Elbilforum.no

Bilmerker => BMW => BMW iX3 => Emne startet av: anorway på torsdag 11. februar 2021, klokken 11:11

Tittel: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: anorwaytorsdag 11. februar 2021, klokken 11:11
Da er dagen her og forhandlerne har åpnet for prøvekjøring av BMW IX3.


Tenkte at det var på sin plass å dele litt erfaringer, tanker og meninger etter at man ha prøvekjørt bilen så mange nå venter på.

- Hvor har du prøvekjørt bilen? (Hvilken forhandler)

- Hva er din erfaring, tanker og følelser etter å ha prøvd bilen?

- Hva var bra?  Hva kunne vært bedre?

Del gjerne også bilder hvis dere har tatt noe fine bilder underveis.


Gleder meg til å høre alles erfaringer.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: anorwaytorsdag 11. februar 2021, klokken 14:51
Bavaria Kristiansand:

Fra mandag 15/2 kan man på Sørlandet prøvekjøre iX3 i Kristiansand. Her er en gjennomgang av bilen.


https://www.youtube.com/watch?v=n6SvG3sYNkk&ab_channel=Nybiltester

Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: anorwaytorsdag 11. februar 2021, klokken 15:59
Bavaria Lillestrøm:


Demobilen til Bavaria Lillestrøm er i fargen: Piemont rød, for de som eventuelt vil se den på nærmere hold.

https://fb.watch/3A-SfPRMax/
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: Vollis47torsdag 11. februar 2021, klokken 22:46
Var innom Bavaria i Sørlandsparken i dag og fikk tatt en titt på bilen. Ser frem til å ta en prøvetur neste uke. Blir jo spennende å sammenlikne med Teslaen vår.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: anorwaytorsdag 11. februar 2021, klokken 23:05
Sitat fra: Vollis47 på torsdag 11. februar 2021, klokken 22:46
Var innom Bavaria i Sørlandsparken i dag og fikk tatt en titt på bilen. Ser frem til å ta en prøvetur neste uke. Blir jo spennende å sammenlikne med Teslaen vår.

Kom gjerne tilbake med en sammenligning. Alltid spennende det.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: anorwayfredag 12. februar 2021, klokken 16:16
Bavaria Lillestrøm har nå lagt ut en video hvor de tester bilen fra Lillestrøm til Hafjell.

Av detaljer i videoen så sies det at det er 9-13 kuldegrader, og når de ankommer Hafjell så har de kjørt i underkant av 200KM, og bilen viser at de har igjen et sted mellom 25-30% på batteriet som gir et anslag på 6 mil.

Ser også underveis i bilen at når det er kjørt 134 KM på ruta, så har de et forbruk på 27,2 kWh/100km. Snittfart 93,9km/t.

Presiserer også at de kjører i comfort modus, med behagelig inne temperatur men også at fartsgrensen ikke overstiges.

Tanker?

https://www.youtube.com/watch?v=1zSdSjrZO84&ab_channel=BavariaNorge

Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: Trond.mfredag 12. februar 2021, klokken 16:44
Temperaturen var i følge videoen ned i minus 17. Hastigheten de første 13 milene var vel 100 i snitt. Hvis de i tillegg kjørte til Hafjellstoppen og hadde flere stopp underveis (ink. bilvask 😮), så må jo det sies å være et veldig godt resultat. Jeg vil forvente at forbruket med EQC og e-tron ville vært over 30 kwh/100 km under tilsvarende forhold. Selv har jeg et snitt på ca 66 km/t på min hyttevei på 19 mil. Det vil nok gå t/r en god sommerdag.

Ser at e-tron 55 har estimert rest på 22 % på strekningen Bavaria til Gaiastova, Hafjell med abetterrouteplanner.com ved minus 10 grader. Hvis de har 25-30 % igjen av et mindre batteri, så er det lovende. Men du kunne godt fortalt hvor på Hafjell de kjørte. Tror nok forbruket ville være høyere med mildere vær og slaps, enn tørr vei og kulde. Så det er nok mulig å oppleve at man ikke kommer fram uten ladestopp, og spesielt hvis man kjører Oslo Vest / Asker til Hafjell. EQC har estimert 18 % rest. e-tron 50 «minus 5 %»

Men dette er en test utført av forhandler, og da er det alltid grunn til å være litt kritisk. De forteller ikke eksakt SOC...mellom 25 og 30 er kanskje 26 % 😏
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: Cemfredag 12. februar 2021, klokken 19:17
Vi var innom en tur hos Jæger i Bergen og kjørte iX3en på lanseringsdagen. Bilen var karbonsort og veldig fin å se på.

Det var en veldig god kjøreopplevelse. Føltes veldig luksuriøs inni. Setene var veldig komfortable og det var lett å finne god balanse mellom rattet og setet. En ting som jeg ikke visste fra før at den ikke har rattvarme. Det var litt skuffende. Men men.

Kjøreopplevelse? Veldig sporty, spesielt i svingene. Og det er gøy med RWD også, føltes skikkelig sporty i sport mode  :)

Ikke mye støy i coupeen, ganske stille og godt isolert. Fjæringen er også helt fantastisk både i sport og comfort. Jeg hadde det gøy med den "falske" motorlyden som kommer i sport modus.

Men... etter å ha kjørt mange elbiler som har mer hestekrefter, 286 hk som iX3 har, føltes den ikke så gøy som de andre, med akselerasjon fra 0. Bilen er veldig smidig etter "lift-off" (for eksempel 50 til 80) men "from-the-line" var det ikke så umiddelbart. Det føltes som det manglet noe hester. Men ikke så mye heller :) Det var fortsatt gøy, men for å være ærlig, Polestar 2 eller E-tron 55 har gøyere "lift-off".

Lydanlegget var tilfredsstillende og bagasjerommet, selv om den ikke har "frunk", var også mer enn godt nok for oss.

Jeg tror det er en veldig god bil for utstyret man får med denne prisen.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: LKAfredag 12. februar 2021, klokken 19:55
Spennende bil som står høyt på vurderingslisten. Men med barn på 1, 3 og 5 år er jeg spent på om jeg får to bakovervendte og et forovervendt i baksetet? Noen som vet om dette går? Får greit plass i V70`en vi har i dag.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: daktarilørdag 13. februar 2021, klokken 10:34
Sitat fra: anorway på fredag 12. februar 2021, klokken 16:16
Bavaria Lillestrøm har nå lagt ut en video hvor de tester bilen fra Lillestrøm til Hafjell.

Av detaljer i videoen så sies det at det er 9-13 kuldegrader, og når de ankommer Hafjell så har de kjørt i underkant av 200KM, og bilen viser at de har igjen et sted mellom 25-30% på batteriet som gir et anslag på 6 mil.

Ser også underveis i bilen at når det er kjørt 134 KM på ruta, så har de et forbruk på 27,2 kWh/100km. Snittfart 93,9km/t.

Presiserer også at de kjører i comfort modus, med behagelig inne temperatur men også at fartsgrensen ikke overstiges.

Tanker?

https://www.youtube.com/watch?v=1zSdSjrZO84&ab_channel=BavariaNorge
litt bedre enn E55 kanskje, omtrent som ipace. Model X-tall. Forutsatt at de kjørte E6.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: Electric cars in Norwaylørdag 13. februar 2021, klokken 10:38
Takk for info. Jeg synes 27,2 kWh/100km er helt innenfor. Dette var bra.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: anorwaymandag 15. februar 2021, klokken 15:15
Er det noen som har fått testet den på ordentlig vinterføre enda? Med slafs og løssnø?

Være på østlandt har jo vært pent og uten nedbør på lang tid, men i dag laver det ned og vinteregenskapene kan bli testet på ordentlig.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: lawemandag 15. februar 2021, klokken 22:57
Testet iX3 idag. I skikkelig slaps og løssnø. Og kona var imponert over vinter-egenskapene. Vi har en liten bakke utenfor huset, og vår andre bil - en S-Max kan vi stort sett bare glemme å kjøre opp bakken fra stillestående under slike forhold - den må ha fart for å klare det.. Men BMW iX3'en klarte det helt brillefint - å komme opp bakken fra stillestående. Akkurat som den ikke brydde seg om at det var plenty av løssnø og glatt under.

Dog skal det sies at siden det sluddet og regnet, så slet vi litt med vindusviskere og dogging på rundturen (ihvertfall delvis). Sluddet som falt frøys stadig på frontruta, og det var merkbart at en vanlig drivstoff-bil ville fått ruta raskere ren. Vi har ikke noen erfaring med andre elbiler - så kan ikke vurdere opp mot andre på dette.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: anorwaytirsdag 16. februar 2021, klokken 07:50
Sitat fra: lawe på mandag 15. februar 2021, klokken 22:57
Testet iX3 idag. I skikkelig slaps og løssnø. Og kona var imponert over vinter-egenskapene. Vi har en liten bakke utenfor huset, og vår andre bil - en S-Max kan vi stort sett bare glemme å kjøre opp bakken fra stillestående under slike forhold - den må ha fart for å klare det.. Men BMW iX3'en klarte det helt brillefint - å komme opp bakken fra stillestående. Akkurat som den ikke brydde seg om at det var plenty av løssnø og glatt under.

Dog skal det sies at siden det sluddet og regnet, så slet vi litt med vindusviskere og dogging på rundturen (ihvertfall delvis). Sluddet som falt frøys stadig på frontruta, og det var merkbart at en vanlig drivstoff-bil ville fått ruta raskere ren. Vi har ikke noen erfaring med andre elbiler - så kan ikke vurdere opp mot andre på dette.

Morsomt å høre at bakken gikk så lett!
Var det pigg eller piggfri dekk på denne demobilen? (Det varierer sikkert fra hvor i landet demobilen befinner seg, i Oslo er det piggfritt)
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: daktaritirsdag 16. februar 2021, klokken 08:22
Dogg? Kan bilen ha skrudd på auto resirk?

Dekk har mye å si, nå hadde du nye dekk. Men også en tung forhjulstrekk som Smax får ikke mye grep på forhjulene i en bratt bakke, særlig ikke fra stillestående.
I tillegg er elektriske overlegne på doserbarhet av kreftene vs vanlig.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: lawetirsdag 16. februar 2021, klokken 10:18
Apropos dugg - nei - bilen var ikke på auto resirk - men det kom endel snø inn i bilen hver gang vi stoppet. Så det påvirker at det blir dugg i perioder.

Ja, det var nye dekk på iX3'en. Men jeg tror mest det er som du sier [daktari] at S-Max'en er tung på forhjulene og ikke får grep, og heller ikke klarer å dosere kreftene på samme måte som en elbil. Men iX3'en føltes desto bedre.

Det var piggfrie dekk...
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: Trond.mtirsdag 16. februar 2021, klokken 10:24
Vi får håpe dette med dugg ikke er noe problem. Det er jo mulig at de struper luftgjennomgangen (for) mye for å redusere energiforbruket. Skal selv teste den i morgen og det er meldt relativt mildt og snøvær. Det kan gi en god indikasjon. Kupetemperatur betyr også mye. Kjører man den ned under 20-21 grader, så har det lett for å dugge i de fleste biler.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: anorwaytirsdag 16. februar 2021, klokken 12:46
Sitat fra: Trond.m på tirsdag 16. februar 2021, klokken 10:24
Vi får håpe dette med dugg ikke er noe problem. Det er jo mulig at de struper luftgjennomgangen (for) mye for å redusere energiforbruket. Skal selv teste den i morgen og det er meldt relativt mildt og snøvær. Det kan gi en god indikasjon. Kupetemperatur betyr også mye. Kjører man den ned under 20-21 grader, så har det lett for å dugge i de fleste biler.

Du får teste i morgen da hvordan det går, prøv å fremprovosere det du kan for å se om det blir "dugg". Skriv gjerne en kort review her når du har fått testet den  :+1:
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: Trond.mtirsdag 16. februar 2021, klokken 12:48
Ja  :+1: Dugg kan jo faktisk være et problem....ref. id.3
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: Vollis47tirsdag 16. februar 2021, klokken 13:27
Fikk tatt en liten prøvetur fra Sørlandsparken til Lillesand og tilbake i dag. Til alle som har bestilt, vil jeg si at dere har noe å glede dere til. Bilen gir et godt førsteinntrykk. Dekkstøyen var vel litt høyere enn vi opplever i vår Tesla MS, men mindre vindsus. Bilen virker større enn forventet. Men den virker solid og sikker.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: StormFurbytirsdag 16. februar 2021, klokken 14:03
Fikk kjørt demobil på grisete Romeriksveier i dag og jeg er imponert. Har en bakke der dagens forhjulsdrevne bil på ingen måte hadde sjans til å komme seg opp, underlag av hard snø og is med florlett nysnø på toppen, knapt nok mulig å gå på til fots.

ix3 brydde seg ikke det spøtt, dro i gang og kjørte opp uten problem. Stoppa bilen totalt fire ganger for å gi den noe å bryne seg på men nei, blinka knapt nok i antispinnlampa.

Kjøringen forøvrig gikk på blanding av bare/fukte og snødekte veier, absolutt ingenting å si på kjøreegenskapene på føret som var. Tydelig at 1,1 tonn trykk på drivakselen sammen med et veldig godt antispinnsystem gjør at dette fungerer fint, for meg blir ikke mangel på AWD noe som helst savn på de veiene vi normalt ferdes. At forhjula kan konsentrere seg om å styre, mens bakhjula tar seg av jobben som kraftleverandør er sannsynligvis også til god hjelp.

Bilen sto på piggfrie 19" Hakka R3 SUV, 255 brede rundt baut.

Edit: dekkene er 245, typo ftw.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: Trond.mtirsdag 16. februar 2021, klokken 16:34
Rart at de velger 255/50 på vinterhjulene, når standard dimensjon på 19 tom sommer er 245/50.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: TorStirsdag 16. februar 2021, klokken 16:47
Jeg har fått bekreftet fra selger, som allerede har ordnet med vinterdekkene,

"På vinterdekk vil du få 245/50-19"
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: StormFurbytirsdag 16. februar 2021, klokken 17:28
Bare jeg som ikke kan skrive, er selvfølgelig samme dim på vinterdekkene som på 19" sommer.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: PionerThinktirsdag 16. februar 2021, klokken 20:46
Prøvekjørte i et snødekket Kristiansand i dag hvor antispinn ble testet både i rundkjøringer og opp snødekte bakker. Som StormFurby er inne på var det ikke snakk om hverken sleng på rumpa eller tendenser til særlig spinning i oppoverbakkene, selv med bakkestart. I forhold til vår 2014 i3 er nok antispinn mye raskere og bedre tunet inn på iX3 vil jeg mene? Har X3 F25 i dag og sammenlignet er iX3 et hakk opp på alle måter i form av premium interiør og følelsen av litt bedre plass.
Jeg fikk nullstilt forbruksindikatoren etter halvkjørt tur, og landet på 21.3 KWh i forbruk ved blandet kjøring ilagt noen sprinter i Sport-modus. Ikke galt det, og kjøring ved bruk av seilig kombinert med litt regererering fungerte veldig fint. I bratte bakker la vi bare gearspaken over til venstre i B(rake) hvor den regenererte mer enn i3 og bare justerte litt med gassen hvis behov. Bilen er ellers kvikk og veldig behagelig lydmessig, samt ligger godt på veien der vi turde å gi på litt på vintersaltede veier ;D
Kona likte bilen veldig godt og var heller ikke bekymret for bakhjulsdrift på glatta etter å ha testet i rundkjøringa utenfor Bavaria ;)
Er som andre sier bare å glede seg for de som har bestilt bil, for dere vil garantert bli fornøyde :) :+1:
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: JorgenMtirsdag 16. februar 2021, klokken 21:56
Voldsomt positive alle de som prøvekjører er. Hadde jo tidlig reservasjon på denne, men droppet det pga mangel på 4wd. Men ser ikke ut til at det hemmer bilen nevneverdig?
Er det noen som har 3 barn og fått testet bakseteplassen? Da tenker jeg på bredden. Vi har for tiden en bilstol og 1 pute.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: Counterpointertirsdag 16. februar 2021, klokken 22:05
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 16. februar 2021, klokken 21:56
Voldsomt positive alle de som prøvekjører er.
Ikke så rart i en sånn tråd. De første er entusiaster som gjerne vil at bilen skal fungere.

Pluss at det virker som bilen er temmelig bra.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: anorwaytirsdag 16. februar 2021, klokken 22:54
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 16. februar 2021, klokken 21:56
Voldsomt positive alle de som prøvekjører er. Hadde jo tidlig reservasjon på denne, men droppet det pga mangel på 4wd. Men ser ikke ut til at det hemmer bilen nevneverdig?
Er det noen som har 3 barn og fått testet bakseteplassen? Da tenker jeg på bredden. Vi har for tiden en bilstol og 1 pute.

Legger også merke til at det stort sett er positive omtaler etter at folk har prøvekjørt. Virker lovende.
Du får vel dra med ungene til nærmeste BMW forhandler så får du jo testet baksete plassen. Dersom de ikke har "IX3" inne ,så er den jo lik innvendig som X3 som de garantert har inne.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: StormFurbyonsdag 17. februar 2021, klokken 07:42
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 16. februar 2021, klokken 22:05
Ikke så rart i en sånn tråd. De første er entusiaster som gjerne vil at bilen skal fungere.

Pluss at det virker som bilen er temmelig bra.

Book din egen prøvekjøring, så ser du at siste setninga di treffer spikeren på hodet og at skryten har aldeles lite å gjøre med at noen "vil at bilen skal lykkes" ;)

JorgenM: Hva baksete angår så gjorde vi test i en X3, identisk baksete, med ett bakovervendt sete og en beltestol. Var fint mulig for en ikke altfor bred voksen å sitte på midtplassen. Kommer selvfølgelig helt ann på hva slags barneseter man har, så beste er å prøve selv.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: Electric cars in Norwayonsdag 17. februar 2021, klokken 07:51
Det ville faktisk vært veldig rart det  kom mye kritikk her inne på den bilen. Det skjer mer på de såkalte petrol heads forumene ala VG og de andre main stream nett stedene.

Jeg har bare sett den selv, ikke prøvekjørt. Det ser jo veldig bra ut noe også alle biltester viser. Hvertfall de jeg har sett.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: daktarionsdag 17. februar 2021, klokken 08:50
X3 er jo, som de fleste BMWer, ganske bra på veldig mye. En elektrisk versjon blir naturligvis den beste utgaven av X3. Ikke overraskende.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: daktarionsdag 17. februar 2021, klokken 08:51
Fint hvis de som prøvekjøre legger ut litt om forbruk (langtidsforbruk fra bilen og aktuell tur).
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: Counterpointeronsdag 17. februar 2021, klokken 09:18
Sitat fra: StormFurby på onsdag 17. februar 2021, klokken 07:42
Book din egen prøvekjøring, så ser du at siste setninga di treffer spikeren på hodet og at skryten har aldeles lite å gjøre med at noen "vil at bilen skal lykkes" ;)

Confirmation bias gjelder alle, inkludert meg

(Sjansen for at jeg ville savne både krefter og awd er megastor)
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: StormFurbyonsdag 17. februar 2021, klokken 10:53
Joda men at den er så stor at man skryter hemningsløst av et halvgodt produkt vil jeg ikke være med på, selv om det selvfølgelig finnes unntak.

Nei den er ikke sterkest, og AWD kan være kjekt en gang i blant, spørsmålet er bare hvor gira du er på å bruke markant mer penger på en i mine øyne mindre attraktiv bil for å få AWD. Og selv om den ikke gjør deg svimmel fra 0-100 vil jeg gjerne se dem som virkelig trenger mer krefter i mellomregisterer.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: StormFurbyonsdag 17. februar 2021, klokken 10:55
Sitat fra: daktari på onsdag 17. februar 2021, klokken 08:51
Fint hvis de som prøvekjøre legger ut litt om forbruk (langtidsforbruk fra bilen og aktuell tur).

Jeg kjørte 28km på 34 min, våte veier/nysnø, minus 6 og kom på 26kWh/100km. To korte stopp underveis for å inspisere litt. Bilen har varm da jeg kjørte avgårde, tror den sto inne frem til det var min tur.

Ga ikke forbruket en eneste tanke og kjørte bilen slik man skal kjøre en demobil, som på ingen måte er snilt mot forbruket. Sånn sett ble jeg positivt overraska over at det ikke var verre.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: arvid44onsdag 17. februar 2021, klokken 15:34
Jeg kjørte 32km , ca 20 km landevei ca 70 km/t og resten motorvei 110 km/t . Snitt forbruk 26 kW/100 km . Regen i automatisk mode var ikke opp til forventingene. Satte regen  til medium manuellt , ig syres det passet best for meg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: Trond.monsdag 17. februar 2021, klokken 16:07
Kjørte 48 km i dag, bladet kjøring i Bærum. Hastigheten var relativt lav på grunn av saktegående trafikk, samt at jeg oppsøkte den bratteste bakken jeg vet om på offentlig vei i Bærum. Stekningen Vøyenenga - Tanum kirke har en bakke som er den ultimate test for framkommelighet. I mildt vær og kraftig snøfall er det ikke en selvfølge å kjøre opp der uten problemer. Jeg stoppet flere ganger i de bratteste bakkene, og den kom seg lett videre selv uten å aktivere DTC Traction. Synes komforten var upåklagelig, og den passerte de mange fartsdumpene på en behagelig måte. Avsluttet på E18 fra Asker til Skøyen i 95-100 km/t. Totalt ble forbruket 21 kw/100 km. kjørte i comfort med 20,5 grader i kupe. Klarer ikke å finne noe å kritisere enn at vindusviskerne knirket, men det skyldes nok bare voks på frontruten.  På tilsvarende kjøring med e-tron eller EQC ser jeg ikke for meg at forbruket ville være under 25. Merket heller ikke noen problemer med dugg på frontruten som enkelte har nevnt. Men jeg synes kanskje at EQC gir litt jevnere, behageligere varme når den er innstilt på samme temperatur.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: _OE_onsdag 17. februar 2021, klokken 19:14
Imponerende den bakketesten motTanum kirke... Bare synd at lade luken er på feil side for oss som må parkere helt inn mot betongvegg på høyre side


#FTS#

Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: Trond.monsdag 17. februar 2021, klokken 19:21
Sitat fra: _OE_ på onsdag 17. februar 2021, klokken 19:14
Imponerende den bakketesten motTanum kirke... Bare synd at lade luken er på feil side for oss som må parkere helt inn mot betongvegg på høyre side
Regner med at du rygger inn. Har du så liten plass bak bilen at du ikke kommer til ladeluken da ?
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: _OE_onsdag 17. februar 2021, klokken 19:34
Kommer til bak men pga trang plass blir neppe plass til å åpne luken/sette inn ladekontakten desverre... Egentlig synd BMW ikke har lade luke på begge sider

#FTS#
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: Trond.monsdag 17. februar 2021, klokken 19:44
Synd 😥
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: Counterpointeronsdag 17. februar 2021, klokken 19:45
Sitat fra: StormFurby på onsdag 17. februar 2021, klokken 10:53
Joda men at den er så stor at man skryter hemningsløst av et halvgodt produkt vil jeg ikke være med på, selv om det selvfølgelig finnes unntak.

Nei den er ikke sterkest, og AWD kan være kjekt en gang i blant, spørsmålet er bare hvor gira du er på å bruke markant mer penger på en i mine øyne mindre attraktiv bil for å få AWD. Og selv om den ikke gjør deg svimmel fra 0-100 vil jeg gjerne se dem som virkelig trenger mer krefter i mellomregisterer.
Trenger er ekstremt relativt.

Jeg har allerede en bil som koster mindre har awd og er vesentlig raskere.

Men glem meg, mine prioriteringer gjelder ikke for andre.

Og jeg tror ikke noen er positive som ellers ville vært negative. Jeg tror de positive blir mer positive og ikke ser etter feil/mangler.

Alle biler har negative ting ved seg. Ikke minst mine egne (har fire bilmerker i mitt eie nå, inkl BMW)
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: Svolaronsdag 17. februar 2021, klokken 20:59

Hvor mye i veien er den tunnelen i veien, iforhold til et rent elbil design tro?
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: StormFurbytorsdag 18. februar 2021, klokken 09:04
Sitat fra: Svolar på onsdag 17. februar 2021, klokken 20:59

Hvor mye i veien er den tunnelen i veien, iforhold til et rent elbil design tro?

Min høyst personlige og subjektive mening er at den ikke er i veien i det hele tatt. Den er uansett så smal at det føles helt naturlig å sitte med ett bein på hver side. På X3/iX3 er det også greit med plass under forsetene til føttene, både i side- og midtplassen bak.

Spør du meg er fokuset på fravær av transmisjonstunnel sterkt overdrevent, har med ett unntak tilgode å møte en sånn som er så bred eller høy at det blir et problem.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: anorwaytorsdag 18. februar 2021, klokken 09:47
Hvor lenge ha folk fått låne/prøvekjøre bilene?

Ser noen forhandler korter ned til 30 min, mens andre har fått låne bilen i 4 timer. Kommer selvfølgelig ann på hvor mange som venter på prøvekjøring og trykket hos enkelte forhandler.

Men har noen for eksempel fått låne en bil over en helg?
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: StormFurbytorsdag 18. februar 2021, klokken 09:57
Hos oss var det satt av 30 minutter-ish. Forhandleren min har enn så lenge bare en demobil på deling med en annen forhandler, og ei ganske lang liste med interessenter, det er selvfølgelig med på å påvirke tiden man får til rådighet.

Beste er vel bare å spørre om mulighetene for å låne den litt lengre, verste som kan skje er et nei.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: lawetorsdag 18. februar 2021, klokken 12:54
Vi fikk låne bilen fra en ettermiddag til morgenen dagen etter hos vår forhandler (i Vestfold). Dette skjedde etter litt "forhandling", og på premiss at vi fikk ladet den fullt opp til neste dag. Men de hos bilforhandleren er absolutt veldig greie.

Når jeg beskrev vår erfaring tidligere - så registrerte vi et stort pluss for fremkommelighet på litt vanskelig snøføre. Derfor var altså AWD ikke noe savn for oss. Erfaringen vi gjorde var at den var langt bedre enn våre 2 andre diesel-biler på dette føret.. Men vi erfarte også at sikt var tidvis et problem delvis pga dogg, og også pga ising på ruta og at vindusviskere ikke klarte å ta godt nok unna. Dette kan ha vært en tilfeldighet, det kan muligens også ha vært vindusvisker-væsken, og det kan ha vært været. Det ble bedre etterhvert, men vi syntes det var litt plagsomt underveis.

Jeg fikk ikke registrert faktisk forbruk kWh, det får jeg sjekke en annen gang - kom ikke på å sjekke det da.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 18. februar 2021, klokken 19:53
Da har jeg også fått testet IX3. En bil jeg egentlig hadde avskrevet pga 2wd, men på bakgrunn av flere positive innlegg valgte å vurdere seriøst allikevel. I det minste ta en prøvetur for å vippe ene eller andre veien.

Spoiler - det ble bestilling, men med blandede følelser.

På den positive siden er det en god totalpakke til konkurransedyktig pris.
Romslig kupe og bagasjerom. Elektrisk hengerfeste (disponerer en Model X om 750kg blir for lite).
Setene var fine og det var helt grei akselerasjon. Fremkommeligheten var bedre enn forventet, men langt ifra noen 4wd. Jobbet seg greit opp en bratt bakke utenfor huset. Brukbar over ujevnheter. Fint glasstak.
Så det ble bestilling basert på at den er relativt romslig, hyggelig priset og jeg liker å teste litt forskjellige biler :) Mye som er bra ved IX3!

Men det var også en del som trakk ned og som gjør meg usikker på hvor langvarig eierskapet blir.
- Noe ulyd ved lav hastighet. Trodde det var varmepumpe/kompressor, men følger bilens hastighet. Kan ha vært feil ved bilen, men lurer på om det kanskje er drivverket?
- Mer støy i kupeen enn jeg er vant med. Såpass at jeg måtte sjekke om vinduene foran faktisk var dobbeltglass, noe de dessverre var i demobilen. Min nåværende bil er mer stillegående og bedre over ujevnheter, på tross av større felger og lavere dekkprofil.
- Enkelte mangler på utstyrssiden, blant annet rattvarme, setevarme bak, ingen mulighet for hverken ventilerte seter eller massasje.
- Noe høy støy/ulyder når jeg skled baklengs i oppkjørselen. Knakte og bråkte når ABS slo inn.
- Diverse andre ting jeg ikke helt var fornøyd med, men i rettferdighetens navn vet jeg at noe er ting man blir vant med og overser over tid.

Med en god pris er det verd å kjøpe og teste en stund. Jeg har store forventninger til rekkevidden på sommeren, så vel som ladehastighet på 150kW. Når jeg går systematisk til verks heller jeg kanskje mot at merkostnaden til nåværende bil er vel anvendte penger for oss og vårt behov. Men det blir gøy å prøve den!
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: svenbtorsdag 18. februar 2021, klokken 20:01
Kan bli spennende å se hvor reell den ladehastigheten på 150 blir. Flere tester som indikerer at det bare er en kort periode hastigheten blir så høy.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: Trond.mtorsdag 18. februar 2021, klokken 20:20
@Øyvind_h...welcome to the club 😉

Jeg la ikke merke til de negative tingene du nevner. Lyden i lav hastighet var vel AVAS systemet ? Det høres bedre enn i EQC, men synes ikke det er sjenerende. Tror det blir en super feriebil som jeg gleder meg å få i april / mai.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 18. februar 2021, klokken 20:29
Sitat fra: Trond.m på torsdag 18. februar 2021, klokken 20:20
@Øyvind_h...welcome to the club 😉

Jeg la ikke merke til de negative tingene du nevner. Lyden i lav hastighet var vel AVAS systemet ? Det høres bedre enn i EQC, men synes ikke det er sjenerende. Tror det blir en super feriebil som jeg gleder meg å få i april / mai.
Jo takk :) Jeg lurte også på om det kunne være støygeneratoren og forsøkte å åpne vindu og lytte, men virket som om det systemet var mer suselyd mens støyen jeg hørte var mer i retning av det en får fra en kompressor/varmepumpe. Litt during rett og slett. Det kan ha vært noe galt med bilen jeg testet. Hørte det ikke når jeg passerte ca 30-40kmt og oppover, men i lav hastighet (eks over fartsdumper) var den fremtredende.
Støy fra ABS når jeg skled kan være så enkelt som at systemet ikke helt takler det å skli baklengs. Gjorde samme øvelse med EQC`en rett etterpå for å sammenligne og den hadde kun den svake vibrasjonen i bremsepedalen. Og naturligvis en helt annen akselerasjon opp bakken.

Tenker dette blir en fin bil til et par langturer i sommer :) Med en ny EQC på vei i mai, IX3 i juni og kanskje en Ioniq 5 på sensommeren er i hvert fall valgmulighetene spikret :D En viss fare for at den nye EQC`en trekker det lengste strået, men BMW`en var ikke så ille den heller.

Btw - lydanlegget var meget bra! Savnet kanskje litt bass, men lyden var veldig bra!
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: StormFurbytorsdag 18. februar 2021, klokken 20:37
Øyvind - la merke til ABS selv, påfallende høylytt. Men bilen stoppa, så gjorde jobben sin da om ikke annet... De andre ulydene la jeg ikke merke til på min demotur. Mulig uflaks med demobilen men skal jo uansett ikke være sånn.

Bare for å ha spurt, du ble ikke lurt av "iconic sounds"-systemet? Aka fake motorlyd innvendig, som naturlig nok følger hastigheten.

Bassen kunne forøvrig skrus opp ganske greit i innstillingene, med noe untz untz dunka anlegg er det ikke (heldigvis).
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 18. februar 2021, klokken 21:15
Sitat fra: StormFurby på torsdag 18. februar 2021, klokken 20:37
Øyvind - la merke til ABS selv, påfallende høylytt. Men bilen stoppa, så gjorde jobben sin da om ikke annet... De andre ulydene la jeg ikke merke til på min demotur. Mulig uflaks med demobilen men skal jo uansett ikke være sånn.

Bare for å ha spurt, du ble ikke lurt av "iconic sounds"-systemet? Aka fake motorlyd innvendig, som naturlig nok følger hastigheten.

Bassen kunne forøvrig skrus opp ganske greit i innstillingene, med noe untz untz dunka anlegg er det ikke (heldigvis).
Ja ABS er jo ikke så ofte en hører. Det ble bare så ekstremt fremtredende der jeg skled punktvis baklengs i innkjørselen for å få til en litt tøff test.

Jeg tror ikke det var fake motorlyd. Virket mekanisk. Testet Sport-modus og der var det slik "fake motorlyd". Eller - det hørtes mer ut som uling i mine ører, men forhåpentligvis noe en kan skru lett av også i sport-mode :)

Bassen forsøkte jeg ikke å skru opp. Dro bare opp volumet et par ganger for å høre, og det låt veldig bra. Men jeg testet ingen innstillinger. Et skikkelig bra anlegg evner å levere både ren lyd bra trykk. Det trenger ikke være enten/eller, heldigvis :)
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: Trond.mtorsdag 18. februar 2021, klokken 21:30
Det er ikke så ofte jeg sklir baklengst ned bakker, så eventuell ulyd under slike situasjoner vil jeg leve godt med  ;)
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: Øyvind.hfredag 19. februar 2021, klokken 06:10
Noen som har sjekket følgende:
- Hvordan styres førerprofiler? Ligger det i nøkkel eller må en programmere en knapp?
- Android auto - trådløs eller kablet?
- Rattet - justeres det elektrisk? Glemte å sjekke i farten da det stod greit plassert i demobilen.

Kan legge ut svarene selv om jeg kommer over dem i andre kanaler.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: StormFurbyfredag 19. februar 2021, klokken 06:37
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 19. februar 2021, klokken 06:10
Noen som har sjekket følgende:
- Hvordan styres førerprofiler? Ligger det i nøkkel eller må en programmere en knapp?
- Android auto - trådløs eller kablet?
- Rattet - justeres det elektrisk? Glemte å sjekke i farten da det stod greit plassert i demobilen.

Kan legge ut svarene selv om jeg kommer over dem i andre kanaler.

Profil tilordnes nøkkel, eller kan velges i menysystemet.
Trådløs Android Auto/Carplay.
Manuell innstilling av rattet.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: JorgenMlørdag 20. februar 2021, klokken 07:57
På FB-gruppa har en bruker lagt ut bilde av kjøredata fra turen Hamar - Orkanger:

365 km, 4 timer 46 minutter kjøring
77,8 km/t snittfart
18,2 kwt/100km (atten komma to)
4,8 kwt regenerert

Bruker sier det var mellom -3 og -12 grader.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: Trond.mlørdag 20. februar 2021, klokken 08:17
Sitat fra: JorgenM på lørdag 20. februar 2021, klokken 07:57
På FB-gruppa har en bruker lagt ut bilde av kjøredata fra turen Hamar - Orkanger:

365 km, 4 timer 46 minutter kjøring
77,8 km/t snittfart
18,2 kwt/100km (atten komma to)
4,8 kwt regenerert

Bruker sier det var mellom -3 og -12 grader.
Jeg vil gjerne tro det stemmer, men jeg ville kontrollert det mot SOC og levert strøm underveis. Hvis turen har blitt kjørt uten lading underveis så er den usikkerheten eliminert, og det skulle jo gå med 13 % rest SOC ved ankomst basert på 74 kwh netto kapasitet. Med snitt rundt 65 km/t ville forbruket vært mer sannsynlig, og på tørr vei vil nok 19 tom R3 gi lav rullemotstand.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: Elbileier fra 2021lørdag 20. februar 2021, klokken 10:34
Bestilte iX3 etter å ha prøvekjørt X3 før jul. Etter å ha sett diverse primært positive tester, men også diverse skeptiske kommentarer, var endelig dagen kommet da vi fikk prøvekjøre bilen selv. Kort oppsummert, BMW iX3 virker som en funksjonell bil, en kjøreopplevelse og en godt tilpasset ingeniørkunst, som vi kommer til å bli meget godt fornøyd med! Virker gjennomarbeidet og godt tilpasset vårt behov. Nå teller vi bare ned til bilen ankommer på forsommeren. Om vi gleder oss, vanskelig å slutte å smile etter fredagens kjøreopplevelse..
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: PionerThinkonsdag 24. februar 2021, klokken 08:53
Sitat fra: svenb på torsdag 18. februar 2021, klokken 20:01
Kan bli spennende å se hvor reell den ladehastigheten på 150 blir. Flere tester som indikerer at det bare er en kort periode hastigheten blir så høy.
Sjekket ut denne som ble lagt ut i går: https://nybiltester.no/biltest/kort-test-av-bmw-ix3-fully-charged/
Kan se ut som du har rett mtp ladehastighet og at tidsrommet den mottar 150 kWt ikke er så veldig lenge!?
Var vel ikke så høy utetemp siden det står 5,5 grader i display, men syntes jo den kanskje burde holdt "topphastigheten" litt lengre da BMW har lovet 100 km på 10 min hvis jeg ikke husker feil?
Ellers en grei test og det skal sies at bilen virkelig fikk prøvd seg på glatta i videoen han la ut ;)
Er vel få dager man har slike forhold, og hvis man bare holder litt fart så ser det jo ut som den klarer det meste allikevel :+1:
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: Nodlandonsdag 24. februar 2021, klokken 09:59
Det er likt på 9 av 10 elbiler(om ikke alle)  at den hastigeten de er oppgitt med er kun for en liten stund, så bmw skiller seg ikke ut her bare så det er sagt:p

Ellers bekreftet testen hans at 4x4 er bare noe folk flest tror de trenger :) Selvfølgelig finnes det folk som absolutt må ha 4x4, men de er ikke ett flertall :)
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: StormFurbyonsdag 24. februar 2021, klokken 10:02
Som han også sa/skrev, det var langt unna ideelle ladeforhold, det var kjølig, bilen hadde ikke kjørt spesielt langt, ergo lav temp i batteriet. "ti mil på ti minutter" er vel uansett reklame som må tas med en klype salt.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: PionerThinkonsdag 24. februar 2021, klokken 10:50
Sitat fra: StormFurby på onsdag 24. februar 2021, klokken 10:02
Som han også sa/skrev, det var langt unna ideelle ladeforhold, det var kjølig, bilen hadde ikke kjørt spesielt langt, ergo lav temp i batteriet. "ti mil på ti minutter" er vel uansett reklame som må tas med en klype salt.
Ikke uenig i at dette er typisk reklame og at det var litt kjølig mtp både ute- og batteritemperatur. Eneste var at når den først kom opp på 150 kWt så burde den kunne ligget der litt lengre før den krøp nedover igjen?
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: StormFurbyonsdag 24. februar 2021, klokken 10:57
Kan være enig med deg i det, men de har vel sine grunner til å steppe ned såpass tidlig. Er jo dessverre ikke helt uvanlig at kurvene ser sånn ut. Vi får håpe TeslaBjørn gjør en skikkelig test etterhvert.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: PFtorsdag 25. februar 2021, klokken 09:11
Sitat fra: Nodland på onsdag 24. februar 2021, klokken 09:59
Det er likt på 9 av 10 elbiler(om ikke alle)  at den hastigeten de er oppgitt med er kun for en liten stund, så bmw skiller seg ikke ut her bare så det er sagt:p

Ellers bekreftet testen hans at 4x4 er bare noe folk flest tror de trenger :) Selvfølgelig finnes det folk som absolutt må ha 4x4, men de er ikke ett flertall :)

Men når man først har hatt 4*4 så ønsker man ofte ikke å gå tilbake. Det er en helt annen verden når det er litt glatt ute. Selv om man fint kommer frem uten, så gir det for meg en veldig trygghet å vite at selv om lukene er litt korte, kan jeg bare kjøre på det akser bra allikevel, man kommer seg opp de fleste bakker uten noe problem osv. Ja jeg stod aldri fast de årene jeg hadde Bmw med bakhjulstrekk, men man spant mye mer.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: 1317142119torsdag 25. februar 2021, klokken 09:35
Sitat fra: PF på torsdag 25. februar 2021, klokken 09:11
Sitat fra: Nodland på onsdag 24. februar 2021, klokken 09:59
Det er likt på 9 av 10 elbiler(om ikke alle)  at den hastigeten de er oppgitt med er kun for en liten stund, så bmw skiller seg ikke ut her bare så det er sagt:p

Ellers bekreftet testen hans at 4x4 er bare noe folk flest tror de trenger :) Selvfølgelig finnes det folk som absolutt må ha 4x4, men de er ikke ett flertall :)

Men når man først har hatt 4*4 så ønsker man ofte ikke å gå tilbake.
Her snakker du vel kun for deg selv, ikke en samling mennesker?

For jeg har hatt et yrke som tilsier at jeg har vært mye i skog og utmark med terrengkjøretøy som har 4x4 og som spiser de jalla AWD-løsningene vanlige personbiler har til frokost. Selv jeg som har ekstreme krav til 4x4 klarer meg fint med RWD (eller FWD) i personbilene mine.

Det er andre ting enn hvor mange hjul som drar, som påvirker hvor enkelt man kommer frem på en vei med litt snø på. Den desidert viktigste faktoren sitter i førersetet.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: StormFurbytorsdag 25. februar 2021, klokken 11:14
Blir jo som med det meste, er man først vant til noe vil man nødig leve uten. Hvem liker å kjøre vil med vanlig cruise control når man er vant til adaptiv?

AWD kan være kjekt å ha, men med denne bilen blir valget ganske greit, ettersom den ikke selges med AWD. Da får man heller vurdere om man syns 150-250k mer for en EQC eller eTron er verdt det, eller om man kanskje klarer seg uten.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 25. februar 2021, klokken 11:22
Har man først hatt awd er det ikke så lett å gå tilbake til 2wd. Kona er ikke spesielt fornøyd. Jeg er sånn passe ambivalent. Det funker, men det er ikke ideelt.
Men som du påpeker - 4wd finnes ikke, og sånn er det. 100k ekstra for eqc tror jeg kanskje er verd pengene, men ix3 blir fin å ha i sommer!
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: Vaduztorsdag 25. februar 2021, klokken 20:49
Jeg trodde AWD skulle bli nyttig på fjellet primært, men har funnet ut at det er hverdagen det er gull. Brøytekanter, snø i trange lukeparkeringer, glatte og bratte veier med stopp for lys, biler og forgjengere, opp innkjørselen etc. er jo som å kjøre tanks, men klarte meg greit før også!
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: anorwaytorsdag 25. februar 2021, klokken 21:07
Må man ha AWD, er ikke IX3 bilen for deg. Så enkelt er det, man får det ikke uansett hvor mye man kunne ønske det.
Som mange tester viser og flere erfaringer til nå av brukere her så fungerer den utmerket på vinterføre selv uten AWD.

Hadde jeg hatt en bratt bakke opp til hytta som var et helvete å møte hver gang vi dro ditt, så hadde jeg måtte revurdere om jeg måtte ha AWD på bilen.

Men når jeg kan få en så godt utstyrt IX3 til denne prisen, så syns jeg 150-200k mer for en EQC eller E-tron med samme utstyr+AWD blir for drøyt, når jeg ikke har behov for dette.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: geeartorsdag 25. februar 2021, klokken 21:55
Det man kan "se" er ikke så farlig med 2WD, det kan man bare unngå, eller planlegge, for eksempel med fart. Det er de uventede situasjonene som er en plage med 2WD. Man rygger for å snu "i farta" et sted, enten det er midt på en vei, et kryss, en skogsvei eller p-plass, glatt føre og treffer en liten dump, et hjul utenfor asfaltkanten, litt feil helning, et eller annet, skal så lite til, og er man alene så er det ofte et helvete. Henger er også fort trøbbel, selv i hagen på vått gress kan det være ille nok. Heldigvis kan mye av risikoen planlegges bort, men når man har blitt vant med å kunne gjøre omtrent som man vil, så er det vanskelig å gå tilbake uten noe misnøye. Vi har hatt to elbiler med 2WD, og et nytt problem som slo oss med de kontra bensinbil, var at de tre dagene med glasert vei, så er det ikke rett frem å parkere ovenfor huset, som vi har gjort med fossilbiler uten 4WD (for å unngå at de får problemer med å komme opp igjen), for elbilene må nemlig lades i garasjen, så de "må" helt hjem...
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: anorwaytorsdag 25. februar 2021, klokken 22:21
Sitat fra: geear på torsdag 25. februar 2021, klokken 21:55
Vi har hatt to elbiler med 2WD, og et nytt problem som slo oss med de kontra bensinbil, var at de tre dagene med glasert vei, så er det ikke rett frem å parkere ovenfor huset, som vi har gjort med fossilbiler uten 4WD (for å unngå at de får problemer med å komme opp igjen), for elbilene må nemlig lades i garasjen, så de "må" helt hjem...

Da er nok piggdekk et godt råd. Hvis du vil ha feste på glasert vei.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: Trond.mfredag 26. februar 2021, klokken 09:34
En spade eller to med strøsand kan være et alternativ, så slipper man å falle å skade seg samtidig. Det meste kan løses veldig enkelt, men det er alltid enklere å argumentere for 4-hjulsdrift hvis man ønsker seg det.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: 1000kwhfredag 26. februar 2021, klokken 10:18
Sitat fra: anorway på torsdag 25. februar 2021, klokken 22:21
Sitat fra: geear på torsdag 25. februar 2021, klokken 21:55
Vi har hatt to elbiler med 2WD, og et nytt problem som slo oss med de kontra bensinbil, var at de tre dagene med glasert vei, så er det ikke rett frem å parkere ovenfor huset, som vi har gjort med fossilbiler uten 4WD (for å unngå at de får problemer med å komme opp igjen), for elbilene må nemlig lades i garasjen, så de "må" helt hjem...

Da er nok piggdekk et godt råd. Hvis du vil ha feste på glasert vei.
Men piggdekk gir kanskje 5% grepet av hva AWD gir :P

Denne bilen skulle hatt AWD, så det er jo et gigakompromiss å inngå å kjøpe en BMW suv uten AWD.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: hemifredag 26. februar 2021, klokken 10:28
Bilen SER uten tvil bra ut og fremstår som fresh/premium, har vært og sjekket den ut nøyere da  mor & far skal ha ny bil.

Eneste som nå gjorde at de ikke havner på den, men nå trolig en x3 hybrid er mangel på 4x4, hjelper ikke at de trolig må lade T/R til sommerhytta også. Trenger de 4x4? absolutt ikke, men mor insisterer på både piggdekk og 4x4.

Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: anorwayfredag 26. februar 2021, klokken 11:31
Sitat fra: hemi på fredag 26. februar 2021, klokken 10:28
Bilen SER uten tvil bra ut og fremstår som fresh/premium, har vært og sjekket den ut nøyere da  mor & far skal ha ny bil.

Eneste som nå gjorde at de ikke havner på den, men nå trolig en x3 hybrid er mangel på 4x4, hjelper ikke at de trolig må lade T/R til sommerhytta også. Trenger de 4x4? absolutt ikke, men mor insisterer på både piggdekk og 4x4.

Helt enig, bilen ser bra ut og fremstår premium. Det er jo en X3 :+1:
Insisterer man på at man må ha 4X4 så er ikke dette rett bil.

Jeg hadde ikke sagt nei takk hvis det var 4X4 på den, men jeg gikk inn på BMW nå og konfigurerte meg en X3 xDrive 30e, som da er hybridversjonen.
Legger jeg til utstyret som jeg får med på IX3 så ender jeg opp på 850.556,- kr. (Uten vinterdekk). IX3 får man til 609K med samme utstyret.

IX3 er jo et kupp dersom man ikke trenger 4x4.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: anorwaylørdag 27. februar 2021, klokken 12:16
Noen som har fått bekreftet overtakelse/leveringsdato?
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: Counterpointerlørdag 27. februar 2021, klokken 20:54
Sitat fra: 1317142119 på torsdag 25. februar 2021, klokken 09:35
Sitat fra: PF på torsdag 25. februar 2021, klokken 09:11
Sitat fra: Nodland på onsdag 24. februar 2021, klokken 09:59

Ellers bekreftet testen hans at 4x4 er bare noe folk flest tror de trenger :) Selvfølgelig finnes det folk som absolutt må ha 4x4, men de er ikke ett flertall :)

Men når man først har hatt 4*4 så ønsker man ofte ikke å gå tilbake.
Her snakker du vel kun for deg selv, ikke en samling mennesker?

Han snakker definitivt for en stor samling mennesker!!!

Det er merkelig å påstå noe annet.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: Trond.mlørdag 27. februar 2021, klokken 22:14
«Behovet" for AWD har åpenbart sammenheng med prisen. BMW har kjørt subsidiert pris på X-drive i årevis, hvor prisen bare har vært 10.000 kr. Hvis pristillegget for X-drive hadde vært 50-100.000 hadde nok etterspørselen vært mye lavere. Det selges mange små og mellomstore SUV'er med forhjulsdrift i dag  (eks XC40 hybrid), og jeg ser ingen logisk grunn til at en større SUV MÅ ha 4x4 hvis den ligger omtrent i samme prisklasse. Det er jo mange som ønsker større plass, uten at det betyr at behovet for 4-hjulsdrift er større av den grunn.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: bobakkaonsdag 10. mars 2021, klokken 15:40
Prøvekjørte iX3 nå i dag.
Kort oppsummert - nydelig bil å kjøre - min "best ever" bil - og blir en nydelig bil å eie i 5-10 år.
Det var riktignok et par av sikkerhetssystemene jeg ikke likte - filholder som nøkket i rattet og blindsoneindikator som lyste opp, men det er vel slik det er på nye biler.
Likte HUD displayet med all relevant fartsinformasjon veldig godt
- og hovedinstrumentpanelet med mye god informasjon tilgjengelig inkl kart
- og infortainmentpanelet med det trykkfølsomme displayet.
Jeg overlever nok kun RWD og 750 kg hengervekt.
En stor og romslig premium SUV til en grei pris :-)
Gleder meg til leveranse om 14 dagers tid!

Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: StormFurbyonsdag 10. mars 2021, klokken 16:03
Sikkerhetsfunksjonene kan tilpasses personlige preferanser (i verste fall skrus helt av) og er uansett etter min erfaring noe man fort blir vant til 👍
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: hemionsdag 10. mars 2021, klokken 16:06
Sitat fra: bobakka på onsdag 10. mars 2021, klokken 15:40
En stor og romslig premium SUV til en grei pris :-)

uhm, min porsche cayenne er en ok størrelse premium suv, skal du ha stor må du på GLS og X7

Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: bobakkaonsdag 10. mars 2021, klokken 16:18
Sitat fra: hemi på onsdag 10. mars 2021, klokken 16:06
Sitat fra: bobakka på onsdag 10. mars 2021, klokken 15:40
En stor og romslig premium SUV til en grei pris :-)

uhm, min porsche cayenne er en ok størrelse premium suv, skal du ha stor må du på GLS og X7
Enig i at stor er et relativt begrep.

I forhold til min Landcruiser 2007 modell som jeg selger nå så er iX3 knøttliten. Lasteevnen er en brøkdel av det jeg har vært vant til på hytteturene.
I forhold til min i3 er iX3 meget stor og romslig. God plass til både hode og ben med min 192 cm. God plass til hunder bak eller bagasje - sammen med opptil flere voksne personer.
I forhold til andre elbiler får jeg en stor og romslig premium SUV med svært god rekkevidde til en grei pris. Det dekker mitt behov for elbil på en god måte.



Tittel: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: turfsurfonsdag 10. mars 2021, klokken 16:50
Sitat fra: bobakka på onsdag 10. mars 2021, klokken 16:18
I forhold til andre elbiler får jeg en stor og romslig premium SUV med svært god rekkevidde til en grei pris. Det dekker mitt behov for elbil på en god måte.
Stor og romslig SUV blir ikke (i)X3 uansett hvordan du vrir og vender på det. Den er midt i kompaktklassen. Er man løssluppen med SUV begrepet så er TMX, byd Tang og Hongqi e-hs9 mere i den klassen av elbiler.

Ikke at det er noe galt i det, er selv veldig glad i biler av den størrelsen.
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: Trond.mtorsdag 18. mars 2021, klokken 14:53
Testet en iX3 på hyttetur t/r Asker - Dagalifjell 1100 moh. På vei til hytta var det tørr vei og temperatur fra 0 til 8-9 kuldegrader. Stoppet et par ganger underveis for å handle. Forbruket endte på 21,5 kwh/100 km, som jeg synes er veldig bra med tanke på 900 meters høydeforskjell.
Turen hjem igjen startet uten forvarming i 4 kuldegrader, men bilen sto til lading på en 16A lader fram til avreise. Ved ankomst Oslo etter 205 km viste forbruket imponerende 15,8 kwh/100 km med snitthastighet 78 km/t og 20-21 grader i kupeen. Det gir et snittforbruk på 18,7 kwh/100. Erfaringen med EQC og e-tron er et forbruk på 22-24 kwh/100 km under tilsvarende forhold. Det beyr en reduksjon i forbruk på 15-22 % i favør iX3. Komfort og kjøreegenskaper var også en svært positiv opplevelse. Klarte imidlertid ikke å lese ut ladenivå i %. Det var en skuffelse som jeg håper skyldes brukerfeil eller mangel ved programvaren som de raskt utbedrer. Uansett tommel opp. Dette er mye premium bil for pengene 👍
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: daktaritorsdag 18. mars 2021, klokken 14:59
Sitat fra: Trond.m på torsdag 18. mars 2021, klokken 14:53
Testet en iX3 på hyttetur t/r Asker - Dagalifjell 1100 moh. På vei til hytta var det tørr vei og temperatur fra 0 til 8-9 kuldegrader. Stoppet et par ganger underveis for å handle. Forbruket endte på 21,5 kwh/100 km, som jeg synes er veldig bra med tanke på 900 meters høydeforskjell.
Turen hjem igjen startet uten forvarming i 4 kuldegrader, men bilen sto til lading på en 16A lader fram til avreise. Ved ankomst Oslo etter 205 km viste forbruket imponerende 15,8 kwh/100 km med snitthastighet 78 km/t og 20-21 grader i kupeen. Det gir et snittforbruk på 18,7 kwh/100. Erfaringen med EQC og e-tron er et forbruk på 22-24 kwh/100 km under tilsvarende forhold. Det beyr en reduksjonmi forbruk på 15-22 % i favør iX3. Komfort og kjøreegenskaper var også en svært positiv opplevelse. Klarte imidlertid ikke å lese ut ladenivå i %. Det var en skuffelse som jeg håper skyldes brukerfeil eller mangel ved programvaren som de raskt utbedrer. Uansett tommel opp. Dette er mye premium bil for pengene 👍
Bra tall det, ingen taklast?
Tittel: Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
Skrevet av: Trond.mtorsdag 18. mars 2021, klokken 15:13
Nei, ikke taklast. 2 personer + normal last.