Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.

Startet av anorway, torsdag 11. februar 2021, klokken 11:11

« forrige - neste »

Nodland

Det er likt på 9 av 10 elbiler(om ikke alle)  at den hastigeten de er oppgitt med er kun for en liten stund, så bmw skiller seg ikke ut her bare så det er sagt:p

Ellers bekreftet testen hans at 4x4 er bare noe folk flest tror de trenger :) Selvfølgelig finnes det folk som absolutt må ha 4x4, men de er ikke ett flertall :)
Bmw iX3 Fully Charged Phytonic blue bestilt :)
Tesla Model S 75d 2018(Solgt)

StormFurby

Som han også sa/skrev, det var langt unna ideelle ladeforhold, det var kjølig, bilen hadde ikke kjørt spesielt langt, ergo lav temp i batteriet. "ti mil på ti minutter" er vel uansett reklame som må tas med en klype salt.

PionerThink

Sitat fra: StormFurby på onsdag 24. februar 2021, klokken 10:02
Som han også sa/skrev, det var langt unna ideelle ladeforhold, det var kjølig, bilen hadde ikke kjørt spesielt langt, ergo lav temp i batteriet. "ti mil på ti minutter" er vel uansett reklame som må tas med en klype salt.
Ikke uenig i at dette er typisk reklame og at det var litt kjølig mtp både ute- og batteritemperatur. Eneste var at når den først kom opp på 150 kWt så burde den kunne ligget der litt lengre før den krøp nedover igjen?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

StormFurby

Kan være enig med deg i det, men de har vel sine grunner til å steppe ned såpass tidlig. Er jo dessverre ikke helt uvanlig at kurvene ser sånn ut. Vi får håpe TeslaBjørn gjør en skikkelig test etterhvert.

PF

Sitat fra: Nodland på onsdag 24. februar 2021, klokken 09:59
Det er likt på 9 av 10 elbiler(om ikke alle)  at den hastigeten de er oppgitt med er kun for en liten stund, så bmw skiller seg ikke ut her bare så det er sagt:p

Ellers bekreftet testen hans at 4x4 er bare noe folk flest tror de trenger :) Selvfølgelig finnes det folk som absolutt må ha 4x4, men de er ikke ett flertall :)

Men når man først har hatt 4*4 så ønsker man ofte ikke å gå tilbake. Det er en helt annen verden når det er litt glatt ute. Selv om man fint kommer frem uten, så gir det for meg en veldig trygghet å vite at selv om lukene er litt korte, kan jeg bare kjøre på det akser bra allikevel, man kommer seg opp de fleste bakker uten noe problem osv. Ja jeg stod aldri fast de årene jeg hadde Bmw med bakhjulstrekk, men man spant mye mer.

1317142119

Sitat fra: PF på torsdag 25. februar 2021, klokken 09:11
Sitat fra: Nodland på onsdag 24. februar 2021, klokken 09:59
Det er likt på 9 av 10 elbiler(om ikke alle)  at den hastigeten de er oppgitt med er kun for en liten stund, så bmw skiller seg ikke ut her bare så det er sagt:p

Ellers bekreftet testen hans at 4x4 er bare noe folk flest tror de trenger :) Selvfølgelig finnes det folk som absolutt må ha 4x4, men de er ikke ett flertall :)

Men når man først har hatt 4*4 så ønsker man ofte ikke å gå tilbake.
Her snakker du vel kun for deg selv, ikke en samling mennesker?

For jeg har hatt et yrke som tilsier at jeg har vært mye i skog og utmark med terrengkjøretøy som har 4x4 og som spiser de jalla AWD-løsningene vanlige personbiler har til frokost. Selv jeg som har ekstreme krav til 4x4 klarer meg fint med RWD (eller FWD) i personbilene mine.

Det er andre ting enn hvor mange hjul som drar, som påvirker hvor enkelt man kommer frem på en vei med litt snø på. Den desidert viktigste faktoren sitter i førersetet.

StormFurby

Blir jo som med det meste, er man først vant til noe vil man nødig leve uten. Hvem liker å kjøre vil med vanlig cruise control når man er vant til adaptiv?

AWD kan være kjekt å ha, men med denne bilen blir valget ganske greit, ettersom den ikke selges med AWD. Da får man heller vurdere om man syns 150-250k mer for en EQC eller eTron er verdt det, eller om man kanskje klarer seg uten.

Øyvind.h

Har man først hatt awd er det ikke så lett å gå tilbake til 2wd. Kona er ikke spesielt fornøyd. Jeg er sånn passe ambivalent. Det funker, men det er ikke ideelt.
Men som du påpeker - 4wd finnes ikke, og sånn er det. 100k ekstra for eqc tror jeg kanskje er verd pengene, men ix3 blir fin å ha i sommer!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Vaduz

Jeg trodde AWD skulle bli nyttig på fjellet primært, men har funnet ut at det er hverdagen det er gull. Brøytekanter, snø i trange lukeparkeringer, glatte og bratte veier med stopp for lys, biler og forgjengere, opp innkjørselen etc. er jo som å kjøre tanks, men klarte meg greit før også!

anorway

Må man ha AWD, er ikke IX3 bilen for deg. Så enkelt er det, man får det ikke uansett hvor mye man kunne ønske det.
Som mange tester viser og flere erfaringer til nå av brukere her så fungerer den utmerket på vinterføre selv uten AWD.

Hadde jeg hatt en bratt bakke opp til hytta som var et helvete å møte hver gang vi dro ditt, så hadde jeg måtte revurdere om jeg måtte ha AWD på bilen.

Men når jeg kan få en så godt utstyrt IX3 til denne prisen, så syns jeg 150-200k mer for en EQC eller E-tron med samme utstyr+AWD blir for drøyt, når jeg ikke har behov for dette.

geear

Det man kan "se" er ikke så farlig med 2WD, det kan man bare unngå, eller planlegge, for eksempel med fart. Det er de uventede situasjonene som er en plage med 2WD. Man rygger for å snu "i farta" et sted, enten det er midt på en vei, et kryss, en skogsvei eller p-plass, glatt føre og treffer en liten dump, et hjul utenfor asfaltkanten, litt feil helning, et eller annet, skal så lite til, og er man alene så er det ofte et helvete. Henger er også fort trøbbel, selv i hagen på vått gress kan det være ille nok. Heldigvis kan mye av risikoen planlegges bort, men når man har blitt vant med å kunne gjøre omtrent som man vil, så er det vanskelig å gå tilbake uten noe misnøye. Vi har hatt to elbiler med 2WD, og et nytt problem som slo oss med de kontra bensinbil, var at de tre dagene med glasert vei, så er det ikke rett frem å parkere ovenfor huset, som vi har gjort med fossilbiler uten 4WD (for å unngå at de får problemer med å komme opp igjen), for elbilene må nemlig lades i garasjen, så de "må" helt hjem...

anorway

Sitat fra: geear på torsdag 25. februar 2021, klokken 21:55
Vi har hatt to elbiler med 2WD, og et nytt problem som slo oss med de kontra bensinbil, var at de tre dagene med glasert vei, så er det ikke rett frem å parkere ovenfor huset, som vi har gjort med fossilbiler uten 4WD (for å unngå at de får problemer med å komme opp igjen), for elbilene må nemlig lades i garasjen, så de "må" helt hjem...

Da er nok piggdekk et godt råd. Hvis du vil ha feste på glasert vei.

Trond.m

En spade eller to med strøsand kan være et alternativ, så slipper man å falle å skade seg samtidig. Det meste kan løses veldig enkelt, men det er alltid enklere å argumentere for 4-hjulsdrift hvis man ønsker seg det.

1000kwh

Sitat fra: anorway på torsdag 25. februar 2021, klokken 22:21
Sitat fra: geear på torsdag 25. februar 2021, klokken 21:55
Vi har hatt to elbiler med 2WD, og et nytt problem som slo oss med de kontra bensinbil, var at de tre dagene med glasert vei, så er det ikke rett frem å parkere ovenfor huset, som vi har gjort med fossilbiler uten 4WD (for å unngå at de får problemer med å komme opp igjen), for elbilene må nemlig lades i garasjen, så de "må" helt hjem...

Da er nok piggdekk et godt råd. Hvis du vil ha feste på glasert vei.
Men piggdekk gir kanskje 5% grepet av hva AWD gir :P

Denne bilen skulle hatt AWD, så det er jo et gigakompromiss å inngå å kjøpe en BMW suv uten AWD.

hemi

Bilen SER uten tvil bra ut og fremstår som fresh/premium, har vært og sjekket den ut nøyere da  mor & far skal ha ny bil.

Eneste som nå gjorde at de ikke havner på den, men nå trolig en x3 hybrid er mangel på 4x4, hjelper ikke at de trolig må lade T/R til sommerhytta også. Trenger de 4x4? absolutt ikke, men mor insisterer på både piggdekk og 4x4.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA