Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq 5 vs TMY

Startet av tugit, onsdag 03. mars 2021, klokken 09:01

« forrige - neste »

moby666

Det er mye støy fra taket i feks tuneller. Er enig at det også er støy fra hjulbuer, men nå var det panoramatak det var snakk om her. Har eid tms med pano og ståltak og det var grei forskjell på dem når det gjelder støynivå

z4rd

#76
Ok... Det tror jeg på. Ikke eid TMS selv, men du får spørre eierne av I-Pace. Der er erfaringene helt tydelige på at panotaket støyer merkbart mindre, spesielt i tunneler osv. Det er med andre ord ingen garanti for at det ene er bedre mht støy versus det andre, spesielt på kryss og tvers av bilmodeller.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Stikkkontakt

Sitat fra: moby666 på torsdag 01. april 2021, klokken 15:39
Bytter fra TM3 til IONIQ5. Lei av støyen i kupé (særlig fra panoramatak). Vurderer også TMY, og tror det er lurt å selge TM3 nå til sommeren og ikke når TMY kommer. Da tipper jeg det kommer mange TM3 til salgs....

Er det tynt glass i panotaket på TM3?
På I-Pace er det mye mindre støy med pano enn uten..

ToWalkOrDrive

Er positivt overrasket over hvor bra Ioniq 5 ser ut til å være, både med tanke på plass (banankasse-testen til Bjørn Nyland), støy og ladehastighet, ref testvideoer:
https://www.google.com/search?tbm=vid&sxsrf=ALeKk03MgYFljGbGWuArGm1kQw_6IkRccw:1627893572800&q=ioniq+5+bj%C3%B8rn+nyland&sa=X&ved=2ahUKEwis242R-JHyAhUvpIsKHergB64Q8ccDegQICxAD&biw=1920&bih=969

Blir spennende å se hvor mange banankasser han får plass til i en Model Y.

Kult å se når han blinker til høyre på Ioniq 5, så vises blindsonen på høyre side ved hjelp av kamera på skjermen.
Hvis jeg ikke hadde hatt 60.000 i rabatt pga tidlig reservasjon på model Y, så hadde jeg i hvert fall prøvd Ioniq 5. Ser at Model Y er 11,4 cm lenger...
Tesla Model Y                         2021-

moby666

Hvis ikke støynivået har blitt bedre i TMY enn andre Teslaer, så blir dette en walk-over i favør IONIQ5. Har også en tidlig TMY bestilling inne, men den sitter langt inne når jeg nå har hatt IONIQ5 i 1 mnd. Frister ikke å hente ut en ny Tesla igjen (med alt det kan medføre)....

turfsurf

Det mest negative for min del med Ioniq 5 er bakkeklaringen hvis det stemmer at den er like lav som TM3. Det er i snaueste laget for hyttebruk. Det går an, men ikke optimalt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

moby666

IONIQ5 har 16 cm bakkeklaring, 17 cm til batteriet. TM3 har 13 cm. På vår hyttevei gikk jeg nedi med TM3, men ned IONIQ5 går det helt fint.

trykkertor

Sitat fra: turfsurf på mandag 02. august 2021, klokken 15:29
Det mest negative for min del med Ioniq 5 er bakkeklaringen hvis det stemmer at den er like lav som TM3. Det er i snaueste laget for hyttebruk. Det går an, men ikke optimalt.

Sitat fra: moby666 på mandag 02. august 2021, klokken 15:56
IONIQ5 har 16 cm bakkeklaring, 17 cm til batteriet. TM3 har 13 cm. På vår hyttevei gikk jeg nedi med TM3, men ned IONIQ5 går det helt fint.

Da jeg hadde Ioniq 5 på demo-lån kjørte jeg en bonde/kjerrevei med den. Var ikke nedpå en eneste gang, og jeg ble positivt overrasket. Dette var en vei av de slaget hvor hjulsporene er sand og grus, og det er vekst i midten. Så pass dype hjulspor at jeg ALDRI hadd kjørt vår Model 3 der, fordi jeg er 95% sikker på at den hadde skrapt nedi.
Men skulle gjerne hatt enda mer bakkeklaring i Ioniq 5 for å være på den helt sikre siden.
Langt lettere å teste ut slikt med demo-bil, enn når en sitter i sin egen og er usikker på veien foran.

lars667

Sitat fra: moby666 på mandag 02. august 2021, klokken 15:56
IONIQ5 har 16 cm bakkeklaring, 17 cm til batteriet. TM3 har 13 cm. På vår hyttevei gikk jeg nedi med TM3, men ned IONIQ5 går det helt fint.

Jeg mener tm3 har 14, performance 13. IONIQ5 har lengre akselavstand. Dette gjør den i praksis lavere over hindre. Den fpr en break-angle i lengderetningen som bare såvidt er større enn på TM3. Men over sporene i kjerreveien er den bedre...
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

turfsurf

Sitat fra: moby666 på mandag 02. august 2021, klokken 15:56
IONIQ5 har 16 cm bakkeklaring, 17 cm til batteriet. TM3 har 13 cm. På vår hyttevei gikk jeg nedi med TM3, men ned IONIQ5 går det helt fint.
OK, da har jeg lest feil tidligere. 16cm er ok.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: lars667 på tirsdag 03. august 2021, klokken 01:02
IONIQ5 har lengre akselavstand. Dette gjør den i praksis lavere over hindre. Den fpr en break-angle i lengderetningen som bare såvidt er større enn på TM3.
Ja, men det er vel typisk over hindre som fartsdempere. Er ikke så mange av de opptil hytta. Typisk er det dype hjulspor og/eller snø som er utfordringen.

Uansett hvilken av de kommer jeg til å savne Jaguarens 25+ cm i maks offroad.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Farbil

Vedr bakkeklaring, har to steder på vei bort til hytta hvor min gamle TM3LR gikk nedi med buken, så jeg måtte kjøre på skrå for å unngå dette. Denne helgen med Ioniq5 kjørte jeg rett over uten å ta nedi. Så min konklusjon er at selv om akselavstanden er lengre, så funker det bedre for mine typiske problemområder.

lars667

Jeg sitter på hytta nå, og TM3 med henger tok såvidt nedi et par steder (usikker på hvor, kunne ikke se noen merker eller noe). Skal hente ut IONIQ5 i morgen, så da får jeg testet. Tror nok ikke den tar nedi. Som dere nevner, det er verst mellom hjulene på "samme" aksel pga gresskanten i midten som gjør at en må sikksakke og håpe på det beste med TM3.

Jeg har noen kamper med meg selv om TMY vs IONIQ5 mens jeg venter. I går kjørte jeg 25 mil med henger på ca 900 kg bak. På veien  var jeg innom Brumunddal SC, hvor de var så greie å hjelpe meg med en løsnet klips på lista under kanal på rappen, selv om mekaniker egentlig hadde slutta på dagen. God service. På turen ladet jeg også på Øyer/Hafjell. Null stress med henger, bare å kjøre inntil stolpen. På IONITY-laderen ved siden av var det fullt, og ville blitt litt krøkkete med henger. Så da tenkte jeg "faen, jeg kan ikke forlate Tesla". Men så kom jeg ut på motorveien og satte på cruisecontrol. Da innså jeg at du ikke kan bruke cruisecontrol med henger på denne bilen, i det minste på en god del problematiske strekninger, fordi den plutselig bremser fordi den tror en kryssende vei betyr at nå skal motorveien du kjører på plutselig ned til 40-grense. Med fullastet henger, campingvogn etc. er dette verre enn bare en irritasjon.

Så... jeg vet ikke helt.

Pluss for Tesla:
* litt større total plass i bagasjerom
* legge ned seter fra bagasjerom
* ladenettverk *****STOR FORDEL******
* bittelitt høyere bakkeklaring/break angle
* raskere ut lyskryss
* skal en tro Munro, og det gjør jeg til en viss grad, får en en bil som definitivt bruker de fleste fordelene en elbil kan gi ingeniørene, bare tell antall slanger og drit som de har eliminert bort fordi de ikke trenger å ta hensyn til alt av vibrasjoner osv osv. IKke bare dette, med TMY og TM3 er Tesla ganske modne på dette feltet. Ikke så mange barnesykdommer, og bilene ser ut til å ha bra driftssikkerhet.
* infotainmentsystemet er i en klasse for seg
* ikke noe dyrt serviceregime lar i alle fall de av oss som er litt interessert styre det litt selv, og spare tusener i året

Pluss med IONIQ5

* Mer komfortabel bil, ikke så hardt satt opp. Lang akselavstand gjør at denne sikkert duver litt mindre på halvdårlige veier, mer stabil.
* Firehjulstrekksystem som i større grad lar deg styre selv. Dette er en fordel for mitt bruk, da jeg ser noen begrensninger med Tesla sitt system, som bare slår inn ved behov, noen ganger litt for sent for god komfort (IMHO). Ser helst at den ikke slipper i det hele tatt når det er marginale forhold. Spesielt med tilhenger.
* 230v ser jeg som en stor fordel når vi skal på hytta uten innlagt strøm, slipper det bråkete aggregatet hver gang en skal gjøre noe, også fint hvis strømmen går
* fungerende cruisecontroll hvor en kan velge å sette farten helt selv, uten at Hal plutselig får det for seg at du må bremse for en vei i nærheten med 40-grense
* litt bedre lakk og sannsynligvis bedre sammenskrudd interiør. Tesla kommer seg, men det er fortsatt noen lyder her og der. I går opplevde jeg at jeg ikke  fikk opp midtkonsoll/armlenpute opp uten vesentlig kraft. Da hadde de putta på noe gummiguffe på låsetappen, sannsynligvis for å redusere skramling. Denne har smelta litt i varmen...
* justerbart baksete. Dette vil jeg si er stor fordel, særlig når barna begynner å bli større. Gir også valgmulighet om plass til folk eller bagasje/fe.
* satser på litt færre besøk på verksted. Selv om Tesla har blitt mer modne, må en fortsatt inn på verksted for HELT UNØDVENDIGE ting som det er jobben deres å gjøre før utlevering. Dette kommer en ikke unna er alt for dårlig. 1000-1500km av de 14000 jeg har kjørt på 9 mnd er på vei til/fra verksted (ok, så bor jeg litt unna og da).

Ja, det var det jeg kom på i farten. Det blir spennende å prøve Hyundaien i morgen. Det hadde også vært spennende å se noen ta en teknisk gjennomgang/teardown som vi har fått på Tesla og Ford. Jeg mistenker at det fortsatt er mye fossilt tankegods i systemet, motorrommet ser litt for likt ut som på en fossilbil. Samtidig har de klart å holde vekta ikke så langt unna Y sin vekt, det lover godt.

Nå har vi også hørt prat om noen lekkasjer i kjølesystemet på Hyundaien. Håper virkelig ikke det er symptomatisk for et dårlig designet system med 45 gummislanger og slangeklemmer.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

trykkertor

Sitat fra: lars667 på tirsdag 03. august 2021, klokken 12:24
Jeg sitter på hytta nå, og TM3 med henger tok såvidt nedi et par steder (usikker på hvor, kunne ikke se noen merker eller noe).

På veien  var jeg innom Brumunddal SC, hvor de var så greie å hjelpe meg med en løsnet klips på lista under kanal

Pluss for Tesla:
* raskere ut lyskryss

Ioniq 5 er nok raskere ut av lyskrysset, men straks vi passerer 60-70km/t drar Tesla innpå og passerer om kort tid.
Tall fra Bjørn Nyland sine tester.
Sitat0 - 50 km/t 1.83 sek Ioniq 5
0 - 50 km/t 2.02 sek Tesla Model 3
Regner med Model Y blir noe "tregere" med mindre du har bestilt Model Y performance.

Enig med mange av punktene dine. Det jeg ville savne hos Ioniq 5 er også Tesla sin frunk.
Det jeg vil savne hos Tesla er designet hvor Ioniq 5 er langt kulere.

lars667

Ja, dette med lyskrysset var egentlig ikke så gjennomtenkt. Det som er fint med Tesla, er at det er uanstrengt å kjøre forbi andre. Til og med med henger er alt uansetrengt. Du vet at kraften er der, akkurat når du trenger den. Regner med det også gjelder for TMY.

Det er synd de ikke har fått til en skikkelig frunk, ja. Jeg har tatt av panelene under panseret på min TM3 for å montere Lazer-led, og det jeg så likte jeg. Det var ryddig og fint. Men nå skal jeg hente en IONIQ5 i morgen, på Santander rentekampanje. Må si renta er ok (1.99), men de har jammen stive gebyr. 5k koster det...
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA