Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har du fått ID4 og ønsker å dele erfaring?

Startet av ID4, fredag 19. mars 2021, klokken 08:42

« forrige - neste »

olav72

#60
Har kjørt en del med denne bilen nå, og er fornøyd med bilen og kjøreegenskapene, men har mye å utsette på det digitale og infotainment. Virker som det er laget for å være ekstremt idiotsikkert uten muligheter for tilpasninger. Er minimalt med innstiller man kan gjøre. Volkswagen har bestemt hvordan du skal ha det stort sett. Stort tilbakesteg for de mulighetene jeg hadde på min forrige Tiguan.

- Navigasjonen velger de merkeligste veier. En gang stod jeg på vei inn i en rundkjøring. Den guidet meg til høyre, 200m ned til en ny rundkjøring hvor den ba meg kjøre 180 grader tilbake til den rundkjøringen jeg var
- Innstillingene er veldig begrenset. På min forrige Tiguan kunne jeg velge kjørestil, som ble brukt i utregningen av ankomst. Den fungerte meget bra. På ID4 er den innstillingen borte. Man kjører som oftest raskere enn det som estimeres.
- På Tiguan kunne man velge om man ville ha utregning av korteste vei, raskeste vei, eller mest økonomisk. Dette valget er også borte. Er mulig dette er grunnen til veldig merkelige veivalg til tider.
- Enkelte veier som er åpenbare å velge, virker ikke som er med i vurderingen ved beregning av ruter.
- På Tiguan kunne man velge å la GPSen zoome inn kartet jo mer man nærmet seg destinasjonen. Valget er også borte. Det er en lik knapp der, men den viser bare ulike veivalg på kartet.
- På Tiguan kunne man zoome ut kartet slik man ville, og allikevel ha bilen i sentrum av kartet hele tiden. Heller ikke mulig.
- Tiguan viste meter over havet. Også borte.
- Standard zoom er veldig innzoomet.
- Kart på widget kan ikke zoomet eller flyttes.
- Slideinn på siden viser alltid unyttige restauranter eller andre severdigheter. Ikke mulig å fjerne så vidt jeg kan se.

- Ikke mulighet for å se % igjen på batteriet uten å gå inn på lademenyen på skjermen.

- Den lille skjermen ved rattet inneholder ikke noe informasjon som ikke vises på head up display.
- Denne skjermen burde i det minste gi mulighet til å vise batteriprosent, forbruk, gjennommsnittsfart og gjennomsnittsforbruk. Samt avstand til destinasjon, ankomsttid osv. Har man f.eks på radio, ser man ikke dette noe sted.

- Widgets er veldig begrenset. Kun et fåtall layouts, og man kan feks ikke ha kart på fler layouts. Mange av widgets er kun knapper inn til andre skjermer, men gir ikke noe informasjon i seg selv. Og hvorfor er det en egen widget for juridisk tekst f.eks? Hvem bruker det???
- Bilen skal ha en funksjon for å sette sete tilbake slik at det er enkelt å komme ut og inn, og så skal det flytte sete på plass igjen automatisk når man har satt seg inn. Ihvertfall ifølge manualen. Jeg så dette valget én gang i innstillingene, der det stod at valget ikke var tilgjengelig når tenninga var på. Skrudde av tenninga, og da forsvant valget. Har aldri sett det igjen siden.
- Head up display er alltid litt off til høyre i vinduet. Sånn at det forsvinner litt.
- Autostyring er kun tilgjengelig når Travel Assist er på. Trykker man på bremsen skrus den av. Greit nok, men det holder ikke da å trykke på travel Assist igjen, for da stilles hastigheten til den hastigheten bilen har, og ikke det som var stilt inn på acc. Man må trykke RES, og deretter Travel Assist igjen.

unik42

#61
Det er en liten navigasjonswidget som viser MOH.
Hvis du har satt opp en radiowidget så tar ikke radioen opp hele skjermen. Da kan du jo ha en batteriwidget ved siden av.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

olav72

Det finnes ingen MOH widget I min bil. Ikke noe batteriwidget heller. Hvor finner du det?

unik42

Under alle de andre widgetene. Hold fingeren på hjemmeskjermen og sett opp skjermen slik du selv vil. Den med MOH er mellomstor (2x2 tror jeg) og heter navigasjon. Der er både kompass og koordinater.

Batteriwidgeten skal være satt opp fra fabrikken (hvis ikke gjør du det selv). Det er en litt større widget enn den forrige (2x4 tror jeg) og viser informasjon om kjøredata, batteribruk osv.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

olav72

Jeg fant MOH. Takk. Den andre viser kjøredata, men ikke batteriprosent som jeg var ute etter.

hELgenen

Da har jeg hatt id.4 1st noen dager. Tenkte dette kunne være en fin erstatning for bmw i3 - litt større plass,litt lengre rekkevidde, og nesten like lettmanøvrerbar. Alle punktene treffer forsåvidt, men synes bilen har et veldig høyt forbruk på korte turer. Virker som om bilen de første 15-20 minuttene bruker all energi til å varme opp batteriet med nesten 30 kwh/100 km i forbruk. Det var rett og slett et sjokk. Samme kjøretur på  23 km,49 km/h på 29 minutter, samme dag, samme føre  :  Forbruk i3 : 13.8 kwh/100 vs 25 kwh/100 km på id.4

Den hadde jeg faktisk ikke  forventet - så gedigen skuffelse der altså. Forvarming av batteriet er et must  VW må få på plass.  Jeg forvarmet forsåvidt ingen av bilene - så likt der altså - men det større batteriet til id.4 krever rett og slett mer energi før temperaturen stabiliserer seg. På lengre turer på 1 time så utjevnes jo forskjellen litt - men id.4 klarer selvfølgelig ikke å komme ned på i3 nivå i forbruk på landevei - muligens på motorvei, men der er jeg sjelden.

Ellers er bilen litt slapp - vesentlig slappere en i3.  Demperene i id.4 skuffer meg også faktisk - litt masete småhumping på landevei - ikke noe en opplever på motorvei, men på svingete landeveier med telehiv - jo der merkes forskjellen mellom i3 og id.4. Der i3 er mer fast og kontant, forsøker id.4 å bølge seg fremover på veien uten at du føler at bilen har helt kontakt med veibanen som i3.  Utsikten fremover i id.4 synes jeg også er litt avstumpet - dvs. du ser rett inn i taket foran deg om du sitter på høy posisjon på fremsetet - noe jeg følte jeg måtte fordi bilen etter min mening ikke var høy nok. Vi snakker ikke her om en SUV - men en middels lav crossover vil jeg si.

Infotainment systemet er....uferdig og tregt rett og slett. For en som har laget mye IT systemer selv opp gjennom årene så føles dette litt amatørmessig av VW. Jeg mener - de burde kunne ha klart bedre. Jeg tror faktisk de vet det selv også - men fikk det dessverre litt for travelt i konkurransen med Tesla. På sikt kanskje det blir bedre. Jeg håper det. Ellers er jeg ikke så glad i absolutt alle sikkerhetssystemene - spesielt ikke lane assist, men det kan skrus av heldigvis.  En annen snodig ting jeg opplevde er at når jeg tar kick-down - så føles det ut som en gammel automatkasse. Du får en slags nedgiringsfølelse ett sekund før det jevne pådraget kommer. Jeg hadde vel forventet 100% lineært pådrag, men det er det altså ikke - snodig. Men dette er vel en VW greie kanskje..

Det er dog MYE plass i bilen sett opp mot størrelsen utvendig - både foran og bak, samt bagasjerommet. Vi snakker her fullverdig familiebil uten tvil. En helt annen klasse enn f.eks TM3 som blir en liten bil i sammenligning innvendig.

Setene er for myke etter min smak - jeg regelrett synker ned i dem - ikke fullt så mye som i ford mach-e, men dog.

Støy er det ikke så mye av - du transporteres på en relativt behaglig måte uten plagsom støy - men helt stille er det jo ikke.

Ellers sliter jeg litt med denne forbaskede appen og ladekortet. Jeg tenkte først at we-charge go kunne være ok, men så endret jeg mening - men da var det umulig å bytte til plus. App'en lar deg ikke bytte selv om du :
1. Aldri har ladet.
2. Du har 14 dagers angrefrist på alt du kjøper på nettet

Pkt. 2 står vel også tydelig i det juridiske skrivet som ligger i appen - men fungerer det? Nei
Har snakket med service folkene - men de har bare sendt meg noen tullete oppskrifter på hvordan jeg skal
registrere meg første gang - jeg har forklart på norsk og engelsk at jeg vil benytte meg av angreretten på 14 dager og velge meg plus isteden - jeg HAR allerede registrert meg for go og vil nå isteden over på plus...
Virker som dette er svært,svært vanskelig selv om jeg ikke har ladet en eneste kwh ennå.

Om jeg vil bli værende id.4 eier særlig lenge......? Tja - det er neimen ikke sikkert - vi får se om bilen gror på meg, eller jeg vokser vekk fra den.

Olemann


Artig å sammenligne ID4 og BMW i3.  Har kjørt ID4 akkurat 1 måned nå, og hatt i3 i 4 år. 

I3 er vesentlig kjappere og lettkjørt i byen, men i3 er stump og stiv i forhold, ID4 vinner på komfort.
Plassmessig er det selvsagt natt og dag, både for passasjer og kofferter.

På E18 er den største forskjellen at man i kraftig sidevind i 110 km/t med ID4 ikke risikerer å havne i traileren i feltet ved siden av, der var i3 et gedigent vindfang med god sideveis dansefot.

Forbruket på korte turer på ID4 er altfor høyt, håper det lar seg rette på et eller annet vis.

Setene i ID4 er passe harde, kjørestillingen er derimot ikke optimal, rattet burde kunne senkes litt mer, samt at avstanden til hvileplass for v fot er for lang og vinkel for spiss.

Rattknappene krevde en ukes tilvenning, men nå er de supre.

I3 er solgt og blir ikke anskaffet igjen.

Trond.m

#67
Har også merket meg at forbruket er veldig høyt på korte turer. Det skulle vært en funksjon for å slå av klima når man bare skal kjøre et par km til nærmeste butikk og likevel har boblejakka på. Med i3 kunne man bare velge kjøremodus Eco Pro Plus. Det er bare ukomfortabelt at den pøser på med varme når man har vi ytterklær på. Kommer lett opp i 50 kwh/100 km på sånne turer, selv om det er over 0 grader ute. Tviler litt på om varmepumpen tar energi fra uteluften og trolig bade bruker rastvarme fra drivverket. Den er naturligvis 0 på korte turer. Men jeg tipper at om man regner på dette så er det lite penger å spare. Men det er jo greit å unngå å fyre for kråka, selv med nullutslippsbil.

Olemann


Et problem er at bilene blir smartere og smartere som noen sier, man kan like gjerne si at bilene antar sjåførene blir dummere og dummere og dermed ikke lar oss velge selv.
Gjelder bl.a. regen, som er satt lavt på ID4, antagelig fordi VW antar vi er såpass dumme at vi ikke klarer, eller gidder, finne seilepunktet på gassen, og dermed regenerer for mye, med kort rekkevidde som resultat.

Tror nok dette bare fortsetter, og antagelig har VW litt rett, det er mange førstegangskjøpere og selv Ohms lov tror jeg mange stryker i blant nye elbileiere. ;D

ihaal

Hva er hovedproblemet med høyt forbruk på korte turer, sånn som dere ser det? Er det noen store ulemper bortsett fra litt hyppigere lading/marginalt høyere strømkostnader?
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Olemann

Kun at jeg ikke liker at jeg ikke skjønner hva som skjer, og ikke kan selv bestemme hva som er av og på.
Ikke mange kroner i strøm, så det plager meg ikke.  Hadde det plaget meg burde jeg ikke kjøpt bil til 400.000+

Sitat fra: ihaal på onsdag 14. april 2021, klokken 18:50
Hva er hovedproblemet med høyt forbruk på korte turer, sånn som dere ser det? Er det noen store ulemper bortsett fra litt hyppigere lading/marginalt høyere strømkostnader?

daktari

PS: Enyaq er et mye stivere alternativ til ID4, med fastere seter.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sitat fra: ihaal på onsdag 14. april 2021, klokken 18:50
Hva er hovedproblemet med høyt forbruk på korte turer, sånn som dere ser det? Er det noen store ulemper bortsett fra litt hyppigere lading/marginalt høyere strømkostnader?

Dersom du, som svært mange andre, kjører 90% av turene gjennom et år på korte turer - altså mindre enn 30 min - så vil jo snittforbruket bli temmelig høyt.

La oss si du kjører 20 km daglig x 2 til et snittforbruk på 30 kwh/100 km
Du gjør dette alle arbeidsdager i et år - 230 dager - og du gjør det frem og tilbake
Altså 230 dager x 2 mil x 2 ganger pr. dag  x 3.0 kwh/mil = 2760 kwh
Forenklet kan vi da si at jobbpendlingen har kostet 2760 kr
Så bruker du bilen til butikken, møte venner, trening osv. slik at daglig kjører du 30 km til i 300 dager i året
3 x 300 x 3.0 = 2700 kwh (eller 2700 kroner om vi sier 1 kr kwh)

Distansen du da kjører med småkjøring er : 2760+2700 / 3 = 1820 mil. eller 18.200 km

Ikke uvanlig at det meste av den årlige distansen faktisk kjøres til jobbpendling og småturer i nærheten av der en bor.  Totalkostnaden på strømforbruk blir for de 18.200 km : (2760+2700)= 5460,-
Med f.eks en i3 der årlig snittforbruk ligger på 1.3 - 1.4 på tilsvarende kjøring har en kostnaden :
1.4 *1820 = 2548,-

Altså nær 3000 kroner mindre i året...

Ikke all verdens sum, men det er jo temmelig dumt bare fordi bilen skal varme opp batteriet til disse korte turene - for det er der jeg tror forskjellen ligger. Ikke kupevarme, men batterivarme.
På i3 uten forvarming hadde jeg også i vinter med kaldt vær stort forbruk i ca 5-7 km - da var det over. Med id.4 er distansen ca 25 km før det roer seg ned - og da sammenligner jeg vinter i -10 mot dagens temp på +8
I +8  så ser det faktisk ikke ut til at i3 forbruker noe særlig energi til  å varme batteri - id.4 gjør det definitivt og dersom vi snakker -10 - så kanskje id.4 gjør det i 40 km eller mer?

automat

@helgenen, jeg syns det er en del faktorer ved regnestykket ditt som halter.

Du har målt bilen til 25kWh/100km, men bruker 30kWh i regnestykket.

Du har regnet høyt forbruk hele året. Bilen varmer neppe batteriet i sommerhalvåret, så man kan trolig halvere antall dager med høyt forbruk.

Med såpass mye småkjøring på ettermiddagen som du har lagt inn, rekker neppe batteriet å bli helt nedkjølt mellom alle turene. Med mindre batterivarming og lavere forbruk som resultat.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Forutsetningene kan diskuteres ja.
Men poenget om uvanlig høyt forbruk på småkjøring står seg..Jeg hadde 2.5 kwh/mil på den en turen,men det var faktisk oppe på 3.0 nesten hele turen før det på slutten roet seg noe ned.
Et eco pro valg hadde gjort seg der både batterivarme og kupe varme ble justert ned.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA