Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq 5 vs TMY

Startet av tugit, onsdag 03. mars 2021, klokken 09:01

« forrige - neste »

ProsjektX

Sitat fra: turfsurf på mandag 15. mars 2021, klokken 21:16

TMY er konkuransedyktig priset. En standard LR har bra med utstyr.
Synes ikke TMY fremstår konkurransedyktig priset til 550.000kr (!) for LR AWD, sammenlignet med konkurrentene.

Når en er inne på Enyaq (og evt id.4) så er tilhengervekt et stort minus med disse med kun 1000/1200kg. Tenker du å kjøre med tyngre henger / campingvogn så vil ihvertfall Ioniq5 (og antatt Kia EV6) med 1600kg faktisk kunne fungere til mye.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

mfd

Sitat fra: turfsurf på mandag 15. mars 2021, klokken 21:16
Sitat fra: TerjeFjern på mandag 15. mars 2021, klokken 15:26
Jeg trodde også at Tesla med AWD var gode på vinterføre?
Jeg tror også TMY har en ok pris, i alle fall for oss som bestilte for 2 år siden. Min reservasjon for en TMY LR AWD ble på 474.320 kr. Det er selvfølgelig ikke sammenlignbart med alt tilleggsutstyr i Ioniq5 P45 ;)
TMY AWD er garantert en god bil på vinterføre. Tenker du referer til slengbemerkningen fra elektro om "tvilsomme vinteregenskaper". Tipper det var en referanse til at TM3 og TMY i utgangspunktet er bakhjulsdrevne helt til bakhjulene slipper. TMY har dog en offroad modus som sørger for permanent AWD. Det er og helt likt I-Pace BTW, som i utganspunktet er bakhjulsdrevet om man ikke velger annet.

Kan som en anekdote fortelle at vi med TM3 dro opp en stor skaphenger på blankisen opp en bratt hyttevei forrige helg.

TMY er konkuransedyktig priset. En standard LR har bra med utstyr.

For meg virker det som Tesla Model Ys "Off Road Assist" er myntet mer på hva navnet anslår, kjøring "off-road".  Tviler på at kjøreegenskapene blir så mye bedre på speilglatte norske vinterveier med denne modusen, som også skur av traction control (tillater hjulspinn).
Antar at den vil ha samme problem som Model 3, forøvrig godt forklart her:
https://www.youtube.com/watch?v=UPxF-ih61Q8&t=1790s

Tesla definerer forøvring "Off Road Assist" det som følgende:
"Off-Road Assist is designed to provide overall improvements when driving offroad. In addition to allowing the wheels to spin, Off-Road Assist balances the torque between the front and rear motors to optimize traction. Off-Road Assist improves traction on rough and soft surfaces where one side of the vehicle may lose traction while the other side still has traction. When Off-Road Assist is on, the accelerator pedal provides more gradual torque, which is useful for crawling at low speeds (for example, over rocky surfaces). When enabled, OFFROAD displays on the touchscreen above the driving speed."
IONIQ 5 - Project 45 - bestillt.

daktari

Alle de 5 som er nevnt er knall biler. Det er ingen "vinner" men de har forskjellige kvaliteter, slik at man ender med smak og behag. Uansett et meget meget stort hopp fra en 2007 Avensis.

Noen detaljer: det er ikke åpenbart at Tesla har beste kjøreassistent. ID4/Enyaq har MobilEye 4 og jeg foretrekker den "blended assistance"-modellen europeerne bruker vs "bilen har kontroll - du har kontroll - bilen har kontroll"-greia til Tesla.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: ProsjektX på tirsdag 16. mars 2021, klokken 12:04

Synes ikke TMY fremstår konkurransedyktig priset til 550.000kr (!) for LR AWD, sammenlignet med konkurrentene.

Nogenlunde likt utstyrt med AWD kommer konkurrentene på ca samme pris. Enyaq endte jeg på over 600k.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 16. mars 2021, klokken 17:47
Sitat fra: ProsjektX på tirsdag 16. mars 2021, klokken 12:04

Synes ikke TMY fremstår konkurransedyktig priset til 550.000kr (!) for LR AWD, sammenlignet med konkurrentene.

Nogenlunde likt utstyrt med AWD kommer konkurrentene på ca samme pris. Enyaq endte jeg på over 600k.

Støtter den - Enyaq fremstår egentlig litt feil? overpriset når en putter på det utstyret de andre har
Jeg tror kanskje valutakursen som ble sikret inn på Skoda ble helt feil rett og slett...

MT

Ser det er en del av dere som har Model 3 og vurderer å gå over til Ioniq 5.
Hva er hovedargumentene for dette? Sitter på reservasjon med fordelaktig pris på Model Y og fått tilbud om P45, men det slo meg plutselig inn at Ioniq 5 ikke er så ulik Model 3?

feistydolphin

Sitat fra: MT på onsdag 24. mars 2021, klokken 13:10
Ser det er en del av dere som har Model 3 og vurderer å gå over til Ioniq 5.
Hva er hovedargumentene for dette? Sitter på reservasjon med fordelaktig pris på Model Y og fått tilbud om P45, men det slo meg plutselig inn at Ioniq 5 ikke er så ulik Model 3?
TM3 og I5 var hovedalternativene for min del, men ligger an til at det blir I5 pga ingen fantombremsing, fleksibelt og romslig interiør, V2L, 800v lading, stor bakluke. Håper savnet etter rekkevidde og ladenett ikke blir stort. Liker virkelig designet på TM3, den er i mine øyne en nærmest perfekt elbil.

TerjeFjern

Sitat fra: MT på onsdag 24. mars 2021, klokken 13:10

Hva er hovedargumentene for dette? Sitter på reservasjon med fordelaktig pris på Model Y og fått tilbud om P45

Hei, jeg har ikke bestemt meg. Jeg har også den originale prisen på Model Y. Det blir lavere pris enn P45 for min del, større bagasjerom, bedre bakkeklaring og lengre rekkevidde.

Fordel P45:

Leveres juni, ingen aner når Model Y leveres. Har ventet i over 2 år på MY med min 18 år gamle bil, så det er et sterkt argument for min del.

P45 er særdeles godt utstyrt (ja man kan få mye ekstrautstyr til Model Y også men det blir en litt annen diskusjon. Og ja, noe utstyr har Model Y som P45 ikke har). P45 tror jeg leveres fra en etablert fabrikk med erfarne ansatte, selv om det selvfølgelig bør forventes utfordringer her også siden det er et helt nytt produkt, og vi blir prøvekaniner. Men Teslas Berlin-fabrikk blir jo noe HELT nytt, dvs at man bør regne med at fabrikken får noe innkjøringsutfordringer før de leverer stabilt gode produkter. Jeg vet ikke hvilke garantier vi får til TMY men tipper på at de ikke blir like gode som Hyundai sine. Amerikanere er flinke til å tjene penger, de designer produkter til å vare ut garantien men ikke lengre. (Ja, enig i at dette baseres på mine fordommer men slik vurderer jeg det).

Radial

#68
Denne er en skikkelig nøtt...
Har selv en grå TMY LR reservasjon til feb2020 pris (532k eks HF)... Og med utgangspunkt i lanserings modellen av I5 awd, ville I5 kosta det samme med HF og vinterdekk...

For en som egentlig hellst kunne tenke seg Mercasol-behandling av nybilen sin, rammedører og forhandler med verksted 4 km hjemmefra taler Veldig sterkt for I5.
Nærmeste Tesla SC er 3mil unna.

Vil tro bakseteplassen for våre bakovervendte barnestoler vil vært enda bedre i I5 enn TMY også, bare bagasjerommet som ser litt kompakt ut i I5...~530L med baksetene i midt posisjon er litt snaut...dog spriker litt info om dette, Hyundai sier dette er med baksetene i bakerste posisjon men artiklene sier midtposisjon.

Hengervekt lik... Hyundai er kjent for kvalitet, dog på bekostning av støy som er viktig på langtur. Men TMY er neppe ett støyisolert kunststykke det heller.
Nei, en skikkelig nøtt dette.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

andy99

Hvis man har tidlig reservering av TMY så er det særs vanskelig. Har TMY til 482.
Økonomisk er det stor differanse, både på innkjøpspris men også verdifall som er ekstremt lavt på tesla. I mine beregninger ligger dette på rundt 40000kr i favør TMY. (Mer hvis de ikke setter ned prisene, men ikke tatt høyde for det her)
Så er det løpende utgifter som også er stor forskjell. Med mitt kjøremønster må Hyundai inn til service 2 ganger pr år, TMY er valgfritt og i så fall hvert 2 år.
Så er det 20 toms dekk på Hyundai som koster noe mer enn 19 på TMY. Det eneste som er rimeligere på løpende kostnader er forsikring som antas å være billigere på P45.
Så oppsummert for min del:

Pro P45
Rask levering
Design
Romslighet i kupe
Kjøling i seter
V2L
Mer stabil kjøreassistent, men mindre avansert
Brytere, da spesielt til vinduspussere
Enklere serviceapparat
Bedre kvalitet og mindre skjønnhetsfeil

Pro TMY
Pris
Lavere driftsutgifter
Meget lavt verditap
Mer avansert software
Mye bedre bagasjeplass
Enklere ladesystem og mulighet for forvarming av batteri som vil gi raskere lading på vinter, og sjelden det er fult på tesla sc. Mens ionty skal nå serve mange merker og vil bli kø

Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

elektro

Sitat fra: MT på onsdag 24. mars 2021, klokken 13:10
Ser det er en del av dere som har Model 3 og vurderer å gå over til Ioniq 5.
Hva er hovedargumentene for dette? Sitter på reservasjon med fordelaktig pris på Model Y og fått tilbud om P45, men det slo meg plutselig inn at Ioniq 5 ikke er så ulik Model 3?

Er kanskje ikke i målgruppen selv, men «jobber» en del som konsulent for familie og venner som skal ta skrittet og bytte ut en eller annen fossil eller hybrid. :) Har også en reservasjon på P45 selv.

«Familie 1» ser ut til å lande på Model 3 pga. sikker leveringstid før juli, lavere pris, bedre finansiering, gjennomprøvd teknologi og mulighet for prøvekjøring. Samt ladenettverk.

Det som taler for P45/ID.4/ENYAQ/TMY mf. er vel egentlig bare bakkeklaring og plass (far er veldig høy og de har to barn på 6 og 8, samt at de kjører noe setervei og vestlandsferger i feriene). Og, hvis du ser bort fra TMY, at amerikansk bil i utgangspunktet kanskje ikke er drømmen for dem..

«Familie 2» kjøper antakelig ut min P45. De var tidlig ute med Kona og er strålende fornøyd med ett barn, men har kjøpt hytte på fjellet siden den gang og ønsker mer plass og mer SUV. Samt raskere lading.

Personlig synes jeg P45 er tøff og fremtidsrettet med 800V og superrask lading, men har store problemer med mangel av god lastsikring og innfesting for takstativ. Er også usikker på plass, kjøreegenskaper, støy og komfort. Da fremstår ID.4 eller ENYAQ som tryggere alternativer. Selv om jeg ikke elsker all touch betjeningen. Det jeg ender opp med er å beholde e-tron 55 som tross alt er best på alt det som betyr noe for meg, inntil det kommer noe større. Så var den også dyr, men e-tron 50 kunne nok vært relevant for noen her.

I alle fall, med Model 3 vet du hva du får, den kan du få nærmest på dagen og den er betydelig billigere. Særlig hvis du skal låne penger. Den har lengst rekkevidde, superrask lading og det suverent beste ladenettverket. I tillegg er den raskest, morsomst å kjøre og har best infotainment. Skjønner at den selger.

Har man ikke lange bein, kan ofre noen liter bagasjeplass ville jeg imidlertid heller valgt Polestar 2. Uten å gå i dybden. :) Men, jeg så flere tilsynelatende ferske  Polestar 2 eiere i ladekø på vei til påskefjellet. Pratet sågar med én. Tesla Superchargerne oppover Gudbrandsdalen var ikke halvfulle engang...
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

moby666

Bytter fra TM3 til IONIQ5. Lei av støyen i kupé (særlig fra panoramatak). Vurderer også TMY, og tror det er lurt å selge TM3 nå til sommeren og ikke når TMY kommer. Da tipper jeg det kommer mange TM3 til salgs....

z4rd

For ordens skyld: Støy i TM3 kommer primært i form av hjulstøy. Har du mye støy fra panotak så er det noe galt... :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

moby666

Ok, så du har prøvd TM3 uten pano?


Sitat fra: z4rd på torsdag 01. april 2021, klokken 16:40
For ordens skyld: Støy i TM3 kommer primært i form av hjulstøy. Har du mye støy fra panotak så er det noe galt... :)

z4rd

#74
Hæ?

Jeg har TM3 med pano (som er standard). Det er ikke der støyen kommer fra hvis alt er som det skal. Jeg har for øvrig testet en del med og uten takstativ. Jeg har i alle fall en 2020 LR, kanskje din TM3 er annerledes... men hos meg kommer majoriteten av støy i kupé fra hjulstøy.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA