Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Varmesystem og varmepumpe

Startet av Trond.m, onsdag 24. februar 2021, klokken 21:18

« forrige - neste »

Trond.m

Er det noen som har funnet en beskrivelse av varmesystemet i iX3. De fleste konkurrentene har varmepumper som bare henter overskuddsvarme fra drivverket (eks EQC, Taycan) Det har av naturlige årsaker begrenset effekt når man starter uten oppvarmet batteri i kaldt vær. Jeg håper og tror at iX3 kan benytte uteluften som energikilde, og derfor kan varme batteri og kupe i kaldt være med et lavt energiforbruk. Ved lave temperaturer krever det mye luft for å hente energi, så det vil nødvendigvis medføre litt støy fra vifte og kompressor.

Trond.m

Begynner med å svare meg selv 😏. Men dette er en «marketing» versjon. Audi skrev omtrent det samme om e-tron, men erfaringen er at e-tron ikke holder temperaturen på batteriet optimalt, og i praksis ikke ser ut til å varme batteriet under kjøring. Det gjør Mercedes, men bruker da 100 % av energien fra batteriet, så det fører til kortere rekkevidde (men raskere lading). Men ut i fra det BMW skriver, så brukes energi fra uteluften til å varme batteriet. Men når aktiveres batterivarme. Er det avhengig av kjøremodus, som i Porsche ?
Aktiveres den når det navigeres til hurtiglader som EQC ?

A sophisticated cooling and heating system ensures the high-voltage battery is kept at an optimum temperature at all times. Tailored particularly to fifth-generation BMW eDrive technology, its design principle also represents a significant step forward compared to the systems used up to now in the BMW Group's electrified vehicles.

The liquid cooling/heating system serves the storage unit, power electronics and electric motor. A cooling module with two levels and a powerful control unit ensures ideal temperature control for the BMW eDrive components in all operating conditions and virtually any weather. A separate, electrically operated auxiliary heater ensures that the high-voltage battery achieves a consistently high level of effectiveness when starting the car, even in extremely low outside temperatures down to minus 30 degrees Celsius.

The interior and battery are heated using a heat pump system. The pump is distinguished by extremely high efficiency; it uses between 40-80% less energy than conventional electric heating (depending on the outside temperature), while providing an equally comfortable on-board climate. It extracts excess heat from the motor, drive system control unit and high-voltage battery, as well as the outside air, and feeds it through the air conditioning system. The integrated management system for the climate and heating system also ensures need-based heating of the interior and optimal cooling of the high- voltage battery

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA