Elbilforum.no

Bilmerker => BYD (Build Your Dreams) => Tang EV600 => Emne startet av: MyMuffin på tirsdag 02. mars 2021, klokken 18:49

Tittel: Tang vs model y
Skrevet av: MyMuffintirsdag 02. mars 2021, klokken 18:49
Plutselig nærmer vi oss en fullblods familie på 5.
Vi har 2 stk model 3 og det har gått overraskende bra for oss frem til nå. Men å stappe 3 barneseter i en model 3 er litt vel mye for både fred og rygg.

Barna er på 3 og 6.

Mitt "naturlige" valg er model y med 7 syvseter, grunnet lang erfaring med tesla og 600k budsjett.
Foretrekker ny bil med garanti.

Da ser plutselig byd tang ikke så dum ut!

Finnes det noen bilder av bagasjerommet med syv seter på Tang?
Er det riktig å i det hele tatt sammenligne de to bilene?
Pros, cons, alternativer?

Takker så mye for alle konstruktive tilbakemeldinger.
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: daktarionsdag 03. mars 2021, klokken 09:18
Finnes noen youtube-videoer fra Spania av BYD Tang hvertfall.
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: 1000kwhonsdag 03. mars 2021, klokken 10:00
Det er jo ingen fordeler med denne bilen siden den tross alt koster 600k.

Men for all del, den ser jo grei ut den. Bare for dyr!
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: Radialonsdag 03. mars 2021, klokken 13:18
Det blir vel en bedre 7-seter enn Y akkurat dette.
Men på alt annet, så skuffer denne litt på spesifikasjonene i hodet mitt.

- 80++kWh batteri, men vil knapt klare ~40mil
Model y har "bare" 77, men klarer nok ~45mil ihvertfall.

- 2,2++ tonn egenvekt, men bare 1400kg hengervekt..selv om de markedsfører seg som E-tron "killer" 😜
Model Y tar 1600kg, med knappe 2000kg egenvekt.

- 21/22" hjul som eneste alternativ pga gigantiske bremser, dvs dekk koster mer enn 3 års strømforbruk med 15k kjørelengde.
Model Y leveres med 19" alternativer, og relativt normale dekkpriser i klassen.


På siste reklame blir brun vaffel-søm standard!? Ugh😵
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: MyMuffintorsdag 04. mars 2021, klokken 18:18
Gode innspill her.
Jeg prøver å ha en optimistisk tilnærming til andre merker enn hva jeg er vandt til, men havner vel fort på en Model Y allikevel.

Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: Kjell Leaflørdag 06. mars 2021, klokken 14:43
Sitat fra: MyMuffin på torsdag 04. mars 2021, klokken 18:18
Gode innspill her.
Jeg prøver å ha en optimistisk tilnærming til andre merker enn hva jeg er vandt til, men havner vel fort på en Model Y allikevel.
Du kan også ha 20" felger, den leveres med 22" til sommerdekk og 20" til vinter.
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: batterimannensøndag 07. mars 2021, klokken 18:10
Som 7-seter så tror jeg det blir mer plass, spesielt i høyden enn Model Y... Men det gjenstår å se i noen tester.
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: Kjell Leafmandag 08. mars 2021, klokken 11:58
Sitat fra: Radial på onsdag 03. mars 2021, klokken 13:18
Det blir vel en bedre 7-seter enn Y akkurat dette.
Men på alt annet, så skuffer denne litt på spesifikasjonene i hodet mitt.

- 80++kWh batteri, men vil knapt klare ~40mil
Model y har "bare" 77, men klarer nok ~45mil ihvertfall.

- 2,2++ tonn egenvekt, men bare 1400kg hengervekt..selv om de markedsfører seg som E-tron "killer" 😜
Model Y tar 1600kg, med knappe 2000kg egenvekt.

- 21/22" hjul som eneste alternativ pga gigantiske bremser, dvs dekk koster mer enn 3 års strømforbruk med 15k kjørelengde.
Model Y leveres med 19" alternativer, og relativt normale dekkpriser i klassen.


På siste reklame blir brun vaffel-søm standard!? Ugh😵
Jeg har sett den og prøvekjørt, fantastisk bil 😃 Og interiøret var vakkert, også setene. Jeg har bestilt en i dag, levering i august 😃
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: elektromandag 08. mars 2021, klokken 18:32
Sitat fra: Radial på onsdag 03. mars 2021, klokken 13:18
Det blir vel en bedre 7-seter enn Y akkurat dette.
Men på alt annet, så skuffer denne litt på spesifikasjonene i hodet mitt.

- 80++kWh batteri, men vil knapt klare ~40mil
Model y har "bare" 77, men klarer nok ~45mil ihvertfall.

- 2,2++ tonn egenvekt, men bare 1400kg hengervekt..selv om de markedsfører seg som E-tron "killer" 😜
Model Y tar 1600kg, med knappe 2000kg egenvekt.

- 21/22" hjul som eneste alternativ pga gigantiske bremser, dvs dekk koster mer enn 3 års strømforbruk med 15k kjørelengde.
Model Y leveres med 19" alternativer, og relativt normale dekkpriser i klassen.


På siste reklame blir brun vaffel-søm standard!? Ugh😵

Hvis bilen har større plass og bedre komfort, er vel 5-10% rekkevidde et lite offer? For en småbarnsfamilie er selv 300 km. reell rekkevidde plenty, etter min mening, men mer rekkevidde gir naturligvis større fleksibilitet.

Jeg kommer ikke på noen jeg kjenner som har behov for å trekke henger på mer enn 1 tonn. De fleste har antakelig ikke førerkort som tillater en slik ekvipasje heller..

Hjuldimensjon kan være ugunstig, av flere årsaker. Hvis det stemmer at 21-tommere er det minste og bilen leveres med 22-tommer. Men det kommer mye an på bredden og profil også.

Interiøret sykes jeg ser fint ut, selv om det nok ikke er førstevalg.

Hvordan er det med takstativ og delingsnett her?

Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: turfsurfmandag 08. mars 2021, klokken 20:28
Sitat fra: elektro på mandag 08. mars 2021, klokken 18:32

Hvis bilen har større plass og bedre komfort, er vel 5-10% rekkevidde et lite offer? For en småbarnsfamilie er selv 300 km. reell rekkevidde plenty, etter min mening, men mer rekkevidde gir naturligvis større fleksibilitet.

Jeg kommer ikke på noen jeg kjenner som har behov for å trekke henger på mer enn 1 tonn. De fleste har antakelig ikke førerkort som tillater en slik ekvipasje heller..

Er vel mere 10-20% enn 5-10%. Det er da litt. Ladefart (i km/t) er dog viktigere.

Mye som veier mere enn ett tonn, båter, mobilkraner, minigraver m.m.
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: Radialmandag 08. mars 2021, klokken 21:54
Sitat fra: elektro på mandag 08. mars 2021, klokken 18:32
Sitat fra: Radial på onsdag 03. mars 2021, klokken 13:18
Det blir vel en bedre 7-seter enn Y akkurat dette.
Men på alt annet, så skuffer denne litt på spesifikasjonene i hodet mitt.

- 80++kWh batteri, men vil knapt klare ~40mil
Model y har "bare" 77, men klarer nok ~45mil ihvertfall.

- 2,2++ tonn egenvekt, men bare 1400kg hengervekt..selv om de markedsfører seg som E-tron "killer" 😜
Model Y tar 1600kg, med knappe 2000kg egenvekt.

- 21/22" hjul som eneste alternativ pga gigantiske bremser, dvs dekk koster mer enn 3 års strømforbruk med 15k kjørelengde.
Model Y leveres med 19" alternativer, og relativt normale dekkpriser i klassen.


På siste reklame blir brun vaffel-søm standard!? Ugh😵

Hvis bilen har større plass og bedre komfort, er vel 5-10% rekkevidde et lite offer? For en småbarnsfamilie er selv 300 km. reell rekkevidde plenty, etter min mening, men mer rekkevidde gir naturligvis større fleksibilitet.

Jeg kommer ikke på noen jeg kjenner som har behov for å trekke henger på mer enn 1 tonn. De fleste har antakelig ikke førerkort som tillater en slik ekvipasje heller..

Hjuldimensjon kan være ugunstig, av flere årsaker. Hvis det stemmer at 21-tommere er det minste og bilen leveres med 22-tommer. Men det kommer mye an på bredden og profil også.

Interiøret sykes jeg ser fint ut, selv om det nok ikke er førstevalg.

Hvordan er det med takstativ og delingsnett her?

Skal ikke begi meg inn på komfort, den kan nok være veldig god når man kan svelge brun vaffel-søm og 21/22" hjul.
Og enig i utsagnet om alt over 30mil er helt innafor når bleia er full i baksetet... Men når man får model Y med tilsvarende plass, bedre rekkevidde, raskere hurtiglading OG høyere hengervekt til under 600, så blir man jo litt betenkt.

Man må vel opp i ~650k med hengerfeste, metallic og vinterdekk på Tang, men den har dog flere hundre NM og HK mer enn forventet.
Men da skuffet det med bare 1400kg på kroken, for meg med banebil jeg skulle lufta litt innimellom.

For all del spennende bil, men ser ikke at den fyller en eneste nisje som ikke allerede er fyllt av E-tron, I-Phase eller Model Y og X....og prisen er ikke såå god at man vil kaste seg over den heller.
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: Kjell Leafonsdag 10. mars 2021, klokken 13:32
Sitat fra: elektro på mandag 08. mars 2021, klokken 18:32
Sitat fra: Radial på onsdag 03. mars 2021, klokken 13:18
Det blir vel en bedre 7-seter enn Y akkurat dette.
Men på alt annet, så skuffer denne litt på spesifikasjonene i hodet mitt.

- 80++kWh batteri, men vil knapt klare ~40mil
Model y har "bare" 77, men klarer nok ~45mil ihvertfall.

- 2,2++ tonn egenvekt, men bare 1400kg hengervekt..selv om de markedsfører seg som E-tron "killer" 😜
Model Y tar 1600kg, med knappe 2000kg egenvekt.

- 21/22" hjul som eneste alternativ pga gigantiske bremser, dvs dekk koster mer enn 3 års strømforbruk med 15k kjørelengde.
Model Y leveres med 19" alternativer, og relativt normale dekkpriser i klassen.


På siste reklame blir brun vaffel-søm standard!? Ugh😵

Hvis bilen har større plass og bedre komfort, er vel 5-10% rekkevidde et lite offer? For en småbarnsfamilie er selv 300 km. reell rekkevidde plenty, etter min mening, men mer rekkevidde gir naturligvis større fleksibilitet.

Jeg kommer ikke på noen jeg kjenner som har behov for å trekke henger på mer enn 1 tonn. De fleste har antakelig ikke førerkort som tillater en slik ekvipasje heller..

Hjuldimensjon kan være ugunstig, av flere årsaker. Hvis det stemmer at 21-tommere er det minste og bilen leveres med 22-tommer. Men det kommer mye an på bredden og profil også.

Interiøret sykes jeg ser fint ut, selv om det nok ikke er førstevalg.

Hvordan er det med takstativ og delingsnett her?
Vinterdekkene leveres på 20"
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: JorgenMmandag 23. august 2021, klokken 16:35
Nå har jeg hatt Tesla før og vil aldri igjen vurdere Tesla, men den som vurderer Tesla opp mot BYD Tang bør prøve begge to. BYD er jo en helt annen verden av kvalitet. Selv håper jeg på prøvekjøring med hele familien (3 barn) i morra, men venter nok med evt bestilling til vi får se erfaringer fra de første brukerne og jeg vil også at appen skal være klar først, noe BYD sier den vil være rundt nyttår. Generelt skeptisk til kinesisk, men de foreløpige testene er jo bare positive. Så også på NIO ES8, men designet tiltaler meg ikke.

Håper på mer fart på denne delen av forumet snart  :+1: :D
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: VoltWaymandag 23. august 2021, klokken 16:43
Har du tatt på en Tang siden du mener kvaliteten er bedre? Håper selvsagt det.

Satser på å få prøvekjørt den om et par uker. Nio ES8 skal vel dukke opp i september, då kanskje det snart er mulig å få sett på den òg.
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: JorgenMmandag 23. august 2021, klokken 16:50
Jeg har sittet i en Tang ja :+1: Ventet med prøvekjøring siden jeg vil ha med hele familien :)
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: hELgenenmandag 23. august 2021, klokken 17:07
Sett flere Nio ES8 på veien siste tiden , og skal prøvekjøre en slik neste uke. Og sett tang live og skal få prøvekjørt den også. Og jeg håper på prøvekjøring av en model Y i nær fremtid også. Spennende tider - endelig litt utvalg på elbil fronten
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: VoltWaymandag 23. august 2021, klokken 17:20
Hvordan kan du ha sett ES8 på veien når den ikke er kommet til Norge enda? Er det forhandlere som kjører rundt?

En ting som kan være positivt med BYD er at RSA importerer, mens Nio har opprettet sin egen organisasjon og skal drive det selv i Norge. Vet selvsagt aldri hva slags service en får, men kjennes litt tryggere ut med en stor og etablert importør enn en som har startet fra scratch (Tesla).
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: z4rdmandag 23. august 2021, klokken 17:25
Vært flere ES8 i Oslo den siste måneden i alle fall. Sett minst tre stk selv.
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: hELgenenmandag 23. august 2021, klokken 17:34
Sett flere ES8. Sist helg var det flere på vei opp mot fjellet i sør norge. Traff på en annen her i dag. Har avtale om prøvekjøring neste uke
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: VoltWaymandag 23. august 2021, klokken 17:41
Får sende en epost og høre da.

Litt skeptisk til prisen for ES8. De skriver at de skal ligge over Audi i pris, og da er du ganske langt oppe. Det skal være en meget god bil for at jeg ville valgt den over en godt utstyr e-tron.
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: JorgenMmandag 23. august 2021, klokken 17:44
Jeg har ikke sett ES8 in real, så mulig den er penere i virkeligheten. Men liker ikke at den tilsynelatende har dørhåndtak a-la Tesla og i-Pace, slike er jeg litt lei av nå selv om silikonspray på høsten normalt funker OK :) BYD derimot, har vanlige håndtak.

Var egentlig en ioniq 5 jeg skulle sjekke bakseteplassen på under en lokal martna da jeg oppdaget Tang like ved og det ble kjærlighet ved første blikk :laugh: Tidligere har jeg egentlig ignorert denne kineseren på web...
Med hest og hesthenger er behovet for ny bil relativt prekært... Ikke morro å låne diesel Avensis hver gang kona skal på noe ridegreier :-1:
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: daktarionsdag 25. august 2021, klokken 15:04
Sitat fra: VoltWay på mandag 23. august 2021, klokken 17:20
Hvordan kan du ha sett ES8 på veien når den ikke er kommet til Norge enda? Er det forhandlere som kjører rundt?

En ting som kan være positivt med BYD er at RSA importerer, mens Nio har opprettet sin egen organisasjon og skal drive det selv i Norge. Vet selvsagt aldri hva slags service en får, men kjennes litt tryggere ut med en stor og etablert importør enn en som har startet fra scratch (Tesla).
Masser av ES8 i Oslo. De holder til i Nydalen og har "User Advisory board"-møter der. Prøvekjøringsevent på Hønefoss neste uke.
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: JorgenMfredag 27. august 2021, klokken 16:43
Ser elbil.no nevner at Tang har 100Gb til lagring av musikk etc. Det er kjekt, har det samme på i3 (dog "kun" 20 Gb).
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: VoltWayfredag 27. august 2021, klokken 18:21
Musikken har jeg på Spotify, men det hadde vært fint om bilen kunne brukt kamera fremme og bak til å ta opp kjøreturene. Jeg vet at den kan vise fra kamera i fart og du kan ta opp, men det skulle vært noe du kan slå på som går i bakgrunnen og automatisk sletter etter noen dager.
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: Kjell Leafonsdag 22. september 2021, klokken 14:25
Sitat fra: Radial på onsdag 03. mars 2021, klokken 13:18
Det blir vel en bedre 7-seter enn Y akkurat dette.
Men på alt annet, så skuffer denne litt på spesifikasjonene i hodet mitt.

- 80++kWh batteri, men vil knapt klare ~40mil
Model y har "bare" 77, men klarer nok ~45mil ihvertfall.

- 2,2++ tonn egenvekt, men bare 1400kg hengervekt..selv om de markedsfører seg som E-tron "killer" 😜
Model Y tar 1600kg, med knappe 2000kg egenvekt.

- 21/22" hjul som eneste alternativ pga gigantiske bremser, dvs dekk koster mer enn 3 års strømforbruk med 15k kjørelengde.
Model Y leveres med 19" alternativer, og relativt normale dekkpriser i klassen.


På siste reklame blir brun vaffel-søm standard!? Ugh😵

For min del erModel Y helt uaktuell da den har verdens styggeste dashbord 😳 BYD er flere klasser over og den er meget god å kjøre.
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: Kjell Leafonsdag 22. september 2021, klokken 16:02
Du kan glede deg til prøvekjøringen, jeg ble imponert og får min levert i oktober. I august solgte BYD 60.000 elektrifiserte biler 😳, så dette har de gjort før. 😊. De var forøvrig først i verden med å produsere ladbar hybrid i 2008, så BYD er ikke en kopifabrikk.
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: Radialsøndag 26. september 2021, klokken 11:54
Se her ja, skikkelig lastsikring til Tang 👍
Må si bilen imponerer, ikke veldig mange argumenter mot Tang nå

https://viewer.ipaper.io/rsa-no/rsa-deler-og-tilbehoer/byd-tang-tilbehoerskatalog/?fbclid=IwAR3LhCiD1kqLB94LymJBEcNEtnOrRdx0UOM-uDdvo00JKQCT1MOtfLIwTOw&page=4
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: automatsøndag 26. september 2021, klokken 13:08
Sitat fra: Radial på søndag 26. september 2021, klokken 11:54
Se her ja, skikkelig lastsikring til Tang
Må si bilen imponerer, ikke veldig mange argumenter mot Tang nå


Det viktigste argumentet mot Tang og andre Kinabiler er politisk. Og har en egen diskusjonstråd her: https://elbilforum.no/index.php?topic=51284.0

Det taler forsåvidt også mot Shanghai-produserte TMY'er. Men der er i det minste eierskap og utvikling ikke kinesisk. For egen del er TMY uaktuell før den kommer fra Berlin.
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: Strøm Tycoonmandag 27. september 2021, klokken 22:18
Kikket på BYD Tang i dag, og må si jeg ble veldig positivt overrasket over det jeg så.

(https://pbs.twimg.com/media/FARz-c3WUAMCniY?format=jpg&name=large)

(https://pbs.twimg.com/media/FARz-ztWQAAFq_E?format=jpg&name=large)

(https://pbs.twimg.com/media/FARz_ZbVEAUR_KN?format=jpg&name=large)

Stort pluss at den ikke bare kan understellsbehandles med garantien i behold, den blir levert ferdig Tectylert inkludert i prisen.

Kikket under, og der var det mye lettmetall og "hollow casting" som de beste driver med for tida.
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: Radialmandag 27. september 2021, klokken 22:50
Ja hadde den kosta 499, hadde folk gått av hengslene på denne....Kina eller ei.

Kunne selv strekt meg til denne om den hadde skikkelig hengervekt (2500kg+) eller 10års garanti (eller lignende).
I det minste 599 med hengerfeste, vinterdekk og valgfri farge.

Fruen og jeg liker mer og mer vår Y og angrer ikke på den, men Tang var sammen med NIO ES8 de 3 det stod mellom.
Til slutt velta rekkevidde, IT 3-fas støtte, rimelige delepriser, stor tilgang på ettermarkeds-deler, og mye plass i liten bil i favør for Y... Og Y er mye rimeligere enn Tang (for oss med litt tidlig reservasjon).
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: JorgenMonsdag 06. oktober 2021, klokken 09:06
Sitat fra: Radial på onsdag 03. mars 2021, klokken 13:18
- 2,2++ tonn egenvekt, men bare 1400kg hengervekt..

Ser det står 1400kg flere steder, f.eks i en henger-artikkel på dinside.no idag.

Men på byd.no står det 1500kg. Kan noen bekrefte at 1500kg er det korrekte?

Vi har 2 hester og hestehenger på 600-650kg. Disse 100kg er viktige :)
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: edyrlifredag 08. oktober 2021, klokken 12:37
Det skal være 1500 ja, men skal ta å sjekke når jeg får min i neste uke.
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: Kjell Leaffredag 29. oktober 2021, klokken 14:59
Sitat fra: automat på søndag 26. september 2021, klokken 13:08
Sitat fra: Radial på søndag 26. september 2021, klokken 11:54
Se her ja, skikkelig lastsikring til Tang
Må si bilen imponerer, ikke veldig mange argumenter mot Tang nå


Det viktigste argumentet mot Tang og andre Kinabiler er politisk. Og har en egen diskusjonstråd her: https://elbilforum.no/index.php?topic=51284.0

Det taler forsåvidt også mot Shanghai-produserte TMY'er. Men der er i det minste eierskap og utvikling ikke kinesisk. For egen del er TMY uaktuell før den kommer fra Berlin.
. BYD er 100% privat selskap. Dermed spiller det infen rolle om du kjøper BYD eller Tesla pridusert i Kina. Her tror jeg du skal legge bort politikken. BYD bruker i det minste ikke kobolt 😉
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: Vaduzfredag 29. oktober 2021, klokken 19:22
Det er nok ingenting som er «100% privat» i Kina, og hvor er egentlig Jack Ma? ;)
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: batterimannenfredag 29. oktober 2021, klokken 22:02
Sitat fra: Vaduz på fredag 29. oktober 2021, klokken 19:22
Det er nok ingenting som er «100% privat» i Kina, og hvor er egentlig Jack Ma? ;)

Han dukket vel opp igjen, etter noen måneder. Morsomt at fredsprisen gikk til filippinsk og russisk journalister fordi de arbeider under vanskelige forhold... ingen til journalister fra Hong Kong... merkelig. #offtopic

Tror det blir vanskelig for RSA å selge noe særlig med Tang om de gjennomfører prisoppgangen de har annonsert. Nio priser seg mer aggressivt, men kanskje fordi de styrer skuta selv og satser på å komme ordentlig inn i markedet.
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: Kjell Leaflørdag 30. oktober 2021, klokken 21:41
Sitat fra: Vaduz på fredag 29. oktober 2021, klokken 19:22
Det er nok ingenting som er «100% privat» i Kina, og hvor er egentlig Jack Ma? ;)
Merker jeg blir litt forbanna over slike uttalelser som kommer fra slike som deg som overhodet ikke aner hva du prater om. Selskapet er 100% privat og Warren Buffet fra USA eier over 8% av selskapet, også du kan kjøpe aksjer der. Grunnleggeren selv eier over 30%. Sett deg inn i saken før du utraler deg er et godt råd.
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: Vaduzsøndag 31. oktober 2021, klokken 19:57
Jeg forstår det, men det er forskjell på 100% privat i vesten og i Kina. Også i vesten må bedriftene spille på lag med staten, men i Kina er nok føringene og den indirekte kontrollen ganske mye strengere. Noe annet ville vært naivt å tro. Vet ikke hvorfor det er kontroversielt eller noe å bli sint for.
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: Kjell Leafmandag 01. november 2021, klokken 12:50
Da får du forklare hva den Kinesiske staten styrer i BYD siden du er så inne på dtte. 🙄
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: automatmandag 01. november 2021, klokken 13:09
Kinesiske selskap har plikt til å samarbeide med myndighetene etter kinesisk lov. Det er jo bl.a. dette som har skapt trøbbel for Huawei i vestlige land. Selv om de hardnakket hevder sin uavhengighet.
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: Kjell Leafonsdag 03. november 2021, klokken 23:23
Hvilket samarbeid hsr BYD med mtndighetene? Du snakker nok om noe du bare tror nå, og ikke har peiling på. Du må da ha eksempler på hva BYD må gjøre for kinesiske myndigheter siden du mener å være ekspert på området .....
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: Ingeniørentorsdag 04. november 2021, klokken 07:30
Kan vel hende USA har puttet litt overvåkning inn i Tesla og Apple og - ikke borte på slikt de heller. Tror vi bare må venne oss til at storebror ser oss hele tiden og skal love at det ikke blir bedre når 5G er på plass  :)
Tittel: Tang vs model y
Skrevet av: automattorsdag 04. november 2021, klokken 08:31
@Kjell Leaf
Det er bare å lese hva PST skriver i sin trusselvurdering. De må jo kunne sies å være eksperter på området:

«Kinesiske myndigheter har svært god adgang til å pålegge kinesiske bedrifter å handle i statens interesse. Bedriftene kan inngå ulønnsomme avtaler i utlandet for å skaffe myndighetene hjemme informasjon og innflytelse.»
https://www.pst.no/alle-artikler/trusselvurderinger/nasjonal-trusselvurdering-2021/

BYD vil selvfølgelig ikke annonsere det, hvis de blir pålagt et slikt samarbeid.

Hvis man jobber med samfunnskritisk arbeid, eller sensetiv teknologi, så bør man ikke kjøpe BYD. Telefonen din, som du kobler til bilen, kan inneholde mye innformasjon som kinesisk etteretning er interresert i. På en bil som er online har de et mulig sugerør rett inn.
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: automattorsdag 04. november 2021, klokken 08:55
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 04. november 2021, klokken 07:30
Kan vel hende USA har puttet litt overvåkning inn i Tesla og Apple og - ikke borte på slikt de heller. Tror vi bare må venne oss til at storebror ser oss hele tiden og skal love at det ikke blir bedre når 5G er på plass  :)
USA er et alliert land vi har sikkerhetssamarbeid med. I motsetning til Kina.

Nå har Cisco hatt noen svin på skogen når det gjelder bakdører tilgjengelig for myndigheter. Men veien for å få ut info fra selskaper er mye lenger for NSA enn for kinesiske myndigheter.
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: edyrlitorsdag 04. november 2021, klokken 10:41
Dette er en diskusjon som er viktig men gjelder alle de Kinesiske merkene og ikke bare BYD.
Polestar, MG, NIO, Xpeng, Maxus, Hongqi + en del merker som er underveis eller muligens kommer.
Om kinesisk overvåkning fra europeisk solgte biler er et problem er ikke så lett å svare på, men man får muligens en bedre debatt om vi flytter denne diskusjonen til en mer generell del av forumet.
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: automattorsdag 04. november 2021, klokken 10:47
Sitat fra: edyrli på torsdag 04. november 2021, klokken 10:41
Dette er en diskusjon som er viktig men gjelder alle de Kinesiske merkene og ikke bare BYD.
Polestar, MG, NIO, Xpeng, Maxus, Hongqi + en del merker som er underveis eller muligens kommer.
Om kinesisk overvåkning fra europeisk solgte biler er et problem er ikke så lett å svare på, men man får muligens en bedre debatt om vi flytter denne diskusjonen til en mer generell del av forumet.
Det er allerede en lang tråd om dette, og andre prinsippielle betenkligheter rundt kinesiske biler.

https://elbilforum.no/index.php?topic=51284.0
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: Kjell Leaflørdag 20. november 2021, klokken 04:33
Sitat fra: automat på torsdag 04. november 2021, klokken 08:55
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 04. november 2021, klokken 07:30
Kan vel hende USA har puttet litt overvåkning inn i Tesla og Apple og - ikke borte på slikt de heller. Tror vi bare må venne oss til at storebror ser oss hele tiden og skal love at det ikke blir bedre når 5G er på plass  :)
USA er et alliert land vi har sikkerhetssamarbeid med. I motsetning til Kina.

Nå har Cisco hatt noen svin på skogen når det gjelder bakdører tilgjengelig for myndigheter. Men veien for å få ut info fra selskaper er mye lenger for NSA enn for kinesiske myndigheter.
Da er det bedre å kjøpe en Tesla produsert i Kina? 😃😃🤣🤣😆😆 Hvis kinamann vis se hva jeg driver med så vel bekomme, tror han blir fort lei 😃
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: ToWalkOrDrivelørdag 20. november 2021, klokken 08:25
At Kina eventuelt henter info om norske personer osv føler jeg er fullstendig harmløst i forhold til hva Facebook og Google driver med, som har fått masse bøter for ting som faktisk påvirker personers hverdag, som at Facebook har gitt vekk persondata til firmaer for å bekjempe konkurrenter, samt google som har favorisert egen shopping-butikk når de viser treff når folk søker, som de har fått bot for. For oss som bruker Gmail/Android/Play(apper)/Google-disk, og nå også passordbank, osv, så vet Google ALT om ens digitale liv - er bare å logge inn på Google-kontoen og trykke administrer konto, så ser en at de har full oversikt, i tillegg til disse "nødvendige personaliseringene". Fra en av dommene mot Google:

By favoring its own comparison shopping service on its general results pages through more favorable display and positioning, while relegating the results from competing comparison services in those pages by means of ranking algorithms, Google departed from competition on the merits."

Dette i tillegg til at de selger søkeresultats-plasseringer, sånn at Google-resultatene er kjøpt og betalt, og ikke nøytralt....
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: Ingeniørenlørdag 20. november 2021, klokken 08:34
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 20. november 2021, klokken 08:25
At Kina eventuelt henter info om norske personer osv føler jeg er fullstendig harmløst i forhold til hva Facebook og Google driver med, som har fått masse bøter for ting som faktisk påvirker personers hverdag, som at Facebook har gitt vekk persondata til firmaer for å bekjempe konkurrenter, samt google som har favorisert egen shopping-butikk når de viser treff når folk søker, som de har fått bot for. For oss som bruker Gmail/Android/Play(apper)/Google-disk, og nå også passordbank, osv, så vet Google ALT om ens digitale liv - er bare å logge inn på Google-kontoen og trykke administrer konto, så ser en at de har full oversikt, i tillegg til disse "nødvendige personaliseringene". Fra en av dommene mot Google:

By favoring its own comparison shopping service on its general results pages through more favorable display and positioning, while relegating the results from competing comparison services in those pages by means of ranking algorithms, Google departed from competition on the merits."

Dette i tillegg til at de selger søkeresultats-plasseringer, sånn at Google-resultatene er kjøpt og betalt, og ikke nøytralt....
:+1:
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: automatlørdag 20. november 2021, klokken 08:53
Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 20. november 2021, klokken 04:33
Sitat fra: automat på torsdag 04. november 2021, klokken 08:55
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 04. november 2021, klokken 07:30
Kan vel hende USA har puttet litt overvåkning inn i Tesla og Apple og - ikke borte på slikt de heller. Tror vi bare må venne oss til at storebror ser oss hele tiden og skal love at det ikke blir bedre når 5G er på plass  :)
USA er et alliert land vi har sikkerhetssamarbeid med. I motsetning til Kina.

Nå har Cisco hatt noen svin på skogen når det gjelder bakdører tilgjengelig for myndigheter. Men veien for å få ut info fra selskaper er mye lenger for NSA enn for kinesiske myndigheter.
Da er det bedre å kjøpe en Tesla produsert i Kina? Hvis kinamann vis se hva jeg driver med så vel bekomme, tror han blir fort lei
Kina-Tesla er ikke bra (jeg vil ikke kjøpe det), men bedre enn full-kinesisk bil. Overskuddet går ut av Kina. Og Tesla kan ikke pålegges samme etteretningssamarbeid som kinesiske produesenter.

Selv om ikke du er interresant for kinesisk etteretning, så kan noen i kontaktlista di være det, eller områder du ofte beveger deg i. Informasjonen de får via deg kan isolert sett være uskyldig, men kan være en brikke i et større bilde.
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: hELgenenlørdag 20. november 2021, klokken 09:00
Huff...er vi der igjen der konspirasjonsteoriene flommer over?

Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: automatlørdag 20. november 2021, klokken 09:05
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 20. november 2021, klokken 08:25
At Kina eventuelt henter info om norske personer osv føler jeg er fullstendig harmløst i forhold til hva Facebook og Google driver med, som har fått masse bøter for ting som faktisk påvirker personers hverdag, som at Facebook har gitt vekk persondata til firmaer for å bekjempe konkurrenter, samt google som har favorisert egen shopping-butikk når de viser treff når folk søker, som de har fått bot for. For oss som bruker Gmail/Android/Play(apper)/Google-disk, og nå også passordbank, osv, så vet Google ALT om ens digitale liv - er bare å logge inn på Google-kontoen og trykke administrer konto, så ser en at de har full oversikt, i tillegg til disse "nødvendige personaliseringene". Fra en av dommene mot Google:

By favoring its own comparison shopping service on its general results pages through more favorable display and positioning, while relegating the results from competing comparison services in those pages by means of ranking algorithms, Google departed from competition on the merits."

Dette i tillegg til at de selger søkeresultats-plasseringer, sånn at Google-resultatene er kjøpt og betalt, og ikke nøytralt....
Så at Facebook og Google gjør kritikkverdige ting rettferdiggjør at kinesisk etteretning kan få holde på som de vil?

Selv om det er krevende, så kan Google og Facebook lovreguleres. Som du skriver,  de har fått bøter. Kinesisk etterretning bryr seg ikke om lover regler i vestlige land.

Og Facebook og Google holder til i et land Norge er alliert med.
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: hELgenenlørdag 20. november 2021, klokken 09:28
Facebook skatter mindre til felleskassen enn den lokale kjøpmannen eller den lokale BYD forhandleren. Også noe å tenke på når man er bruker av Face
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: automatlørdag 20. november 2021, klokken 09:39
Sitat fra: hELgenen på lørdag 20. november 2021, klokken 09:00
Huff...er vi der igjen der konspirasjonsteoriene flommer over?
Kina har hatt en økende dominans i verdenshandelen.

Kina bruker denne dominansen politisk til å fremme sine udemokratiske interresser.

I følge PST er kinesiske selskap er pålagt å samarbeide med myndighetene.

Teknisk sett er det enkelt å hente ut innformasjon fra en mobiltelefon som er koblet til bilen.

Hvilke av disse punktene er konspirasjonsteorier?

For kinesisk etteretning blir dette en ren kost/nytte-vurdering. Samt en riskovurdering rundt konsekvenser hvis de blir avslørt.

Så får du slutte å være naiv.
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: ToWalkOrDrivelørdag 20. november 2021, klokken 09:45
Sitat fra: automat på lørdag 20. november 2021, klokken 09:05
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 20. november 2021, klokken 08:25
At Kina eventuelt henter info om norske personer osv føler jeg er fullstendig harmløst i forhold til hva Facebook og Google driver med, som har fått masse bøter for ting som faktisk påvirker personers hverdag, som at Facebook har gitt vekk persondata til firmaer for å bekjempe konkurrenter, samt google som har favorisert egen shopping-butikk når de viser treff når folk søker, som de har fått bot for. For oss som bruker Gmail/Android/Play(apper)/Google-disk, og nå også passordbank, osv, så vet Google ALT om ens digitale liv - er bare å logge inn på Google-kontoen og trykke administrer konto, så ser en at de har full oversikt, i tillegg til disse "nødvendige personaliseringene". Fra en av dommene mot Google:

By favoring its own comparison shopping service on its general results pages through more favorable display and positioning, while relegating the results from competing comparison services in those pages by means of ranking algorithms, Google departed from competition on the merits."

Dette i tillegg til at de selger søkeresultats-plasseringer, sånn at Google-resultatene er kjøpt og betalt, og ikke nøytralt....
Så at Facebook og Google gjør kritikkverdige ting rettferdiggjør at kinesisk etteretning kan få holde på som de vil?

Selv om det er krevende, så kan Google og Facebook lovreguleres. Som du skriver,  de har fått bøter. Kinesisk etterretning bryr seg ikke om lover regler i vestlige land.

Og Facebook og Google holder til i et land Norge er alliert med.

Sier ikke det er greit. Sier at amerikanske selskaper ikke nødvendigvis er bedre. Dersom Kina bruker Huawei, tenk hvordan USA kan bruke Google og Facebook. Dansk radio meldte blant annet at USA spionerte på Norge, blant annet i forbindelse med F35-flykjøpet. Myndigheter har ikke evnen til å kontrollere Google og Facebook - det de oppdager er nok bare toppen av isfjellet.

Hovedpoenget er at verden ikke er svart/hvit hvor Kina er svart og USA er hvit. Er dårlige og bra sider ved begge land og selskaper.
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: Rosstopherlørdag 20. november 2021, klokken 09:47
Alle kinesiske selskaper (offentlige eller private) er lovpålagte å samarbeide med og gi informasjon til kinesisk etterretning. Hva som kan klassifiseres som etterretning er det selvfølgelig staten som definerer. Med andre ord, etter kinesisk lov kan all informasjon som kinesiske selskaper har kreves utlevert.

Hvordan dette gjøres i praksis vet vi ikke. Kinesisk etterretning kan selvfølgelig også pålegge selskaper å holde dette samarbeidet hemmelig. Sitter man på sensitiv data er det opplagte valget å holde seg unna kinesiske selskaper. Om dette skal påvirke valget av bil for privatpersoner er opp til den enkelte å vurdere.
Tittel: Tang vs model y
Skrevet av: automatlørdag 20. november 2021, klokken 10:28
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 20. november 2021, klokken 09:45
Sitat fra: automat på lørdag 20. november 2021, klokken 09:05

Så at Facebook og Google gjør kritikkverdige ting rettferdiggjør at kinesisk etteretning kan få holde på som de vil?

Selv om det er krevende, så kan Google og Facebook lovreguleres. Som du skriver,  de har fått bøter. Kinesisk etterretning bryr seg ikke om lover regler i vestlige land.

Og Facebook og Google holder til i et land Norge er alliert med.

Sier ikke det er greit. Sier at amerikanske selskaper ikke nødvendigvis er bedre. Dersom Kina bruker Huawei, tenk hvordan USA kan bruke Google og Facebook. Dansk radio meldte blant annet at USA spionerte på Norge, blant annet i forbindelse med F35-flykjøpet. Myndigheter har ikke evnen til å kontrollere Google og Facebook - det de oppdager er nok bare toppen av isfjellet.

Hovedpoenget er at verden ikke er svart/hvit hvor Kina er svart og USA er hvit. Er dårlige og bra sider ved begge land og selskaper.
Nå må du skille på hva Google og Facebook gjør av kommersielle grunner, og hva som er myndighetspålagte oppgaver.

Alt amerikanske myndigheter pålegger selskaper må være hjemlet gjennom demokratisk vedtatte lover. Og tåle søkelyset fra en fri presse. Så kan man selvfølgelig hevde at lovene ikke er gode nok. Men det er ihvertfall bedre enn det kinesiske myndigheter må forholde seg til. For der er det fritt frem.

Når det gjelder artikkelen om Kinas engasjement i u-land,  så er det naivt å tro at Kina gjør dette av noen annen grunn en ren egeninterresse.
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: hELgenenlørdag 20. november 2021, klokken 10:43
Kina gjør masse i egen interesse.
Det samme gjør USA.

USA jobber f.eks i kulissene for å torpedere North Stream 2. Altså gass fra Russland til Tyskland. Dette har gitt ekstreme gass priser i Europa med påfølgende høye kraftpriser for alle i Sør Norge. Så USA er ikke good guy her. Sier ikke at Kina eller Russland er noe bedre,men en trenger ikke gå bananas mhp alle mulige scenarier der Kina tilsynelatende driver med alt mulig av overvåkning. Kjøp det du har lyst på og gi blanke i storpolitikk er mitt råd.
Tittel: Tang vs model y
Skrevet av: automatlørdag 20. november 2021, klokken 11:04
Sitat fra: hELgenen på lørdag 20. november 2021, klokken 10:43
Kina gjør masse i egen interesse.
Det samme gjør USA.

USA jobber f.eks i kulissene for å torpedere North Stream 2. Altså gass fra Russland til Tyskland. Dette har gitt ekstreme gass priser i Europa med påfølgende høye kraftpriser for alle i Sør Norge. Så USA er ikke good guy her. Sier ikke at Kina eller Russland er noe bedre,men en trenger ikke gå bananas mhp alle mulige scenarier der Kina tilsynelatende driver med alt mulig av overvåkning. Kjøp det du har lyst på og gi blanke i storpolitikk er mitt råd.
Amerikanske myndigheter må forholde seg til demokratisk vedtatte lover, og en fri presse. (Selv om en tidligere president kan sies å ha gjort det han kunne for å omgå dette).

Kina, og i en viss grad Russland, har ingen slike demokratiske hindringer.

Mitt råd er å ikke støtte et diktatorisk regime i å ekspandere enda mer. Og være oppmerksom på overvåkingsrisikoen.
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: Tesla88lørdag 20. november 2021, klokken 14:28
Sitat fra: Rosstopher på lørdag 20. november 2021, klokken 09:47
Alle kinesiske selskaper (offentlige eller private) er lovpålagte å samarbeide med og gi informasjon til kinesisk etterretning. Hva som kan klassifiseres som etterretning er det selvfølgelig staten som definerer. Med andre ord, etter kinesisk lov kan all informasjon som kinesiske selskaper har kreves utlevert.

Hvordan dette gjøres i praksis vet vi ikke. Kinesisk etterretning kan selvfølgelig også pålegge selskaper å holde dette samarbeidet hemmelig. Sitter man på sensitiv data er det opplagte valget å holde seg unna kinesiske selskaper. Om dette skal påvirke valget av bil for privatpersoner er opp til den enkelte å vurdere.
https://en.wikipedia.org/wiki/Vault_7
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: automatlørdag 20. november 2021, klokken 16:50
Sitat fra: Tesla88 på lørdag 20. november 2021, klokken 14:28

https://en.wikipedia.org/wiki/Vault_7

Hva vil du frem til ved å poste den linken?
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: ToWalkOrDrivelørdag 20. november 2021, klokken 21:00
Sitat fra: automat på lørdag 20. november 2021, klokken 16:50
Sitat fra: Tesla88 på lørdag 20. november 2021, klokken 14:28

https://en.wikipedia.org/wiki/Vault_7

Hva vil du frem til ved å poste den linken?

Kanskje det er at USA ikke er så uskyldige som du fremstiller dem som, og at f.eks. at Google ikke lukker lekkasjehull mot f.eks. CIA, som de har kontrakt med....litt sånn som du sier Kina gjør med selskaper.

"WikiLeaks stated: "Most of these lagging companies have conflicts of interest due to their classified work with US government agencies. In practice such associations limit industry staff with US security clearances from fixing holes based on leaked information from the CIA. Should such companies choose to not secure their users against CIA or NSA attacks users may prefer organizations such as Mozilla or European companies that prioritize their users over government contracts".[28][29]

I USA har de jo og "presidentordre" som ikke må innom noen andre,  samt at noen i USA bruker alt mulig av løgner osv for å få gjennom sin mening, og bruker samme kommunikasjonsmåter som Hitler.
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: automatsøndag 21. november 2021, klokken 00:15
Jeg har ikke fremstilt USA som uskyldige. Men deres etteretningstjenster operer under helt andre rammebetingelser en Kinas.

Og Kina kunne neppe wikileaks gravd frem dette, som i USA.

Og USa er tross alt et demokratisk land som er vår nærmeste allierte, og som vi har sikkerhetssamarbeid med.

Og en urett legitimerer ikke en annen og større urett.  Så å komme med at USA og Google og Facebook er så ille er en avsporing. Og en annen debatt.
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: Ingeniørensøndag 21. november 2021, klokken 09:41
Hvis vi ikke kan handle kinesiske biler, fordi de er et regime vi ikke vil støtte, er det veldig mye vi ikke kan handle...

Og når det gjelder demokrati så er vel USA et todelt samfunn som ikke snakker sammen og et politiker velde ingen stoler på ... lenger. Forøvrig er vi vel på vei ditt selv etter siste hendelser på Stortinget - en farlig utvikling.
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: automatsøndag 21. november 2021, klokken 10:43
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 21. november 2021, klokken 09:41
Hvis vi ikke kan handle kinesiske biler, fordi de er et regime vi ikke vil støtte, er det veldig mye vi ikke kan handle...

Og når det gjelder demokrati så er vel USA et todelt samfunn som ikke snakker sammen og et politiker velde ingen stoler på ... lenger. Forøvrig er vi vel på vei ditt selv eller siste hendelser på Stortinget - en farlig utvikling.

Å unngå alle kinesiske varer er umulig. Til det er de for sammenved i mange av produktene vi kjøper.

Men et kinesisk bilmerke er enkelt å plukke ut. Og bil er en av de dyreste varene de fleste av oss kjøper. Man skal kjøpe bra mange duppeditter før man har bidratt med like mye penger til Kina som man gjør med en enkelt bil.

Kina har ennå ikke fått fotfeste på det europiske bilmarkedet. Det vil ikke jeg hjelpe dem med, ved å kjøpe kinesisk bil. Kina har stor nok dominans i verdenshandelen allerede.

Så er den urovekkende utviklingen i USA litt på siden av temaet her. Men det er ikke sikkert at å redusere handelen med USA vil bidra så positivt.
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: JorgenMsøndag 21. november 2021, klokken 14:08
Dette er jo veldig enkelt.

De som ikke vil kjøpe varer fra Kina må bare unngå dette selv.
De som ikke vil kjøpe varer fra USA må bare unngå dette selv.

De finnes da mange som ikke kjøper norske varer også, pga hvalfangst osv.

Får være opp til hver enkelt. Nytter ikke å diskutere, dere blir aldri enige uansett :)
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: Kristian Osøndag 21. november 2021, klokken 14:17
Sitat fra: automat på søndag 21. november 2021, klokken 10:43
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 21. november 2021, klokken 09:41
Hvis vi ikke kan handle kinesiske biler, fordi de er et regime vi ikke vil støtte, er det veldig mye vi ikke kan handle...

Og når det gjelder demokrati så er vel USA et todelt samfunn som ikke snakker sammen og et politiker velde ingen stoler på ... lenger. Forøvrig er vi vel på vei ditt selv eller siste hendelser på Stortinget - en farlig utvikling.

Å unngå alle kinesiske varer er umulig. Til det er de for sammenved i mange av produktene vi kjøper.

Men et kinesisk bilmerke er enkelt å plukke ut. Og bil er en av de dyreste varene de fleste av oss kjøper. Man skal kjøpe bra mange duppeditter før man har bidratt med like mye penger til Kina som man gjør med en enkelt bil.

Kina har ennå ikke fått fotfeste på det europiske bilmarkedet. Det vil ikke jeg hjelpe dem med, ved å kjøpe kinesisk bil. Kina har stor nok dominans i verdenshandelen allerede.

Så er den urovekkende utviklingen i USA litt på siden av temaet her. Men det er ikke sikkert at å redusere handelen med USA vil bidra så positivt.
Vi er fleire som tenker slik  :+1:
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: automatsøndag 21. november 2021, klokken 15:10
Sitat fra: JorgenM på søndag 21. november 2021, klokken 14:08
Dette er jo veldig enkelt.

De som ikke vil kjøpe varer fra Kina må bare unngå dette selv.
De som ikke vil kjøpe varer fra USA må bare unngå dette selv.

De finnes da mange som ikke kjøper norske varer også, pga hvalfangst osv.

Får være opp til hver enkelt. Nytter ikke å diskutere, dere blir aldri enige uansett :)
Man klarer nok uansett ikke å overbevise de som ikke bryr seg. Enten det gjelder sikkerhetsrisikoen, eller at Kina bruker sin økende økonomiske makt til å fremme sin politiske interresser. (Norge ble f.eks. skjøvet ut i kulden pga en fredspristildeling)

Men for de som ikke har tatt noe standpunkt, så kan man kanskje klare å trigge en refleksjon.

Derfor kommer jeg med argumentasjonen når noen prøver å bortforklare eller bagatellisere problematikken.
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: hELgenensøndag 21. november 2021, klokken 15:29
Sitat fra: JorgenM på søndag 21. november 2021, klokken 14:08
Dette er jo veldig enkelt.

De som ikke vil kjøpe varer fra Kina må bare unngå dette selv.
De som ikke vil kjøpe varer fra USA må bare unngå dette selv.

De finnes da mange som ikke kjøper norske varer også, pga hvalfangst osv.

Får være opp til hver enkelt. Nytter ikke å diskutere, dere blir aldri enige uansett :)

Og det er jeg enig i.

Å bruke forbrukermakt kan jo være vel å bra - men det er så mange fasetter her som kan tale begge veier - så det er neimen ikke lett. Mange steder i verden vil folk ikke ha demokrati. Det høres rart ut for oss i vesten - men slik er det faktisk. Erika Fatland skrev en bok for noen år siden, Sovjetistan, der vi fikk litt innblikk i tankesettet til innbyggere i en del "-stan" stater som var mer diktatur enn noe annet. Og mange ønsker seg faktisk en sterk leder da demokrati rett og slett gir grobunn for kaos.  Og det har de jo faktisk rett i.

Demokrati er ikke noe man kan tvinge frem - det må vokse frem fra innsiden over tid. Og gir man innbyggere i et land økt levestandard, så vil man også se at de kanskje ønsker mer selvstendighet over tid også. Så kjøper man kinesisk så bygger man også opp velferden i Kina og således er med på å så et frø som kan være viktig for oppbygging av demokrati...

USA er det andre ytterpunktet hvor ledere i f.eks bilindustrien er ganske diktatoriske i sin måte å håndtere arbeidsstyrken på. Å organisere seg er fy fy - og forskjellen i betaling mellom gulv og topp er helt uforståelig for de fleste i Norden.  Skal vi kjøpe varer fra USA og støtte en slik måte å organisere arbeidslivet på?
Elon Musk driver jo nå et slik forsøk i Tyskland der bonuser og splitt og hersk teknikk skal hindre arbeidstakere å organisere seg. Er det bedre å støtte slike tankesett?

Nei - mange fasetter her - så det enkleste er nok å la folk få velge bil selv ut fra eget behov og ønsker - og ferdig med den saken.
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: automatsøndag 21. november 2021, klokken 16:25
Sitat fra: hELgenen på søndag 21. november 2021, klokken 15:29

Nei - mange fasetter her - så det enkleste er nok å la folk få velge bil selv ut fra eget behov og ønsker - og ferdig med den saken.

Klart, det enkleste er å lukke øynene, og slippe å tenke på de moralske sidene ved bilkjøpet sitt.

Jeg undrer meg forøvrig over at du som har kommet med så mange kritiske kommentarer om Teslas forretningsdrift, og de moralske sidene ved dette, så til de grader er villig til å overse hva det kinesiske regimet holder på med.

Musk sin fagforeningsvegring blir som et lite fnugg sammenlignet med overgrepene og menneskerettighetsbruddene det kinesiske diktaturet holder på med.

Vi hjelper neppe uigurene ved å sprøyte enda mere penger inn i den kinesiske økonomien og til det kinesiske regimet.

Så kunne det være interressant og visst om arbeidsforholdene er veldig mye bedre hos BYD enn hos Tesla. Siden du var inne på arbeiderrettigheter.
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: Kjell Leafmandag 22. november 2021, klokken 02:25
Kan ikke de med politiske teorier være så snill å finne seg et politisk forum i stedet for å skrive her inne? De av dere som aldri i verden ville kjøpt en kinesisk bil, hva i helvete gjør dere egentlig inne på denne siden? 🤔 🤔
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: geearmandag 22. november 2021, klokken 08:20
Sitat fra: automat på søndag 21. november 2021, klokken 15:10
Man klarer nok uansett ikke å overbevise de som ikke bryr seg. Enten det gjelder sikkerhetsrisikoen, eller at Kina bruker sin økende økonomiske makt til å fremme sin politiske interresser. (Norge ble f.eks. skjøvet ut i kulden pga en fredspristildeling)

Men for de som ikke har tatt noe standpunkt, så kan man kanskje klare å trigge en refleksjon.

Derfor kommer jeg med argumentasjonen når noen prøver å bortforklare eller bagatellisere problematikken.
Og dere som kaster stein på alle andre, bagatelliserer eget forbruk av kinesiske varer med at en bil er mye dyrere?

Får litt samme følelse av dette som når klimaskeptikerene sier at det ikke betyr noe uansett hva vi gjør i Norge, "for se på Kina og India".
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: automatmandag 22. november 2021, klokken 09:40
Sitat fra: geear på mandag 22. november 2021, klokken 08:20

Og dere som kaster stein på alle andre, bagatelliserer eget forbruk av kinesiske varer med at en bil er mye dyrere?

Får litt samme følelse av dette som når klimaskeptikerene sier at det ikke betyr noe uansett hva vi gjør i Norge, "for se på Kina og India".

I motsetning til klimaskeptikerne så etterlyser jeg handling. I stedet for å lukke øynene og gjøre ingenting.

Men både i denne saken og klimasaken så er det jo lurt å starte med de tiltakene som er enklest å gjennomføre, og som har størst effekt.

Folk må gjerne unngå kinavarer i andre sammenhenger også, men det blir fort en krevende øvelse. Og effekten er mye mindre enn ved bilkjøp.

Det er forøvrig ikke et mål å stanse all handel med Kina. Det vil føre til kaos. Målet er å redusere handelsdominansen. Kinas økende økonomiske og millitære makt kan bli en trussel mot demokratiet.
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: automatmandag 22. november 2021, klokken 10:02
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 22. november 2021, klokken 02:25
Kan ikke de med politiske teorier være så snill å finne seg et politisk forum i stedet for å skrive her inne? De av dere som aldri i verden ville kjøpt en kinesisk bil, hva i helvete gjør dere egentlig inne på denne siden?
Kjøp av Kinabil har en politisk side, enten man liker det eller ikke. Da jeg påpekte dette, henviste jeg til en annen forumtråd som omhandler nettopp dette. Likvel valgt flere å ta opp debatten her. (Deriblandt deg.)
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: turfsurfmandag 22. november 2021, klokken 10:05
Sitat fra: geear på mandag 22. november 2021, klokken 08:20
Og dere som kaster stein på alle andre, bagatelliserer eget forbruk av kinesiske varer med at en bil er mye dyrere?

Får litt samme følelse av dette som når klimaskeptikerene sier at det ikke betyr noe uansett hva vi gjør i Norge, "for se på Kina og India".
Sånne ting handler jo ikke om enten / eller. Bilhandel er en ting som det er relativt lett å gjøre noe med og som gir ett ganske stort bidrag, det merkes kun på lommeboka og at man får ett snevrere utvalg av biler.

Å unngå kinesiske varer totalt er derimot nesten umulig. Man trenger ikke la det perfrekte komme i veien for det gode.

Sammenligningen med klimaskeptikere passer vel bedre for de som fortsetter å handle kinesiske varer ufortrødent...
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: Atle85tirsdag 23. november 2021, klokken 23:10
Kjøp Citroën, så støtter dere ingen av dem dritt landa 🤣 Eller kjøp fra dem som tilbyr den bilen du ønsker, også gir du F*** og er fornøyd. Etisk sett så er verken Amerika eller Kina noe å kjøpe fra. Men vi som ikke har moral driter da i det og handler BYD og Tesla hvis vi ønsker oss det. Stein i glasshus? Ja absolutt.😂
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: Radialonsdag 24. november 2021, klokken 07:48
Sitat fra: Atle85 på tirsdag 23. november 2021, klokken 23:10
Kjøp Citroën, så støtter dere ingen av dem dritt landa 🤣 Eller kjøp fra dem som tilbyr den bilen du ønsker, også gir du F*** og er fornøyd. Etisk sett så er verken Amerika eller Kina noe å kjøpe fra. Men vi som ikke har moral driter da i det og handler BYD og Tesla hvis vi ønsker oss det. Stein i glasshus? Ja absolutt.😂

Enig, folk har blitt helt hyklerske rundt politikken i dette.

Hadde Europeiske produsenter vært litt frampå, hadde ikke dette vært noe tema. Problemet er at Europeiske produsenter var på EL-ballen alt for sent, ikke at kinesiske produsenter har og har hatt, fiks ferdige produkter markedet vil ha for lenge siden.

Kjøp der man trenger, og skulle det stå og vippe mellom to produsenter, så får man eventuelt ta ett slag for politikken.
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: edyrlionsdag 24. november 2021, klokken 09:04
Valgmuligheter var også et problem jeg så når jeg skulle bytte bil nå nylig. Dersom man krysser av for bl.a:
- Minimum 6 seter (vi har 4 unger)
- Tilhenger (minst 1000 kg)
- Minst 300km rekkevidde
- Taklast til ski og ekstra bagasje på bilferie.
- Ønsker ikke varebil
Da står man igjen med 2 biler. BYD Tang og Hongqi E-HS9.
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: Daniel_0007onsdag 24. november 2021, klokken 09:22
Sitat fra: edyrli på onsdag 24. november 2021, klokken 09:04
Valgmuligheter var også et problem jeg så når jeg skulle bytte bil nå nylig. Dersom man krysser av for bl.a:
- Minimum 6 seter (vi har 4 unger)
- Tilhenger (minst 1000 kg)
- Minst 300km rekkevidde
- Taklast til ski og ekstra bagasje på bilferie.
- Ønsker ikke varebil
Da står man igjen med 2 biler. BYD Tang og Hongqi E-HS9.

Du har glemt nio es8 og samt model y hvis 7 seter konfig kommer noe gang.
Skal ikke disse varebil heller ja de fleste er ganske spartane men eqv er ganske komfortabel og man sitter høyt.
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: Radialonsdag 24. november 2021, klokken 09:34
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 24. november 2021, klokken 09:22
Sitat fra: edyrli på onsdag 24. november 2021, klokken 09:04
Valgmuligheter var også et problem jeg så når jeg skulle bytte bil nå nylig. Dersom man krysser av for bl.a:
- Minimum 6 seter (vi har 4 unger)
- Tilhenger (minst 1000 kg)
- Minst 300km rekkevidde
- Taklast til ski og ekstra bagasje på bilferie.
- Ønsker ikke varebil
Da står man igjen med 2 biler. BYD Tang og Hongqi E-HS9.

Du har glemt nio es8 og samt model y hvis 7 seter konfig kommer noe gang.
Skal ikke disse varebil heller ja de fleste er ganske spartane men eqv er ganske komfortabel og man sitter høyt.

Model Y er egentlig ikke tema med 4 faste småpasasjerer som vokser dag for dag. En ting er 2 ekstra til fotballtrening i ny og ne, men bagasjeromet svarer ikke til 7personer lenger. Da må skiboksen på taket, eller hengeren på draget, for hver langtur.

EQV tar vel ikke henger, koster FRA 700k og oppover, og PSA brødrene/søstrene er varebiler.
Så da er det bare kineserne igjen, pr dd om man skal være elektriske uten "varebil".
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: edyrlionsdag 24. november 2021, klokken 09:56
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 24. november 2021, klokken 09:22
Sitat fra: edyrli på onsdag 24. november 2021, klokken 09:04
Valgmuligheter var også et problem jeg så når jeg skulle bytte bil nå nylig. Dersom man krysser av for bl.a:
- Minimum 6 seter (vi har 4 unger)
- Tilhenger (minst 1000 kg)
- Minst 300km rekkevidde
- Taklast til ski og ekstra bagasje på bilferie.
- Ønsker ikke varebil
Da står man igjen med 2 biler. BYD Tang og Hongqi E-HS9.

Du har glemt nio es8 og samt model y hvis 7 seter konfig kommer noe gang.
Skal ikke disse varebil heller ja de fleste er ganske spartane men eqv er ganske komfortabel og man sitter høyt.

Jeg hadde ikke glemt NIO ES8 men fant først ikke noe informasjon om taklast. Ser nå den kan ha 75 kg.
e-traveller og Zafira e-life er også biler jeg så litt på, men nå har jeg kjørt 9 seter noen år så ønsket noe som gav litt mer kjøreglede.
Ref. krangelen over så ender man uasett opp med kinesisk bil sånn det står akkurat nå.
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: automattorsdag 25. november 2021, klokken 00:01
Sitat fra: edyrli på onsdag 24. november 2021, klokken 09:04
Valgmuligheter var også et problem jeg så når jeg skulle bytte bil nå nylig. Dersom man krysser av for bl.a:
- Minimum 6 seter (vi har 4 unger)
- Tilhenger (minst 1000 kg)
- Minst 300km rekkevidde
- Taklast til ski og ekstra bagasje på bilferie.
- Ønsker ikke varebil
Da står man igjen med 2 biler. BYD Tang og Hongqi E-HS9.
Hvis man er villig til å kompromisse litt ved å ha skiboksen på hengerfestet istedet for på taket, så vil en brukt TMX sjekke ut de punktene.

Fordelen med skiboksen på hengerfestet er at det ikke knerter rekkevidde. Og det er lettere tilgang enn når man må klatre opp på taket. Men skal man frakte hoppski eller kajakker, så sliter man.
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: ToWalkOrDrivetorsdag 25. november 2021, klokken 09:09
Jeg prøvesatt en Tang og eier en Model Y, og selv om Tang virker svær så føler jeg at tykkelsen på setene osv gjør at Model Y har mer benplass/barneseteplass i lengden. Bredden vet jeg ikke. Føler Tang minner mye om Audi e-tron, som spiser mye plass pga lydisolering osv. Har kun sett tester (Finansavisen osv) av Hongqi E-HS9, men den virker veldig romslig. Dersom den sto klar i butikken med Model Y rett på siden, og jeg skulle velge bil på ny så skal jeg ikke se bort fra at det kunne blitt Hongqi E-HS9. Virker som at en får enormt mye for pengene. Men ville prøvd alle bilene. Eneste ulempen med bil fra Kina er at en fort kunne ufrivillig havne i masse Kina-diskusjoner ved enhver lunsj på jobb og andre sammenkomster.

...litt sånn som jeg havnet i "elbiler er ikke miljøvennlige" og "den kommer bare til å ha 140km rekkevidde om vinteren"-diskusjoner etter at jeg kjøpte Tesla Model S 85 i 2014 til under 600.000. Merket at det var ganske slitsomt og uinteressant siden miljø ikke var grunnen til at jeg kjøpte den da valget sto mellom ny Toyota Avensis og Tesla, som i mine Excel-regneark ville komme økonomisk likt ut etter 7 år med konservative elbilfordeler.

Det en kunne gjøre om en kjøper kinesisk bil var å samle alle argumenter for at kinesisk bil ikke er så forferdelig, som å skrive ned alt som blir laget i Kina, og at Kina har løftet store deler av befolkningen ut av fattigdom og sult de senere årene, og at demokrati ikke alltid er det som fungerer - se bare på Irak og andre land hvor de har fjernet diktatorer som har holdt ro i landet, som bare ble forferdelig etter at vesten demokratiserte landene...hvor det er masse borgerkriger nå...så en krone til Kina er ikke nødvendigvis verre enn en krone til Elon Musk, som nå har en formue på 2400 milliarder kroner, og røyker marihuana og bruker spørreundersøkelser på finansielle disposisjoner...mens 2% av den formuen kunne fjernet sult ifølge FN...føles som det er noe rart med vestens skattesystem når han må selge aksjer før han må betale skatt.
Så kan en lage et A4-ark med masse argumenter pro Kina, og ha med i lommen og dele ut til de som skal diskutere Kina-problemer mens du driter i det....så da kan du bare si: "les dette...det er mitt siste ord i saken".
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: Radialtorsdag 25. november 2021, klokken 12:29
Likte Tang veldig godt når jeg prøvesatt den, utseende er også kult (men ikke hos fruen).
Setene er mye bedre i Tang enn Y, mest fordi jeg svetter mye i Y på langtur, men også fordi Tang har veldig fin lårstøtte som i tillegg kan forlenges.
Bakseteplassen er helt konge, men 3'e seterad er en vits.
Bagasjerom med gode assosiasjoner til "boks" form opp til taket, gir enorm fleksibilitet og mye plass...de har også fått noe nett/skillevegg nå, som enkelt gjør det en tusenkunstner i bagasjeromsplass.

Fikk aldri prøvekjørt Tang (var lang liste), men hadde TMY reservasjon til 100k under tang... Og Y er joggu ikke dårlig på plass den heller. Attpåtil går Y mye lengere og billigere pr lading, har i praksis nesten ikke sammenlignbare Service-kostnader(ikke krav til service av større omfang), og det er virkelig ett hav av deler og ettermarkeds-nettverk på Tesla.

Lading på Tang vs Y trenger man nesten ikke underdrive, for er er Tesla Y i egen klasse: Full IT-3fas AC støtte vs 1-fas 7kW, SC nettverk og Opptil 250kW vs ~100kW på tang.

Støy er Y ikke så veldig god på, men har nå lagt inn 9kg støymasse bak og spent på resultatet når dette har herda. Virka veldig bra når jeg forlot verkstedet i går, hørte ikke piggene i dekka lenger eller resonansen jeg hadde i 60 før behandlingen.

Hadde dog Tang vært mer rundt 500k hadde den svært aktuell, dersom prøvekjøring hadde gitt mersmak.
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: Vaduztorsdag 25. november 2021, klokken 17:10
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 25. november 2021, klokken 09:09
Jeg prøvesatt en Tang og eier en Model Y, og selv om Tang virker svær så føler jeg at tykkelsen på setene osv gjør at Model Y har mer benplass/barneseteplass i lengden. Bredden vet jeg ikke. Føler Tang minner mye om Audi e-tron, som spiser mye plass pga lydisolering osv. Har kun sett tester (Finansavisen osv) av Hongqi E-HS9, men den virker veldig romslig. Dersom den sto klar i butikken med Model Y rett på siden, og jeg skulle velge bil på ny så skal jeg ikke se bort fra at det kunne blitt Hongqi E-HS9. Virker som at en får enormt mye for pengene. Men ville prøvd alle bilene. Eneste ulempen med bil fra Kina er at en fort kunne ufrivillig havne i masse Kina-diskusjoner ved enhver lunsj på jobb og andre sammenkomster.

...litt sånn som jeg havnet i "elbiler er ikke miljøvennlige" og "den kommer bare til å ha 140km rekkevidde om vinteren"-diskusjoner etter at jeg kjøpte Tesla Model S 85 i 2014 til under 600.000. Merket at det var ganske slitsomt og uinteressant siden miljø ikke var grunnen til at jeg kjøpte den da valget sto mellom ny Toyota Avensis og Tesla, som i mine Excel-regneark ville komme økonomisk likt ut etter 7 år med konservative elbilfordeler.

Det en kunne gjøre om en kjøper kinesisk bil var å samle alle argumenter for at kinesisk bil ikke er så forferdelig, som å skrive ned alt som blir laget i Kina, og at Kina har løftet store deler av befolkningen ut av fattigdom og sult de senere årene, og at demokrati ikke alltid er det som fungerer - se bare på Irak og andre land hvor de har fjernet diktatorer som har holdt ro i landet, som bare ble forferdelig etter at vesten demokratiserte landene...hvor det er masse borgerkriger nå...så en krone til Kina er ikke nødvendigvis verre enn en krone til Elon Musk, som nå har en formue på 2400 milliarder kroner, og røyker marihuana og bruker spørreundersøkelser på finansielle disposisjoner...mens 2% av den formuen kunne fjernet sult ifølge FN...føles som det er noe rart med vestens skattesystem når han må selge aksjer før han må betale skatt.
Så kan en lage et A4-ark med masse argumenter pro Kina, og ha med i lommen og dele ut til de som skal diskutere Kina-problemer mens du driter i det....så da kan du bare si: "les dette...det er mitt siste ord i saken".

Røyke marijuana og være rik ja, det er jo nesten like ille som internering og «omskolering» av minoriteter og poengbasert overvåkning av befolkningen i et diktatur det! Jeg har ikke noe i mot Kina biler selv, og ikke sterke meninger om emnet generelt, men den sammenligningen ble litt søkt.
Forresten, hvorfor kurerer ikke bare Oljefondet sult? Blir litt enkelt eller? Det kommer et år etter 2021 også...
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: Kjell Leaflørdag 27. november 2021, klokken 04:29
Sitat fra: Radial på torsdag 25. november 2021, klokken 12:29
Likte Tang veldig godt når jeg prøvesatt den, utseende er også kult (men ikke hos fruen).
Setene er mye bedre i Tang enn Y, mest fordi jeg svetter mye i Y på langtur, men også fordi Tang har veldig fin lårstøtte som i tillegg kan forlenges.
Bakseteplassen er helt konge, men 3'e seterad er en vits.
Bagasjerom med gode assosiasjoner til "boks" form opp til taket, gir enorm fleksibilitet og mye plass...de har også fått noe nett/skillevegg nå, som enkelt gjør det en tusenkunstner i bagasjeromsplass.

Fikk aldri prøvekjørt Tang (var lang liste), men hadde TMY reservasjon til 100k under tang... Og Y er joggu ikke dårlig på plass den heller. Attpåtil går Y mye lengere og billigere pr lading, har i praksis nesten ikke sammenlignbare Service-kostnader(ikke krav til service av større omfang), og det er virkelig ett hav av deler og ettermarkeds-nettverk på Tesla.

Lading på Tang vs Y trenger man nesten ikke underdrive, for er er Tesla Y i egen klasse: Full IT-3fas AC støtte vs 1-fas 7kW, SC nettverk og Opptil 250kW vs ~100kW på tang.

Støy er Y ikke så veldig god på, men har nå lagt inn 9kg støymasse bak og spent på resultatet når dette har herda. Virka veldig bra når jeg forlot verkstedet i går, hørte ikke piggene i dekka lenger eller resonansen jeg hadde i 60 før behandlingen.

Hadde dog Tang vært mer rundt 500k hadde den svært aktuell, dersom prøvekjøring hadde gitt mersmak.
Jeg er ikke enig i at tredje seterad er en vits, de stene er for barn, eventuelt at barn sitter i andre seterad med setet flytret frem. Man må jo forstå at en syvseter på under 5 meter lengde ikke er beregnet på 7 mannfolk på 1,,80 +..
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: RJKlørdag 27. november 2021, klokken 09:29
Amen til den, @Kjell Leaf!

Ikke alle som klarer å se for seg at en familie kan ha mer enn 2 barn, og en katt og/eller hund.
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: edyrlilørdag 27. november 2021, klokken 12:03
3 dje rad fungerer super for oss iallefall. Ungene er 8, 11, 14 og 17. Gulvet er høyt i bakerste, så mest det som gjør at det ikke fungerer optimalt for voksne. Jeg med mine 178 kommer meg greit inn, men vil nok anslå at de bakerste setene fungerer best dersom man er under 170.
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: Atle85mandag 29. november 2021, klokken 04:30
Da blir det en BYD Tang her  :+1: Med to barn og to bikkjer så var Y uaktuell. Vi har unger som ønsker selskap på hytta å andre turer vi skal på og da må vi ha mere plass. Det kunne ikke Y gi oss. Vi ferierer også 3 uker i Danmark hvert år da vi har familie der. Så BYD kommer til å greie den jobben for oss også. Mere krever ikke jeg, da vi ikke skal noen lange Europa turer med bilen :)
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: ToWalkOrDrivemandag 29. november 2021, klokken 14:19
Litt rart at Bjørn Nyland (Tesla-Bjørn) ikke har tatt banan-esketesten på BYD Tang...Ser at ES8 gjorde det fantastisk bra, og Tesla Model Y gjorde det og bra, med mindre en måler seg mot ES8 :-). Kanskje BYD Tang havner litt over Model Y? Ser Y har plass til nesten like mange som Model X, 5 seter.
ES8:
https://www.youtube.com/watch?v=ioZ_iHIRI4E&t=413s
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: Ingeniørenmandag 29. november 2021, klokken 18:10
Tesla Bjørn er Tesla Bjørn - ikke alltid helt objektiv 😀
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: Ingeniørentirsdag 30. november 2021, klokken 06:50
Sitat fra: snakkesalig på mandag 29. november 2021, klokken 20:20
Bananesketesten er vel så objektiv som det kan få blitt..?

Mulig - hvis han gjør den og det er hans valg - er vel det som er saken  :)
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: SurSnasentirsdag 30. november 2021, klokken 08:18
... og bare plass til én fattig bananeske mer enn Ioniq 5, ID.4 og Enyaq, til tross for at dette trekløveret ikke har frunk (ok, Ioniq 5 har en frunk av marginal størrelse).
Tittel: Sv: Tang vs model y
Skrevet av: ToWalkOrDrivetirsdag 30. november 2021, klokken 08:57
Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 30. november 2021, klokken 08:18
... og bare plass til én fattig bananeske mer enn Ioniq 5, ID.4 og Enyaq, til tross for at dette trekløveret ikke har frunk (ok, Ioniq 5 har en frunk av marginal størrelse).

Vi skulle bedt Tesla-Bjørn om å tatt testen en gang til på alle bilene med esker på størrelse 25x25x25 cm :-)