Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har du fått ID4 og ønsker å dele erfaring?

Startet av ID4, fredag 19. mars 2021, klokken 08:42

« forrige - neste »

unik42

#30
Bilen skal inn i april for sjekk. Kona mener jeg bør drite i lyden, men hver gang jeg kjører hører jeg uling/romling. I revers, på grus, fra 40-50km/t og oppover. Kjenner det irriterer meg noe vanvittig, siden jeg har gledet meg masse til bilen.

I tillegg fant jeg en bug, som jeg lurer på om noen andre vil teste: Jeg fikk ikke med adapter til hengerfestet. Og siden jeg måtte bruke hengeren på lørdag kjøpte jeg et på Biltema (https://www.biltema.no/bil---mc/laste-og-trekke/adapterkabler/adapter-2000035485).

Da jeg plugget det i hengerfeste forsvant lede-linjene i ryggekameraet. Altså de strekene som viser rattutslag. Tok jeg bort adapteret kom de tilbake. Jeg tenker at kanskje problemet er adapteret jeg kjøpte.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

ToWalkOrDrive

Sitat fra: unik42 på mandag 29. mars 2021, klokken 07:22
Bilen skal inn i april for sjekk. Kona mener jeg bør drite i lyden, men hver gang jeg kjører jeg uling/romling. I revers, på grus, fra 40-50km/t og oppover. Kjenner det irriterer meg noe vanvittig, siden jeg har gledet meg masse til bilen.

I tillegg fant jeg en bug, som jeg lurer på om noen andre vil teste: Jeg fikk ikke med adapter til hengerfestet. Og siden jeg måtte bruke hengeren på lørdag kjøpte jeg et på Biltema (https://www.biltema.no/bil---mc/laste-og-trekke/adapterkabler/adapter-2000035485).

Da jeg plugget det i hengerfeste forsvant lede-linjene i ryggekameraet. Altså de strekene som viser rattutslag. Tok jeg bort adapteret kom de tilbake. Jeg tenker at kanskje problemet er adapteret jeg kjøpte.

Hadde jo vært interessant å vite om de og forsvinner om du kobler på en henger uten adapter. Kanskje den er programmert til å skjule "ledetrådene" når lokket til kontakten er åpen, siden de ikke er til hjelp når du har henger på.
Tesla Model Y                         2021-

Roy Aasen

Er nok ikke noe feil med adapteret. Har sin riktighet..iaf var det det samme på en lånebil jeg hadde. Annet bilmerke dog.

Tror ikke jeg skjønte hva du mente med romling...hvis det uler og romler i revers fra 40-50km og opp???...var vel ikke det du mente...eller romler det på grusvei?? Vaskebrett?

unik42

Det uler, som om noen blåser i en tom halvannenliters flaske eller rumling i torden langt borte. Det er ikke fra dekkene, såpass har jeg funnet ut. Jeg hører antydninger til det når jeg rygger, altså er det ikke vindsus. Og det begynner fra 40-50kmt og forsvinner ikke uansett hvor fort jeg kjører.

Det er en markant lyd som også høres samme hvor høyt volum jeg har på stereoen. Men det er mest på grunn av egenarten til lyden framfor hvor høy den er.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

unik42

Sitat fra: Roy Aasen på mandag 29. mars 2021, klokken 07:42
Er nok ikke noe feil med adapteret. Har sin riktighet..iaf var det det samme på en lånebil jeg hadde. Annet bilmerke dog.

Tror ikke jeg skjønte hva du mente med romling...hvis det uler og romler i revers fra 40-50km og opp???...var vel ikke det du mente...eller romler det på grusvei?? Vaskebrett?

Men vi har jo en egen funksjon for tilhenger på ryggekameraet, rart at ledelinjene der også skal forsvinne.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Roy Aasen

Tilhenger. Kan jo være at VW har andre/endrete funksjon for rygging med henger.

Romling og andre ulyder skal selvsagt ikke forekomme. Du skal jo inn å få det sjekket skjønner jeg.
Kan være alt mulig, fra vind som som lager lyd sammen med noe løs plast, og helt til feil i gearkassen. Ellers så passer det perfekt til feil i hjullager, men det kan vel ikke være mulig.
Blir bare glasskulelesing :-).
Gi oss ett tips når du har fått klarhet.

unik42

#36
Skal det. Vet bare ikke hva jeg skal gjøre om Møller mener det er normalt. Da er jo gleden min med bilen betydelig redusert. Men men, skal ikke ta sorgene på forskudd.

Jeg har to teorier om hva som er problemet basert på når lyden oppstår:

Luftinnsuget til varmepumpe skaper resonans på samme måte som når noen blåser i en tomflaske. Siden lyden oppstår i revers fra lav hastighet, eller i drive fra relativt lave hastigheter er det mulig det er en vifte som reguleres basert på motordrift.

Den andre teorien er at "noe" starter eller går fortere jo mer elektromotoren belastes og den driften skaper resonans i bilen.

Jeg har også skrudd av klimaanlegg uten at det gjorde noe med lyden.

Edit: Det er i hvert fall en på facebook som melder om samme problem.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Roy Aasen

Har du noe som helst mulighet til å prøve en lik bil, enten fra andre som har fått bilen, eller kanskje en prøvekjøring hos Møller?

unik42

Skal høre med dem om de gjør seg vanskelige. Men, jeg har lånt en ID3 Max av dem i nesten 4 måneder som ikke hadde den lyden.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

olav72

Sitat fra: hELgenen på søndag 21. mars 2021, klokken 18:37
Noen som har bilen og kan svare på om satelitt visning i Android auto (AA) faktisk fungerer.

Ja, det fungerer fint. Testet og bekreftet i bilen idag.

igniztion

Vi har nå fått vår ID.4 Max. Strålende fornøyd så langt, etter ca 500km kjørt.

AR Hud er utrolig praktisk, spesielt når navigasjon er på. Lane assist virker mye bedre nå enn da jeg kjørte ID.3 så jeg har fortsatt til gode å slå den av. Det gjorde jeg nesten alltid på 3. Liker veldig godt at bilen regenererer/bremser når det er nødvendig, men at man kan trille uten regen ellers. I Sport er det en del regen hele tiden.

Travel assist fungerer sånn passe. Veldig bra på større veier, men sliter fort på smalere steder med slitte linjer og krappe svinger.

Veldig volumforskjell mellom Spotify på CarPlay og DAB, selv om tlf er på maks. Ungene ble litt skremt da mor ville høre på radio 🙈

21'' Pirelli støyer litt i motorveihastigheter, men i forhold til vår forrige bil er det stille i kupeen.

Hadde vært praktisk om minnefunksjon på setet var koblet til nøkkel.

Praktisk familiebil, god komfort og stabil, trygg kjørefølelse. Kunne godt hatt litt mer effekt når luftmotstanden øker i motorveihastigheter.

Ref adapter til henger så forsvinner manøvreringsassistenten også ved bruk av VW sitt adapter. Kjørte med rett under ett tonn på henger, og det føltes bra.

Savner visning av kW når man lader og litt mer tekniske detaljer om forbruk osv. Det er også fortsatt litt tregheter i infotainmentsystemet, men mye bedre enn det var på ID.3 sist høst.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

jlan

Sitat fra: unik42 på mandag 29. mars 2021, klokken 07:22
I tillegg fant jeg en bug, som jeg lurer på om noen andre vil teste: Jeg fikk ikke med adapter til hengerfestet. Og siden jeg måtte bruke hengeren på lørdag kjøpte jeg et på Biltema (https://www.biltema.no/bil---mc/laste-og-trekke/adapterkabler/adapter-2000035485).
Siden det ligger motstander for LED tilpasning i den adapteren, så vil nok bilen oppfatte det som at en henger er tilkoblet. For nyere biler tror jeg det er best med denne (uten LED tilpasning):
https://www.biltema.no/bil---mc/laste-og-trekke/adapterkabler/adapter-2000016506
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

olav72

Min bil har også uling ved rygging. Og også ved lavere hastigheter. Dette står det om i instruksjonsboken. Er en kunstig motorlyd for at gående skal kunne høre en elektrisk  bil. Den blir lavere ved høyere hastigheter og forsvinner ved rundt 60-70km/t.

hELgenen

Sitat fra: olav72 på onsdag 31. mars 2021, klokken 12:06
Min bil har også uling ved rygging. Og også ved lavere hastigheter. Dette står det om i instruksjonsboken. Er en kunstig motorlyd for at gående skal kunne høre en elektrisk  bil. Den blir lavere ved høyere hastigheter og forsvinner ved rundt 60-70km/t.

Vet det er påbudt - men skulle gjerne vært foruten - er det en enkel fiks å koble den ut/inn så tror jeg mange vil like det. Det minste man kunne gjøre var å la brukeren endre lyden til en annen variant - noen lyder er bare slik man ikke takler for å si det mildt. Hører jeg f.eks enkelte Jazz aktige lyder  så blir jeg uvel rett og slett. Det høres jo tullete ut - enig i det, men jeg tuller faktisk ikke og har egentlig ikke så mye med smak å behag å gjøre , men noen lyder har rare effekter iblant. Så slike pipelyder er ikke nødvendigvis bare bare dessverre...


Trond.m

Du må velge en annen bil hvis du ikke liker lyden. De har vel forsøkt å standardisere lyden, så at du skal kunne velge lyd i framtiden tror jeg du kan se bort fra  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA