Guide: bytte sensorer på varmeapparat

Startet av Sveinung Rogstad, søn 28. mar 2021, kl. 01:06

« forrige - neste »

Sjefen

Sitat fra: Freddyu på tir 29. aug 2023, kl. 14:17da er alle 5 byttet på et verksted, fortsatt virker ikke klima anlegget  :'(

Og hva ble prisen på herligheten..? :-X

KVa

Fekk bytta alle sensorer og ett sprukke rør (totalt 27000kr). Då virka varmeapparatet i nokre måneder før det var slutt. No virker det som det er ventilene. Vil gå ca samme sum for dette. Nokon som har erfaring med skifte ventiler sjøl og evt uorginale ventiler? Syns egolf er ein uakseptabel bil med desse store kostnadane som er så sannsynlig å få. Neste er vel kompressor og batteri. Så er det C-lykta i front som koster 1500 å skifte pære når ein gjer jobben sjølv

Electric cars in Norway

Sitat fra: sema2022 på ons 24. mai 2023, kl. 10:06Heisan, jeg har en 2018 eGolf hvor AC sensor G395 feiler. Siden det er generasjon 2 med auto-adresserbare sensorer trenger jeg kun bytte sensoren som feiler. Ny sensor er kjøpt inn og jeg har diagnoseverktøy for å kalibrere/kode den inn.

Har noen blitt klokere på om det på generasjon 2 av eGolf er mulig å bytte sensor på en «smart måte» uten å tappe ned kjølegass?

Kan ikke forstå hvorfor VW ikke har satt inn en «schrader ventil» som gjør bytte av AC sensor enkelt uten å tappe ned gass, spesielt etter alle AC sensor problemene med eGolf generasjon 1.
sema... :+1: merker jeg koker litt inni meg når jeg leser om alle med disse problemene... her skulle VW fått kjørt seg gjennom et gruppesøksmål, synes jeg.

Men jeg har ikke eid denne bilen - bare kjørt den mye...og det er lenge siden nå...

I US hadde VW tilbakekalling for alle eiere der de byttet alle ventiler og mener de enten satte inn helt ny type eller bare erstattet de som var der orginalt. Husker noen la ut et bilde for noen år her inne av hele det pdf tilbakekallingsskjemaet for US. Men det er som sagt lenge siden

VW Møller Norge bør skamme seg. Fjorårets resultat hos Møller var tidenes beste leste jeg...se google bilde fra DN som ligger på pluss...

Er det noe rart da når de bokstavligtalt flår kundene sine og ikke tar vare på sine reklamasjons og garanti forpliktelser på dette med disse sensorene. VW burde gratis bytte dette også på eldre biler enn 5 år og selv om bilene har gått over hundre tusen kilometer....  les  om alle skrekk historiene også inne på FB gruppa https://www.facebook.com/groups/576647392440073/search/?q=varmepumpe%20sensor

Elmek rett utenfor Asker med Liertoppen kjøpesenter gjør dette mye billigere. Se på hjemmesiden deres der er det fastprisoversikt, den var der hvertfall sist gang jeg sjekket. Selv med lang reise og hotell overnatting så gjør jo sikkert Elmek dette billigere enn Møller som ligger noen kilometer unna rett ved Ikea Slependen. Møller burde skamme seg..

https://www.elbilmek.no/

https://www.dn.no/motor/moller-mobility-group/bilbransjen/resultater/moller-med-rekordresultat-solgte-farre-men-dyrere-biler/2-1-1170086

henrikbossart

Hei!

Først av alt, takk til TS for en helt super guide!

Jeg har også fått kald bil, og har nå skiftet sensorer slik at det er 5 stk av den nye typen. Jeg har imidlertid ikke fått til å addressere de i VCDS, og skjønner ikke helt hvorfor. Har gått inn i 05 Thermal module og kjørt "automatic addressing", og da har det stått "Running" i noen sek, før den hopper over til "Not Running", usikker på om dette er riktig oppførsel? Jeg har heller ikke fått til å fjerne feilkoder, får bare følgende melding:

SitatThe request to Clear Codes was not acknowledged by the control module.

Jeg har dessverre ikke fått tak i en HEX-v2, men har brukt en HEX+NET, som skal være nær identisk (tror jeg).

Noen som har erfart noe lignende?

Setter pris på svar! :)

Never give up!

Hei! Vet du hvor  plasert trykk temperatursensor 3 og 4 takk

Henni

Sitat fra: henrikbossart på man 30. okt 2023, kl. 11:00Hei!

Jeg har også fått kald bil, og har nå skiftet sensorer slik at det er 5 stk av den nye typen. Jeg har imidlertid ikke fått til å addressere de i VCDS, og skjønner ikke helt hvorfor. Har gått inn i 05 Thermal module og kjørt "automatic addressing", og da har det stått "Running" i noen sek, før den hopper over til "Not Running", usikker på om dette er riktig oppførsel? Jeg har heller ikke fått til å fjerne feilkoder, får bare følgende melding:

Jeg har dessverre ikke fått tak i en HEX-v2, men har brukt en HEX+NET, som skal være nær identisk (tror jeg).

Opplever akkurat det sammme. Står «Running» i noen sek, før det kommer «Not running»

Blåser bare kald luft.

Hadde vært fint å finne ut av dette :)

esguerra.dennis

Jeg har det samme problemet for en uke siden og jeg har vært to forskjellige verksted. Den første sier at de må bytte de 3 trykksensorene. Så bestemte jeg meg for å gå til en annen, og de tilbakestilte bare datamaskinboksen i bilen min, og så løste det plutselig problemet jeg har den varme luften igjen. Det sparer meg for mye penger. Jeg betaler kun 780kr. ☺️

E_S

Sitat fra: Henni på tir 14. nov 2023, kl. 19:27

Opplever akkurat det sammme. Står «Running» i noen sek, før det kommer «Not running»

Blåser bare kald luft.

Leste av på bilen til en kamerat i dag også, har HEX-v2. Får lest av feilkoder helt fint, men prøvde å slette og får meldingen "The request to Clear Codes was not acknowledged by the control module.".

Noen som har funnet ut hvorfor? Kjenner til at enkelte andre styreenheter må resettes/låses opp inne i andre innstillinger før man kan slette feilkodene, men fant ikke ut om det er noe lignende her. Heller ikke mye info å finne på nett om dette..
:)

Electric cars in Norway

Sitat fra: E_S på tor 14. des 2023, kl. 22:15
Sitat fra: Henni på tir 14. nov 2023, kl. 19:27

Leste av på bilen til en kamerat i dag også, har HEX-v2. Får lest av feilkoder helt fint, men prøvde å slette og får meldingen "The request to Clear Codes was not acknowledged by the control module.".

Noen som har funnet ut hvorfor? Kjenner til at enkelte andre styreenheter må resettes/låses opp inne i andre innstillinger før man kan slette feilkodene, men fant ikke ut om det er noe lignende her. Heller ikke mye info å finne på nett om dette..

Ja mener å huske det var noe tweaks med den der... lenge siden jeg sist gang fikla p egolf...anyway. Har du ringt gutta på bildeler/Lierskogen å hørt med de om de har noe info til deg. Eller stikke innom de eller elmek som ligger 100m unna.

https://www.google.com/search?sca_esv=591053097&rlz=1CDGOYI_enNO1007NO1007&hl=nb&sxsrf=AM9HkKlJbYVKqPyEHmsTynEG6tUYWDE-Ig%3A1702624948315&q=Elbilmek%20AS&ludocid=8218603563644799847&ibp=gwp%3B0%2C7&lsig=AB86z5Xyzqu8Bx3am40TJ27iw8lJ&kgs=bcb918867052a96f&shndl=-1&source=sh%2Fx%2Floc%2Fact%2Fm1%2Fcan%2F3

Bruker du eBay ligger det nok noen der billige, men har ikke sjekka i det siste

Se lenke under se på Norge. https://www.ross-tech.com/distributors.php

Marzo

Sitat fra: E_S på tor 14. des 2023, kl. 22:15Leste av på bilen til en kamerat i dag også, har HEX-v2. Får lest av feilkoder helt fint, men prøvde å slette og får meldingen "The request to Clear Codes was not acknowledged by the control module.".

Har du kjørt en full scan?
Mener det er meldingen man får hvis feilkoden er en følgefeil fra en annen modul.
Da må man slette feilkode i denne modulen først.

Racemandk

Er der ikke en der kan fortælle hvor de 5 sensore sidder, jeg har fejl på nr 2 og 5 men ved ikke hvor de sidder

Electric cars in Norway

Sitat fra: Racemandk på søn 21. jan 2024, kl. 13:05Er der ikke en der kan fortælle hvor de 5 sensore sidder, jeg har fejl på nr 2 og 5 men ved ikke hvor de sidder
Det ble lagt ut en DIY her på forumet av Sveinung med gode bilder. Har du sett den?

Bare et tips fra meg :+1:

Her er den: https://elbilforum.no/index.php?topic=55543.0

henrikbossart

Sitat fra: Henni på tir 14. nov 2023, kl. 19:27Opplever akkurat det sammme. Står «Running» i noen sek, før det kommer «Not running»

Blåser bare kald luft.

Fant du noengang ut noe mer av dette, Henni? :)

Vagent

Kan sensorer 4M0-959-603-E brukes på 2015&2016 modeller, eller må det være sensor 4M0-959-603-C før 2017?

Electric cars in Norway

Sitat fra: Vagent på lør 03. feb 2024, kl. 04:42Kan sensorer 4M0-959-603-E brukes på 2015&2016 modeller, eller må det være sensor 4M0-959-603-C før 2017?
Jeg vet ikke men se bilde og lenke. Kjenner ikke denne annonsøren. Men jeg googla.

Kansje svaret på ditt spørsmål ligger i denne Finn.no annonsen? Siden han har nyere enn din så er vel svaret NEI. Eller roter jeg igjen nå som vanlig ;D

Jeg holdt på med det selv for mange år siden (dvs jeg var hjelpemann som gav han verktøyet han trengte - når han trengte det) men spec på hva de het... Husker ikke.

Men resultatet ble helt konge hvertfall.

Vi pekte "Lang nese" til gutta på Møller som egentlig ville at han som eide bilen egentlig skulle sponse Møller verkstedets sitt julebord det året ;D for noe kjeltringer de er de på Møller. De skulle jo tatt denne jobben gratis på utvidet garanti - de gjør det i US. Skikkelig free recall prosess der borte. Men ikke her, for Møller gutta er noen griske karer.

Kopi:

Delenummer 4MO-959-603-E
4M0959603E
Erstatter delenummer 4MO-959-603-C
4MO959603C

Trykksensor, temperatursensor, sensor til varmepumpe Volkswagen Egolf fra 2018mod og oppover. (Registrering fra 02.08.2017)

Passer til flere VAG-biler også. Sjekk delenummer på dine gamle sensorer.

Nye sensorer i emballasje. Pris er inkl. frakt (ved kjøp av flere enn en sensor).

E-golf har totalt fem slike sensorer på varmepumpeanlegget. Fire av disse fem står utsatt til, og går vanligvis i stykker etter få år.

Disse fire er enkle å bytte selv. Den siste er litt vrient å komme til, men fortsatt enkelt for en hobby mekaniker.
Har nettopp utført denne jobben på min egen bil, og selger sensorene jeg har til overs.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA