Ioniq 5 vs TMY

Startet av tugit, onsdag 03. mars 2021, klokken 09:01

« forrige - neste »

telcontar

Sitat fra: arthur på mandag 08. mars 2021, klokken 17:26
Er du blant de som står på venteliste, men ikke fikk reservert bil, vil du ha et fortrinn når salget starter. Mer informasjon rundt dette kommer senere.

Om du ikke fikk reservert bil i reservasjonsperioden, er det estimert at ordinært salg starter i mai, og Hyundai lover god tilgang på biler.

Allerede i juli/august starter levering av bilene fra ordinært salg, og det skjer kun kort tid etter at «Project 45»-bilene er levert.

Fått fra Hyundai eller forhandler?

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Øyvind.h

Hyundai estimerer vel et produksjonsmål på 26500 biler første år. Som er bortimot det samme antallet bestillingsforespørsler de fikk første dag de åpnet.
Jeg har en reservasjon inne (ikke blant de første 3000 - bestilling gikk ikke igjennom før 10:45) og kjenner lederen hos en av de største forhandlerne. Allikevel har jeg ikke umiddelbart troen på bil derfra i 2021 om jeg skulle velge å gå videre med plassen på ventelisten.

Med andre ord - selv med min reservasjon er jeg usikker på om jeg får Y eller Ioniq 5 først.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektro

Sitat fra: SurSnasen på mandag 08. mars 2021, klokken 14:48
Sitat fra: Tesla65 på mandag 08. mars 2021, klokken 11:06
Ja, Hyundai leverer bra biler, men teknologien er langt bak Tesla.

Hvordan? Hvilken teknologi? Hva legger du i teknologi?

Ja, det lurer jeg også på. :) Hyundai har nå 800V teknologi, som bla. bidrar til at IONIQ 5 lader raskere enn Model Y. Den har videre HUD med AR, vehicle-to load, solcelletak (nytten kan diskuteres, men det forhindrer i alle fall vampire drain..), fire flyttbare seter med memory, flere nivåer av regen inkl. prediktiv regen og sømløs innblanding av regen med bremsepedalen og bilen måler hengervekt når den velger kjøremodus og beregner rekkevidde. For å nevne noe.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 08. mars 2021, klokken 21:42
Hyundai estimerer vel et produksjonsmål på 26500 biler første år. Som er bortimot det samme antallet bestillingsforespørsler de fikk første dag de åpnet.
Jeg har en reservasjon inne (ikke blant de første 3000 - bestilling gikk ikke igjennom før 10:45) og kjenner lederen hos en av de største forhandlerne. Allikevel har jeg ikke umiddelbart troen på bil derfra i 2021 om jeg skulle velge å gå videre med plassen på ventelisten.

Med andre ord - selv med min reservasjon er jeg usikker på om jeg får Y eller Ioniq 5 først.

Det har du kanskje rett i, men alt tyder på at det kommer noen tusen IONIQ 5 på Norske veier før det kommer noen Model Y. Tilgangen på litt lengre sikt er noe annet.

PS! Jeg har en reservasjon jeg ikke trenger, så får i alle fall én av dere som ikke fikk bil i lotteriet mulighet til å få bil i sommer. :)

TerjeFjern

Sitat fra: elektro på mandag 08. mars 2021, klokken 22:11
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 08. mars 2021, klokken 21:42

Det har du kanskje rett i, men alt tyder på at det kommer noen tusen IONIQ 5 på Norske veier før det kommer noen Model Y. Tilgangen på litt lengre sikt er noe annet.

PS! Jeg har en reservasjon jeg ikke trenger, så får i alle fall én av dere som ikke fikk bil i lotteriet mulighet til å få bil i sommer. :)

Hei, mitt første innlegg her i elbilforum.

Jeg sitter med samme luksus-utfordring som flere av dere, og er veldig usikker:
- Er blant de 3000 som får P45.
- Reserverte TMY LR AWD for 2 år siden, venter fortsatt.
- Signert kontrakt på Enyaq iv80x (med en del klausuler om at jeg kan trekke meg)
- Skal prøvekjøre ID4 denne uka (venter på pris og leveringstid på 4x4).

Kjører en 2003 Avensis 2-hjuldrift i dag. Viktigste oppgave er å kjøre oss til hytta på fjellet, snaut 2 t. Vi er der mye både vinter, vår og sommer. Ønsker en AWD med god bakkeklaring, plenty bagasjeplass, hengerfeste og kjapp levering. TMX og e-tron etc synes jeg blir for dyrt.

Hadde vært supert med tips om hva dere ser på som beste valg. Og kanskje mine vurderinger kan hjelpe dere også.

Mine tanker:
- Ioniq påstår de at leveres "til sommeren", hva nå det betyr. Godt utstyrt. Frustrerende at man ikke får prøvekjøre før levering. Men jeg skal i det minste på "digital visning" denne uka. Litt mindre rekkevidde og bakkeklaring enn de andre. Skulle helst hatt vindusvisker bak, og liker ikke solcellene.
- Enyaq best på bakkeklaring og bagasje (TMY er jo ukjent på bagasje men tipper det blir godt med bagasjeplass.) Får prøvekjøre før jeg bestemmer meg. Levering før jul sier de. Jeg vil ikke kjøre enda en vinter med Avensisen min. Har vært på visning, kona likte den særlig fordi den er romslig og har 186 mm bakkeklaring. Happy wife = happy life ;)
- ID4: Påstår bestilling til "våren", og levering "til sommeren". Men mye utsettelser på ID3 og ID4. Pris ukjent. Lov å håpe at den blir OK priset siden 2hjuldrift er OK priset.
- TMY: Mye bra men også mye usikkerhet. Det blir jo en annen bil enn den som produseres i USA. Ukjent rekkevidde, de har ikke lovet samme rekkevidde som i USA. Så selv om det blir bedre batteri så kan jo det bare bety at Tesla vinner på lavere produksjonskostnad uten at vi får noe mer rekkevidde enn de allerede har forpliktet seg til. Aner ikke når den kommer. Ladenettverket er ikke viktig for meg. Heller ikke at de er best på selvkjøring. Jeg får vel ikke mye nytte av selvkjøring på små fjellveier når den ikke kan lese av en midtlinje på veien? Og så er jeg skeptisk til å motta en av de første bilene fra ny fabrikk med så mye ny teknologi. (Det gjelder jo de andre bilene og, men ikke i like stor grad).

Valgets kvaler. Her må man ta beslutning til en halv mill basert på lite info.

Er det noe viktig info jeg ikke har fått med meg her?

ProsjektX

Hvis du har sett på Enyaq og falt for den, så tror jeg ikke du vil like ID.4. Stor fan av interiøret og løsningene på Enyaq, men ID.4 var utrolig simpel og billig interiørmessig, var på lista over aktuelle biler, men ble helt uaktuell her etter å ha sett den live. Tror mange som har forhåndsbestilt blir skuffet her...

Men det er risikoen også med I5 når man ikke får sett den live før kjøp, men ut ifra bilder og videoer virker det ihvertfall å være et godt nivå over ID.4.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

elektro

Velkommen til Elbilforum @TerjeFjern :) La meg drøfte litt:

Du har først og fremst fire gode alternativer her. For for meg virker ENYAQ eller ID.4 som det tryggeste valget, men usikkerheten rundt når de leveres med firehjulstrekk trekker selvfølgelig noe ned. Jeg er heller ikke vill etter interiøret og disse knappene med haptisk feedback, men det vokser på meg. Ellers er absolutt alt på plass. Gode lys og lastløsninger inkludert. Disse bilene har tregere aksellerasjon enn de to andre, men vil oppleves som reneste raketter ift. det du er vant til og vil få deg til å smile.

IONIQ 5 kommer antakelig først og er etter min mening det mest spennende valget, med best pris ift. utstyrsnivå og imponerende ladehastighet. Spørsmålet er om du ofte kjører mer enn la oss si 30 mil, og om hvert minutt teller når du gjør det? Du er jo også vant til asiatisk bil. Jeg tror denne bilen er den minste av de fire, den mangler også delingsnett og det er ikke helt åpenbart hvordan man fester takstativet. Hengerfeste er (relativt kostbart) ekstrautstyr.

Model Y er best på papiret, men har minst bakkeklaring og noe omdiskuterte kjøreegenskaper på vinter. Jeg tror også den kommer på norske veier sist av disse og har dyrest inngangsbillett. Men da ganske velutstyrt. Selv om den pt mangler varme i rattet og instrumentpanel/headup. Som alle da andre har. Den lader fortere enn ID.4 og ENYAQ, om enn ikke like fort som IONIQ 5. Men, du får tilgang til Supercharger nettverket, som gjør overgangen til elbil mye lettere om man kjører en del langtur- og ikke synes det er spesielt gøy å finne ut av dette med hurtiglading. Du kan kjøre til Nordkapp eller Spania uten å planlegge noe som helst. Den har kanskje flest liter bagasjeplass og en romslig trunk, men mangler skiluke og delingsnett. Dermed kan man egentlig ikke laste noen ting over baksetreryggen. Takstativ og hengerfeste får godkjent- stempel, selv om innfesting av takstativet er litt mer plundrete enn med rails. Siste (store) ankepunkt er komfort og støynivå. Vi vet ikke hvordan dette blir i forhold til IONIQ 5, men her har ID.4 og ENYAQ et klart fortrinn på Model Y i forhold til alle foreløpige rapporter og all erfaring. Det kan hende tyskproduserte Model Y er hakket bedre, men forvent ingen revolusjon så lenge konstruksjonen er de samme.

(Her er en artig video med Model Y vs. ID.4 fra "The fast lane car"
https://www.youtube.com/watch?v=jEewP2HrxPU&t=3s )

elektro

Sitat fra: ProsjektX på mandag 15. mars 2021, klokken 12:03
Hvis du har sett på Enyaq og falt for den, så tror jeg ikke du vil like ID.4. Stor fan av interiøret og løsningene på Enyaq, men ID.4 var utrolig simpel og billig interiørmessig, var på lista over aktuelle biler, men ble helt uaktuell her etter å ha sett den live. Tror mange som har forhåndsbestilt blir skuffet her...

Er ikke sikker på om jeg er enig i dette. Hverken om den har dårligere opplevd interiørkvalitet enn ENYAQ eller andre biler i samme segment. I alle fall ikke utstyrsnivå tilsvarende Max. Eneste grunnen for meg til å velge ENYAQ i stedet for ID.4 måtte være om den har større bagasjeplass.

turfsurf

Sitat fra: elektro på mandag 15. mars 2021, klokken 12:06

Er ikke sikker på om jeg er enig i dette. Hverken om den har dårligere opplevd interiørkvalitet enn ENYAQ eller andre biler i samme segment.
Jeg vil derimot si meg enig. Ble veldig overrasket over billigfølelsen sammenlignet med f.eks Passat.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Ioniq 5 er vel strengt tatt den eneste du kan  få før høsten. Ja,du kan få en 2WD ID.4 og Enyaq også,men uten 4WD.  Jeg hadde hoppet på Ioniq 5.  Er du bekymret for praktiske løsninger og vil ha bil før høsten,så hopper du på 2WD ID.4 eller Enyaq. Er du villig til å vente,vel da venter du.

Kia kommer med en variant i dag,EV 6. Aner ikke hvor lenge du må vente på den,men erfaringer med Kia er at ting kan ta tid.
Det tryggeste er å holde på Ioniq 5 eller hoppe på en noe rimeligere ID.4 /Enyaq. TMY er litt i det blå,og de første bilene av enhver modell levert av Tesla til Europa har historisk hatt en del issues. Og den første Berlin batch'n vil nok pushes i raskt tempo ut av fabrikken...kanskje for raskt...

elektro

Sitat fra: turfsurf på mandag 15. mars 2021, klokken 12:24
Sitat fra: elektro på mandag 15. mars 2021, klokken 12:06

Er ikke sikker på om jeg er enig i dette. Hverken om den har dårligere opplevd interiørkvalitet enn ENYAQ eller andre biler i samme segment.
Jeg vil derimot si meg enig. Ble veldig overrasket over billigfølelsen sammenlignet med f.eks Passat.

Noe annet ville overrasket meg. ;) Nå har jeg ikke sittet i ID.4, men har eid en 2016 Passat og kjørt de fleste Teslaer, og jeg synes ID.4 later til å være akkurat der den skal være i sitt prissegment. Selv om det var mer metall og kuskinn i gamle dager. Et knepp opp fra ID.3 Max. To lakk opp fra basis ID.3. Helt på linje med Model 3/Y, Mach-E og IONIQ 5, men kanskje et knepp under XC40.

TerjeFjern

Hei

Takk for gode svar :)

Ja vi får prøvekjørt ID4 2WD denne uka så det vil hjelpe til å gjøre oss opp en mening om ID4 AWD. Fin video med sammenligning med TMY.

Vanskelig hvor mye vekt man skal legge på at Ioniq P45 og ID4 AWD trolig leveres først. Som kona sier, hvor mye vekt skal man legge på det når det er en så stor investering på en bil man skal ha i åresvis. Så hun er nok klar for å vente på Enyaq AWD mens jeg tenker at det er bedre å ha en bil i "sommer" enn å vente på en bil som kanskje(?) kommer til vinteren men kan bli utsatt.

ID4 sin AWD med 1st Max utstyr vil vel trolig bli en god del dyrere enn den godt utstyrte Ioniq 5 P45?

Det ble nevnt at Model Y har minst bakkeklaring og noe omdiskuterte kjøreegenskaper på vinter, og dyrest inngangsbillett. Slik jeg har skjønt det har TMY 167 mm bakkeklaring, dvs mer enn ID4 (163) og Ioniq5 (160 men 170 mm for batteripakken, hva de enn mener med det)?

Jeg trodde også at Tesla med AWD var gode på vinterføre?
Jeg tror også TMY har en ok pris, i alle fall for oss som bestilte for 2 år siden. Min reservasjon for en TMY LR AWD ble på 474.320 kr. Det er selvfølgelig ikke sammenlignbart med alt tilleggsutstyr i Ioniq5 P45 ;)

MooCow

Om bakkeklaring er veldig viktig hadde eg gått for Enyaq, hvis ikkje så hadde eg gått for Ioniq 5 :)

turfsurf

Sitat fra: TerjeFjern på mandag 15. mars 2021, klokken 15:26
Jeg trodde også at Tesla med AWD var gode på vinterføre?
Jeg tror også TMY har en ok pris, i alle fall for oss som bestilte for 2 år siden. Min reservasjon for en TMY LR AWD ble på 474.320 kr. Det er selvfølgelig ikke sammenlignbart med alt tilleggsutstyr i Ioniq5 P45 ;)
TMY AWD er garantert en god bil på vinterføre. Tenker du referer til slengbemerkningen fra elektro om "tvilsomme vinteregenskaper". Tipper det var en referanse til at TM3 og TMY i utgangspunktet er bakhjulsdrevne helt til bakhjulene slipper. TMY har dog en offroad modus som sørger for permanent AWD. Det er og helt likt I-Pace BTW, som i utganspunktet er bakhjulsdrevet om man ikke velger annet.

Kan som en anekdote fortelle at vi med TM3 dro opp en stor skaphenger på blankisen opp en bratt hyttevei forrige helg.

TMY er konkuransedyktig priset. En standard LR har bra med utstyr.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA