingen "kicket inn" da jeg var ferdig å handle og kjørte hjem fra butikken, momentanforbruket lå på rundt 60 kWh. På lengre turer jevner dette seg ut da den før eller siden blir ferdig å varme batteriet, og man får et lavere forbruk resten av turen.

Til Øyvind.h, jeg aner ikke om det faktisk er batterivarme, men hva bruker den så mye strøm på hvis det ikke er det?

Jeg håper 3.0-oppdateringen fikser noe av dette, ellers blir det svært uøkonomisk å kjøre korte turer i minusgrader med denne bilen. Jeg er glad for at jeg bor i en del av landet som har svært mild vinter.

eisa01

#31
Kjørte i går Lillestrøm-Løten-Brumunddal-Oslo, totalt 280 km og stopp i noen timer på hvert sted. Var vel -6 til -12C

Startet med fullt batteri og kom fram med 2% og 8km rekkevidde, etter å ha ladet kanskje +20km på schuko på Løten

Måtte holde GPS-fart når det var 40km igjen, da det bare var 36km indikert rekkevidde igjen, det gjorde underverker med forbruket når jeg traff Oslogryta (:

Fra Lillestrøm til Løten var jeg ikke konsistent og tror jeg varierte mellom å holde fartsgrensen eller +10 km/t på speedometer for det meste. Fra Brumunddal til Oslo kjørte jeg +10 km/t på speedometer (så 117 km/t GPS etter mine beregninger ;), og hadde kjørt inn 5 min på ETA når jeg måtte slakke ned.

Så per nå bør man ikke regne med mer enn 250 km hvis man må kjøre distanser som inkluderer motorvei, hvis man vil være på den sikre siden?

Forbruk på 26.6 kWh/100km på distansen Brumunddal-Oslo

Var en ID4 1st Pro jeg kjørte

Jambo

Sitat fra: eisa01 på mandag 27. desember 2021, klokken 11:38
Kjørte i går Lillestrøm-Løten-Brumunddal-Oslo, totalt 280 km og stopp i noen timer på hvert sted. Var vel -6 til -12C

Startet med fullt batteri og kom fram med 3% og 9km rekkevidde, etter å ha ladet kanskje +20km på schuko på Løten

Måtte holde GPS-fart når det var 40km igjen, da det bare var 36km indikert rekkevidde igjen, det gjorde underverker med forbruket når jeg traff Oslogryta (:

Så per nå bør man ikke regne med mer enn 250 km hvis man må kjøre distanser som inkluderer motorvei?

Forbruk på 26.6 kWh/100km på distansen Brumunddal-Oslo

Var en ID4 1st Pro jeg kjørte
GPS-fart? Vil det si at du kjørte over fartsgrensene før dette? Ikke for å arrestere noen, bare nysgjerrig mtp. forbruket.

ID4

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 27. desember 2021, klokken 10:37
Inlet er det som viser om batteriet tilføres varme. Står helt til høyre av indikatorene i evnotify på batteritemp.
På godt norsk inntakstemperatur :)

Jeg ser kun oppvarming av batteri når jeg hurtiglader.

Takk.

Jeg ser også bare oppvarming av batteri på hurtiglading.

Jambo

Litt om batteriforbruk på vinteren fra VW, intervju fra 8. desember i år: https://shaping-mobility.volkswagen.com/en/stories/reducing-the-loss-of-range-intelligently-14937

Ifølge dette intervjuet, varmes batteriet opp når det er under en viss temperatur. Så selv om dere ikke ser noe på "inlet" så må det skje et eller annet likevel, som bl.a. batteriforbruket indikerer.

Øyvind.h

Inlet viser hva batteriet tilføres av varme, så den delen er grei og dokumentert.

Det kan tenkes at batteriet må bli vesentlig kaldere før varmer aktiveres under vanlig kjøring?

Jeg tror mest på at varmepumpen kanskje ikke jobber noe særlig under en viss temperatur og at kupé varmes av ressistiv varmer fremfor vp.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jambo

Jeg mener andre har målt at batteriet holdes på rundt 13 grader (?) når man kjører, så om det er under den temperaturen skulle man tro at det kjøres varming. Men jeg har ingen innsikt i dette. Må nok kjøre litt mer og se selv. Har totalt kjørt bilen rundt 300 km så langt 🙂 og er veldig fornøyd med bilen utenom at forbruket virker usannsynlig høyt på den småkjøringen jeg foretar nå når det er minusgrader. Selvfølgelig må kupeen også varmes hver gang, så det kan også være kupevarming.

Bilen står i uisolert garasje som holder ca 5 grader høyere enn utetemperaturen nå, og kjøres i komfort-modus, i D.

eisa01

Sitat fra: Jambo på mandag 27. desember 2021, klokken 11:42
GPS-fart? Vil det si at du kjørte over fartsgrensene før dette? Ikke for å arrestere noen, bare nysgjerrig mtp. forbruket.
La til litt detaljer i innlegget, lå på +10 i speedometer og så ut som det var 3 i feilvisning :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA