Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Må i følge Viking kjøre elbilen for å lade 12V-batteri

Startet av Traktor, fredag 12. februar 2021, klokken 09:42

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 12. februar 2021, klokken 14:02
Ingen elbil trenger å være i bevegelse for å lade 12 volt batteriet.

Sånn i utgangspunktet skal elbilen styre oppladingen selv. Noe utlading skjer selv om all elektronikk "sover" i bilen,

Den "våkner" med jevne mellomrom og vil flytte energi fra drivbatteri til 12 volts batteri.

Hvorfor en elbil plutselig har tomt 12 volts batteri har flere årsaker.

1. Programvarefeil, med mye elektronikk ombord kan det være feil som gjør at enheter ikke "sovner".

2. Bilens drivbatteri har så lav ladekapasitet (SOC%) at den ikke kan levere mer uten selv ta skade.

3. 12 volts batteriet har allerede blitt delvis ødelagt fordi bilen er lagret og batteriet har vært tom flere ganger mellom fabrikk og kunde.

4. 12 volts batteriet er utslitt og har ikke kapasitet nok til å holde bilen i live mellom hver gang den "sover"

5. Elbilen vil koble ut lading av 12 volt i korte perioder under ladeprosessen for å kalibrere drivbatteriet. Da er det viktig at 12 volts batteriet har kapasitet til å holde bilen "våken"

Husk at 12 volts batteri er blybatterier og lever sjeldent mer enn 3-5 år
På en elbil får du ikke noen tilbakemelding før det er tomt. En fossilbil vil dreie saktere på starteren lenge før det blir full stans.

Så til slutt en advarsel: 12 volts batteriet koster 800-1500 kr. Om dette har kritisk dårlig kapasitet kan omformeren mellom drivbatteri og 12 volts batteri blir kortvarig overbelastet og havarere. Denne koster fort 20.000 kroner og oppover. Kjøp nytt batteri om det er over 3-5 år. Billig forsikring  :)
Det du skriver i starten her stemmer vel kun for Tesla? Er iallfall ingen andre jeg har vært borti som våkner for å vedlikeholdslade 12V.

Thomas Parsli

Sitat fra: geear på lørdag 13. februar 2021, klokken 10:54
Det du skriver i starten her stemmer vel kun for Tesla? Er iallfall ingen andre jeg har vært borti som våkner for å vedlikeholdslade 12V.

Nissan Leaf gjør/gjorde nå det (sjekk detaljene rundt ladeproblemene i 2012/2013).

Men hvordan vet dere når - og hvordan - bilene lader 12V?

Det opplyses ingen steder, det varierer med programvare og den eneste måten man kan vite sikkert er å overvåke 12V batteriet kontinuerlig over lang tid.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

hanche

Også Kia Soul 2020 (og 2019?) lader 12V-batteriet ved behov selv om bilen står parkert og ikke tilkoblet strøm. Hvilket ikke forhindret at jeg fikk flatt 12V-batteri på julaften, da jeg hadde parkert bilen med taklyset på kvelden før. Ironisk nok kan det tenkes at det skyldtes at den var plugget i en ladestasjon.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Jalla

Sitat fra: Traktor på fredag 12. februar 2021, klokken 12:49
Så han i Viking er altså helt på bærtur, regnet vel egentlig med. Merkelig at Viking uttaler seg så belærende i media om ting de åpenbart ikke har peiling på.
Kanskje man bør være litt mer forsiktig med sine uttalelser? Og det er ikke Viking jeg tenker på.  8)

Hvordan 12-voltsbatteriet lades, varierer mellom bilmerkene. Alle lades av bilens hovedbatteri under kjøring. Jo lenger du kjører, desto mer strøm får du på 12-voltsbatteriet. Kjører du lite, vil du i mange tilfeller oppleve at batteriet går tomt.

Enkelte bilmerker lader 12-voltsbatteriet mens bilen står tilkoblet , men ikke alle. Enkelte lader også batteriet når bilen ikke er tilkoblet strømkontakt. De vil kunne oppleve at rekkevidden blir lavere når bilen står stille noen dager. Ofte kan det skyldes andre systemer som står påslått.

https://elbil.no/slik-loser-du-problem-med-flatt-12-voltsbatteri/

KjellG

DEFA foreslår en fast monter 12V lader med motorvarmerkontakt.
Dette burde vært helt unødvendig, bilen har jo en diger batteribank og en omformer som skal lade 12V batteriet.

På fossilbiler har en løsninger der batteriladeren mates hver gang motorvarmeren tilkobles via en kabelsplitt.  Hvorfor ikke gjøre det samme med elbil? I stedet for en egen motorvarmerladerkontakt med ekstra ledning,  kobles denne laderen i parallell med bilens ordinære kjørebatterilader fra type2-kontakten. 12V lades straks bilen kjørebatteri lades.

En får håpe at bilprodusentene i det minste legger inn en svitsj slik at bileier selv kan velge at 12V skal lades fra kjørebatteriet. Omformeren er jo der!

automat

Sitat fra: KjellG på lørdag 13. februar 2021, klokken 23:55

På fossilbiler har en løsninger der batteriladeren mates hver gang motorvarmeren tilkobles via en kabelsplitt.  Hvorfor ikke gjøre det samme med elbil? I stedet for en egen motorvarmerladerkontakt med ekstra ledning,  kobles denne laderen i parallell med bilens ordinære kjørebatterilader fra type2-kontakten. 12V lades straks bilen kjørebatteri lades.


Bilen får beskjed fra ladestasjon om hvor mye strøm den kan trekke. En 12V lader sitt strømgorbruk vil komme i tillegg til dette. Og man følger ikke lenger ladestandarden.

På en enkel hjemmeladestasjon vil det sikkert gå bra, uten at noen sikringer går. Men hvis flere biler med slike tjuvkoblinger lader på et lastbalansert anlegg, så er det risiko for trøbbel.

Jeg tror heller ikke det er så lurt å risikere at to ladere kobles til batteriet samtidig. Det kan skje hvis  ladekabelen står i, samtidig som tenningen står på.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Carl Anton Stenling

Som nevnt litt lengre ned i tråden har visstnok i3 en slik løsning med separat 12 V-lader som kan lade fra ladekabelen også hvis fremdriftsbatteriet har for lavt nivå.

Min første elbil var forgjengeren til Buddy. Den hadde utfordringer med lading av 12 V-batteriet og da ble løsningen å installere en separat 12 V-lader ala Defa. Denne var tilkoblet strøminntaket fra ladekabelen. Imidlertid var dette før type 2-standarden ble etablert.

For biler hvor man sliter med strømtyver kan nok en Defa-type løsning være en mulig siste utvei. Det ekstra strømtrekket blir neglisjerbart, f.eks. 50 mA for en lader som gir 1A til 12 V-batteriet.

Den beste løsningen er imidlertid å finne strømtyver eller svakheter i ladealgoritmen som slår inn og korrigere dette. Eksempelvis kan man for biler som primært lader 12 V-batteriet samtidig med fremdriftsbatteriet velge å lade fremdriftsbatteriet saktere for å gi nok tid til at 12 V-batteriet fylles.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

TJV

Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 13. februar 2021, klokken 11:45
Sitat fra: geear på lørdag 13. februar 2021, klokken 10:54
Det du skriver i starten her stemmer vel kun for Tesla? Er iallfall ingen andre jeg har vært borti som våkner for å vedlikeholdslade 12V.

Nissan Leaf gjør/gjorde nå det (sjekk detaljene rundt ladeproblemene i 2012/2013).

Men hvordan vet dere når - og hvordan - bilene lader 12V?

Det opplyses ingen steder, det varierer med programvare og den eneste måten man kan vite sikkert er å overvåke 12V batteriet kontinuerlig over lang tid.

Nissan Leaf lader 12v batteriet uten å være tilkoblet stikkontakten i huset.
Grunnen til jeg vet det er at ene gangen jeg så ut vinduet på hytten og la merke til ett av de tre blå lysene på dashbordet lyste. Begynte virkelig å lure siden den ikke sto i lader. Leitet frem i instruksjonsboken at den vedlikeholdsladet 12v batteri med det lyset. (Tror det var lyset til venstre når man står foran bilen). Dette gjelder 2018 model Leaf.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Philip Marlowe

Er det sikkert at Teslabilene lader 12V-batteriene når de står stille? Jeg byttet 12V-batteri to ganger på min Tesla Model S som jeg hadde fra 2014 til 2019. I min Model 3 som jeg snart har hatt i to år, har jeg ikke byttet ennå (noe jeg håper jeg slipper)
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

jkirkebo

Sitat fra: Philip Marlowe på søndag 14. februar 2021, klokken 22:29
Er det sikkert at Teslabilene lader 12V-batteriene når de står stille? Jeg byttet 12V-batteri to ganger på min Tesla Model S som jeg hadde fra 2014 til 2019. I min Model 3 som jeg snart har hatt i to år, har jeg ikke byttet ennå (noe jeg håper jeg slipper)

Ja. Jeg har hatt kjøleboks gående i min i flere døgn mens den sto stille. 12V hadde vært tomt på få timer om det ikke hadde blitt ladet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

1317142119

Hvorfor må vi egentlig ha 12V (eller det litt mer moderne 48V) på elbiler? Hvorfor kan vi ikke ta den begrensede mengden energi fra hovedbatteriet?

oivindg

#41
Sitat fra: 1317142119 på mandag 15. februar 2021, klokken 13:02
Hvorfor må vi egentlig ha 12V (eller det litt mer moderne 48V) på elbiler? Hvorfor kan vi ikke ta den begrensede mengden energi fra hovedbatteriet?
Et 12V-batteri er tross alt en ganske enkel måte å lage en backup som gjør at du holder viktige funksjoner i gang selv om du tømmer fremdriftsbatteriet. Burde fungere problemfritt så snart de får inn fornuftig funksjonalitet i programvaren sin.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

1317142119


Amoss

Sitat fra: 1317142119 på mandag 15. februar 2021, klokken 13:02
Hvorfor må vi egentlig ha 12V (eller det litt mer moderne 48V) på elbiler? Hvorfor kan vi ikke ta den begrensede mengden energi fra hovedbatteriet?

Med forbehold om at jeg husker feil eller har missforstått:

Mener det er ett krav om at alle elbiler skal ha en lavvolts strømkilde ut over høyvolts driftbatteriet.
Uten strøm fra lavvoltsbatteriet skal høyvoltsbatteriet ikke på noen måte sette spenning på noen av sine utgående koblinger.

Standard reddingsprosedyre for elbiler er å kutte den ledningen som går fra lavvoltsbatteri til høyvoltsbatteri. Deretter er man trygg på at det ikke står spenning på noen andre høyspenningsledninger og at de da trygt kan kappes ved f.eks. redning av fastsittende personer i bilen.
Model S 85D

Orbit

Sitat fra: 1317142119 på mandag 15. februar 2021, klokken 13:02
Hvorfor må vi egentlig ha 12V (eller det litt mer moderne 48V) på elbiler? Hvorfor kan vi ikke ta den begrensede mengden energi fra hovedbatteriet?

Du ønsker ikke å kjøre 300+ V rundt til enhver liten strømforbruker i bilen. Så det må inn et lavspenningsnett på 48V eller lavere, hvor krav til isolering og deteksjon av lekkasjer er mye lavere (siden feil da ikke har fatale konsekvenser).

Det er ikke så mye energi som trengs, men det kan være store effekttopper. Da er et batteri (inntil videre) et bedre buffer, enn å ha en svær DC/DC-omformer fra hovedbatteriet som kan ta toppene på direkten. Det ville betydd mer vekt i seg selv, men også støre omformingstap i normaltilfeller.

Fra gammel tråd:
Sitat fra: Orbit på tirsdag 05. juni 2018, klokken 22:26
Sitat fra: samotholt på tirsdag 05. juni 2018, klokken 20:21
Om de bruker to batterier så vil jo 12V-batteriet bli ladet av det store. Mao. så må de ha en spenningsomformer også i dette tilfellet. I tillegg så vil det vel være noe tap også i 12V-batteriet. Mulig jeg mangler noe kunnskap her, men ser ikke at 12V-batteriet gir noe særlig utover ekstra vekt.

12V-batteriet er også ett buffer. For eksempel, er noe så enkelt som elektrisk håndbrekk sikret med 2x30A. Legg på kupévifte, varmetråder i ruter og speil, dør og vindusheiser, elektrisk servopumpe, lys etc, etc. Dersom du skal ha en omformer som kontinuerlig kan lage nok 12V (kanskje 2-300A, om ikke mer), blir den i seg selv stor og tung (og trenger kjøling), og har også et betydelig tomgangstap selv når du i normaltilfellet bruker lite strøm.

Da er det bedre med en moderat lader på ~10% av denne strømstyrken, og et batteri som tar effekttoppene. Det trenger ikke å være så stort. For eksempel i i3, er det et relativt lite AGM-batteri på 20Ah som veier 8 kg. 20Ah er mer enn nok til å holde datakommunikasjon og alarm i live i månedsvis, samtidig som AGM-konstruksjonen gjør at det både tåler kraftig strømtrekk (300A) og dyp utladning.

Det er også et sikkerhetsaspekt ved å ha et separat lavvoltsbatteri. Ved større ulykker kan driftsbatteriet kobles ut automatisk (for å unngå å få støt), mens det fremdeles er 12V igjen til å drive nødblink, SOS-oppringing etc.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA