Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Må i følge Viking kjøre elbilen for å lade 12V-batteri

Startet av Traktor, fredag 12. februar 2021, klokken 09:42

« forrige - neste »

Traktor

https://www.nrk.no/rogaland/sprengkulde-gir-flatt-startbatteri-for-elbiler-og-rekord-for-naf-og-viking-1.15369416
I følge Viking er man nødt til å faktisk kjøre elbilen for å lade opp 12V-batteriet. Er det virkelig slik å forstå at batteriet lades av en dynamo som er avhengig av at hjulene går rundt for å generere strøm? Jeg synes dette høres helt latterlig ut!

Jambo

Etter min mening burde 12V-batteriet blitt ladet mens man ladet hovedbatteriet. Synes det høres ekstremt merkelig ut at en helt ny elbil kan få dette problemet, som det står i artikkelen. Alle vet jo fra fossilbiler at vanlige 12V-bilbatterier sliter i kulden når det ikke blir skikkelig ladet opp hvis man bare kjører småkjøring. Bruker de kanskje ekstra svake 12V-batterier på elbiler siden de ikke trenger å snurre i gang en tung motor for å starte?

1317142119

Det kommer an på bilen. Elbiler fungerer ulikt. F.eks. står det i bruksanvisningen til Egolf at den må kjøres for å lade 12V, i3 står det at lader både under kjøring og når hovedbatteriet lades og Tesla lader vel 12V når det er behov - uavhengig av om den kjører eller er parkert uten å være koblet til strøm.

Håvar

Sitat fra: Traktor på fredag 12. februar 2021, klokken 09:42
https://www.nrk.no/rogaland/sprengkulde-gir-flatt-startbatteri-for-elbiler-og-rekord-for-naf-og-viking-1.15369416
I følge Viking er man nødt til å faktisk kjøre elbilen for å lade opp 12V-batteriet. Er det virkelig slik å forstå at batteriet lades av en dynamo som er avhengig av at hjulene går rundt for å generere strøm? Jeg synes dette høres helt latterlig ut!

Det er ingen dynamo, men under kjøring (eller når bilen er "på") lades 12V-batteriet med strøm fra høyspentbatteriet. Som de over her skriver er det ulikt hvordan elbilene lader 12V-batteriet. Felles for flere elbiler er at de ikke lader det under hurtiglading, og ved hurtiglading vil gjerne folk sitte i bilen og ha det varmt og godt.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

DagfinnN

Sitat fra: Håvar på fredag 12. februar 2021, klokken 10:47
Sitat fra: Traktor på fredag 12. februar 2021, klokken 09:42
https://www.nrk.no/rogaland/sprengkulde-gir-flatt-startbatteri-for-elbiler-og-rekord-for-naf-og-viking-1.15369416
I følge Viking er man nødt til å faktisk kjøre elbilen for å lade opp 12V-batteriet. Er det virkelig slik å forstå at batteriet lades av en dynamo som er avhengig av at hjulene går rundt for å generere strøm? Jeg synes dette høres helt latterlig ut!

Det er ingen dynamo, men under kjøring (eller når bilen er "på") lades 12V-batteriet med strøm fra høyspentbatteriet. Som de over her skriver er det ulikt hvordan elbilene lader 12V-batteriet. Felles for flere elbiler er at de ikke lader det under hurtiglading, og ved hurtiglading vil gjerne folk sitte i bilen og ha det varmt og godt.
Heldigvis er det elbiler som lader 12 voltsbatteriet fra hovedbatteriet når det nok strøm på dette.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Traktor

Så han i Viking er altså helt på bærtur, regnet vel egentlig med. Merkelig at Viking uttaler seg så belærende i media om ting de åpenbart ikke har peiling på.

KjellG

Lades 12V batteriet under «kladdlading» og vanlig garasjelading med ladestasjon?

Hva er formålet med å topplade batteriet 4 ganger/år? Om en tenker fossilbil, etter første kaldstart er batteriet umiddelbart tilbake til normaltilstand og må lades på neste kjøretur.

turfsurf

Sitat fra: Traktor på fredag 12. februar 2021, klokken 12:49
Så han i Viking er altså helt på bærtur, regnet vel egentlig med. Merkelig at Viking uttaler seg så belærende i media om ting de åpenbart ikke har peiling på.
Vel, det stemmer jo for noen elbiler.

Og sånn i farten har vel både Tesla, Hyundai, Kia, Polestar og Jaguar hatt issues med lading av / utladet 12V batteri av forskjellige grunner.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Traktor

Sitat fra: turfsurf på fredag 12. februar 2021, klokken 13:21
Sitat fra: Traktor på fredag 12. februar 2021, klokken 12:49
Så han i Viking er altså helt på bærtur, regnet vel egentlig med. Merkelig at Viking uttaler seg så belærende i media om ting de åpenbart ikke har peiling på.
Vel, det stemmer jo for noen elbiler.

Og sånn i farten har vel både Tesla, Hyundai, Kia, Polestar og Jaguar hatt issues med lading av / utladet 12V batteri av forskjellige grunner.

Hvilke elbiler er avhengig av at bilen faktisk er i bevegelse for å lade 12V-batteriet?

Rav4_EV

#9
Ingen elbil trenger å være i bevegelse for å lade 12 volt batteriet.

Sånn i utgangspunktet skal elbilen styre oppladingen selv. Noe utlading skjer selv om all elektronikk "sover" i bilen,

Den "våkner" med jevne mellomrom og vil flytte energi fra drivbatteri til 12 volts batteri.

Hvorfor en elbil plutselig har tomt 12 volts batteri har flere årsaker.

1. Programvarefeil, med mye elektronikk ombord kan det være feil som gjør at enheter ikke "sovner".

2. Bilens drivbatteri har så lav ladekapasitet (SOC%) at den ikke kan levere mer uten selv ta skade.

3. 12 volts batteriet har allerede blitt delvis ødelagt fordi bilen er lagret og batteriet har vært tom flere ganger mellom fabrikk og kunde.

4. 12 volts batteriet er utslitt og har ikke kapasitet nok til å holde bilen i live mellom hver gang den "sover"

5. Elbilen vil koble ut lading av 12 volt i korte perioder under ladeprosessen for å kalibrere drivbatteriet. Da er det viktig at 12 volts batteriet har kapasitet til å holde bilen "våken"

Husk at 12 volts batteri er blybatterier og lever sjeldent mer enn 3-5 år
På en elbil får du ikke noen tilbakemelding før det er tomt. En fossilbil vil dreie saktere på starteren lenge før det blir full stans.

Så til slutt en advarsel: 12 volts batteriet koster 800-1500 kr. Om dette har kritisk dårlig kapasitet kan omformeren mellom drivbatteri og 12 volts batteri blir kortvarig overbelastet og havarere. Denne koster fort 20.000 kroner og oppover. Kjøp nytt batteri om det er over 3-5 år. Billig forsikring  :)
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

Noen som vet hvordan Tesla S styrer 12V batteriet. Har parkert bilen etter at jeg fikk #bomfrie Buddy M9 og frykter derfor tomt 12V
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

#11
Sitat fra: Rav4_EV på fredag 12. februar 2021, klokken 14:02

Så til slutt en advarsel: 12 volts batteriet koster 800-1500 kr. Om dette har kritisk dårlig kapasitet kan omformeren mellom drivbatteri og 12 volts batteri blir kortvarig overbelastet og havarere. Denne koster fort 20.000 kroner og oppover. Kjøp nytt batteri om det er over 3-5 år. Billig forsikring  :)

Jeg vet ikke om dette er en korrekt påstand, men burde være helt unødvendig. Mitt power supply kan stå med kortsluttede klemmer i dager og uker uten å ta skade. Åpne klemmene og strømforsyningen er klar igjen. Dette koster minimalt med dagens elektronikk og burde være selvsagt for en strømforsyning til 20.000 kr mot et blybatteri som kan kortslutte.

DagfinnN

Sitat fra: elektrolux på fredag 12. februar 2021, klokken 14:24
Noen som vet hvordan Tesla S styrer 12V batteriet. Har parkert bilen etter at jeg fikk #bomfrie Buddy M9 og frykter derfor tomt 12V
I følge det jeg har lest, vil Tesla lade 12v batteriet så lenge hovedbatteriet er over 10%.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

hanche

Sitat fra: KjellG på fredag 12. februar 2021, klokken 14:56
Jeg vet ikke om dette er en korrekt påstand, men burde være helt unødvendig. Mitt power supply kan stå med kortsluttede klemmer i dager og uker uten å ta skade. Åpne klemmene og strømforsyningen er klar igjen. Dette koster minimalt med dagens elektronikk og burde være selvsagt for en strømforsyning til 20.000 kr mot et blybatteri som kan kortslutte.
Slik burde det være, ja. Spesielt fordi jeg tror det er nokså vanlig at inverter, ombordlader og omformer til 12V alt kommer i én pakke. Om noe der går i stykker, må da hele pakken byttes, og det vil nok koste adskillig mer enn 20 lapper.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

turfsurf

Sitat fra: Traktor på fredag 12. februar 2021, klokken 13:30

Hvilke elbiler er avhengig av at bilen faktisk er i bevegelse for å lade 12V-batteriet?
«Startet» da. De fleste biler står vanligvis ikke i ro lenge startet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA