Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Guide: bytte sensorer på varmeapparat

Startet av Sveinung Rogstad, søndag 28. mars 2021, klokken 01:06

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#90
Sitat fra: Fanten på tirsdag 09. juli 2024, klokken 20:04
Sitat fra: grønnskolling på søndag 30. juni 2024, klokken 10:41Vet ikke om det er kommentert her, men kan man ta ut sensorene for å sjekke tilstand på de uten å tømme gas?

Nei
Fanten, når man har først tatt de ut så bytter mann, alt annet er sløsing med tid eller dobbeltarbeid..for de vil gå de sensorene. Det er en konstruksjonsfeil som VW Norge ikke tok på fabrikkgarantien. I andre land har VW tatt recall på slikt feks US, men ikke i Norge. Flaut av VW Norge & Møller som har tjent seg styrtrike på å selge biler (og drive med eiendom og annen morro). Dette har de råd til å betale for.

folastuen

Hatt vår 2019 eGolf på service i dag.
Fått melding fra Møller om:
ligger sporadisk feil på sperreventil 1 og 5 på kølemiddel mekanisk feil p1c1a00 og p1c3a00

Bilen bikket selvsagt 5 år fra første registreringsdato for 14 dager siden.. er det registrert feilkoder før den dato bør det vel være mulig å kreve dette på garanti? Jeg måtte tross alt vente halvannen måned på service fra da bilen varslet om det, så dette kunne jo fint vært oppdaget tidligere..

Electric cars in Norway

#92
Sitat fra: folastuen på torsdag 22. august 2024, klokken 10:54Hatt vår 2019 eGolf på service i dag.
Fått melding fra Møller om:
ligger sporadisk feil på sperreventil 1 og 5 på kølemiddel mekanisk feil p1c1a00 og p1c3a00

Bilen bikket selvsagt 5 år fra første registreringsdato for 14 dager siden.. er det registrert feilkoder før den dato bør det vel være mulig å kreve dette på garanti? Jeg måtte tross alt vente halvannen måned på service fra da bilen varslet om det, så dette kunne jo fint vært oppdaget tidligere..
Trist sak. Møller er noen haier på dette her. Ikke gi deg. Møller bør dekke dette gratis for deg, synes nå jeg da. Eller en deal.

Hubbabubba

Sitat fra: henrikbossart på mandag 19. februar 2024, klokken 11:30Vet ikke om dette er til noe hjelp, men jeg har selv skiftet sensorene mine til den samme typen som du beskriver. Det funket ikke, og diagnoseverktøyet meldte om lignende feil som du beskriver. Jeg skaffet da flere andre sensorer, denne gangen med nummer 4MO-959-603-C (også uorginale). Jeg har ikke faktisk satt de inn i bilen enda, men diagnoseverktøyet melder ikke om at de er feil. Så jeg har time på verksted på fredag for å tappe gassen, så får vi se da om det funker eller ikke...

Hvordan gikk dette?
Testet du dem med diagnose i bilen ved å plugge dem til uten at de var montert?


Noen av dere andre hvor det stoppet opp med "Not running" under adressering som har kommet videre?

Har forsøkt å kode inn 5 nye 4M0959603E-sensorer fra aliekspress, og hos meg kommer det etter noen få sekunder "Aborted due to malfunction". Altså ikke samme "not running"-melding som en del har fått tidligere, men mulig det er fordi det er gjort noe endring i siste versjon av VCDS (24.7.0) som jeg oppgraderte til før jeg startet i dag?
Bruker kabel av typen HEX-v2. Bilen er en "type 2" 24KW(?) fra starten av 2017, og det var fra før montert sensorer med G-nummer (G395, G826 osv).

Om jeg resetter alle feilkoder, kommer det opp feil på C5: Therm. mgt, og feilen er "No Signal" på sensor 2,3,4,5.
På sensor 1 får jeg opp denne to ganger:
59030 - Refrigerant Pressure/Temperature Sensor 1
          P1C59 00 [00100111] - Faulty


Prøver jeg så å adressere/kode, og så sjekker på nytt under "Fault codes - 02", så er det dukket opp to nye feil av typen:

37096 - Automatic addressing Sub Bus 1
          B1484 21 [00100111] - Signal Amplitude Too Low
37126 - Automatic addressing Sub Bus 2
          B1485 21 [00100111] - Signal Amplitude Too Low

Gassen ble for øvrig tappet av på verksted. Allikevel var det en del trykk i systemet da jeg skrudde ut sensorene. Startet med den enkleste ved kjøleveska, og da sprutet det ut noe slags oljefilm med kraftig trykk. Det samme skjedde på den nederste på/ved radiatoren. Er det normalt?

psv

Sitat fra: folastuen på torsdag 22. august 2024, klokken 10:54Bilen bikket selvsagt 5 år fra første registreringsdato for 14 dager siden.. er det registrert feilkoder før den dato bør det vel være mulig å kreve dette på garanti? Jeg måtte tross alt vente halvannen måned på service fra da bilen varslet om det, så dette kunne jo fint vært oppdaget tidligere..

Hei, har også en 2019 VW e-Golf og har fått feil på sensor 1 og kald luft. Kan forøvrig se at feilen har oppstått 26.05.2024, og garantiutløp var 19.06.2024... så er veldig interessert i å høre hvordan det gikk med din sak for å bruke garanti (siden feilen beviselig har skjedd innenfor garantiperioden).

I mitt tilfelle merket vi det i høstferien når vi tok e-Golfen med på fjellet og til kaldere vær... bare småkjøring lokalt ellers gjennom sommeren, så ikke merket noe mangel på varme.

kristols

Nå har jeg også åpna pandoras eske! Har hatt feilmeldinger på Sensor 3 og 5 en stund, men anlegget har fungert noenlunde fint likevel. For noen uker siden slutta varmen og virke helt og holdent. Kjøpte sensorer hos AutoDoc (https://www.autodoc.co.no/jp-group/20441559).

Fikk omsider et lokalt verksted her i Trondheim til å:

- Tappe gass.
- Skifte sensorene.
- Fylle gass.

I følge verkstedet var det 0 gass i anlegget, så måtte punge ut for en full runde gass: 3700kr. Merkelig nok var anlegget helt tett, og bestod vakuumeringstest fint..Verkstedet mente det ikke var noe vits i fylle-modus, og klemte inn 950g R132a.
 
Versktedet skiftet sensorene, og jeg forsøkte Automatic Addressing i både VCDS, ObdEleven og diagnosesystemet de hadde på verkstedet. Alle klarer å sette i gang prosessen - uten feilmelding, men får fremdeles feil:

1. A/C Refrigerant Pressure Sensor "A" Circuit : P053000
2. A/C Pressure/temperature sensor 3 P1C5F00
3. A/C Refrigerant Pressure Sensor "A" Circuit : P251500

Alle disse er "nye". Disse sier ingenting om sensoren er faulty eller ikke - bare at det er "noe" galt.

Verkstedet hadde en teori om at AC-kompressoren er defekt, og vi forsøke starte den via diverse diagnose, men det var kun OBDEleven som klarer sende start-kommando, og registerer en feilmelding etterpå - at den ikke startet.

Så til spørsmålet mitt:

Dersom AC-kompressoren faktisk ER gåen (hvilket er sannsynlig): Ville ikke det resultert i en feilmelding?

Tips mottas med takk! :)

Electric cars in Norway

#96
Sitat fra: kristols på mandag 21. oktober 2024, klokken 15:36Nå har jeg også åpna pandoras eske! Har hatt feilmeldinger på Sensor 3 og 5 en stund, men anlegget har fungert noenlunde fint likevel. For noen uker siden slutta varmen og virke helt og holdent. Kjøpte sensorer hos AutoDoc (https://www.autodoc.co.no/jp-group/20441559).

Fikk omsider et lokalt verksted her i Trondheim til å:

- Tappe gass.
- Skifte sensorene.
- Fylle gass.

I følge verkstedet var det 0 gass i anlegget, så måtte punge ut for en full runde gass: 3700kr. Merkelig nok var anlegget helt tett, og bestod vakuumeringstest fint..Verkstedet mente det ikke var noe vits i fylle-modus, og klemte inn 950g R132a.
 
Versktedet skiftet sensorene, og jeg forsøkte Automatic Addressing i både VCDS, ObdEleven og diagnosesystemet de hadde på verkstedet. Alle klarer å sette i gang prosessen - uten feilmelding, men får fremdeles feil:

1. A/C Refrigerant Pressure Sensor "A" Circuit : P053000
2. A/C Pressure/temperature sensor 3 P1C5F00
3. A/C Refrigerant Pressure Sensor "A" Circuit : P251500

Alle disse er "nye". Disse sier ingenting om sensoren er faulty eller ikke - bare at det er "noe" galt.

Verkstedet hadde en teori om at AC-kompressoren er defekt, og vi forsøke starte den via diverse diagnose, men det var kun OBDEleven som klarer sende start-kommando, og registerer en feilmelding etterpå - at den ikke startet.

Så til spørsmålet mitt:

Dersom AC-kompressoren faktisk ER gåen (hvilket er sannsynlig): Ville ikke det resultert i en feilmelding?

Tips mottas med takk! :)
Så det var 0 gass i anlegget? Den har jeg ikke hørt før. Det vanlige er jo å toppe opp med det ekstra i tillegg til det de har tatt ut. Merkelig...

Høres rart ut at kompressor er gåen... har aldri hørt om det heller uten feilmelding. Har du sjekket inne på norske vw egolf fb gr? Her https://www.facebook.com/share/g/HfhTx4R1kZLhbHaU/?mibextid=K35XfP

Bruk finndel eller andre for brukt kompressor = halv pris der vanligvis deler ift VW nytt. Sjekk om det ligger metalspon inni dersom den tas ut. 

Isak Vemundstad

Hei!
Gjorde nettopp jobben med å bytte sensorer selv. Alt det mekaniske gikk strålende og guiden er god, bortsett fra det med at sensor er på innsiden av høyreskjerm, men det er skrevet om tidligere. Problemet mitt var ar jeg hadde kjøpt sensorer for billig, vil jeg anta på EBay. Jeg fikk ikke adressert inn 3 og 5, og det gjorde heller ikke 3 andre verksted. Måtte så bytte alle 5 til originale på Autosenteret på Sveberg, de fikk heller ikke adressert dem inn som det tredje verkstedet som prøvde. Så det ble dyrt å spare noen kroner på delene. Har skrevet til selgeren på EBay, så får vi se. Håper i hvert fall å få igjen de pengene. Ellers så har jeg også lager skademelding til forsikringsselskapet, for dette er jo noe møkk, og bilen blir jo stort sett ubrukbar på vinteren så lenge dette ikke er i orden. Bare gode ting å si om Autosenteret, de reddet dagen med softwareoppdatering og 5 nye originale sensorer. Unner de heller jobben enn Møller-systemet, selv om det kosta rundt 18,5k. Møller burde sammen med Volkswagen ha ordnet dette for lenge siden i stedet for å tjene grovt på jobbene de vet kommer. Skjønner ikke annet enn at de virkelig ødelegger for seg selv med denne politikken.

Electric cars in Norway

#98
SitatMøller burde sammen med Volkswagen ha ordnet dette for lenge siden i stedet for å tjene grovt på jobbene de vet kommer. Skjønner ikke annet enn at de virkelig ødelegger for seg selv med denne politikken.
Isac :+1: det var trist å høre det både ble dyrt og mye tull for din del.

Ja Møller er noen kjeltringer når det gjelder denne saken. De skulle likt med US sendt ut recall og byttet alle på utvidet garanti. Men i steden lar Møller Norge elbil kundene sine finansiere Møller sitt eget julebord på denne måten. Det er en skam av Møller

batt

Sitat fra: kristols på mandag 21. oktober 2024, klokken 15:36Nå har jeg også åpna pandoras eske! Har hatt feilmeldinger på Sensor 3 og 5 en stund, men anlegget har fungert noenlunde fint likevel. For noen uker siden slutta varmen og virke helt og holdent. Kjøpte sensorer hos AutoDoc (https://www.autodoc.co.no/jp-group/20441559).

Fikk omsider et lokalt verksted her i Trondheim til å:

- Tappe gass.
- Skifte sensorene.
- Fylle gass.

I følge verkstedet var det 0 gass i anlegget, så måtte punge ut for en full runde gass: 3700kr. Merkelig nok var anlegget helt tett, og bestod vakuumeringstest fint..Verkstedet mente det ikke var noe vits i fylle-modus, og klemte inn 950g R132a.
 
Versktedet skiftet sensorene, og jeg forsøkte Automatic Addressing i både VCDS, ObdEleven og diagnosesystemet de hadde på verkstedet. Alle klarer å sette i gang prosessen - uten feilmelding, men får fremdeles feil:

1. A/C Refrigerant Pressure Sensor "A" Circuit : P053000
2. A/C Pressure/temperature sensor 3 P1C5F00
3. A/C Refrigerant Pressure Sensor "A" Circuit : P251500

Alle disse er "nye". Disse sier ingenting om sensoren er faulty eller ikke - bare at det er "noe" galt.

Verkstedet hadde en teori om at AC-kompressoren er defekt, og vi forsøke starte den via diverse diagnose, men det var kun OBDEleven som klarer sende start-kommando, og registerer en feilmelding etterpå - at den ikke startet.

Så til spørsmålet mitt:

Dersom AC-kompressoren faktisk ER gåen (hvilket er sannsynlig): Ville ikke det resultert i en feilmelding?

Tips mottas med takk! :)
Feilene du beskriver har ingenting med kompressoren å gjøre. Jeg kan ikke si om kompressoren er OK eller ikke, men å bytte den vil ikke løse problemene ovenfor. Du vil få disse feilene hvis du ikke har den originale sensoren/defekt sensor eller det vil mangle signal. Sensorene er koblet i serie til 2 kretser ved hjelp av LIN-linjen. For å adressere dem, må alt være ok

kristols

Hei igjen, og takk for alle svar!

Vel - du har helt rett Batt - det hjalp ikke skifte kompressoren.

Jeg fikk skiftet kondenseren - den var åpenbart gåen, da de tre nederste rørene hang helt løst, og hele greia var råtten (tipper det er gass-synderen). Skiftet tørkefilteret også. Inspiserte delene, og kunne ikke se noen åpenbare feil med hverken kompressor eller tørkefilteret (ingen metallspon - bare dråper av olje)

Men - har fremdeles feil på Sensor A og B circuit. Ingen av sensorene 1-5 gir feilmeldinger lenger, og de gir data - i OBDEleven og VCDS.


Feilkoden for A er P053000 og B er P251500 - som jeg antar er brudd et sted i LIN-busen?

Verkstedet vil bytte alle sensorene med noen fra Mekonomen, i håp om at de løser problemet. Slik jeg ser det, er det eneste «logiske» neste skritt, siden jeg likevel er fø**a. De kan returnere dem dersom de ikke virker, heldigvis.

En annen ting: når man kjører adaptation på nye sensorer: returnerer modulen noe når den er ferdig? Den ser ut til å iverksette, men får liksom ikke noen respons som «OK» eller tilsvarende. Vanskelig å vite om den faktisk har gjort det, og hvorvidt det funka eller ikke..


Sunk cost ftw😵�💫

Electric cars in Norway

#101
SitatVerkstedet vil bytte alle sensorene med noen fra Mekonomen, i håp om at de løser problemet. Slik jeg ser det, er det eneste «logiske» neste skritt, siden jeg likevel er fø**a. De kan returnere dem dersom de ikke virker, heldigvis.


Ja da gir det mening at det var null nada gass.

Ja du er litt fø***** nå men muligens det er det beste å la de prøve dele fra Mekonomen se på det og uansett så betaler du ikke hvis de kunne returneres.

Har hørt å lest tusenvis.... overdrevet seff - triste historier om folk som kjøper de billigste sensorene fra jalla steder.. det er lotto om de virker

Få de da først verifisert feks via YT DIY videos at de er gode og virker..

Helt generelt ved bilmekking hjemme i garasjen:

Jeg pleier å si.. hvis man er usikker på kvaliteten på delene man trenger... ikke kjøp de

Kjøp da heller orginale deler og bytt heller selv. Gevinsten ligger da i sparte verksted timer :+1: og hvertfall hvis det er svært tidkrevende å bytte de delene og da oppdage at de er jalla og ikke virker...

kristols

Sant - dog veldig vanskelig å vite om noe funker eller ikke før man har prøvd. De første jeg kjøpte var fra Eurodel (kommer til å forsøke returene dem hvis de fra Mekonomen funker). Hadde det ikke vært for den hersens gassen hadde det vært enkelt å feilsøke.. :-[

Kan være flere faktorer som spiller inn her vil jeg tro, eksempelvis firmwaren i C5-modulen - kan være at enkelte sensor-revisjoner funker med noen versjoner, men ikke med andre, men at originale funker fordi de kan ha muligheten til å «adapt» - jeg vet ikke.

Jeg gir dem en kjangs, og ser hva de ender opp med. Rapporterer tilbake :)

kristols

Ålreit. 31500kr seinere, er bilen fiksa.

Eller - 31500 er ikke inkludert de 6000 jeg betalte for gassfylling, de 1300 jeg betalte for ny kondenser, de 3500 jeg betalte for sensorer hos AutoDoc eller de 1500 jeg betalte for ny tørker - det var «bare» for ny kompressor (som jeg antakelig ikke trengte), arbeid, mer gass og: 5 nye originale VAG-sensorer fra Møller.

Såhhhh.. konklusjonen min er:

- Ingen av ettermarked-sensorene funket. Man får adressert dem, men det ser ikke ut til at man får alle data nødvendig ut av dem, og med det fungerer ikke alt, og man får nye feilmeldinger. Med originale gikk det som en drøm å adaptere, og anlegget begynte å fungere av seg selv :)

- Adaptering med OBDEleven er mulig, men gir ingen callback / status etter at jobben er gjort. Men - sensorfeilmeldinger av noe slag tyder på fø*ka sensorer..

- Kompressoren vil starte med feilmeldinger på sensorer, men med de overnevnte feilene (posten over) starter den ikke.

Når det gjelder de uoriginale sensorene, kan man bare spekulere, men: disse brukes jo i flere VAG-biler - også uten varmepumpe. Kan hende de fungerer i disse bilene, men ikke i E-golf, på grunn av antallet på en bus, mulig de ikke leser alle dataene de kan gi osv - jeg aner ikke. De funker ikke.

Så: kjøp originale fra Møller. Skift og kod selv, og få en voksen med vakuumering og freon-system til å fylle gass.

Electric cars in Norway

Sitat fra: kristols på tirsdag 10. desember 2024, klokken 18:25.

Så: kjøp originale fra Møller. Skift og kod selv, og få en voksen med vakuumering og freon-system til å fylle gass.
Ja trist så trist men trolig det beste å gjøre 

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA