Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Låsbart og belyst hanskerom med kjølerom

Startet av Jimbo, torsdag 15. april 2021, klokken 08:38

« forrige - neste »

unik42

Sitat fra: biggern på onsdag 28. april 2021, klokken 21:53
Ref tekniske data BRS 004 425 - Mars 2021, står det:
Belyste dørhåndtak - Indikert på kun 1st Max
Låsbart og belyst hanskerom med kjølerom - Indikert på både 1st og 1st Max

Bare sånn at du er klar over det - en del av oss bestilte bilene i september i fjor. I lista over utstyr jeg fikk av selgeren står det at det skal være belyste dørhåndtak i 1st. Ikke på noe tidspunkt har jeg fått beskjed at det er tatt ut av tilbudet. Da forventer jeg at det blir installert på bilen min.

Har noen funnet lys i hanskerommene sine? Eller kjent om de blir nedkjølt ved AC bruk? Eller at de blir låst?
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

ID4

Sitat fra: unik42 på torsdag 29. april 2021, klokken 07:07
Sitat fra: biggern på onsdag 28. april 2021, klokken 21:53
Ref tekniske data BRS 004 425 - Mars 2021, står det:
Belyste dørhåndtak - Indikert på kun 1st Max
Låsbart og belyst hanskerom med kjølerom - Indikert på både 1st og 1st Max

Bare sånn at du er klar over det - en del av oss bestilte bilene i september i fjor. I lista over utstyr jeg fikk av selgeren står det at det skal være belyste dørhåndtak i 1st. Ikke på noe tidspunkt har jeg fått beskjed at det er tatt ut av tilbudet. Da forventer jeg at det blir installert på bilen min.

Har noen funnet lys i hanskerommene sine? Eller kjent om de blir nedkjølt ved AC bruk? Eller at de blir låst?

Får du noe respons på reklamasjon på dette? Min forhandler viste til at det er tatt forbehold i utstyrslista og at feil kan forekomme.

unik42

I oversikten han sendte meg står det ingenting om at feil kan forekomme. Dog så står det ingenting om hanskerom i den lista.
Men det står svart på hvitt at ID4 1st har belyste dørhåndtak. Og han har aldri kommet med korreksjon av det.

Uansett har jeg purret, så får vi se.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Trond.m

#18
Det holder jo ikke. Man kan ikke selge en bil usett uten at utstyrslisten må anses som bindende. Hvis det er mindre endringer, så er det vanligvis et krav at de løsningene som velges i stedet må anses å være av samme kvalitet og at endringen ikke faktisk medfører redusert verdi for kjøper.

Her der det tatt bort utstyr som importør har bekreftet at bilen skal ha, og da har kunden krav på en kompensasjon som minst tilsvarer verdien av utstyret som er tatt ut. Nå vil kanskje importøren hevde at de satt ned prisen med 10.000, men dette har de selv begrunnet med valutaendring.  Nå frykter jeg at importør elegant skyver eventuelle kostnader over på forhandler. I mitt tilfelle er jeg veldig godt fornøyd med forhandler, så jeg vil ikke lage noen sak overfor dem.

unik42

Selvsagt. Ser man utstyrslistene fra september til nå har alle låsbare og belyste hanskerom med kjølerom. Det er greit at det står med forbehold om feil, men blir feilen oppdaget etterpå må jo VW på en eller annen måte kompensere det.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Jimbo

Jeg fikk svar i dag og min forhandler sa også at det er tatt forbehold om feil og at man må regne med det da man kjøper en ny bil, og at det ikke er grunn til kompensasjon. Jeg er ikke helt enig men har ikke bestemt om jeg skal gjøre noe mer.

Jimbo

#21
Jeg må si at jeg fortsatt er veldig skuffet over hvordan Volkswagen håndterer dette. Den ene tingen er det juridiske, hvor dem muligens har rett å gjøre sånn, selv om jeg ikke er sikker på det. Men noen tillit får dem ikke på denne måten. Det blir neppe noen mer Volkswagen for meg. Og antageligvis ikke service hos forhandleren heller. Hva om det neste gang mangler noe som er veldig viktig for meg? Det kan ikke være et lotteri hva man får med av utstyr. Spesielt ikke da bilen allerede var bygget da jeg bestilte.

Jeg har nå skrevet til møller om dette, men regner vel dessverre ikke med at dem gjør noe med det. Den eneste muligheten er kanskje om det blir veldig mange som klager på dette, men dem fleste aksepterer kanskje bare at dem gjør sånn.

turfsurf

Dette er jo helt tullete. De kan ikke levere en bil som ikke har funksjoner som beskrevet. Skulle de kunne gjemt seg bak slikt kunne de jo solgt en bil med AWD, skinnseter, Matrix LED. 4 soners klima og levert en med 2WD, stoffseter, halogenlamper og manuelt klima.

"Feil kan forekomme" går i beste fall på tekniske detaljer rundt utførelsen. At utstyr faktisk mangler er en mangel på bilen. Da skal man i så fall kompenseres for verdien på det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Limodriver

En avtale er ment å regulere transaksjonen. Forbrukere som per definisjon ikke er profesjonell er gitt ekstra beskyttelse. Derfor er lover som regulerer næringsdrivende transaksjoner med forbrukere gjerne ufravikelige. Det vil sitat avtalen ikke kan gi forbrukeren dårligere vilkår enn det som fremgår av loven, dog kan forbrukeren gis bedre vilkår.

Et nærliggende spørsmål å stille forhandleren er å be om å få opplyst det rettslige grunnlaget for å ikke levere i henhold til kontrakten og om det er i overensstemmelse med forbrukerkjøpslovens bestemmelser. Videre kan du også stille spørsmålet om det er i orden om du som kunde heller ikke leverer i henhold til kontrakten.

Trond.m

#24
Jeg er ikke ekte jurist (bare hobbyjurist), men jeg tror nok ikke mangelen med lys / kjøling i hanskerom og lys i dørhåndtak nødvendigvis fører til prisavslag. Importøren kan hevde at prisen tross alt ble satt ned med 10.000 kr, og dette ble til og med gitt tilbakevirkende kraft, noe som er ganske uvanlig. Det er derfor vanskelig for en kjøper å hevde at mangelen ville påvirket beslutningen om å kjøpe bilen. Når det er sagt, så ville det nok likevel være klokt av importøren å gi en liten kompensasjon i form av ladingsaldo for 2000 kr, 1 gratis service el. Kanskje de også kunne tilbudt en elektrisk kjøleboks med reklame for VW ID (i klassisk ID kamuflasje) som en hyggelig oppmerksomhet til iD.4 kundene, så kunne de faktisk vendt dette til noe positivt. Møller...leser dere dette så får dere her gratis tips  :)

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på mandag 10. mai 2021, klokken 05:57
Jeg er ikke ekte jurist (bare hobbyjurist), men jeg tror nok ikke mangelen med lys / kjøling i hanskerom og lys i dørhåndtak nødvendigvis fører til prisavslag. Importøren kan hevde at prisen tross alt ble satt ned med 10.000 kr, og dette ble til og med gitt tilbakevirkende kraft, noe som er ganske uvanlig. Det er derfor vanskelig for en kjøper å hevde at mangelen ville påvirket beslutningen om å kjøpe bilen.
Dette handler jo ikke om tilbakelevering av bil. Det er kort og godt at man ikke har fått den varen man har bestillt. Da trenger ikke mangelen være av slik art at det ville påvirket beslutningen om å kjøpe bilen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Jimbo på søndag 09. mai 2021, klokken 14:03
Det blir neppe noen mer Volkswagen for meg. Og antageligvis ikke service hos forhandleren heller.
Tilsvarende to opplevelser gjorde og at jeg kjøpte min siste bil fra Möller i 2013 etter å ha kjøpt 8 nye biler fra de forløpende. Synd å se at de ikke har endret politikk. Enda en spiker i kista på ID.4 for min del.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

unik42

Uten at jeg skal gå inn på detaljene, i og med at forhandler fremdeles undersøker om han faktisk kan ettermontere, så har jeg fått indikasjoner på en liten kompensasjon. Hva det blir holder vi på å finne ut av.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Kjell Salvigsen

#28
Sitat fra: Trond.m på mandag 10. mai 2021, klokken 05:57
Jeg er ikke ekte jurist (bare hobbyjurist), men jeg tror nok ikke mangelen med lys / kjøling i hanskerom og lys i dørhåndtak nødvendigvis fører til prisavslag. Importøren kan hevde at prisen tross alt ble satt ned med 10.000 kr, og dette ble til og med gitt tilbakevirkende kraft, noe som er ganske uvanlig. Det er derfor vanskelig for en kjøper å hevde at mangelen ville påvirket beslutningen om å kjøpe bilen. Når det er sagt, så ville det nok likevel være klokt av importøren å gi en liten kompensasjon i form av ladingsaldo for 2000 kr, 1 gratis service el. Kanskje de også kunne tilbudt en elektrisk kjøleboks med reklame for VW ID (i klassisk ID kamuflasje) som en hyggelig oppmerksomhet til iD.4 kundene, så kunne de faktisk vendt dette til noe positivt. Møller...leser dere dette så får dere her gratis tips  :)



Meget bra innspill, er helt enig i at Møller/VW bør kompensere med et WeCharge ladekort med saldo eller en vw kjøleboks med 12 v tilkopling eller lignende. Koster dem så lite og hadde skapt fornøyde kunder!
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Jimbo

Sitat fra: Trond.m på mandag 10. mai 2021, klokken 05:57
Jeg er ikke ekte jurist (bare hobbyjurist), men jeg tror nok ikke mangelen med lys / kjøling i hanskerom og lys i dørhåndtak nødvendigvis fører til prisavslag. Importøren kan hevde at prisen tross alt ble satt ned med 10.000 kr, og dette ble til og med gitt tilbakevirkende kraft, noe som er ganske uvanlig. Det er derfor vanskelig for en kjøper å hevde at mangelen ville påvirket beslutningen om å kjøpe bilen.

Det har ikke blitt noen endring i pris etter at jeg bestillte bilen i februar i hvert fall. Hva som har skjedd før det har jeg ikke peiling på og det mener jeg ikke er relevant for om jeg skal få kompensasjon eller ikke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA