Elbilforum.no

Bilmerker => Volkswagen VW => e-Golf => Emne startet av: Sveinung Rogstad på søndag 28. mars 2021, klokken 01:06

Tittel: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: Sveinung Rogstadsøndag 28. mars 2021, klokken 01:06
Som mange andre e-golf eiere fikk jeg også feilmelding på Trykk/temp sensorene på varmeapparatet.

Hos meg var og en ventil defekt og iom vw skulle ha 37000 var det et enkelt valg å spare 29000 på å gjøre jobben selv.

Legger ved beskrivelse om andre ønsker og gjøre samme jobben selv. Anbefaler og bytte alle 5 med siste versjon av sensoren når en først går i gang.  Gjøres selvfølgelig på eget ansvar!

Deler som trengs.
5 stk 4M0 959 603 E
Ross-tech hex-v2 diagnosekabel.

Det første som må gjøres er og få tømt anlegget for gass. Dette gjorde jeg på et lokalt dekksenter som har tømme/fylleautomat for A/C gass.
Før tømming starter må en via VCDS sette A/C anlegget i fylle modus for gass da dette åpner alle ventilene i anlegget. Dette er eneste måten og få ut all gass. OBS: A/C anlegget må ikke startes igjen før reparasjonen er utført og fylt med gass igjen.

Jeg hadde en defekt ventil i tillegg til en lekkasje så fikk bare ut 550 av 950gram.

Så til selve jobben med og skifte sensorer. Dette er gjort på 2 timer.

For å sikkre høyspent anlegget fjernes sikkringen i sikkringspanelet som er bak oppbevarings lommen til venstre for rattet. Denne er merket med en gul lapp. Dette er en ekstra barriere for og hindre at høyspent rele legges inn.

    [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
Neste er og fjerne venstre innerhjulbue for og få tilkomst til G829
   [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
   [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  

G827 og G828 sittet på høyre side bak radiator
   [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  

G395 sitter rett foran kjøleveske beholderen
   [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  

G826 er litt vanskeligere og komme til, fjern de tre mutterne på braketten som holder det elektriske varme elementet og bøy det forsiktig ut, det er akkurat nok plass til og få ned en hånd mellom braketten for og komme til sensoren.
   [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  


Når alle sensorer er skiftet settes sikringen tilbake og slå på tenning.
Nå må sensorene adresseres i VCDS.
NB:  det er helt normalt at radiatorviften kan begynne og gå på max hastighet når tenning nå er på. Dette er pga sikkringen vi har hatt ute trigger en feilmelding, slett feilkoder så stopper den.


Gå inn på Thermal management modulen (C5)
-Velg basic settings
-I drop down, velg automatic adressing og A/C pressure/temperature sensor
- Trykk Go!
Sensorene kodes nå inn automatisk.
 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  

Når dette er gjort må en slette alle feilkodene og få fylt anlegget med gass.

Det er viktig at en ikke lar anlegget stå åpent og eksponert for luft, da det ikke skal mye fuktighet til for og ødelegge A/C kompressoren. Så gjør klar sensorene og ha litt olje på tetningene før de gamle sensoren fjernes.

Husk, ikke la A/C være på når det er ikke er gass på.


Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: storeulvsøndag 28. mars 2021, klokken 11:27
Nydelig!

Takk  :D
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: Electric cars in Norwaysøndag 28. mars 2021, klokken 11:32
Sveinung Rogstad :+1: Utrolig bra av deg å dele dette. Og her kan mange fortvilte e-Golf eiere se på dette og gjøre det selv i steden for å bli flådd av VW på det som jeg egentlig mener er en fabrikasjonsfeil og dermed skulle vært gratis å få rettet opp gjennom hele bilens levetid. Jeg har postet flere innlegg om dette med at i US så er det en service bullitin på dette med recalls av alle bileiere og det burde også VW ha ordnet opp gratis her i Norge.

Men Sveinung Rogstad dette handlet ikke om min eder og galle beskrivelse om VW men om at du er så snill & grei.

Igjen Sveinung, jeg bøyer meg i støvet for dette du har lagt ut med tekst og bilder DIY.

Egentlig burde du krevet ca 2% av ca 35 tusen kr for hver pr sensorreparasjon som nå mange her inne ved å sitte å lese gjennom din DIY - gjør selv hjemme i egen garasje   :D  neida bare tulla  ;D
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: Cougaronsdag 31. mars 2021, klokken 22:00
Har ikke eGolf, men er ivrig bilmekker, og det jeg stiller ett stort spørsmålstegn ved er hvordan VW kan ta 29000 for en jobb som tar 2-4 timer (2 timer for å bytte sensorer + maks 2 timer for fylling/tømming og programmering av sensorer)?
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: Sveinung Rogstadtorsdag 01. april 2021, klokken 11:52
Sitat fra: Cougar på onsdag 31. mars 2021, klokken 22:00
Har ikke eGolf, men er ivrig bilmekker, og det jeg stiller ett stort spørsmålstegn ved er hvordan VW kan ta 29000 for en jobb som tar 2-4 timer (2 timer for å bytte sensorer + maks 2 timer for fylling/tømming og programmering av sensorer)?

Det er vel egentlig ikke noe særegent med VW.
Hadde dieselpumpe havari på BMW i fjor, BMW skulle ha 100.000. Jobben kom på 18000kr ved å gjøre det selv.

Kundemottaker fra VW startet samtalen med «Jeg må bare beklage» før han kom med prisoverslag😅

VW burde steppe opp og ta disse reparasjonene på egen kappe.
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: tormodwlørdag 19. juni 2021, klokken 16:00
Takk for dette fine innlegget !

Skal gjøre denne jobben selv nå, da vi har fått svikt på trykkbrytere på vår e-Golf.
Hvor er det best å kjøpe trykkbrytere ( 4M0 959 603 E ) ?
Kjøper dere trykkbrytere fra Møller ?  Eller er det andre steder å kjøpe disse ? ( Bosch ? )

Trenger en link som beskriver hvor jeg kan handle Ross-tech hex-v2 diagnosekabel.
Er det en grei plass å handle dette i Norge ? Er bildeler.no   en grei plass å handle kabel fra ?
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: kandonsdag 11. august 2021, klokken 22:22
Jeg har også to sensorer som er defekt. Er det noen som flere som har prøvd seg på denne operasjonen?
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: syklistentirsdag 24. august 2021, klokken 13:47
Regner med at dette er en garantisak, så bare et problem for eier om det oppstår på biler eldre enn fem år? For dere som har opplevd dette, hvor gammel bil og hvor mange kilometer kjørt snakker vi om?
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: storeulvonsdag 25. august 2021, klokken 10:59
Sitat fra: syklisten på tirsdag 24. august 2021, klokken 13:47
Regner med at dette er en garantisak, så bare et problem for eier om det oppstår på biler eldre enn fem år? For dere som har opplevd dette, hvor gammel bil og hvor mange kilometer kjørt snakker vi om?

Opplevde dette på en MY´17 (35.8kWh levert 09.17) på ettervinteren 2020 etter ca 70´kjørte km.
Symptomet var: kun kald luft fra varmeapparatet.
Alle sensorer ble byttet på garanti, og det var ingen diskusjoner.
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: Oddaaonsdag 25. august 2021, klokken 11:34
Sitat fra: syklisten på tirsdag 24. august 2021, klokken 13:47
Regner med at dette er en garantisak, så bare et problem for eier om det oppstår på biler eldre enn fem år? For dere som har opplevd dette, hvor gammel bil og hvor mange kilometer kjørt snakker vi om?
Fikk problemet siste vinter, 2017 mod pre FL reg 01.17, kjørt ca 50 k km. Ble byttet på garanti uten diskusjon.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: kandfredag 27. august 2021, klokken 21:00
Sitat fra: syklisten på tirsdag 24. august 2021, klokken 13:47
Regner med at dette er en garantisak, så bare et problem for eier om det oppstår på biler eldre enn fem år? For dere som har opplevd dette, hvor gammel bil og hvor mange kilometer kjørt snakker vi om?
2015-modell, kjørt 117000km. Ikke garanti. Ba om spesifisert pristilbud for å se hva som kostet 19800, men det brukte de ikke å gi ut. Og nå har ene hovedlyset tatt kvelden. Bilen ryr jo sammen dag for dag.
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: Fossilbiltirsdag 09. november 2021, klokken 16:02
Her finnes disse til en hyggelig pris også :)

https://www.oemvwshop.com/4m0959603e-pressure-temperature-sensor-p2891740/

Ca 3700,- levert på døren med mva, og gebyr for fortolling
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: Chivasonsdag 10. november 2021, klokken 11:15
Hei.

Kan man også gjøre kodingen med OBD11?

Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: Medlem1986torsdag 09. desember 2021, klokken 16:00
Hei. Er det veldig viktig at man adreserer/koder inn de nye sensorene FØR man fyller gass?
Må de kodes uten trykk på systemet, eller har det ikke noe å si?
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: jsanjuaniitorsdag 13. januar 2022, klokken 19:00
Temperatur sensor #5 viser -40C hele tiden. Evnt hvor sitter denne temp. sensoren?
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: HAnilsentirsdag 25. januar 2022, klokken 18:50
Jeg kontaktet elbilmek for å høre om dette med varmeapparat, og fikk dette til svar.

SitatVi ser at veldig ofte (ikke alltid) feilen ligger i 1 av 5 klima sensorer. Ulempen er at  Møller selger en ant type sensorer nå som tilsvarer ikke den originalen fra fabrikken og ny typen "snakker ikke sammen med de gamle".  Derfor hjelper det ikke bytte kun den ene dårlig sensor - alle 5 må byttes.
Klimagass må suges og etterfylles etter reparasjon og det tar ca 2-3 timer.
1 Sensor koster 1747,- ganger 5 = 8735 ink mva
Arbeid og deler kommer på 12 185,- inkl mva plus klimagass 5.5,- kr  per gram.

Elbilmek sier at hvis en skal skiftes, så må alle skiftes fordi de ikke "snakker sammen". Er det noe noen andre har hørt?
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: engolftirsdag 25. januar 2022, klokken 19:43
Hm, en sensor ger information som tryck eller temperatur till en styrenhet, den behöver nog inte "snacka" med andra sensorer. Men det kan hända att arbetsområde på den nya sensorn avviker från original, och gör att styrenheten inte läser den som kompatibel med de gamla sensorerna.
Alltså det möjligt det är sant att alla sensorer måste bytas, men det låter lite sökt.
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: HAnilsentirsdag 25. januar 2022, klokken 23:49
Hadde sensorene kommunisert på en CAN-BUS eller lignende, hadde jeg delvis fortstått det. Men de er kun noen "dumme" thermistorer.

En video jeg fant her viser at han bytter en klimasensor på en golf. Riktignok en fossil-golf, men bruker sikkert lignende deler. Her bytter han kun en sensor og programmerer det inn i systemet.

https://www.youtube.com/watch?v=oezrEvFqS1w
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: Sveinung Rogstadlørdag 29. januar 2022, klokken 21:26
Sitat fra: Medlem1986 på torsdag 09. desember 2021, klokken 16:00
Hei. Er det veldig viktig at man adreserer/koder inn de nye sensorene FØR man fyller gass?
Må de kodes uten trykk på systemet, eller har det ikke noe å si?

Hei, nei du trenger ikke kode de før du fyller gass. Bare stopp AC når du starter bilen og kjører hjem. 
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: Sveinung Rogstadlørdag 29. januar 2022, klokken 21:32
Sitat fra: HAnilsen på tirsdag 25. januar 2022, klokken 18:50
Jeg kontaktet elbilmek for å høre om dette med varmeapparat, og fikk dette til svar.

SitatVi ser at veldig ofte (ikke alltid) feilen ligger i 1 av 5 klima sensorer. Ulempen er at  Møller selger en ant type sensorer nå som tilsvarer ikke den originalen fra fabrikken og ny typen "snakker ikke sammen med de gamle".  Derfor hjelper det ikke bytte kun den ene dårlig sensor - alle 5 må byttes.
Klimagass må suges og etterfylles etter reparasjon og det tar ca 2-3 timer.
1 Sensor koster 1747,- ganger 5 = 8735 ink mva
Arbeid og deler kommer på 12 185,- inkl mva plus klimagass 5.5,- kr  per gram.

Elbilmek sier at hvis en skal skiftes, så må alle skiftes fordi de ikke "snakker sammen". Er det noe noen andre har hørt?

Det er riktig at alle må byttes. Siste versjon er revisjon E. De nye sensorene er auto adresserbare, dvs gi gis en adresse når de kodes inn slik at bilen vet hvor i kretsen sensorene står.  De gamle sensorene har forskjellige delenummer for de 5 sensorene, så det går evt ann og kjøpe den gamle versjonen og bare bytte denne delenummer står på sensoren. Anbefaler dog og bytte alle til siste revisjon iom anlegget uansett må tømmes og fylles med gass.

Tømming av gass tar ca 20 min, fylling tar ca en halvtime. Jeg var heldig og betalte kun for gassen som manglet i forhold til det som tilsvarte fullt nivå.
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: Sveinung Rogstadlørdag 29. januar 2022, klokken 21:35
Sitat fra: engolf på tirsdag 25. januar 2022, klokken 19:43
Hm, en sensor ger information som tryck eller temperatur till en styrenhet, den behöver nog inte "snacka" med andra sensorer. Men det kan hända att arbetsområde på den nya sensorn avviker från original, och gör att styrenheten inte läser den som kompatibel med de gamla sensorerna.
Alltså det möjligt det är sant att alla sensorer måste bytas, men det låter lite sökt.

Hei,  tenk deg en gate med 5 hus uten husnummer.  Du finner ikke fem til riktig hus uten.
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: Sveinung Rogstadlørdag 29. januar 2022, klokken 21:49
Sitat fra: HAnilsen på tirsdag 25. januar 2022, klokken 23:49
Hadde sensorene kommunisert på en CAN-BUS eller lignende, hadde jeg delvis fortstått det. Men de er kun noen "dumme" thermistorer.

En video jeg fant her viser at han bytter en klimasensor på en golf. Riktignok en fossil-golf, men bruker sikkert lignende deler. Her bytter han kun en sensor og programmerer det inn i systemet.

https://www.youtube.com/watch?v=oezrEvFqS1w

Det er mye likheter mellom can og lin bus.  LIN bus ble tatt i bruk bla for og bruke færre ledninger og er optimalt for kortere strekk.

De gamle sensorene har forskjellig delenummer og adresse er derfor ferdig "kodet" finne du en brukt sensor på ebay med samme delenummer kan du bytte uten koding. Men den vil sannsynligvis ikke vare så lenge den heller.

De nye utbedrede sensorene (revisjon E som de har kommet til) er autoadresserbare.

3 sensoren står på en lin bus og 2 sensorer på neste lin bus. De står altså i serie etter hverandre.  Når sensorene er byttet og ikke kodet inn vil de når de spennings settes legge en pull down motstand til jord. Når koding starter måler da databoksen spennings potensiale på signalet og vet da hvilken sensor «signalet» har kommet til. Når denne er adressert åpner pull down motstanden og spenningen går viderre til neste sensor der også pull down motstanden er aktivert. Slik fortsetter det til alle sensorene har fått sin adresse.

Dette er også grunne til at en ikke kan blande (gamle) ferdig adresserte sensorer med (nye) auto adresserbare sensorer

Måtte lete lenge etter hvordan LIN bus adressering fungerer og fant til slutt dette i LIN BUS patentet.



Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: Medlem1986onsdag 02. februar 2022, klokken 18:43
Sitat fra: Sveinung Rogstad på lørdag 29. januar 2022, klokken 21:26
Sitat fra: Medlem1986 på torsdag 09. desember 2021, klokken 16:00
Hei. Er det veldig viktig at man adreserer/koder inn de nye sensorene FØR man fyller gass?
Må de kodes uten trykk på systemet, eller har det ikke noe å si?

Hei, nei du trenger ikke kode de før du fyller gass. Bare stopp AC når du starter bilen og kjører hjem.

Jeg må få takke deg Sveinung for denne tråden.
Jeg byttet sensor 3 og 5 på vår golf for noen uker siden og brukte «oppskriften» din som mal.
Gjorde alt utenom å ta den sikringen, jobben gikk som smurt og jeg manglet bare 51 gram gass :)
Nok en gang takk for super «oppskrift»
Helt latterlig at møller tar seg betalt mellom 15-20.000 for denne jobben, som er gjort på et par timer.
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: Olepoonsdag 09. februar 2022, klokken 21:34
Da har jeg endelig fått skaffet meg en HEX-V2 diagnosekabel og kjørt en diagnose på bilen.

Får opp manglende signal fra temp-/trykksensor 5, pluss feil på "right temperature flap motor". Spjeldmotoren har vekslet mellom manglende/feil kalibrering, og at den sitter fast.

Er fristet til å forsøke å skifte sensorer selv, og har tilgang til AC-apparat på arbeidsplassen. (Må bare få bistand fra en som kan bruke det :)).

Hvor lønner det seg å kjøpe nye sensorer? Bestilles de via Møller?
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: HRZ93lørdag 19. mars 2022, klokken 20:55
Sitter med en e-Golf 2016 mod gått 81' med feil på samme trykkfølere som deg Medlem1986. Er noe diskusjon om at man bør bytte alle følere da de gamle og nye ikke klarer å «snakke» sammen. Byttet du alle følere eller holdt det med å bytte kun 2 av nyere typen? Evt hvor handlet du følere fra?

Møller har laget et prisoverslag på 42 428,- NOK der dem vil bytte trykkføler 2 og 5 samt bytte kompressor, tørke og rengjøre systemet. Vil det holde med å bytte trykkfølere før man gir seg ut på kompressorjobben som de skal ha 33k for?  :-\

Takker på forhånd for gode innspill og råd.

Sitat fra: Medlem1986 på onsdag 02. februar 2022, klokken 18:43
Sitat fra: Sveinung Rogstad på lørdag 29. januar 2022, klokken 21:26
Sitat fra: Medlem1986 på torsdag 09. desember 2021, klokken 16:00
Hei. Er det veldig viktig at man adreserer/koder inn de nye sensorene FØR man fyller gass?
Må de kodes uten trykk på systemet, eller har det ikke noe å si?

Hei, nei du trenger ikke kode de før du fyller gass. Bare stopp AC når du starter bilen og kjører hjem.

Jeg må få takke deg Sveinung for denne tråden.
Jeg byttet sensor 3 og 5 på vår golf for noen uker siden og brukte «oppskriften» din som mal.
Gjorde alt utenom å ta den sikringen, jobben gikk som smurt og jeg manglet bare 51 gram gass :)
Nok en gang takk for super «oppskrift»
Helt latterlig at møller tar seg betalt mellom 15-20.000 for denne jobben, som er gjort på et par timer.
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: Espenheronsdag 06. april 2022, klokken 14:51
Hei,

Jeg har bestilt sensorer fra https://www.oemvwshop.com/4m0959603e-pressure-temperature-sensor-air-conditioning-p2891740/

Regn med ca. 2 ukers leveringstid og ca. 3500 kr (mva er jeg usikker på, men tror det kommer i tilegg) for 5 sensorer. Jeg får mine (antageligvis) på fredag og skal bytte de i helgen. Har denne oppskriften som mal og vil komme med oppdatering når jeg har fått utført byttet.

Jeg skal ha bilen på verksted på fredag for å tømme gass og inn igjen neste uke for å fylle på. (vet ikke pris enda)

Sitat fra: Olepo på onsdag 09. februar 2022, klokken 21:34
Da har jeg endelig fått skaffet meg en HEX-V2 diagnosekabel og kjørt en diagnose på bilen.

Får opp manglende signal fra temp-/trykksensor 5, pluss feil på "right temperature flap motor". Spjeldmotoren har vekslet mellom manglende/feil kalibrering, og at den sitter fast.

Er fristet til å forsøke å skifte sensorer selv, og har tilgang til AC-apparat på arbeidsplassen. (Må bare få bistand fra en som kan bruke det :)).

Hvor lønner det seg å kjøpe nye sensorer? Bestilles de via Møller?
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: Espenheronsdag 06. april 2022, klokken 14:53
Dette er ikke samme sensorer som de det er snakk om i tråden.

Sitat fra: HAnilsen på tirsdag 25. januar 2022, klokken 23:49
Hadde sensorene kommunisert på en CAN-BUS eller lignende, hadde jeg delvis fortstått det. Men de er kun noen "dumme" thermistorer.

En video jeg fant her viser at han bytter en klimasensor på en golf. Riktignok en fossil-golf, men bruker sikkert lignende deler. Her bytter han kun en sensor og programmerer det inn i systemet.

https://www.youtube.com/watch?v=oezrEvFqS1w
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: Espenhermandag 02. mai 2022, klokken 20:36
Da har jeg fylt gass igjen og alt er i orden 🙂. Dette kom på ca. 7000kr
Sensorer 3500
Importavgift 1000
Tømme ac anlegg 1000
Fylle ac anlegg 1500

Så her er det penger å spare for en som kan skru selv.

Men i følge oppskrift så står det at sensor er innfor venstre hjulbue, dette er feil. Da den er inn under høyre. Anbefaler også 24mm langpipe for å komme til denne.
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: hybrid88tirsdag 05. juli 2022, klokken 08:29
Vi bytta kompressor og sensor 3 og 5 i mars. VW sa ingen ting om at vi burde bytte alle da. Nå funker jammen meg ikke aircondition. Hvilke sensorer er for varm/ kald luft?

Noen i osloområdet som kan hjelpe meg å lese av evt feilkoder?
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: Lewyhfredag 08. juli 2022, klokken 20:37
Sitat fra: Chivas på onsdag 10. november 2021, klokken 11:15
Hei.

Kan man også gjøre kodingen med OBD11?

Vet noen om dette er mulig?
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: Marla0111søndag 24. juli 2022, klokken 14:37
Hei!

Jeg har også en e-golf 2015 modell der sensorene gikk i stykker i november i fjor og jeg måtte ut med 18k for å reparere de da jeg endelig fikk time hos Møller 2 måneder senere (!). Garantien hadde selvsagt akkurat gått ut, men ikke reklamasjonsfristen på 5 år. Ifølge loven har jeg da reklamasjonsrett hvis feilen gjelder en mangel på bilen. Men det var ikke Møller enig om.

Jeg synes det er hårreisende at de tar seg så godt betalt av så mange forbrukere på en kjent mangel som egentlig burde ha blitt fikset gratis. Jeg klaget det inn til Forbrukertilsynet men ble ikke enig med Møller i meklingen. De ville absolutt ikke innrømme at det er en mangel på bilen og ville bare gi meg et lite beløp som goodwill. Men dette handler ikke om penger lenger for meg, men om prinsippet - det går ikke an å produsere en bil med en mangel og så tjene penger på å fikse den i etterkant..

Jeg ønsker nå å ta saken videre til Forbrukerklageutvalget. De anbefaler at jeg får en skriftlig uttalelse fra en sakkyndig om at denne feilen faktisk er en mangel bilen er produsert med, slik at jeg står litt sterkere med min sak. Er det noen her som er bilmekaniker eller lignende og kan hjelpe meg?

Det en sakkyndig skal gi opplysninger om er:
«1. Hva er galt?
2. Hva er den sannsynlige årsaken til feilene (normal/unormal slitasje, uhell, manglende vedlikehold, produksjonsfeil eller lignende)?
3. Uttalelsen bør si noe om hvorvidt feilene er upåregnelig sett hen til delenes levetid og bilens alder.
4. Når er det sannsynlig at feilen oppsto?
6. Illustrer gjerne med bilder
Dersom det er andre forhold som er egnet til å belyse saken ber vi om at den sakkyndige redegjør for disse»

Det handler bare om en skriftlig uttalelse - det er ikke nødvendig med noe oppmøte eller noe sånt.

Jeg håper virkelig noen her vil hjelpe meg - hvis jeg vinner denne saken vil det være en skikkelig seier for oss som forbrukere, og alle andre som sliter med samme problem eller noe lignende i framtiden kunne ha støttet seg på denne saken.

Hilsen Julia
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: hybrid88onsdag 03. august 2022, klokken 11:19
Sitat fra: Marla0111 på søndag 24. juli 2022, klokken 14:37
Hei!

Jeg har også en e-golf 2015 modell der sensorene gikk i stykker i november i fjor og jeg måtte ut med 18k for å reparere de da jeg endelig fikk time hos Møller 2 måneder senere (!). Garantien hadde selvsagt akkurat gått ut, men ikke reklamasjonsfristen på 5 år. Ifølge loven har jeg da reklamasjonsrett hvis feilen gjelder en mangel på bilen. Men det var ikke Møller enig om.

Jeg synes det er hårreisende at de tar seg så godt betalt av så mange forbrukere på en kjent mangel som egentlig burde ha blitt fikset gratis. Jeg klaget det inn til Forbrukertilsynet men ble ikke enig med Møller i meklingen. De ville absolutt ikke innrømme at det er en mangel på bilen og ville bare gi meg et lite beløp som goodwill. Men dette handler ikke om penger lenger for meg, men om prinsippet - det går ikke an å produsere en bil med en mangel og så tjene penger på å fikse den i etterkant..

Jeg ønsker nå å ta saken videre til Forbrukerklageutvalget. De anbefaler at jeg får en skriftlig uttalelse fra en sakkyndig om at denne feilen faktisk er en mangel bilen er produsert med, slik at jeg står litt sterkere med min sak. Er det noen her som er bilmekaniker eller lignende og kan hjelpe meg?

Det en sakkyndig skal gi opplysninger om er:
«1. Hva er galt?
2. Hva er den sannsynlige årsaken til feilene (normal/unormal slitasje, uhell, manglende vedlikehold, produksjonsfeil eller lignende)?
3. Uttalelsen bør si noe om hvorvidt feilene er upåregnelig sett hen til delenes levetid og bilens alder.
4. Når er det sannsynlig at feilen oppsto?
6. Illustrer gjerne med bilder
Dersom det er andre forhold som er egnet til å belyse saken ber vi om at den sakkyndige redegjør for disse»

Det handler bare om en skriftlig uttalelse - det er ikke nødvendig med noe oppmøte eller noe sånt.

Jeg håper virkelig noen her vil hjelpe meg - hvis jeg vinner denne saken vil det være en skikkelig seier for oss som forbrukere, og alle andre som sliter med samme problem eller noe lignende i framtiden kunne ha støttet seg på denne saken.

Hilsen Julia

Spennende, kjør på. Ettersom vw i usa har "innrømmet" feilen og tilbakekalt biler for utbedring bør vel det også være et godt bevis på at dette er for dårlig. Hvorfor de ikke gjorde det samme i Norge forstår jeg ikke.

Vår egolf må inn igjen nå. I vinter bytta vi kompressor til varmepumpe og sensor 3+5 samt havarirens pga varmen slutta å virke. Nå virker ikke kjølingen, har kjørt hele sommer uten AC. Nå skal de bytte sensor 1,2 og 4 for kroner 11.000. Dette er så latterlig at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg kjørte hardt på VW i vinter uten noe som helst lykke. Kom ikke frem til ledelsen heller selv om jeg prøvde og prøvde. Alle verksteder og forhandlere spiller dumme og kjenner ikke problemet. De sier man må gå på importøren. Men møller svarer ikke. Jeg purret og purret til kundeservice og fikk stadig tilbakemelding om at jeg skulle fått et svar fra øverste hold men det skjedde aldri.

Jeg skal aldri mer ha VW i hvertfall
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: bullfinchfredag 19. august 2022, klokken 10:36
Jeg har fått feil på ventil og en sensor. På facelift e-golf skal det være nye sensorer så man bare må bytte en og en.
Ser på nett at mange bytter sensorer på biler uten å koke systemet. Om jeg bare skal bytte en sensor burde vel det gå? Jeg tror det er sånn stengeventil som lukker når man tar av en sensor innebygget i "ventilen" hvor sensoren sitter.

Jeg skal jo bytte en ventil (4M0 816 703 C) også om jeg forstod det rett så da må jeg uansett tømme, koke, fylle gass. Tror det er 1234yf type gass.

Feilmeldinger som må fikses:
G829 klimatrykk/tempsensor
N643 sperreventil 5 til kjølemiddel defekt. DEL; 4M0 816 703 C

Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: alsmarkfredag 09. september 2022, klokken 10:47
Hei.

Har som mange av dere fått samme problem med vår E-Golf. Har sjekket litt rundt for å finne sensorer. Men sliter litt med å finne den som heter "E" til slutt.

Det jeg lurer på er, kan jeg bruke disse fra Autodoc?
https://www.autodoc.co.no/thermotec/17944708

Setter pris på svar :)
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: bullfinchfredag 09. september 2022, klokken 12:46
Jeg fant litt forskjellige plasser med å google 4M0 959 603 E med og uten mellomrom. Autoac.no har/hadde kampanje på bytte av alle sensorer som jeg gikk for. Var billigere å kjøpe sensorer via de, garanti på jobben, fikset på noen timer osv.
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: Keipeafredag 28. oktober 2022, klokken 20:09

Genial guide !
Jeg har på min 2017 e-Golf problemer med at det bare kommer kaldluft ut av varmeapparatet. Tok diagnose hos VW forhandler og fikk tilbud på utskifting av regulering/ekspansjonsventil ( N637 og N642 ) til den nette sum av nesten 26000,-
Noen som vet om dette er samme sensorene som beskrevet i guiden her ?

Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: Sveinung Rogstadsøndag 30. oktober 2022, klokken 11:16
Sitat fra: Keipea på fredag 28. oktober 2022, klokken 20:09

Genial guide !
Jeg har på min 2017 e-Golf problemer med at det bare kommer kaldluft ut av varmeapparatet. Tok diagnose hos VW forhandler og fikk tilbud på utskifting av regulering/ekspansjonsventil ( N637 og N642 ) til den nette sum av nesten 26000,-
Noen som vet om dette er samme sensorene som beskrevet i guiden her ?



N637 og N642 er ventiler.  Men samme fremgangsmåte ang tømming/fylling av  gass i A/C anlegg som i guiden.
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: Keipeasøndag 30. oktober 2022, klokken 14:49
Ja det er vel det... Vet du hvor disse kan være plassert ?
Man kan vel klare å bytte disse selv, men man må vel bruke Ross-tech hex-v2 diagnosekabel for å aktivere de nye ventilene ?
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: sinamicslørdag 31. desember 2022, klokken 15:40
Sitat fra: Keipea på søndag 30. oktober 2022, klokken 14:49
Ja det er vel det... Vet du hvor disse kan være plassert ?
Man kan vel klare å bytte disse selv, men man må vel bruke Ross-tech hex-v2 diagnosekabel for å aktivere de nye ventilene ?
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: KVaonsdag 04. januar 2023, klokken 09:01
Hei.
Me har fått muligens lignende problem på vår 2016 modell. Men fortoner seg litt anneredes. Begynte med at ein kjølevannslange datt av varmeveklser. Når montert igjen og fyllt vann, ser eg at det er mykje varme i vannslanger motorrom, men ingen varme inne i kupe. Vifte blåser kun kald luft. Det ser nermest ut til å koke i vannet i varmeveksler langt nede på torpedovegg i motorrom (er dette veksleren mellom varmepumpe og kjølevann?). Begynner å lure på om det er dette som i utgangspunktet har fått slange til å hoppe av. De familiemedlemmene som bruker bilen seier at varme har sporadisk ikkje virka i det siste. Forslag til kva som er rot-årsak her? Kan det være at så enkelt at eg ikkje har fått ut all luft av vannsystemet? Eller er det nokon av de andre problemer som er beskrevet i denne tråden?
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: snakkesaligonsdag 04. januar 2023, klokken 12:07
Du kan ikke ha en "propp" i kjølesystemet et sted? Det er brukt rett type kjølevæske når du etterfylte etter at slangen hoppa av?
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: KVaonsdag 04. januar 2023, klokken 22:51
Lurer på om det er noko gale med varmepumpesystemet, f. eks kompressor. Då vil ikkje varmen frå PTC heater gå over i gassen, og kjølevann bli overoppheta i den små kretsen. Fann ein god systembeskrivelse her:

https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2016/MC-10121131-9999.pdf
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: sinamicssøndag 08. januar 2023, klokken 17:53
Sitat fra: KVa på onsdag 04. januar 2023, klokken 22:51
Lurer på om det er noko gale med varmepumpesystemet, f. eks kompressor. Då vil ikkje varmen frå PTC heater gå over i gassen, og kjølevann bli overoppheta i den små kretsen. Fann ein god systembeskrivelse her:

https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2016/MC-10121131-9999.pdf

Jeg har en egolf fra 2017 som sluttet å gi varme i kupe for en uke siden. Leste ut feilkoder og fant disse lagret i C5 Thermal modul:




Det var kun 1 feilkode som var aktiv "Local Data Bus 2 / Electrical Error", denne feilkoden referer til Lin-bus nettverket som alle ventilene er koblet til.  Jeg mistenkte da at det var en ventil som forårsaket kommunikasjons feil.

Tenkte jeg skulle se litt nærmere på dette nå i helgen og på fredag fikk jeg det lokale verkstedet til å tappe AC systemet.  Da jeg kom hjem og koblet på diagnose testeren så var lin-bus feilen vekk og alle expansion / cut-off ventiler funket ved å teste dem manuellt fra testeren.

Da jeg aktiverte varmeapperatet så opplevde jeg samme som deg at det koker i slanger på kjøle siden og temperaturen på HV-heater var 140 grader. Da systemet fikk kjølt seg ned igjen så er alle slanger på kjølesiden full a vakum ( slanger merket i gult )

   [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  

Jeg mistenker noe av det samme som deg, at siden jeg har tappet AC så blir ikke Kjølesløyfe kvitt varmen i varmeveksler, men virker litt merklig at ikke elektronikken stopper den før kokepunkt.

Jeg tenker jeg bestiller opp de cut-off, ekspansjons ventilene samt 5x av temp/trykk sensorene som pleier å ryke og bytter dette. Ringte Vag forhandler og spurte om pris på ekspansjons og cut-off ventiler, de skulle ha 4900.- pr.stk. !!  tror jeg bestiller fra utlandet. :)

Btw, jeg har tilgang til alt av data, tegninger, service info, så bare pm meg om du trenger noe.
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: KVamandag 09. januar 2023, klokken 09:16
Takk for nyttig info. Fekk lest ut feilkoder med OBDeleven i helga.
Feil som ikkje vil gå vekk er P1C6500 A/C pressure/temperature sensor 5.
To feil registrert på dette med samme kode.
Er det den/de 5 sensorene som det er snakk om i denne tråden her?

Kan jo hende eg mangler gass også, eller skulle det gitt alarm?
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: KVaonsdag 11. januar 2023, klokken 17:26
Pressa litt på "sykkelventilene" i gassystemet for å sjekke om det er trykk, og ser ut som det er ingen trykk, altså mangler gass.

Nokon som veit om feilkode P1C6500 A/C pressure/temperature sensor 5 refererer til G829 i venstre hjulbue?

 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: KVatorsdag 12. januar 2023, klokken 22:27
Sitat fra: Medlem1986 på onsdag 02. februar 2022, klokken 18:43
Sitat fra: Sveinung Rogstad på lørdag 29. januar 2022, klokken 21:26
Sitat fra: Medlem1986 på torsdag 09. desember 2021, klokken 16:00
Hei. Er det veldig viktig at man adreserer/koder inn de nye sensorene FØR man fyller gass?
Må de kodes uten trykk på systemet, eller har det ikke noe å si?

Hei, nei du trenger ikke kode de før du fyller gass. Bare stopp AC når du starter bilen og kjører hjem.

Jeg må få takke deg Sveinung for denne tråden.
Jeg byttet sensor 3 og 5 på vår golf for noen uker siden og brukte «oppskriften» din som mal.
Gjorde alt utenom å ta den sikringen, jobben gikk som smurt og jeg manglet bare 51 gram gass :)
Nok en gang takk for super «oppskrift»
Helt latterlig at møller tar seg betalt mellom 15-20.000 for denne jobben, som er gjort på et par timer.

Bytta du kun 3&5 til ny type, og lot 1,2&4 være gammel? Og det gjekk fint med autoadressering? Las ettsted at 3&5 er på egen buslinje så det går kanskje å skifte kun de to
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: sinamicstorsdag 16. februar 2023, klokken 21:09
Sitat fra: KVa på mandag 09. januar 2023, klokken 09:16
Takk for nyttig info. Fekk lest ut feilkoder med OBDeleven i helga.
Feil som ikkje vil gå vekk er P1C6500 A/C pressure/temperature sensor 5.
To feil registrert på dette med samme kode.
Er det den/de 5 sensorene som det er snakk om i denne tråden her?

Kan jo hende eg mangler gass også, eller skulle det gitt alarm?

Hei
Har ikke sett melding din før nå.
Jeg får ikke opp noe info på feilkode P1C6500 i mitt system "ALLDATA", men sensor nummer 5 er G829. Se vedlagt oversikt, den har plassering 17.
 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  

Du kan jo se på live-data om det er noe liv i sensor 5, hvis du har den muligheten på din tester.
SitatEr det den/de 5 sensorene som det er snakk om i denne tråden her?
Korrekt, A/C pressure/temperature sensor 5 er en av de sensorene som det snakkes om i denne tråden.

SitatKan jo hende eg mangler gass også, eller skulle det gitt alarm?
Du får ingen feilkode ved lite gass.

For min del så har jeg byttet (N636 expansion valve 1, N638 expansion valve 3, N696 Refrigerant Cut-off Valve 1, N642 Refrigerant Cut-off Valve 4), og adressert dem inn igjen med diagnose testeren.
Fylte opp AC med gass, og alt virker helt fint, god varme i kupe :)

For info, denne gassen koster 5kr pr. gram, så det er viktig at dere får verkstedet til å tømme anlegget slik at man kan tilbakefylle samme gass og ikke betaler for 850g som går på systemet.

Jeg kjøpte ventilene brukt, fra en vraket egolf som kun hadde gått noen få mil, så total kostnad ble ca 8 lapper i det hele.
Det er iallefall bedre en 30k++ skulle jeg gjort det på verksted.
Jobben tok ca 3-4 timer.
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: dingsedangstirsdag 28. mars 2023, klokken 22:45
Super guide Sveinung! Takk til deg, og alle andre som deler informasjon/erfaringer :)

Jeg har følgende feil (tested med OBDeleven)

Jeg har kjøpt inn 5 nye sensorer (4M0959603E). For ventilene, så har jeg sett forslag om å manuelt teste/åpne/lukke dem, men det har jeg ikke klart med OBD11. Når jeg ser på live data, så står det «LIN node-adress: Error».

Kan det hende at ventilene egentlig fungerer, men feilkode kommer pga. sensorene? Noen som vet om dette er mulig å teste med OBD11? Kan jeg evt. bekrefte med VCDS/Ross-Tech?

Er det noen som har prøvd å bytte sensorer uten å tømme for gass på forhånd? (Byttet nylig varmepumpe i huset av godkjent installatør, og de var hvertfall ikke nøye mtp. lekkasje ved tømming av den gamle)

Dersom jeg må bestille nye ventiler også, er det noen som kan bekrefte:
Cut-off valve: 4M0816703B, "B" er nyeste? Og det er identisk ventil uavhengig om det er nr. 1, 4 eller 5?
Expansion valve: 4M0816682D, «D» er nyeste?

Og til slutt; Hvis man fjerner sikring merket med gul lapp (for «å sikre høyspent-anlegget»), så er det liten fare for støt sant? :-)
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: Steinrawrtirsdag 11. april 2023, klokken 09:50
Super veiledning, jeg driver å forbereder meg til å gjøre denne jobben selv. Vet ikke sikkert hvilken sensor det evt. er hos meg, men tenkte å bytte alle for "peace of mind".

Hos meg funker varmen som før, men kjøling blåser bare varmluft (når det er varmt ute).

Hvor kjøper dere sensorene? De var ikke veldig enkle å finne i en nettbutikk jeg er villig til å bruke nettbetaling i.

Er det evt. noen som har prøvd uoriginale sensorer? f.eks. denne  (https://www.eurodel.no/trykkbryter-klimaanlegg-thermotec-ktt130076)hos Eurodel.

Og, er det noen rimelige typer diagnoseverktøy som også funker? Eller må jeg bite i det sure eplet og leie/kjøpe rosstech?
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: Electric cars in Norwaytorsdag 13. april 2023, klokken 20:00
Sitat fra: Steinrawr på tirsdag 11. april 2023, klokken 09:50Super veiledning, jeg driver å forbereder meg til å gjøre denne jobben selv. Vet ikke sikkert hvilken sensor det evt. er hos meg, men tenkte å bytte alle for "peace of mind".

Hos meg funker varmen som før, men kjøling blåser bare varmluft (når det er varmt ute).

Hvor kjøper dere sensorene? De var ikke veldig enkle å finne i en nettbutikk jeg er villig til å bruke nettbetaling i.

Er det evt. noen som har prøvd uoriginale sensorer? f.eks. denne  (https://www.eurodel.no/trykkbryter-klimaanlegg-thermotec-ktt130076)hos Eurodel.

Og, er det noen rimelige typer diagnoseverktøy som også funker? Eller må jeg bite i det sure eplet og leie/kjøpe rosstech?
Hvertfall ikke kjøp noe som helst hos Møller = #forbrukermakt....  Møller de flår vw kundene sine for noe de skulle ha byttet gratis - slik de gjør det i andre land. Der har det også vært tilbakekallinger på dette fra VW, og det er jo gratis!


Så løp å kjøp den på eurodel hvis den passer.... det er entredjedel av hva orginal fra vw koster. Se bilde fra lenken og mer her i pristabellen fra et godt verksted...... https://autoac.no/volkswagen-air-condition/e-golf-varmepumpe-og-air-condition/#egolf-sensorer


Leste også dette inne på FB e-golf siden når jeg googlet litt der nå nettopp, innlegget var fra 2022:

"Møller skal ha 1675,- pr sensor(https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t18/1.5/16/1f62c.png)(https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t1a/1.5/16/1f62e.png). OEMVWSHOP selger disse til 60eur stk og for 5 stk inkludert frakt så kommer dette på 3600kr. "
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: Steinrawrtirsdag 25. april 2023, klokken 17:57
Takk for tilbakemeldingen. Jeg tok ikke sjansen på de uroginale hos eurodel, men kjøpte i nettbutikken til et bergensfirma som driver med AC. tror det ble totalt 4500,- for 5stk. Tok tre dager før de var i postkassa. 🌞👍

Nå gjenstår bare å få bytta dem.
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: Steinrawrtirsdag 25. april 2023, klokken 19:07
Nå ble jeg forøvrig litt matt...

Jeg har ingen sensorer som passer med de jeg har kjøpt: 4M0959603E. Altså, det er ikke noe sensorer på de stedene det i denne guiden står at det skal være det på min bil, med ett unntak.

Jeg finner én sensor (4H0 959 126), det er den som er like ved kjøleveskebeholderen. Men den har en annen uforming, og har innvendige gjenger (mens 4M0 959 603 E har utvendige gjenger).
 

Videre i motorrommet har jeg ingen sensor på torpedovegg, og ingen sensorer på baksiden av radiator.
 

Nå skjønner jeg altså ingenting. Noen som har vært borti dette?

På min bil har jeg bra med varme, men ingen kjøling. Er det mulig at min bil altså ikke har varmepumpe, og evt. har en annen utforming enn deres e-golfer? Kan det hende at det kun er tomt for gass, eller at det er kompressoren som er gåen?

Her er bilde av hele motorrrommet:
 
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: storeulvonsdag 26. april 2023, klokken 08:14
De første egolfene som kom var AFAIK uten varmepumpe, dvs. man måtte betale 6 000,- for å få bilen MED vp. Hvilken modell har du? Er den bruktimportert eller kjøpt utenom Møller-systemet?
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: Steinrawronsdag 26. april 2023, klokken 09:18
Sitat fra: storeulv på onsdag 26. april 2023, klokken 08:14De første egolfene som kom var AFAIK uten varmepumpe, dvs. man måtte betale 6 000,- for å få bilen MED vp. Hvilken modell har du? Er den bruktimportert eller kjøpt utenom Møller-systemet?

2015-modell. Ikke bruktimportert, jeg har eid den i 1,5 år. Trodde den hadde varmepumpe, men tydeligvis ikke
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: sema2022onsdag 24. mai 2023, klokken 10:06
Heisan, jeg har en 2018 eGolf hvor AC sensor G395 feiler. Siden det er generasjon 2 med auto-adresserbare sensorer trenger jeg kun bytte sensoren som feiler. Ny sensor er kjøpt inn og jeg har diagnoseverktøy for å kalibrere/kode den inn.

Har noen blitt klokere på om det på generasjon 2 av eGolf er mulig å bytte sensor på en «smart måte» uten å tappe ned kjølegass?

Kan ikke forstå hvorfor VW ikke har satt inn en «schrader ventil» som gjør bytte av AC sensor enkelt uten å tappe ned gass, spesielt etter alle AC sensor problemene med eGolf generasjon 1.
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: minimonsdag 24. mai 2023, klokken 23:27
Sitat fra: Sveinung Rogstad på lørdag 29. januar 2022, klokken 21:49
Sitat fra: HAnilsen på tirsdag 25. januar 2022, klokken 23:49Hadde sensorene kommunisert på en CAN-BUS eller lignende, hadde jeg delvis fortstått det. Men de er kun noen "dumme" thermistorer.

En video jeg fant her viser at han bytter en klimasensor på en golf. Riktignok en fossil-golf, men bruker sikkert lignende deler. Her bytter han kun en sensor og programmerer det inn i systemet.

https://www.youtube.com/watch?v=oezrEvFqS1w

Det er mye likheter mellom can og lin bus.  LIN bus ble tatt i bruk bla for og bruke færre ledninger og er optimalt for kortere strekk.

De gamle sensorene har forskjellig delenummer og adresse er derfor ferdig "kodet" finne du en brukt sensor på ebay med samme delenummer kan du bytte uten koding. Men den vil sannsynligvis ikke vare så lenge den heller.

De nye utbedrede sensorene (revisjon E som de har kommet til) er autoadresserbare.

3 sensoren står på en lin bus og 2 sensorer på neste lin bus. De står altså i serie etter hverandre.  Når sensorene er byttet og ikke kodet inn vil de når de spennings settes legge en pull down motstand til jord. Når koding starter måler da databoksen spennings potensiale på signalet og vet da hvilken sensor «signalet» har kommet til. Når denne er adressert åpner pull down motstanden og spenningen går viderre til neste sensor der også pull down motstanden er aktivert. Slik fortsetter det til alle sensorene har fått sin adresse.

Dette er også grunne til at en ikke kan blande (gamle) ferdig adresserte sensorer med (nye) auto adresserbare sensorer

Måtte lete lenge etter hvordan LIN bus adressering fungerer og fant til slutt dette i LIN BUS patentet.





Det var en strålende forklaring av LIN bus adresseringen, men jeg skjønner fortsatt ikke helt hvordan den vet hvor de ulike sensorene står. Er det så stor forskjell i ledningsmotstand? Har de en motstand i connector i ledningsnett som er kjent? Jeg har en Q7 Etron med samme sensorer hvor sensor nr2 har feilet. Det ser ut som jeg har gamle sensorer så da må jeg bytte alle 3, men under adressering hvordan får jeg bekreftet at sensorene kommer på riktig sted?

Ser også at du skriver Hex-V2. Trengs dette når jeg får kommet inn på modulen med HEX-USB+CAN adapteret og scannet feilkoder? Jeg tenkte å bruke trade-in programmet til ross-tech å få oppgradert, men har ikke fått gjort det enda siden jeg har hatt behov for adapteret mitt og det tar noe tid å sende det til USA for trade-in..

Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: hybrid88mandag 19. juni 2023, klokken 16:02
Sitat fra: sema2022 på onsdag 24. mai 2023, klokken 10:06Heisan, jeg har en 2018 eGolf hvor AC sensor G395 feiler. Siden det er generasjon 2 med auto-adresserbare sensorer trenger jeg kun bytte sensoren som feiler. Ny sensor er kjøpt inn og jeg har diagnoseverktøy for å kalibrere/kode den inn.

Har noen blitt klokere på om det på generasjon 2 av eGolf er mulig å bytte sensor på en «smart måte» uten å tappe ned kjølegass?

Kan ikke forstå hvorfor VW ikke har satt inn en «schrader ventil» som gjør bytte av AC sensor enkelt uten å tappe ned gass, spesielt etter alle AC sensor problemene med eGolf generasjon 1.


Går dette uten å tappe ned anlegget?
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: Vagentonsdag 02. august 2023, klokken 21:37
Er dette samme bryter? Bokstaven «E» mangler:

https://m.autodoc.co.no/thermotec/17944708
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: Freddyulørdag 05. august 2023, klokken 14:49
Hei, er ny på dette forumet, ble anbefalt via FB.
Har følgende diagnose på min bil:
C5 Thermal Management
      Systembeskrivelse: TME-Min
      Programvare-nummer: 5GE907458C
      Programvare-versjon: 0203
      Maskinvare-nummer: 5GE907458
      Maskinvare-versjon: H06
      
      Feil:
            P1C5900 - A/C pressure/temperature sensor 1
         Faulty
            static
            
            
            P1C5C00 - A/C pressure/temperature sensor 2
         Faulty
            static
            
            
            P1C5F00 - A/C pressure/temperature sensor 3
         Faulty
            static
            
            
            P1C6200 - A/C pressure/temperature sensor 4
         Faulty
            static
            
            
            U042300 - Invalid Data Received From
         Instrument Panel Cluster Control Module
            Intermittent
            
            
            B148421 - Automatic addressing sub bus 1
         Lower limit not reached
            Intermittent
            
            
            P1C5F00 - A/C pressure/temperature sensor 3
         Faulty
            static
            
            
            P1C6200 - A/C pressure/temperature sensor 4
         Faulty
            static
            
            
Er det like greit å bytte alle 5 når en først er i gang?
er det noe mer som er galt enn bare disse sensorene tro?
Bilen er en 2018 mod reg i 2017. (ingen fabrikkgaranti igjen dessverre.)
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: Freddyutirsdag 29. august 2023, klokken 14:17
da er alle 5 byttet på et verksted, fortsatt virker ikke klima anlegget  :'(
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: Sjefentirsdag 29. august 2023, klokken 16:22
Sitat fra: Freddyu på tirsdag 29. august 2023, klokken 14:17da er alle 5 byttet på et verksted, fortsatt virker ikke klima anlegget  :'(

Og hva ble prisen på herligheten..? :-X
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: KValørdag 21. oktober 2023, klokken 00:06
Fekk bytta alle sensorer og ett sprukke rør (totalt 27000kr). Då virka varmeapparatet i nokre måneder før det var slutt. No virker det som det er ventilene. Vil gå ca samme sum for dette. Nokon som har erfaring med skifte ventiler sjøl og evt uorginale ventiler? Syns egolf er ein uakseptabel bil med desse store kostnadane som er så sannsynlig å få. Neste er vel kompressor og batteri. Så er det C-lykta i front som koster 1500 å skifte pære når ein gjer jobben sjølv
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: Electric cars in Norwaylørdag 21. oktober 2023, klokken 07:16
Sitat fra: sema2022 på onsdag 24. mai 2023, klokken 10:06Heisan, jeg har en 2018 eGolf hvor AC sensor G395 feiler. Siden det er generasjon 2 med auto-adresserbare sensorer trenger jeg kun bytte sensoren som feiler. Ny sensor er kjøpt inn og jeg har diagnoseverktøy for å kalibrere/kode den inn.

Har noen blitt klokere på om det på generasjon 2 av eGolf er mulig å bytte sensor på en «smart måte» uten å tappe ned kjølegass?

Kan ikke forstå hvorfor VW ikke har satt inn en «schrader ventil» som gjør bytte av AC sensor enkelt uten å tappe ned gass, spesielt etter alle AC sensor problemene med eGolf generasjon 1.
sema... :+1: merker jeg koker litt inni meg når jeg leser om alle med disse problemene... her skulle VW fått kjørt seg gjennom et gruppesøksmål, synes jeg.

Men jeg har ikke eid denne bilen - bare kjørt den mye...og det er lenge siden nå...

I US hadde VW tilbakekalling for alle eiere der de byttet alle ventiler og mener de enten satte inn helt ny type eller bare erstattet de som var der orginalt. Husker noen la ut et bilde for noen år her inne av hele det pdf tilbakekallingsskjemaet for US. Men det er som sagt lenge siden

VW Møller Norge bør skamme seg. Fjorårets resultat hos Møller var tidenes beste leste jeg...se google bilde fra DN som ligger på pluss...

Er det noe rart da når de bokstavligtalt flår kundene sine og ikke tar vare på sine reklamasjons og garanti forpliktelser på dette med disse sensorene. VW burde gratis bytte dette også på eldre biler enn 5 år og selv om bilene har gått over hundre tusen kilometer....  les  om alle skrekk historiene også inne på FB gruppa https://www.facebook.com/groups/576647392440073/search/?q=varmepumpe%20sensor

Elmek rett utenfor Asker med Liertoppen kjøpesenter gjør dette mye billigere. Se på hjemmesiden deres der er det fastprisoversikt, den var der hvertfall sist gang jeg sjekket. Selv med lang reise og hotell overnatting så gjør jo sikkert Elmek dette billigere enn Møller som ligger noen kilometer unna rett ved Ikea Slependen. Møller burde skamme seg..

https://www.elbilmek.no/

https://www.dn.no/motor/moller-mobility-group/bilbransjen/resultater/moller-med-rekordresultat-solgte-farre-men-dyrere-biler/2-1-1170086
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: henrikbossartmandag 30. oktober 2023, klokken 11:00
Hei!

Først av alt, takk til TS for en helt super guide!

Jeg har også fått kald bil, og har nå skiftet sensorer slik at det er 5 stk av den nye typen. Jeg har imidlertid ikke fått til å addressere de i VCDS, og skjønner ikke helt hvorfor. Har gått inn i 05 Thermal module og kjørt "automatic addressing", og da har det stått "Running" i noen sek, før den hopper over til "Not Running", usikker på om dette er riktig oppførsel? Jeg har heller ikke fått til å fjerne feilkoder, får bare følgende melding:

SitatThe request to Clear Codes was not acknowledged by the control module.

Jeg har dessverre ikke fått tak i en HEX-v2, men har brukt en HEX+NET, som skal være nær identisk (tror jeg).


Noen som har erfart noe lignende?

Setter pris på svar! :)
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: Never give up!torsdag 02. november 2023, klokken 21:14
Hei! Vet du hvor  plasert trykk temperatursensor 3 og 4 takk
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: Hennitirsdag 14. november 2023, klokken 19:27
Sitat fra: henrikbossart på mandag 30. oktober 2023, klokken 11:00Hei!

Først av alt, takk til TS for en helt super guide!

Jeg har også fått kald bil, og har nå skiftet sensorer slik at det er 5 stk av den nye typen. Jeg har imidlertid ikke fått til å addressere de i VCDS, og skjønner ikke helt hvorfor. Har gått inn i 05 Thermal module og kjørt "automatic addressing", og da har det stått "Running" i noen sek, før den hopper over til "Not Running", usikker på om dette er riktig oppførsel? Jeg har heller ikke fått til å fjerne feilkoder, får bare følgende melding:

SitatThe request to Clear Codes was not acknowledged by the control module.

Jeg har dessverre ikke fått tak i en HEX-v2, men har brukt en HEX+NET, som skal være nær identisk (tror jeg).


Noen som har erfart noe lignende?

Setter pris på svar! :)


Opplever akkurat det sammme. Står «Running» i noen sek, før det kommer «Not running»

Blåser bare kald luft.

Hadde vært fint å finne ut av dette :)
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: esguerra.dennissøndag 26. november 2023, klokken 11:31
Jeg har det samme problemet for en uke siden og jeg har vært to forskjellige verksted. Den første sier at de må bytte de 3 trykksensorene. Så bestemte jeg meg for å gå til en annen, og de tilbakestilte bare datamaskinboksen i bilen min, og så løste det plutselig problemet jeg har den varme luften igjen. Det sparer meg for mye penger. Jeg betaler kun 780kr. ☺️
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: E_Storsdag 14. desember 2023, klokken 22:15
Sitat fra: Henni på tirsdag 14. november 2023, klokken 19:27
Sitat fra: henrikbossart på mandag 30. oktober 2023, klokken 11:00Hei!

Først av alt, takk til TS for en helt super guide!

Jeg har også fått kald bil, og har nå skiftet sensorer slik at det er 5 stk av den nye typen. Jeg har imidlertid ikke fått til å addressere de i VCDS, og skjønner ikke helt hvorfor. Har gått inn i 05 Thermal module og kjørt "automatic addressing", og da har det stått "Running" i noen sek, før den hopper over til "Not Running", usikker på om dette er riktig oppførsel? Jeg har heller ikke fått til å fjerne feilkoder, får bare følgende melding:

SitatThe request to Clear Codes was not acknowledged by the control module.

Jeg har dessverre ikke fått tak i en HEX-v2, men har brukt en HEX+NET, som skal være nær identisk (tror jeg).


Noen som har erfart noe lignende?

Setter pris på svar! :)


Opplever akkurat det sammme. Står «Running» i noen sek, før det kommer «Not running»

Blåser bare kald luft.

Hadde vært fint å finne ut av dette :)

Leste av på bilen til en kamerat i dag også, har HEX-v2. Får lest av feilkoder helt fint, men prøvde å slette og får meldingen "The request to Clear Codes was not acknowledged by the control module.".

Noen som har funnet ut hvorfor? Kjenner til at enkelte andre styreenheter må resettes/låses opp inne i andre innstillinger før man kan slette feilkodene, men fant ikke ut om det er noe lignende her. Heller ikke mye info å finne på nett om dette..
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: Electric cars in Norwayfredag 15. desember 2023, klokken 08:16
Sitat fra: E_S på torsdag 14. desember 2023, klokken 22:15
Sitat fra: Henni på tirsdag 14. november 2023, klokken 19:27
Sitat fra: henrikbossart på mandag 30. oktober 2023, klokken 11:00Hei!







Leste av på bilen til en kamerat i dag også, har HEX-v2. Får lest av feilkoder helt fint, men prøvde å slette og får meldingen "The request to Clear Codes was not acknowledged by the control module.".

Noen som har funnet ut hvorfor? Kjenner til at enkelte andre styreenheter må resettes/låses opp inne i andre innstillinger før man kan slette feilkodene, men fant ikke ut om det er noe lignende her. Heller ikke mye info å finne på nett om dette..

Ja mener å huske det var noe tweaks med den der... lenge siden jeg sist gang fikla p egolf...anyway. Har du ringt gutta på bildeler/Lierskogen å hørt med de om de har noe info til deg. Eller stikke innom de eller elmek som ligger 100m unna.

https://www.google.com/search?sca_esv=591053097&rlz=1CDGOYI_enNO1007NO1007&hl=nb&sxsrf=AM9HkKlJbYVKqPyEHmsTynEG6tUYWDE-Ig%3A1702624948315&q=Elbilmek%20AS&ludocid=8218603563644799847&ibp=gwp%3B0%2C7&lsig=AB86z5Xyzqu8Bx3am40TJ27iw8lJ&kgs=bcb918867052a96f&shndl=-1&source=sh%2Fx%2Floc%2Fact%2Fm1%2Fcan%2F3

Bruker du eBay ligger det nok noen der billige, men har ikke sjekka i det siste

Se lenke under se på Norge. https://www.ross-tech.com/distributors.php
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: Marzofredag 15. desember 2023, klokken 08:54
Sitat fra: E_S på torsdag 14. desember 2023, klokken 22:15Leste av på bilen til en kamerat i dag også, har HEX-v2. Får lest av feilkoder helt fint, men prøvde å slette og får meldingen "The request to Clear Codes was not acknowledged by the control module.".

Noen som har funnet ut hvorfor? Kjenner til at enkelte andre styreenheter må resettes/låses opp inne i andre innstillinger før man kan slette feilkodene, men fant ikke ut om det er noe lignende her. Heller ikke mye info å finne på nett om dette..

Har du kjørt en full scan?
Mener det er meldingen man får hvis feilkoden er en følgefeil fra en annen modul.
Da må man slette feilkode i denne modulen først.
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: Racemandksøndag 21. januar 2024, klokken 13:05
Er der ikke en der kan fortælle hvor de 5 sensore sidder, jeg har fejl på nr 2 og 5 men ved ikke hvor de sidder
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: Electric cars in Norwaysøndag 21. januar 2024, klokken 14:12
Sitat fra: Racemandk på søndag 21. januar 2024, klokken 13:05Er der ikke en der kan fortælle hvor de 5 sensore sidder, jeg har fejl på nr 2 og 5 men ved ikke hvor de sidder
Det ble lagt ut en DIY her på forumet av Sveinung med gode bilder. Har du sett den?

Bare et tips fra meg :+1:

Her er den: https://elbilforum.no/index.php?topic=55543.0
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: henrikbossartmandag 22. januar 2024, klokken 11:32
Sitat fra: Henni på tirsdag 14. november 2023, klokken 19:27Opplever akkurat det sammme. Står «Running» i noen sek, før det kommer «Not running»

Blåser bare kald luft.

Hadde vært fint å finne ut av dette :)

Fant du noengang ut noe mer av dette, Henni? :)
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: Vagentlørdag 03. februar 2024, klokken 04:42
Kan sensorer 4M0-959-603-E brukes på 2015&2016 modeller, eller må det være sensor 4M0-959-603-C før 2017?
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: Electric cars in Norwaysøndag 04. februar 2024, klokken 09:48
Sitat fra: Vagent på lørdag 03. februar 2024, klokken 04:42Kan sensorer 4M0-959-603-E brukes på 2015&2016 modeller, eller må det være sensor 4M0-959-603-C før 2017?
Jeg vet ikke men se bilde og lenke. Kjenner ikke denne annonsøren. Men jeg googla.

Kansje svaret på ditt spørsmål ligger i denne Finn.no annonsen? Siden han har nyere enn din så er vel svaret NEI. Eller roter jeg igjen nå som vanlig ;D

Jeg holdt på med det selv for mange år siden (dvs jeg var hjelpemann som gav han verktøyet han trengte - når han trengte det) men spec på hva de het... Husker ikke.

Men resultatet ble helt konge hvertfall.

Vi pekte "Lang nese" til gutta på Møller som egentlig ville at han som eide bilen egentlig skulle sponse Møller verkstedets sitt julebord det året ;D for noe kjeltringer de er de på Møller. De skulle jo tatt denne jobben gratis på utvidet garanti - de gjør det i US. Skikkelig free recall prosess der borte. Men ikke her, for Møller gutta er noen griske karer.

Kopi:

Delenummer 4MO-959-603-E
4M0959603E
Erstatter delenummer 4MO-959-603-C
4MO959603C


Trykksensor, temperatursensor, sensor til varmepumpe Volkswagen Egolf fra 2018mod og oppover. (Registrering fra 02.08.2017)


Passer til flere VAG-biler også. Sjekk delenummer på dine gamle sensorer.


Nye sensorer i emballasje. Pris er inkl. frakt (ved kjøp av flere enn en sensor).


E-golf har totalt fem slike sensorer på varmepumpeanlegget. Fire av disse fem står utsatt til, og går vanligvis i stykker etter få år.


Disse fire er enkle å bytte selv. Den siste er litt vrient å komme til, men fortsatt enkelt for en hobby mekaniker.
Har nettopp utført denne jobben på min egen bil, og selger sensorene jeg har til overs.
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: Toggs99tirsdag 13. februar 2024, klokken 17:12
Hei.

Jeg har som alle andre her byttet selv. Har en E-golf fra 2018. Byttet til de nye sensorene 4MO-959-603-E, uorginale.

Siden jeg ikke fikk tak i diagnosekabel ba jeg verksted om å koordinere den nye sensorene etter fylling av gass. Han sa at han fikk koordinert de korrekt men så kom feilkoder opp på 4/5 av sensorene. Han prøvde å slette feilkodene men de dukket opp etter 3 sekunder.

Feilkoder: Se bilde

Har noen tips? Har betalt mange tusen, ønsker naturligvis ikke å måtte betale mer, eller gjøre ting på nytt.
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: henrikbossartmandag 19. februar 2024, klokken 11:30
Sitat fra: Toggs99 på tirsdag 13. februar 2024, klokken 17:12Hei.

Jeg har som alle andre her byttet selv. Har en E-golf fra 2018. Byttet til de nye sensorene 4MO-959-603-E, uorginale.

Siden jeg ikke fikk tak i diagnosekabel ba jeg verksted om å koordinere den nye sensorene etter fylling av gass. Han sa at han fikk koordinert de korrekt men så kom feilkoder opp på 4/5 av sensorene. Han prøvde å slette feilkodene men de dukket opp etter 3 sekunder.

Feilkoder: Se bilde

Har noen tips? Har betalt mange tusen, ønsker naturligvis ikke å måtte betale mer, eller gjøre ting på nytt.

Vet ikke om dette er til noe hjelp, men jeg har selv skiftet sensorene mine til den samme typen som du beskriver. Det funket ikke, og diagnoseverktøyet meldte om lignende feil som du beskriver. Jeg skaffet da flere andre sensorer, denne gangen med nummer 4MO-959-603-C (også uorginale). Jeg har ikke faktisk satt de inn i bilen enda, men diagnoseverktøyet melder ikke om at de er feil. Så jeg har time på verksted på fredag for å tappe gassen, så får vi se da om det funker eller ikke...
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: E_Slørdag 24. februar 2024, klokken 11:50
Man må kjøre en prosess etter skifte av sensorer til ny type slik at styreenheten adresserer dem riktig. Husker ikke nøyaktig hva den heter i VCDS, men det er fort gjort. Om man ikke gjør det, får man feilkoder på dem.
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: Electric cars in Norwaysøndag 25. februar 2024, klokken 10:29
Sitat fra: E_S på lørdag 24. februar 2024, klokken 11:50Man må kjøre en prosess etter skifte av sensorer til ny type slik at styreenheten adresserer dem riktig. Husker ikke nøyaktig hva den heter i VCDS, men det er fort gjort. Om man ikke gjør det, får man feilkoder på dem.
 
Addressing, adaptation.
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: Toggs99mandag 26. februar 2024, klokken 12:11
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 25. februar 2024, klokken 10:29
Sitat fra: E_S på lørdag 24. februar 2024, klokken 11:50Man må kjøre en prosess etter skifte av sensorer til ny type slik at styreenheten adresserer dem riktig. Husker ikke nøyaktig hva den heter i VCDS, men det er fort gjort. Om man ikke gjør det, får man feilkoder på dem.
 
Addressing, adaptation.

Adresseringen er gjort på eg verksted av noen som har peiling, antar jeg. Så regner med at de har gjort korrekt. Skulle gjerne gjort denne delen selv da det er dyrt å få de til å gjøre det, men er ingen som leiger ut kabel i Bergens område.
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: Kvrtirsdag 12. mars 2024, klokken 11:57
Hei.
Takk for bra bruksanvisning:) skal bytte disse på vår bil nå snart.
Ett spørsmål:
«Før tømming starter må en via VCDS sette A/C anlegget i fylle modus»

Hvor går man inn i VCDS for å starte denne funksjon?
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: ctveitnlørdag 23. mars 2024, klokken 16:25
Hei!
Har e-Golf fra 2018 som varsler passiv/sporadisk feil på sensor nr 4 ( feilkode P1C6200). Jeg har fortsatt god varme i klimaanlegget, men skal selge bilen og vil ha den feilfri før salg. Jeg har sjekket live-data på diagnoseapparatet og der veksler temperaturen mellom -40 til ca + 5 grader.
Kan jeg bytte bare denne sensoren?
Er det noen som vet hvor sensor nr 4 er plassert?

Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: Electric cars in Norwaysøndag 24. mars 2024, klokken 08:23
Sitat fra: ctveitn på lørdag 23. mars 2024, klokken 16:25Kan jeg bytte bare denne sensoren?
Er det noen som vet hvor sensor nr 4 er plassert?

Ja det funker det og at du bare kan bytte bare nr 4 men hvorfor ikke bytte alle 5 stk sensorer for trykk&varme når du først holder på? Det er jo noen felles kostnader som må tas uansett bytte av en sensor eller alle 5.

Se bilder her og lenke til prisliste pr sensor https://autoac.no/volkswagen-air-condition/e-golf-varmepumpe-og-air-condition/

Har bare vært med på å bytte alle jeg og husker ikke hvor 4 satt. Men det står i denne gode guiden her inne husker jeg og det var bilde med. Sjekk disse strengene her inne først, er mitt tips.. her er en til: https://elbilforum.no/index.php?topic=54533.0

Vi Brukte VAGCOM så det står nok der mener jeg, men det er så mange år siden. Husker ikke jeg. Men det gjør vel noen andre her inne så da må de svare deg på dette helt sikkert.

Men bytter du alle så vil nok neste eier sette stor pris på det, for disse ryker jobben etter en fremover...  men det er klart om skal du bare bli kvitt den uten mer dikkedarer og bare for at du ikke skal få neg kommentar så byttes den ene aka selge på auksjonen osv

Det er jo fabrikk feil og Møller skulle egentlig har tilbakekalling på alle uansett gratis. Med Møller er feige. Patetisk av Møller.
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: ctveitnsøndag 24. mars 2024, klokken 10:54
Ja, det kan nok være lurt å bytte alle 5 når en først er i gang. Iflg tidligere eier så har det blitt skiftet noe på garanti tidligere, så jeg får høre med Møller om det er mulig å få vite hvilken sensor som ble skiftet den gangen.
Jeg har i tillegg til fått opp noen flere feil, men alle er passiv/sporadisk og varmeapparatet fungerer fint. Det jeg lurer på er om jeg skal ta jobben nå før jeg selger, eller om jeg la det være og håpe på det beste :-\
Tittel: Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
Skrevet av: Kvrmandag 25. mars 2024, klokken 18:15
Noen som vet hvor i VCDS man setter anlegg i fyllemodus?