Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tang vs model y

Startet av MyMuffin, tirsdag 02. mars 2021, klokken 18:49

« forrige - neste »

hELgenen

Sett flere Nio ES8 på veien siste tiden , og skal prøvekjøre en slik neste uke. Og sett tang live og skal få prøvekjørt den også. Og jeg håper på prøvekjøring av en model Y i nær fremtid også. Spennende tider - endelig litt utvalg på elbil fronten

VoltWay

#16
Hvordan kan du ha sett ES8 på veien når den ikke er kommet til Norge enda? Er det forhandlere som kjører rundt?

En ting som kan være positivt med BYD er at RSA importerer, mens Nio har opprettet sin egen organisasjon og skal drive det selv i Norge. Vet selvsagt aldri hva slags service en får, men kjennes litt tryggere ut med en stor og etablert importør enn en som har startet fra scratch (Tesla).

z4rd

Vært flere ES8 i Oslo den siste måneden i alle fall. Sett minst tre stk selv.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

hELgenen

Sett flere ES8. Sist helg var det flere på vei opp mot fjellet i sør norge. Traff på en annen her i dag. Har avtale om prøvekjøring neste uke

VoltWay

Får sende en epost og høre da.

Litt skeptisk til prisen for ES8. De skriver at de skal ligge over Audi i pris, og da er du ganske langt oppe. Det skal være en meget god bil for at jeg ville valgt den over en godt utstyr e-tron.

JorgenM

Jeg har ikke sett ES8 in real, så mulig den er penere i virkeligheten. Men liker ikke at den tilsynelatende har dørhåndtak a-la Tesla og i-Pace, slike er jeg litt lei av nå selv om silikonspray på høsten normalt funker OK :) BYD derimot, har vanlige håndtak.

Var egentlig en ioniq 5 jeg skulle sjekke bakseteplassen på under en lokal martna da jeg oppdaget Tang like ved og det ble kjærlighet ved første blikk :laugh: Tidligere har jeg egentlig ignorert denne kineseren på web...
Med hest og hesthenger er behovet for ny bil relativt prekært... Ikke morro å låne diesel Avensis hver gang kona skal på noe ridegreier :-1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

daktari

Sitat fra: VoltWay på mandag 23. august 2021, klokken 17:20
Hvordan kan du ha sett ES8 på veien når den ikke er kommet til Norge enda? Er det forhandlere som kjører rundt?

En ting som kan være positivt med BYD er at RSA importerer, mens Nio har opprettet sin egen organisasjon og skal drive det selv i Norge. Vet selvsagt aldri hva slags service en får, men kjennes litt tryggere ut med en stor og etablert importør enn en som har startet fra scratch (Tesla).
Masser av ES8 i Oslo. De holder til i Nydalen og har "User Advisory board"-møter der. Prøvekjøringsevent på Hønefoss neste uke.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

JorgenM

Ser elbil.no nevner at Tang har 100Gb til lagring av musikk etc. Det er kjekt, har det samme på i3 (dog "kun" 20 Gb).
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

VoltWay

Musikken har jeg på Spotify, men det hadde vært fint om bilen kunne brukt kamera fremme og bak til å ta opp kjøreturene. Jeg vet at den kan vise fra kamera i fart og du kan ta opp, men det skulle vært noe du kan slå på som går i bakgrunnen og automatisk sletter etter noen dager.

Kjell Leaf

Sitat fra: Radial på onsdag 03. mars 2021, klokken 13:18
Det blir vel en bedre 7-seter enn Y akkurat dette.
Men på alt annet, så skuffer denne litt på spesifikasjonene i hodet mitt.

- 80++kWh batteri, men vil knapt klare ~40mil
Model y har "bare" 77, men klarer nok ~45mil ihvertfall.

- 2,2++ tonn egenvekt, men bare 1400kg hengervekt..selv om de markedsfører seg som E-tron "killer" 😜
Model Y tar 1600kg, med knappe 2000kg egenvekt.

- 21/22" hjul som eneste alternativ pga gigantiske bremser, dvs dekk koster mer enn 3 års strømforbruk med 15k kjørelengde.
Model Y leveres med 19" alternativer, og relativt normale dekkpriser i klassen.


På siste reklame blir brun vaffel-søm standard!? Ugh😵

For min del erModel Y helt uaktuell da den har verdens styggeste dashbord 😳 BYD er flere klasser over og den er meget god å kjøre.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Kjell Leaf

Du kan glede deg til prøvekjøringen, jeg ble imponert og får min levert i oktober. I august solgte BYD 60.000 elektrifiserte biler 😳, så dette har de gjort før. 😊. De var forøvrig først i verden med å produsere ladbar hybrid i 2008, så BYD er ikke en kopifabrikk.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Radial

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

automat

Sitat fra: Radial på søndag 26. september 2021, klokken 11:54
Se her ja, skikkelig lastsikring til Tang
Må si bilen imponerer, ikke veldig mange argumenter mot Tang nå


Det viktigste argumentet mot Tang og andre Kinabiler er politisk. Og har en egen diskusjonstråd her: https://elbilforum.no/index.php?topic=51284.0

Det taler forsåvidt også mot Shanghai-produserte TMY'er. Men der er i det minste eierskap og utvikling ikke kinesisk. For egen del er TMY uaktuell før den kommer fra Berlin.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Strøm Tycoon

Kikket på BYD Tang i dag, og må si jeg ble veldig positivt overrasket over det jeg så.







Stort pluss at den ikke bare kan understellsbehandles med garantien i behold, den blir levert ferdig Tectylert inkludert i prisen.

Kikket under, og der var det mye lettmetall og "hollow casting" som de beste driver med for tida.

Radial

Ja hadde den kosta 499, hadde folk gått av hengslene på denne....Kina eller ei.

Kunne selv strekt meg til denne om den hadde skikkelig hengervekt (2500kg+) eller 10års garanti (eller lignende).
I det minste 599 med hengerfeste, vinterdekk og valgfri farge.

Fruen og jeg liker mer og mer vår Y og angrer ikke på den, men Tang var sammen med NIO ES8 de 3 det stod mellom.
Til slutt velta rekkevidde, IT 3-fas støtte, rimelige delepriser, stor tilgang på ettermarkeds-deler, og mye plass i liten bil i favør for Y... Og Y er mye rimeligere enn Tang (for oss med litt tidlig reservasjon).
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA