Må i følge Viking kjøre elbilen for å lade 12V-batteri

Startet av Traktor, fre 12. feb 2021, kl. 09:42

« forrige - neste »

hELgenen

Spurte Polestar om dette og der ble det sagt at 12V kun ble ladet med bilen i bevegelse. På i3 lades den når bilen står til lading,usikker på om sistnevnte også lader når bilen er i bevegelse også,men vil tro det.  Vi burde lage en liste over biler som lader 12V også når den står parkert eller lader. Er sikkert mye ymse her

Carl Anton Stenling

Det er vel slik at en del ferske elbilprodusenter tenker at lading av 12 V-batteriet skal skje under kjøring slik som for fossilbiler. De litt viderekomne produsentene lar gjerne DC-konverteren stå på en viss tid etter kjøring eller mens bilen lader fremdriftsbatteriet.

Alle disse tilnærmingene er bare delvis brukbare. Det som trengs er at DC-konverteren startes ved behov enten bilen kjører, er tilkoblet og lader eller ikke lader eller bare står lagret.

De litt mer modne elbilprodusentene har jo fått orden på dette etterhvert med algoritmer som fungerer både for langkjøring og småkjøring, ved langtidslagring, ferieparkering og for de som har rask ladehastighet hver dag. Burde egentlig ikke være så vanskelig, men dette krever rett og slett en systematisk tilnærming for å sikre at 12 V-batteriet alltid lades tilstrekkelig.

I tillegg er det viktig at 12 V-batteriet håndteres greit når fremdriftbatteriet kjøres (nesten) tomt samt når 12 V-batteriet blir gammelt og begynner å ha dårlig kapasitet. I disse tilfellene behøver man "graceful degradation" slik at sviktsitusjonen håndteres forutsigbart og gradvis.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Orbit

BMW i3 har det mest robuste systemet for 12V-lading jeg har sett på elbiler, med mulighet til også å lade 12V-batteriet med bilens vanlige ladekabel, selv om både 12V- og fremdriftsbatteri er helt flatt.

Sitat fra: Orbit på tir 05. jun 2018, kl. 22:26
Og en liten finurlighet som i3 har: Det er en ekstra AC/DC nødlader innebygd i bilen, som redder deg selv om både 12V og fremdriftsbatteriene er helt tømt. Dersom en AC ladekabel kobles til død bil, vil denne nødladeren klare å lade opp 12V-batteriet (riktignok over noen titalls minutter, hvor bilen ser helt død ut) til et nivå hvor dette har nok spenning til å starte den DC/DC-omvandleren som normalt lader 12V (dersom hovedbatteriet har spenning). Når 12V er tilbake på et rimelig spenningsnivå våkner alt av betjeningsmuligheter til live igjen, inklusive AC/DC hovedladeren for det store batteriet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Oddaa

Sitat fra: hELgenen på fre 12. feb 2021, kl. 17:53
Spurte Polestar om dette og der ble det sagt at 12V kun ble ladet med bilen i bevegelse.
Det er i så fall rart. I manualen til XC40 som skal være teknisk lik står det at 12 V batteriet lades når høyspenningsbatteriet lades, og at det lades fra høyspenningsbatteriet når ladekabel ikke er koblet til.

Gjetter at det er mye feilinformasjon ute og går.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

Carl Anton Stenling

Iflg. diverse forum hadde de første Polestar-bilene en suboptimal ladealgoritme i en lokal datamaskin for 12 V-håndteringen. Den måtte oppdateres på verksted til ny algoritme. Forhåpentligvis har de fleste bilene som leveres i dag allerede oppdatert algoritme.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

hELgenen

Sitat fra: Orbit på fre 12. feb 2021, kl. 18:23
BMW i3 har det mest robuste systemet for 12V-lading jeg har sett på elbiler, med mulighet til også å lade 12V-batteriet med bilens vanlige ladekabel, selv om både 12V- og fremdriftsbatteri er helt flatt.

Sitat fra: Orbit på tir 05. jun 2018, kl. 22:26
Og en liten finurlighet som i3 har: Det er en ekstra AC/DC nødlader innebygd i bilen, som redder deg selv om både 12V og fremdriftsbatteriene er helt tømt. Dersom en AC ladekabel kobles til død bil, vil denne nødladeren klare å lade opp 12V-batteriet (riktignok over noen titalls minutter, hvor bilen ser helt død ut) til et nivå hvor dette har nok spenning til å starte den DC/DC-omvandleren som normalt lader 12V (dersom hovedbatteriet har spenning). Når 12V er tilbake på et rimelig spenningsnivå våkner alt av betjeningsmuligheter til live igjen, inklusive AC/DC hovedladeren for det store batteriet.

Usikker på om dette gjelder første generasjon i3 - i alle fall har jeg sett første generasjon på verksted der 12V batteriet ble ladet opp vha ordinær batterilader. Men det var kanskje slik de løste ett eller annet 12V problem - dette er mange år siden - når første generasjon i3 kom ut.  Jeg mener også å ha hørt at 12V batteriet på i3 lades svært effektivt. Som påpekt over her har mange nye elbiler, og forsåvidt også hybrider, kommet frem til gode løsninger for å vedlikeholdslade 12V. Det jeg stusset over med Polestar i sin tid var nettopp at de var kjepphøye på dette med at 12V batteriet ville bli ladet effektivt opp under kjøring - ingen problem ble det sagt...og så gikk det 1 uke før den første bilen ble tauet inn......Nå har de vel virkelig tatt grep og læring får jeg håpe - det virker i alle fall slik i kommunikasjonen som gjøres mot verkstedene

Men akkurat denne type informasjon synes jeg personlig er litt viktig når jeg skal handle elbil - hvordan vedlikeholdes 12V batteriet. Akkurat nå kryper temperaturen ute ned mot 30 minus i distriktet her, hvilket ikke er uvanlig, så da blir en jo kanskje litt ekstra opptatt av slikt.........

Oddaa

Sitat fra: 1317142119 på fre 12. feb 2021, kl. 10:31
Det kommer an på bilen. Elbiler fungerer ulikt. F.eks. står det i bruksanvisningen til Egolf at den må kjøres for å lade 12V, i3 står det at lader både under kjøring og når hovedbatteriet lades og Tesla lader vel 12V når det er behov - uavhengig av om den kjører eller er parkert uten å være koblet til strøm.
E-golf lader 12 V også når hovedbatteriet lader, så da tror jeg at bruksanvisningen er noe misvisende.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

kodax

Sitat fra: Rav4_EV på fre 12. feb 2021, kl. 14:02...
Husk at 12 volts batteri er blybatterier og lever sjeldent mer enn 3-5 år...
Det var litt vel generelt;)
Det kan hende at det stemmer generelt for blybatterier i biler, men med god "ladehygiene" der batteriet bla. ikke utlades under 50%, så kan blybatterier vare mange ganger det.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

KjellG

Batteribanken i en telefonsentral holdt i årtier, men de stod under konstant lading innendørs. Startbatteriet i en fossilbil fikk juling, men et 12V batteri i en elbil burde «aldri» bli utslitt.

Carl Anton Stenling

Med optimal lading og lite sykling kan blybatteriene holde svært lenge. I en elbil er det faktisk mulig å få temmelig optimal lading. Dette handler nok også litt om kvaliteten på batteriet i utgangspunktet. Vi hadde f.eks. en gang en japansk bil hvor det originale startbatteriet varte 12 år.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

jkirkebo

Sitat fra: kodax på fre 12. feb 2021, kl. 21:11
Sitat fra: Rav4_EV på fre 12. feb 2021, kl. 14:02...
Husk at 12 volts batteri er blybatterier og lever sjeldent mer enn 3-5 år...
Det var litt vel generelt;)
Det kan hende at det stemmer generelt for blybatterier i biler, men med god "ladehygiene" der batteriet bla. ikke utlades under 50%, så kan blybatterier vare mange ganger det.

De behøver ikke å være blybatterier heller, Tesla bytter til lithium 12V batterier nå. 12V batteriet i campingvogna vår er også lithium (dvs. LiFePO4).
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Ingeniøren

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fre 12. feb 2021, kl. 22:14
Med optimal lading og lite sykling kan blybatteriene holde svært lenge. I en elbil er det faktisk mulig å få temmelig optimal lading. Dette handler nok også litt om kvaliteten på batteriet i utgangspunktet. Vi hadde f.eks. en gang en japansk bil hvor det originale startbatteriet varte 12 år.

Hva er varte - det eksploderte vel ikke  :), men kapasitet var neppe som nytt.

Mange elbiler har hatt 12 V problemer og som løste seg når batteriet ble byttet. Kan mulig skyldes at biler har stått lenge på lager uten lading før de ble levert.  Min Jaguar sto to mnd på lager før det hadde tid til å klargjøre den og  lever den til meg. Selv har jeg ikke hatt problemer men noen har fått 12V problemet fikset ved å skifte batteriene, for det er gjerne flere.

Og så er det små ting som ved hvilken spenning batteriet lades så det ikke overlader eller underlader - samme problem som fossile biler har slitt med i alle år.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Amatøren

Sitat fra: 1317142119 på fre 12. feb 2021, kl. 10:31
Det kommer an på bilen. Elbiler fungerer ulikt. F.eks. står det i bruksanvisningen til Egolf at den må kjøres for å lade 12V

På e-Golf lades også 12 V batteriet når høyvoltsbatteriet lades på AC. Derimot ikke når man lader på DC (hurtiglader).

Ja, det lades også når man kjører.

Derimot så har mange e-Golfer en bug/feil så bilen ikke slås ordentlig av, så 12 V batteriet tappes etter at den er slått av. Har opplevet det på to av de tre vi har hatt.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

oivindg

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fre 12. feb 2021, kl. 22:14
I de to siste bilene vi har hatt har originalbatteriene holdt i over ti år uten tegn til problemer. Parkert utendørs. Min erfaring er at det varierer hvor lenge batterier varer, så jeg venter til jeg får problemer før jeg bytter.

Dog lader jeg med ekstern lader en gang i blant hvis det blir mye småkjøring på vinteren.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

geear

Sitat fra: DagfinnN på fre 12. feb 2021, kl. 15:25
Sitat fra: elektrolux på fre 12. feb 2021, kl. 14:24
Noen som vet hvordan Tesla S styrer 12V batteriet. Har parkert bilen etter at jeg fikk #bomfrie Buddy M9 og frykter derfor tomt 12V
I følge det jeg har lest, vil Tesla lade 12v batteriet så lenge hovedbatteriet er over 10%.
Over 5% var det iallfall tidligere..

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA