Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har du fått ID4 og ønsker å dele erfaring?

Startet av ID4, fredag 19. mars 2021, klokken 08:42

« forrige - neste »

unik42

2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Rednaxela

Manøvreringsbremseassistenten er altfor nervøs, og hogger inn bremsen i tide og utide når jeg parkerer. Den kan slås av, men ved neste oppstart er den tilbake. Håper dette ligger på VWs liste over bugs/endringer i en kommende SW-oppdatering.

Jambo

Sitat fra: Rednaxela på onsdag 19. mai 2021, klokken 08:07
Manøvreringsbremseassistenten er altfor nervøs, og hogger inn bremsen i tide og utide når jeg parkerer. Den kan slås av, men ved neste oppstart er den tilbake. Håper dette ligger på VWs liste over bugs/endringer i en kommende SW-oppdatering.
Sikker på at det ikke bare er at du løfter rumpa opp av setet når du rygger og skal kikke ekstra godt bak f.eks.? Spør bare fordi det allerede bl.a. på facebook har vært flere som har spurt om dette, og så viser det seg at det er grunnen. Bilen bremser hvis den merker at du går av setet.

Rednaxela

Sitat fra: Jambo på onsdag 19. mai 2021, klokken 08:33
Sitat fra: Rednaxela på onsdag 19. mai 2021, klokken 08:07
Manøvreringsbremseassistenten er altfor nervøs, og hogger inn bremsen i tide og utide når jeg parkerer. Den kan slås av, men ved neste oppstart er den tilbake. Håper dette ligger på VWs liste over bugs/endringer i en kommende SW-oppdatering.
Sikker på at det ikke bare er at du løfter rumpa opp av setet når du rygger og skal kikke ekstra godt bak f.eks.? Spør bare fordi det allerede bl.a. på facebook har vært flere som har spurt om dette, og så viser det seg at det er grunnen. Bilen bremser hvis den merker at du går av setet.

Helt sikker. Det skjer om jeg sitter helt normalt og bare følger med på ryggekameraet. Den lar meg krype sakte helt opptil andre biler uten å reagere dersom jeg rygger mer eller mindre rett bak. Straks jeg har noe særlig rattutslag stoler den overhodet ikke på at jeg har tenkt å bremse selv, hverken i revers eller forover.

unik42

Sitat fra: Rednaxela på onsdag 19. mai 2021, klokken 08:07
Manøvreringsbremseassistenten er altfor nervøs, og hogger inn bremsen i tide og utide når jeg parkerer. Den kan slås av, men ved neste oppstart er den tilbake. Håper dette ligger på VWs liste over bugs/endringer i en kommende SW-oppdatering.

Sikker på at du ikke har auto-hold på? Da jeg skrudde av det slutta i hvert fall min bil å "hogge" i bremsene når jeg rygget.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Rednaxela

Sitat fra: unik42 på onsdag 19. mai 2021, klokken 08:49
Sitat fra: Rednaxela på onsdag 19. mai 2021, klokken 08:07
Manøvreringsbremseassistenten er altfor nervøs, og hogger inn bremsen i tide og utide når jeg parkerer. Den kan slås av, men ved neste oppstart er den tilbake. Håper dette ligger på VWs liste over bugs/endringer i en kommende SW-oppdatering.

Sikker på at du ikke har auto-hold på? Da jeg skrudde av det slutta i hvert fall min bil å "hogge" i bremsene når jeg rygget.

Auto hold er på. Den funksjonen liker jeg.

Dette skjer når jeg trykker på gasspedalen og bilen er i bevegelse, uten at jeg sitter og kjæler med bremsen. Da har den vel rukket å koble ut auto hold, og skal ikke koble den inn før bilen igjen står helt stille og man trykker litt ekstra på bremsen? Bremseassisten er kanskje uansett "viktigere" enn auto hold, så inntil VW fikser at bremseassisten våkner igjen etter "restart" av bilen er det sikkert en grei løsning å slå av auto hold. Jeg får teste  :+1:

Øyvind.h

Jeg har også opplevd at bilen stopper brått når jeg holder på å manøvrere/rygge/snu, uten at jeg er i nærheten av noe fysisk. Men stort sett skjedde det når bilen trillet veldig sakte, så jeg tenkte også at det var auto-hold som var litt trigger-happy.
Vil tro det vises auto-hold ikon når den funksjonen holder bilen? Dermed burde det være lett å se hva som trigger rykkene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rednaxela

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 19. mai 2021, klokken 09:06
Jeg har også opplevd at bilen stopper brått når jeg holder på å manøvrere/rygge/snu, uten at jeg er i nærheten av noe fysisk. Men stort sett skjedde det når bilen trillet veldig sakte, så jeg tenkte også at det var auto-hold som var litt trigger-happy.
Vil tro det vises auto-hold ikon når den funksjonen holder bilen? Dermed burde det være lett å se hva som trigger rykkene.

Dere er sikkert inne på noe. Tipper jeg kan bekrefte at auto hold er trigget neste gang dette inntreffer. Da er det kanskje der VW må trimme litt. Pluss å la meg slå av bremseassisten "permanent" selvsagt.

hELgenen

Dette er auto hold - ble irritert på det og skrudde det av. Heldigvis er det av også når jeg starter opp igjen bilen i motsetning til lane assist som skrur seg på hver gang bilen starter.

Mener også å ha lest at auto hold bare sliter på bremsene - kanskje ikke så stort problem med elbil - men dog.

igniztion

Har også irritert meg over Auto hold. Spesielt hvis man står trangt parkert og skal luske seg litt fremover slipper den ikke helt taket og hogger på bremsen så fort jeg slipper gassen. Knirker fælt gjør den også.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Rednaxela

Sitat fra: igniztion på onsdag 19. mai 2021, klokken 10:15
Har også irritert meg over Auto hold. Spesielt hvis man står trangt parkert og skal luske seg litt fremover slipper den ikke helt taket og hogger på bremsen så fort jeg slipper gassen. Knirker fælt gjør den også.

Enig, voldsom knirking.

hELgenen

Merket ikke så mye til knirking - men at den hogg litt - bare å skru den av - hva skal man med denne i det hele tatt? Bilen ruller hverken fremover eller bakover når man tråkker inn bremsen og slipper man bremsen så sklir man ikke bakover heller...Noen som skjønner hva den skal være godt for?

LMOR

#162
Kommer tilbake til meg nå hvordan jeg irriterte med over Auto Hold på VW Passat. Angrer nesten på GTX bestillingen.. 8)
Hadde mye styr med denne da, og på BMW har jeg ikke tenkt over dette på noen bil jeg har hatt.
Hvis irritasjon skal unngås, så er det bare en måte den faktisk skal virke på:
- til vanlig trenger du ikke tenke på den, bilen ruller ikke bakover uansett.
- du bruker den bare i bratte bakker for å unngå at et lett trykk på gassen gjør at du ruller bakover.
Men på BMW er begge deler helautomatisk.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

igniztion

Sitat fra: hELgenen på onsdag 19. mai 2021, klokken 10:48
Merket ikke så mye til knirking - men at den hogg litt - bare å skru den av - hva skal man med denne i det hele tatt? Bilen ruller hverken fremover eller bakover når man tråkker inn bremsen og slipper man bremsen så sklir man ikke bakover heller...Noen som skjønner hva den skal være godt for?

Det er vel for å slippe å holde inn bremsen f.eks. i lyskryss o.l.

Den knirkingen er såpass tiltagende at jeg vurderer å klage. Folk snur seg og kikker.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

LMOR

Nei, jeg tror at det kun skal brukes når du ikke vil holde inne bremsen når du står stille. Holder du bremsen inne uten Auto Hold, så ruller ikke bilen bakover når du skal kjøre videre. Med auto hold så kan du slippe bremsen mens du venter.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA