Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Tang vs model y  (Lest 1047 ganger)

MyMuffin

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 577
    • Vis profil
Tang vs model y
« på: Tirsdag 02. Mars 2021, klokken 18:49 »
Plutselig nærmer vi oss en fullblods familie på 5.
Vi har 2 stk model 3 og det har gått overraskende bra for oss frem til nå. Men å stappe 3 barneseter i en model 3 er litt vel mye for både fred og rygg.

Barna er på 3 og 6.

Mitt "naturlige" valg er model y med 7 syvseter, grunnet lang erfaring med tesla og 600k budsjett.
Foretrekker ny bil med garanti.

Da ser plutselig byd tang ikke så dum ut!

Finnes det noen bilder av bagasjerommet med syv seter på Tang?
Er det riktig å i det hele tatt sammenligne de to bilene?
Pros, cons, alternativer?

Takker så mye for alle konstruktive tilbakemeldinger.
2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4464
    • Vis profil
Sv: Tang vs model y
« Svar #1 på: Onsdag 03. Mars 2021, klokken 09:18 »
Finnes noen youtube-videoer fra Spania av BYD Tang hvertfall.
Mine videoer av autopilot 2 på YouTube
Mine I-Pace videoer
2021 Model 3 LR
2019 Audi e-tron
2019 I-Pace
2017 S90D

1000kwh

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2443
    • Vis profil
Sv: Tang vs model y
« Svar #2 på: Onsdag 03. Mars 2021, klokken 10:00 »
Det er jo ingen fordeler med denne bilen siden den tross alt koster 600k.

Men for all del, den ser jo grei ut den. Bare for dyr!

Radial

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 463
    • Vis profil
Sv: Tang vs model y
« Svar #3 på: Onsdag 03. Mars 2021, klokken 13:18 »
Det blir vel en bedre 7-seter enn Y akkurat dette.
Men på alt annet, så skuffer denne litt på spesifikasjonene i hodet mitt.

- 80++kWh batteri, men vil knapt klare ~40mil
Model y har "bare" 77, men klarer nok ~45mil ihvertfall.

- 2,2++ tonn egenvekt, men bare 1400kg hengervekt..selv om de markedsfører seg som E-tron "killer" 😜
Model Y tar 1600kg, med knappe 2000kg egenvekt.

- 21/22" hjul som eneste alternativ pga gigantiske bremser, dvs dekk koster mer enn 3 års strømforbruk med 15k kjørelengde.
Model Y leveres med 19" alternativer, og relativt normale dekkpriser i klassen.


På siste reklame blir brun vaffel-søm standard!? Ugh😵
« Siste redigering: Onsdag 03. Mars 2021, klokken 14:26 av Radial »

MyMuffin

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 577
    • Vis profil
Sv: Tang vs model y
« Svar #4 på: Torsdag 04. Mars 2021, klokken 18:18 »
Gode innspill her.
Jeg prøver å ha en optimistisk tilnærming til andre merker enn hva jeg er vandt til, men havner vel fort på en Model Y allikevel.

2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

Kjell Leaf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1164
  • Leaf Tekna des.2013
    • Vis profil
Sv: Tang vs model y
« Svar #5 på: Lørdag 06. Mars 2021, klokken 14:43 »
Gode innspill her.
Jeg prøver å ha en optimistisk tilnærming til andre merker enn hva jeg er vandt til, men havner vel fort på en Model Y allikevel.
Du kan også ha 20" felger, den leveres med 22" til sommerdekk og 20" til vinter.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

batterimannen

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 976
    • Vis profil
Sv: Tang vs model y
« Svar #6 på: ſøndag 07. Mars 2021, klokken 18:10 »
Som 7-seter så tror jeg det blir mer plass, spesielt i høyden enn Model Y... Men det gjenstår å se i noen tester.
Hyundai Kona electric 2019

Kjell Leaf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1164
  • Leaf Tekna des.2013
    • Vis profil
Sv: Tang vs model y
« Svar #7 på: Mandag 08. Mars 2021, klokken 11:58 »
Det blir vel en bedre 7-seter enn Y akkurat dette.
Men på alt annet, så skuffer denne litt på spesifikasjonene i hodet mitt.

- 80++kWh batteri, men vil knapt klare ~40mil
Model y har "bare" 77, men klarer nok ~45mil ihvertfall.

- 2,2++ tonn egenvekt, men bare 1400kg hengervekt..selv om de markedsfører seg som E-tron "killer" 😜
Model Y tar 1600kg, med knappe 2000kg egenvekt.

- 21/22" hjul som eneste alternativ pga gigantiske bremser, dvs dekk koster mer enn 3 års strømforbruk med 15k kjørelengde.
Model Y leveres med 19" alternativer, og relativt normale dekkpriser i klassen.


På siste reklame blir brun vaffel-søm standard!? Ugh😵
Jeg har sett den og prøvekjørt, fantastisk bil 😃 Og interiøret var vakkert, også setene. Jeg har bestilt en i dag, levering i august 😃
« Siste redigering: Mandag 08. Mars 2021, klokken 15:33 av Kjell Leaf »
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

elektro

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1978
    • Vis profil
Sv: Tang vs model y
« Svar #8 på: Mandag 08. Mars 2021, klokken 18:32 »
Det blir vel en bedre 7-seter enn Y akkurat dette.
Men på alt annet, så skuffer denne litt på spesifikasjonene i hodet mitt.

- 80++kWh batteri, men vil knapt klare ~40mil
Model y har "bare" 77, men klarer nok ~45mil ihvertfall.

- 2,2++ tonn egenvekt, men bare 1400kg hengervekt..selv om de markedsfører seg som E-tron "killer" 😜
Model Y tar 1600kg, med knappe 2000kg egenvekt.

- 21/22" hjul som eneste alternativ pga gigantiske bremser, dvs dekk koster mer enn 3 års strømforbruk med 15k kjørelengde.
Model Y leveres med 19" alternativer, og relativt normale dekkpriser i klassen.


På siste reklame blir brun vaffel-søm standard!? Ugh😵

Hvis bilen har større plass og bedre komfort, er vel 5-10% rekkevidde et lite offer? For en småbarnsfamilie er selv 300 km. reell rekkevidde plenty, etter min mening, men mer rekkevidde gir naturligvis større fleksibilitet.

Jeg kommer ikke på noen jeg kjenner som har behov for å trekke henger på mer enn 1 tonn. De fleste har antakelig ikke førerkort som tillater en slik ekvipasje heller..

Hjuldimensjon kan være ugunstig, av flere årsaker. Hvis det stemmer at 21-tommere er det minste og bilen leveres med 22-tommer. Men det kommer mye an på bredden og profil også.

Interiøret sykes jeg ser fint ut, selv om det nok ikke er førstevalg.

Hvordan er det med takstativ og delingsnett her?

2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015
Fisker Ocean, reservert 30/10/2020 (referral V4FAK3 )
IONIQ 5, reservert 25/2/2021

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7863
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Tang vs model y
« Svar #9 på: Mandag 08. Mars 2021, klokken 20:28 »

Hvis bilen har større plass og bedre komfort, er vel 5-10% rekkevidde et lite offer? For en småbarnsfamilie er selv 300 km. reell rekkevidde plenty, etter min mening, men mer rekkevidde gir naturligvis større fleksibilitet.

Jeg kommer ikke på noen jeg kjenner som har behov for å trekke henger på mer enn 1 tonn. De fleste har antakelig ikke førerkort som tillater en slik ekvipasje heller..

Er vel mere 10-20% enn 5-10%. Det er da litt. Ladefart (i km/t) er dog viktigere.

Mye som veier mere enn ett tonn, båter, mobilkraner, minigraver m.m.
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 463
    • Vis profil
Sv: Tang vs model y
« Svar #10 på: Mandag 08. Mars 2021, klokken 21:54 »
Det blir vel en bedre 7-seter enn Y akkurat dette.
Men på alt annet, så skuffer denne litt på spesifikasjonene i hodet mitt.

- 80++kWh batteri, men vil knapt klare ~40mil
Model y har "bare" 77, men klarer nok ~45mil ihvertfall.

- 2,2++ tonn egenvekt, men bare 1400kg hengervekt..selv om de markedsfører seg som E-tron "killer" 😜
Model Y tar 1600kg, med knappe 2000kg egenvekt.

- 21/22" hjul som eneste alternativ pga gigantiske bremser, dvs dekk koster mer enn 3 års strømforbruk med 15k kjørelengde.
Model Y leveres med 19" alternativer, og relativt normale dekkpriser i klassen.


På siste reklame blir brun vaffel-søm standard!? Ugh😵

Hvis bilen har større plass og bedre komfort, er vel 5-10% rekkevidde et lite offer? For en småbarnsfamilie er selv 300 km. reell rekkevidde plenty, etter min mening, men mer rekkevidde gir naturligvis større fleksibilitet.

Jeg kommer ikke på noen jeg kjenner som har behov for å trekke henger på mer enn 1 tonn. De fleste har antakelig ikke førerkort som tillater en slik ekvipasje heller..

Hjuldimensjon kan være ugunstig, av flere årsaker. Hvis det stemmer at 21-tommere er det minste og bilen leveres med 22-tommer. Men det kommer mye an på bredden og profil også.

Interiøret sykes jeg ser fint ut, selv om det nok ikke er førstevalg.

Hvordan er det med takstativ og delingsnett her?

Skal ikke begi meg inn på komfort, den kan nok være veldig god når man kan svelge brun vaffel-søm og 21/22" hjul.
Og enig i utsagnet om alt over 30mil er helt innafor når bleia er full i baksetet... Men når man får model Y med tilsvarende plass, bedre rekkevidde, raskere hurtiglading OG høyere hengervekt til under 600, så blir man jo litt betenkt.

Man må vel opp i ~650k med hengerfeste, metallic og vinterdekk på Tang, men den har dog flere hundre NM og HK mer enn forventet.
Men da skuffet det med bare 1400kg på kroken, for meg med banebil jeg skulle lufta litt innimellom.

For all del spennende bil, men ser ikke at den fyller en eneste nisje som ikke allerede er fyllt av E-tron, I-Phase eller Model Y og X....og prisen er ikke såå god at man vil kaste seg over den heller.
« Siste redigering: Tirsdag 09. Mars 2021, klokken 05:37 av Radial »

Kjell Leaf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1164
  • Leaf Tekna des.2013
    • Vis profil
Sv: Tang vs model y
« Svar #11 på: Onsdag 10. Mars 2021, klokken 13:32 »
Det blir vel en bedre 7-seter enn Y akkurat dette.
Men på alt annet, så skuffer denne litt på spesifikasjonene i hodet mitt.

- 80++kWh batteri, men vil knapt klare ~40mil
Model y har "bare" 77, men klarer nok ~45mil ihvertfall.

- 2,2++ tonn egenvekt, men bare 1400kg hengervekt..selv om de markedsfører seg som E-tron "killer" 😜
Model Y tar 1600kg, med knappe 2000kg egenvekt.

- 21/22" hjul som eneste alternativ pga gigantiske bremser, dvs dekk koster mer enn 3 års strømforbruk med 15k kjørelengde.
Model Y leveres med 19" alternativer, og relativt normale dekkpriser i klassen.


På siste reklame blir brun vaffel-søm standard!? Ugh😵

Hvis bilen har større plass og bedre komfort, er vel 5-10% rekkevidde et lite offer? For en småbarnsfamilie er selv 300 km. reell rekkevidde plenty, etter min mening, men mer rekkevidde gir naturligvis større fleksibilitet.

Jeg kommer ikke på noen jeg kjenner som har behov for å trekke henger på mer enn 1 tonn. De fleste har antakelig ikke førerkort som tillater en slik ekvipasje heller..

Hjuldimensjon kan være ugunstig, av flere årsaker. Hvis det stemmer at 21-tommere er det minste og bilen leveres med 22-tommer. Men det kommer mye an på bredden og profil også.

Interiøret sykes jeg ser fint ut, selv om det nok ikke er førstevalg.

Hvordan er det med takstativ og delingsnett her?
Vinterdekkene leveres på 20"
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004