Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Låsbart og belyst hanskerom med kjølerom

Startet av Jimbo, torsdag 15. april 2021, klokken 08:38

« forrige - neste »

Trond.m

#30
Det kommer vel an på om tekniske data var endret / korrigert da du bestilte.

Nå ser jeg de kjekt skriver i september 2020: « Vi ber deg derfor betrakte denne teksten som almen informasjon om bilen og undersøke med din Volkswagen forhandler nøyaktig hvilket utstyr og tekniske spesifikasjoner de Volkswagen-modellene har som for tiden leveres»

Ved kjøp av brukt bil har man en undersøkelsesplikt, men ved kjøp av ny bil må man forvente at forhandler uoppfordret informerer om endringer i forhold til tekniske data som foreligger. Så juridisk har nok Møller en dårlig sak, men de skyver nok enkelt ansvaret over på forhandler. Så det koker ned til hvor mye man vil presse forhandler for kanskje å få et par tusenlapper. For meg betyr kunderelasjonen til forhandler mer enn dette, så med mindre importør tilbyr ladesaldo eller en annen kompensasjon så lar jeg saken ligge. Det som er sikkert for min del er at jeg hadde kjøpt bilen til avtalt pris, selv om jeg ble gjort oppmerksom på endringen. Da blir det litt feil å lage mye styr i etterkant da dette verken har stor praktisk betydning for meg, eller reduserer annenhåndsverdien på bilen.

unik42

Muligens for deg.

For meg er det summen av alt. Når slike ting også uteblir, blir differansen til Enyaq enda større. Jeg er fremdeles litt usikker på om jeg tok det rette valget. Pris hadde selvsagt mye å si, derfor ble det ID4 fremfor Enyaq, men hvis VW "fjerner" eller "glemmer" å installere de få tingene de har sagt skal følge med føler jeg meg jo litt lurt.

Enyaq sitt hanskerom er belyst. Hvorfor bruker ikke VW samme hanskerom? Det er strøm der siden vi har lys i fotbrønnene.

Lys i dørhåndtak var liksom en av de få tingene ID4 har som Enyaq ikke har, men ikke engang det skulle vi med 1st få.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Jimbo

Sitat fra: Trond.m på onsdag 12. mai 2021, klokken 09:26
Det kommer vel an på om tekniske data var endret / korrigert da du bestilte.

Ja, i tekniske data sto det da jeg bestillte at dette skulle være inkludert. Og bilen var allerede bygget. Da jeg fikk bilen sto det fortsatt det med kjølerom, men belyste dørhåndtak var fjernet.

Trond.m

Ja, dette er noe rot og importøren burde komme på banen med en kompensasjon.

H

Jeg spurte også selgeren min, som videresendte spørsmålet til produktavdeling hos importør. Som svarte dette om mangel av belyste dørhåndtak, låsbart og belyst hanskerom med kjølerom:
"Det er trykkfeil i første utgave av tekniske data og dette er rettet opp i senere utgaver"

Jeg bestilte bil 01.10, da hadde teknisk brosjyre fra september dette utstyret.
Kommentaren fra importør synes jeg fortsatt ikke er god nok, for teknisk brosjyre BRS 004 425, utgave Mars 2021, og som jeg lastet ned 06.04.21, sier at ID4 1st har låsbart og belyst hanskerom med kjølerom, mens belyste dørhåndtak er tatt vekk.
Jeg fikk min bil 15.mars, så all teknisk informasjon og info om utstyr på bilen tilsier jo fortsatt at det burde være der.

unik42

Bare å klage. Min selger ser på kompensasjon til meg, forventer ikke all verden, men noe bør jeg jo få.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

H

Synes også det er rimelig med en form for kompensasjon.

Synes ikke svar fra importør er godt nok, selv om man kanskje ikke kommer noe vei med dette.
Jeg påpekte til selger hva brosjyre fra mars sa, han videresendte igjen til importør og fikk svar om nyeste utgave som ligger på nettsiden er April 2021 og der er det endret.

Så vidt jeg kan se, er det ikke endret, men punktet "Låsbart og belyst hanskerom med kjølerom" er fjernet.
Rart å påstå at det er endret for april-utgaven når man fikk bil i mars?

hELgenen

Hmm..ser jo at dette for noen hadde betydning ved bestilling, andre ikke.

Dersom jeg hadde tenkt at det var kjekt og vektlagt det under bestilling - så ville jeg synes det var ufint
å ikke få en form for kompensasjon.

Tror Møller kunne ordnet dette enkelt - gratis 1 service på biler levert t.o.m. en eller annen dato og ferdig med det.... Tyskere sier jo alltid "Ordnung muß sein" - og de som kjøper tysk tenker jo ofte at slik er det.

Når det da IKKE er slik - så burde de kanskje bare fikse det enkelt og greit

Roy Aasen

Livet for kort til at jeg bryr meg i det hele tatt. Kjepphestene lar de andre ri :)

unik42

Akkurat. Jeg har fått feil matte i bagasjerommet. Det klagde jeg på og nå har de bestilt ei ny. Er det innafor da?
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Roy Aasen


Jimbo

Å klage til forbrukerrådet er kanskje et alternativ? Men jeg kan ikke helt hva loven sier. Om det er lov å fjerne ting sånn uten videre.

Trond.m

Sitat fra: Jimbo på lørdag 22. mai 2021, klokken 17:06
Å klage til forbrukerrådet er kanskje et alternativ? Men jeg kan ikke helt hva loven sier. Om det er lov å fjerne ting sånn uten videre.
Man kan åpenbart ikke fjerne utstyr uten å gi et prisavslag. Det holder ikke å skylde på feil i beskrivelsen, siden kunden ikke hadde noen mulighet til å oppdage denne feilen. At Møller svarer det tyder på inkompetanse eller at de satser på at mottakeren ikke gidder å følge det opp.
Nå har de vel heller ikke levert dekkreparasjons-sett og jekk til alle bilene. Det står i prislisten til 6150 kr 😮, så da er det bare å imøtese en fet sjekk 😏

Jimbo

Jekk har dem sagt at jeg skal få. Men ikke når...

Trond.m

Sitat fra: Jimbo på mandag 24. mai 2021, klokken 16:59
Jekk har dem sagt at jeg skal få. Men ikke når...
Hvorfor gir de ikke kompressor ? Merkelig at det skal være helt tilfeldig om man får det med eller ikke. Jekk fikk jeg med, og jeg forstod det slik at kompressor blir levert senere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA