Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ioniq 5 vs TMY

Startet av tugit, onsdag 03. mars 2021, klokken 09:01

« forrige - neste »

tugit

Gitt at du sitter med samme pris for Ioniq 5 og TMY, hvilken ville du valgt og hvorfor?

arthur

Ioniq av den enkle grunn at jeg har tenkt å beholde neste bil en del år og akkurat der er jeg mer skeptisk til Tesla mht mulige tekniske problemer, utgifter, rust osv
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Polestar

Ja, takk, begge deler?

TMY om jeg kun skulle valgt en (gitt samme pris). Den kan du selge med gevinst.
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

daktari

Den med mest komfort og lavest støynivå. Kanskje blir det EQB og ingen av disse.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

andy99

Det kommer jo an på når du skal ha bil. Ioniq5 kommer til sommeren. Y er helt usikkert og mest sannsynlig blir det fort 2022.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Moas

Tipper bare noen få får Ioniq 5 i år. Resten av verden får den kanskje etter å sitte i flere års ventelister. Flipperne kommer til å bli søkkrike.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

SurSnasen

Sitat fra: tugit på onsdag 03. mars 2021, klokken 09:01
Gitt at du sitter med samme pris for Ioniq 5 og TMY, hvilken ville du valgt og hvorfor?

Jeg gjør det nå (sånn ca). Og er svært usikker. Men heller klart mest mot Ioniq 5. I mine øyne er det en bil som appellerer langt mer til meg. Praktisk og gjennomtenkt innredning (bortsett fra bagasjesikringsmuligheter, som også Model Y mangler). HUD med AR. Matrix-lys. Men det skal visstnok også komme til Model Y.
Om ladingen blir som Hyundai har indikert, med 18 minutter mellom 10 og 80% (i gunstige forhold), så er det også meget positivt.

Men til syvende og sist blir nok avgjørelsen tatt når vi vet mer om faktisk bruk. Støynivå. Komfort. Lastemuligheter.

andy99

Bagasjesikring er et hakk bedre i Ioniq 5, den har i hvert fall rollo (rullgardin). MY har ingenting.
Støy blir nok litt hipp som happ, begge har laminerte ruter som hjelper. Men ingen av de merkene har vel noen god historikk på støydemping.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Hanhijnn

Sitat fra: tugit på onsdag 03. mars 2021, klokken 09:01
Gitt at du sitter med samme pris for Ioniq 5 og TMY, hvilken ville du valgt og hvorfor?

Ioniq 5 har best design, utvendig som innvendig, men Model Y har nesten like bra innvendig design OG tilgang til Tesla's fantastiske superladenettverk. For oss som kjører endel langturer så blir SuC-nettverket utslagsgivende.
Heldigvis så var vi tidlig ute med TMY-bestillingen.
2012-mod. Nissan Leaf
2017-mod. Mitsubishi Outlander PHEV
2021-mod. Tesla Model Y bestilt

automat

Sitat fra: tugit på onsdag 03. mars 2021, klokken 09:01
Gitt at du sitter med samme pris for Ioniq 5 og TMY, hvilken ville du valgt og hvorfor?

Hvilken av dem er mulig å få tak i? Når først Tesla starter å levere, så går det kanskje et kvartal, så kan de levere i bøtter og spann. Neste år på disse tider kan man sannsynligvis gå å kjøpe en TMY med kort leveringstid.

Hvis man ikke er blant de heldige som har klart å reservere en Ioniq 5 nå, når kan man regne med å få utlevert en bil da?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Øyvind.h

#10
Jeg vurderer også disse to bilene mot hverandre.
Det jeg likte ved Ioniq 5 før lansering var:
- Kult design
- Ioniq har vært en energieffektiv bil så langt
- Flere interessante løsninger i interiøret
- God oppgitt bagasjeplass ift ytre mål
- Antatt driftssikker og solid bil

Etter lansering er jeg langt mer ambivalent, i hvert fall til P45.
- Fikk ikke fargen jeg ønsker
- Noen klønete interiør-løsninger
- Klart mindre bagasjerom enn jeg håpte på
- Utvendig design ble en del tammere og er veldig farge/hjulavhengig for å se bra ut (for så vidt likt for Model Y)
- Soltak virker å forutsette takstativ med gummiputer og bøyler rundt karosseri, noe jeg har veldig dårlig erfaring med
- Hengerfeste ser ut til å være ettermontert og blir antakelig ikke rimelig
- Vippehåndtak fremfor ordinære dørhåndtak.
- Ikke matrix
Rett og slett en vesentlig mindre spennende bil enn først antatt. Det er helt fint å vente på mulighet for å spesifisere bilen slik jeg ønsker den med andre farger, panoramatak mm.

Det som taler for Model Y blir da;
- Mye større bagasjeplass
- Mulighet for 7 seter
- Ladenettverk
- Infotainment
- Fordelen ved å kjøpe en bil som har vært i produksjon en god stund
Ioniq 5 hadde rett og slett ikke like mye å by på som jeg forventet, spesielt P45 modellen. Hadde reservasjonen gått igjennom ville den nok blitt hentet ut og kjørt litt, men ikke langvarig.
Liker fortsatt ikke rammeløse dører, noe som går i favør Ioniq 5. Men samlet sett virker Y bedre for oss og vårt behov, spesielt mtp plass.

Hadde Ioniq 5 vært mer gjennomført og mer i retning av konseptet ville jeg vært langt mer skuffet over reservasjons-bingoen.

Nå heller jeg nok mer mot Model Y vs Kia CW.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

versus13

Helt klart Ioniq 5.

Greit det er ikke samme ladenettverk som Tesla har, men det er det eneste dem har som fordel.

Bilen til Tesla er jo ikke bra skrudd sammen, det er ille når man må ha med seg sjekkliste for å hente ut bilene dems. Arrogante folk på serviceverksted og dyre priser hvis noe går i stykker. Visse ting kan man få på garanti, men da må man nesten krangle til seg det.

Har hatt Modell S og aldri igjen.

bno

#12
I slike enquêter så ser man fort hvem som ikke har kommet med blant de 3000 :-) Men kan si så pass at jeg sto på venteliste på TM3 fra 2016 mars. Da bilen etter noen går kom så den ut som en brukt bil solgt som nyprodusert og ble nektet mottatt. Det ble ikke bedre på andre forsøk. Tror ikke jeg var uheldig. Nå som Hyundai (Kona jeg solgte er den beste elbilen jeg har eid og jeg har hatt mange og jeg importerer selv stort sett.) har kommet med et 800Volt system var det som fikk med ut på bestilling av bilen som en direkte konkurrent til Tesla og det hegemoniet står for fall heldigvis.

Øyvind.h

Ja de som vinner i lotto er gjerne ikke like rasjonelle :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kodax

Jeg reserverte en TMY til en gunstig bris og er blandt de 3000 som er på I5-lista.
Jeg kommer nok ikke til å kjøpe noen av dem til meg selv, men lar de gå videre til mor og svigers hvis de skal ha ny bil.
Jeg har nå hatt en TMX i halvannet år og har strålende erfaring med Teslas servicesenter, jeg har kjørt TM3 mye, og vil absolutt anbefale TMY-en. @Øyvind.h lister opp de fleste fordelene greit, og med "infotainment" så inngår da navigasjonen med ladenettverket til Tesla helt sømløst. I tillegg fungerer telefon-appen til Tesla strålende, selvkjøring fungerer for det aller meste strålende (for meg), og jeg har trua på at det vil komme mye mer funksjonalitet snart. Tesla gir nok også mer "kjøreglede" for de som er opptatt av slikt.
I5 er altså eventuelt for svigers som syns Tesla virker skummelt fordi de har lest medieoppslag om trøbbel med Tesla, samt at de tror det blir skummelt å ikke ha dashboard foran rattet. Så lenge de ikke blir nødt til å stå i ladekø, så tror jeg de vil bli godt fornøyd med å bytte ut den gamle Mazda-en med den. Jeg hadde minst betalt 150 000,- mer for en TMY.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA