Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq 5 vs TMY

Startet av tugit, onsdag 03. mars 2021, klokken 09:01

« forrige - neste »

mfd

#30
Sitat fra: MooCow på søndag 07. mars 2021, klokken 19:52
Ser at Hyundai har juster frå 5,0 til 5,2 sekund, uansett ganske likt ja. Toppfart veit eg ikkje kva Model Y har, men Ioniq har vel begrensa han til 180 km/t. Synest berre det var litt drøyt å seie at Model Y var i ei særstilling :)

Ja, det var litt unyansert i hvertfall TMY vs Ioniq 5.  Men generelt sett har Tesla jevnt over raskere akselerasjon og topphastighet en konkurrentene. Den har også raskere gassrespons en mye annet (uvisst om dette er en fordel).  Syns ikke pristillegget på 55.000 kr for å få performance utgaven med 21" Überturbin felger, oppgradert understell, bremser, og dempere samt spoiler er for ille.  Men grunnprisen er for høy i Norge i forhold til Ioniq 5.

Men meget mulig TMY produsert ved Giga Berlin blir en meget god bil. De snakker om en helt ny produksjonsteknikk, ny lakk, oppgradert midt konsoll, oppvarmet ratt ++.  Endringene skjer jo konstant hos Tesla, som jo i og for seg både er en fordel og en ulempe.  Kjedelig å kjøpe en bil rett før oppgraderingen kommer til samme eller lavere pris.

IONIQ 5 - Project 45 - bestillt.

bno

#31
Her var det mye miljøpjatt. For og imot. Man kjøper etter behov ikke om Norge bruker 25 milliarder for å fjerne noe minimalistisk (relativt sett) produsert livets gass for så på bygge en rørledning for å sende den ned i et hull i bakken utaskjærs. Samtidig som Kina åpner et kullkraftverk hver andre eller var det hver tredje dag. Slik sett leverer vi fra oss en konkurransefordel til Kina som en slags premie til å konkurrere Norsk produksjon ut i intet. Bare idioter som gjør slik.

At the end of the day tror jeg de fleste kjøper det som passer den enkelte best og at pris/reward spiller en sentral vesentlig rolle for alle uansett hvor prektige de synes å fremstille seg selv.

Tesla er et håpløst produkt mekanisk, men er blitt bedre. Ioniq er et svært friskt pust og fremstår både med moderne og vesentlig finere design totalt sett enn Tesla både Y og 3 synes jeg. Denne er absolutt det nærmeste om ikke en tesla killer så er det klart at nå må også Musk & Co. begynne å skjerpe seg. Dyre er de også i forhold til total produktet, men så har de da også en kriminell stor fortjeneste margin på ca. 32%. Noe de har kunnet ta med et monopolistisk marked. Den tid er med Ioniq snart forbi. Heldigvis.

Vel dette blir mitt eneste innlegg som er en degresjon, men like vel en rød tråd i forhold til å respektere trådstarter.

Hvem som er raskest til 100km/t er da mer en akademisk øvelse og etter mitt vurdering noe premature ispedd at man kommer ikke en kritisk situasjon så sant man ikke får fantom bremsing da på Tesla så betyr vel det noe, men altså akademisk.

Klimakrise meg midt på ryggen. Derved er MITT politiske innlegg tilbakelagt. Tilbake til bil og ned på bakkenivå.

Olemann

Folk er ulike. Noen har mange prinsipper, noen har få.  Noen er villige til å la sin prinsipper gå foran lommeboka, andre styrer etter hva lommeboka er tjent med.

Synes denne er fin; han som skulle selge en bil det var venteliste på, men nektet å ta overpris, ville selge for det han selv betalte.  Men, da kunne jo det skje fort at en annen person, som er utstyrt med mer omsorg for egen lommebok enn prinsipper, ville kjøpt bilen, for så å selge videre til overpris og fylle egen lommebok.

Løsningen ble at kjøper innbetalte kr. 50.000.- i depositum i tillegg til kjøpesum, som så ble betalt tilbake etter 1 år, forutsatt at kjøper fortsatt eide bilen.

Mye jobb, men herlig å se folk med solide prinsipper de er villige til å tape på og holde seg med.  Men, er redd dette er et utdøende generasjon.... :D

(Dette var også en digresjon, men en viktig en :-))

bno

#33
@olemann
Det er jeg veldig enig i. Det er også viktig det er jeg enda mer enig i. Det handler om etikk og moral (her kalt prinsipp) jeg lovet å holde meg fra borte etter mitt innlegg fra en digresjon, men jeg måtte si at ditt innlegg tiltaler meg. For de som tjener rått på å juge folk full om noen menneskeskapt klimakrise bare for å kunne ødelegge hel Norges kyst og snart fiskeriene i Nordsjøen (fiskebankene som er grunnest) tenker ikke på annet enn det motsatte av denne som tenker på sin neste som denne du refererte til. Da, da lover jeg å holde meg til tema heretter.
Og alle prosjekt subsidiert så det holder - for et hykleri.

jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på søndag 07. mars 2021, klokken 14:05
Et annet moment er at Tesla som selskap er i ferd med å kjøre seg rett på dunken mhp. miljøregnskapet etter at de prøver å renvaske Bitcoin. Det momentet teller for meg mye mer enn  vurderingen av selve bilen. For de som også vurderer den siden av regnskapet ville jeg vurdert å bruke min forbrukerkraft ved å kjøpe noe annet enn TMY.  Respekterer selvfølgelig at enhver skal få velge det en selv vil - men ikke sikkert alle er klar over veivalget Tesla gjorde for noen uker siden. En mulig måte å  vise sin mening på er å ytre seg ved handling når bilvalget skal tas.

Skal du boikotte alt og alle som er borti Bitcoin får du det travelt etter hvert. Siste nytt er nå at Røkke og Aker går inn med en halv milliard:

https://e24.no/boers-og-finans/i/aP3qQO/aker-satser-en-halv-milliard-paa-bitcoin-med-nytt-selskap
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

DagfinnN

Sitat fra: jkirkebo på mandag 08. mars 2021, klokken 08:40
Sitat fra: hELgenen på søndag 07. mars 2021, klokken 14:05
Et annet moment er at Tesla som selskap er i ferd med å kjøre seg rett på dunken mhp. miljøregnskapet etter at de prøver å renvaske Bitcoin. Det momentet teller for meg mye mer enn  vurderingen av selve bilen. For de som også vurderer den siden av regnskapet ville jeg vurdert å bruke min forbrukerkraft ved å kjøpe noe annet enn TMY.  Respekterer selvfølgelig at enhver skal få velge det en selv vil - men ikke sikkert alle er klar over veivalget Tesla gjorde for noen uker siden. En mulig måte å  vise sin mening på er å ytre seg ved handling når bilvalget skal tas.

Skal du boikotte alt og alle som er borti Bitcoin får du det travelt etter hvert. Siste nytt er nå at Røkke og Aker går inn med en halv milliard:

https://e24.no/boers-og-finans/i/aP3qQO/aker-satser-en-halv-milliard-paa-bitcoin-med-nytt-selskap
Er nok vikarierende motiv.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

arthur

Hvis noen skal selge et hus i sentralt strøk, hytte på fjellet eller ved sjøen og disse er kjøpt for mange år siden og skal selges til selvkost er det bare å ringe!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

feistydolphin

Hehe. Det er vel ikke verre enn at man bør ta informerte beslutninger. Det er vel ingen som har sagt noe om noen boikott? :) Som sagt, jeg vil iallefall vite mest mulig om de jeg handler med, enten det er egg og hvordan verpehønene har hatt det eller hvordan HMSen er på fabrikken eller hvor mineralene til batteriene kommer fra - eller om arbeiderne er fagorganisert. Jeg mener det er en udelt positiv ting å bry seg om sånt. Hvis det gjør at noen får opp pulsen litt får det stå sin prøve :)

(Volkswagen har forresten skåret høyt i så måte hos meg med ID-bilene og bærekraftig produksjon.)

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på mandag 08. mars 2021, klokken 09:17
Sitat fra: jkirkebo på mandag 08. mars 2021, klokken 08:40
Sitat fra: hELgenen på søndag 07. mars 2021, klokken 14:05
Et annet moment er at Tesla som selskap er i ferd med å kjøre seg rett på dunken mhp. miljøregnskapet etter at de prøver å renvaske Bitcoin. Det momentet teller for meg mye mer enn  vurderingen av selve bilen. For de som også vurderer den siden av regnskapet ville jeg vurdert å bruke min forbrukerkraft ved å kjøpe noe annet enn TMY.  Respekterer selvfølgelig at enhver skal få velge det en selv vil - men ikke sikkert alle er klar over veivalget Tesla gjorde for noen uker siden. En mulig måte å  vise sin mening på er å ytre seg ved handling når bilvalget skal tas.

Skal du boikotte alt og alle som er borti Bitcoin får du det travelt etter hvert. Siste nytt er nå at Røkke og Aker går inn med en halv milliard:

https://e24.no/boers-og-finans/i/aP3qQO/aker-satser-en-halv-milliard-paa-bitcoin-med-nytt-selskap
Er nok vikarierende motiv.

For meg er dette ikke vikarierende motiv - jeg har ingen eierinteresser i noe aksjeselskap - ei heller Tesla - eier nada aksjer,nada fond. Men jeg bryr meg om miljøet og ha egen sti ren. Derfor kjøper jeg ikke Tesla biler nå.
Det er mitt valg og bare mitt. Jeg har ei heller flippet en bil - jeg har solgt bil raskt etter kjøp - men aldri tjent en krone på det. Jeg kunne sikkert gjort det - men jeg valgte å ikke gjøre det da jeg fant det uetisk - det er mitt valg og bare mitt.

Du DagfinnN har trolig et vikarierende motiv. Om det er verdien av egen bil eller aksjer vet jeg ikke noe om - men en av delene vil jeg definitivt tro det er. Du ser rødt bare noen påpeker fakta om Tesla som kan tolkes negativt.
Mitt eneste motiv i livet er å bruke mine penger på en bærekraftig måte for mine barns vegne. Og akkurat nå synes jeg Tesla går i feil retning så jeg velger å ikke bruke penger på Tesla og legger ikke fem øre i mellom for å fortelle hvorfor. Om Røkke kaster penger inn i "tulipanmarkedet" får så være - jeg har aldri sett på den mannen som noe forbilde for noe som helst - og ikke har jeg noe med den mannen og hans selskap å gjøre heller.

Tesla65

Når model Y er klar til levering, så er der ingen som kan måle seg med denne!
Suverent beste bil jeg noen gang har hatt og har. ( Model 3 2021 model  i dag )
Har hatt flere elbiler de siste åra, men ingen som kan måle seg med det Tersla leverer.

Ja, Hyundai leverer bra biler, men teknologien er langt bak Tesla.
Men Ioniq5 blir sikkert en flott bil for de som ikke vil ha Model Y!

Tesla leverer noe som du gleder deg til hver gang du skal ut å kjøre.
Skal en på langtur, så er det bare å kjøre. Trenger ikke tenke på hvor en skal stoppe å lade!
Andre er liksom bare en bil!
Hvit P85 Solgt

hELgenen

Sitat fra: Tesla65 på mandag 08. mars 2021, klokken 11:06
Andre er liksom bare en bil!

Da er det greit å vite at Ioniq 5 antyder at den er litt mer en bare en bil.
Tenker da på 230V uttaket som kan drive utstyr på inntil 3.6 KW - kan være kjekt det også.

elektro

#41
Kort svar: Ville valgt Model Y pga. antatt mer bagasjeplass, hvis jeg måtte velge mellom disse to.

Hvis man forutsetter at bagasjeplassen hadde vært lik, og med like bra/dårlig sikring, ville jeg valgt den med best kjørekomfort og lavest støynivå som @daktari var inne på.

Lading setter jeg som likt, hvor IONIQ 5 faktisk lader fortest, men Model Y har flest ladesteder. Begge er vinnere her. IONIQ 5 har noen essensielle knapper, instrumenter foran føreren og HUD med det som angivelig er ganske imponerende AR. Tesla har nok på sin side best infotainment og best/raskest app. Begge bilene mangler lyktespylere og Matrix type lys så vidt vi vet. IONIQ 5 har 360 kamera mens Model Y imidlertid har veldig bra ryggekamera og velfungerende parkeringssensorer, samt "dashcam" funksjonalitet. Ingen har så vidt jeg vet spyling/beskyttelse på noen kameraer. Setter 1-1 her også.

Bilene er i det hele tatt ganske like, men i realiteten blir nok IONIQ 5 billigere og kan leveres mye før. Trenger man ikke mye plass, burde det kunne være avgjørende.

Men plass trumfer det meste dersom det er et behov. Det er kanskje også viktig for noen å ikke være en sånn "Teschla fyr/frue". Merkestatus og rykte vurderer jeg forøvrig som ganske jevnbyrdig, på litt forskjellig grunnlag. Av disse synes jeg eksteriørdesignet til IONIQ 5 isolert sett er friskest, men begge er fine nok- og en del vil sikkert mene Model Y har de fineste linjene.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

SurSnasen

Sitat fra: Tesla65 på mandag 08. mars 2021, klokken 11:06
Ja, Hyundai leverer bra biler, men teknologien er langt bak Tesla.

Hvordan? Hvilken teknologi? Hva legger du i teknologi?

Øyvind.h

Sitat fra: elektro på mandag 08. mars 2021, klokken 11:56
IONIQ 5 har 360 kamera mens Model Y imidlertid har veldig bra ryggekamera og velfungerende parkeringssensorer, samt "dashcam" funksjonalitet.
Tesla har en form for 360. Dvs. du får opp bilde av foran/bak/sidene på skjermen og har oversikt rundt bilen. Men ikke med top-down view foreløpig.

Sitat fra: elektro på mandag 08. mars 2021, klokken 11:56
Bilene er i det hele tatt ganske like, men i realiteten blir nok IONIQ 5 billigere og kan leveres mye før.
Hyundai har ikke den beste track recorden for store volum og raske leveranser av nye modeller så vidt jeg har fått med meg. Om en ikke har reservert allerede jeg jeg usikker på hvor kjapt en kan få bil. Det kan være en får Model Y før Ioniq 5 ved bestilling i dag, men det vil vise seg. Om Tesla må ferdigstille Berlin og får full kontroll på alt der før de shipper Y blir sikkert Y enda mer forsinket.

Sitat fra: elektro på mandag 08. mars 2021, klokken 11:56
Det er kanskje også viktig for noen å ikke være en sånn "Teschla fyr/frue".
Ahh, de herlige fordommene :) Om en skal tenke slik er nok Hyundai mer anonymt, men legger en seg på det nivået er det mange merker en ikke kan kjøre av forskjellige årsaker.

Sitat fra: elektro på mandag 08. mars 2021, klokken 11:56
Merkestatus og rykte vurderer jeg forøvrig som ganske jevnbyrdig, på litt forskjellig grunnlag.
Ja det er to vidt forskjellige merker som har sitt rykte og standing, på godt og vondt for begge.
Med andre ord - det er kanskje mer fornuftig å se på hva en får fremfor hva andre synes og tror om merket.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

arthur

Er du blant de som står på venteliste, men ikke fikk reservert bil, vil du ha et fortrinn når salget starter. Mer informasjon rundt dette kommer senere.

Om du ikke fikk reservert bil i reservasjonsperioden, er det estimert at ordinært salg starter i mai, og Hyundai lover god tilgang på biler.

Allerede i juli/august starter levering av bilene fra ordinært salg, og det skjer kun kort tid etter at «Project 45»-bilene er levert.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA