Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.

Startet av anorway, torsdag 11. februar 2021, klokken 11:11

« forrige - neste »

daktari

X3 er jo, som de fleste BMWer, ganske bra på veldig mye. En elektrisk versjon blir naturligvis den beste utgaven av X3. Ikke overraskende.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Fint hvis de som prøvekjøre legger ut litt om forbruk (langtidsforbruk fra bilen og aktuell tur).
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: StormFurby på onsdag 17. februar 2021, klokken 07:42
Book din egen prøvekjøring, så ser du at siste setninga di treffer spikeren på hodet og at skryten har aldeles lite å gjøre med at noen "vil at bilen skal lykkes" ;)

Confirmation bias gjelder alle, inkludert meg

(Sjansen for at jeg ville savne både krefter og awd er megastor)

StormFurby

Joda men at den er så stor at man skryter hemningsløst av et halvgodt produkt vil jeg ikke være med på, selv om det selvfølgelig finnes unntak.

Nei den er ikke sterkest, og AWD kan være kjekt en gang i blant, spørsmålet er bare hvor gira du er på å bruke markant mer penger på en i mine øyne mindre attraktiv bil for å få AWD. Og selv om den ikke gjør deg svimmel fra 0-100 vil jeg gjerne se dem som virkelig trenger mer krefter i mellomregisterer.

StormFurby

#34
Sitat fra: daktari på onsdag 17. februar 2021, klokken 08:51
Fint hvis de som prøvekjøre legger ut litt om forbruk (langtidsforbruk fra bilen og aktuell tur).

Jeg kjørte 28km på 34 min, våte veier/nysnø, minus 6 og kom på 26kWh/100km. To korte stopp underveis for å inspisere litt. Bilen har varm da jeg kjørte avgårde, tror den sto inne frem til det var min tur.

Ga ikke forbruket en eneste tanke og kjørte bilen slik man skal kjøre en demobil, som på ingen måte er snilt mot forbruket. Sånn sett ble jeg positivt overraska over at det ikke var verre.

arvid44

Jeg kjørte 32km , ca 20 km landevei ca 70 km/t og resten motorvei 110 km/t . Snitt forbruk 26 kW/100 km . Regen i automatisk mode var ikke opp til forventingene. Satte regen  til medium manuellt , ig syres det passet best for meg.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Trond.m

#36
Kjørte 48 km i dag, bladet kjøring i Bærum. Hastigheten var relativt lav på grunn av saktegående trafikk, samt at jeg oppsøkte den bratteste bakken jeg vet om på offentlig vei i Bærum. Stekningen Vøyenenga - Tanum kirke har en bakke som er den ultimate test for framkommelighet. I mildt vær og kraftig snøfall er det ikke en selvfølge å kjøre opp der uten problemer. Jeg stoppet flere ganger i de bratteste bakkene, og den kom seg lett videre selv uten å aktivere DTC Traction. Synes komforten var upåklagelig, og den passerte de mange fartsdumpene på en behagelig måte. Avsluttet på E18 fra Asker til Skøyen i 95-100 km/t. Totalt ble forbruket 21 kw/100 km. kjørte i comfort med 20,5 grader i kupe. Klarer ikke å finne noe å kritisere enn at vindusviskerne knirket, men det skyldes nok bare voks på frontruten.  På tilsvarende kjøring med e-tron eller EQC ser jeg ikke for meg at forbruket ville være under 25. Merket heller ikke noen problemer med dugg på frontruten som enkelte har nevnt. Men jeg synes kanskje at EQC gir litt jevnere, behageligere varme når den er innstilt på samme temperatur.

_OE_

Imponerende den bakketesten motTanum kirke... Bare synd at lade luken er på feil side for oss som må parkere helt inn mot betongvegg på høyre side


#FTS#


Trond.m

Sitat fra: _OE_ på onsdag 17. februar 2021, klokken 19:14
Imponerende den bakketesten motTanum kirke... Bare synd at lade luken er på feil side for oss som må parkere helt inn mot betongvegg på høyre side
Regner med at du rygger inn. Har du så liten plass bak bilen at du ikke kommer til ladeluken da ?

_OE_

Kommer til bak men pga trang plass blir neppe plass til å åpne luken/sette inn ladekontakten desverre... Egentlig synd BMW ikke har lade luke på begge sider

#FTS#


Counterpointer

Sitat fra: StormFurby på onsdag 17. februar 2021, klokken 10:53
Joda men at den er så stor at man skryter hemningsløst av et halvgodt produkt vil jeg ikke være med på, selv om det selvfølgelig finnes unntak.

Nei den er ikke sterkest, og AWD kan være kjekt en gang i blant, spørsmålet er bare hvor gira du er på å bruke markant mer penger på en i mine øyne mindre attraktiv bil for å få AWD. Og selv om den ikke gjør deg svimmel fra 0-100 vil jeg gjerne se dem som virkelig trenger mer krefter i mellomregisterer.
Trenger er ekstremt relativt.

Jeg har allerede en bil som koster mindre har awd og er vesentlig raskere.

Men glem meg, mine prioriteringer gjelder ikke for andre.

Og jeg tror ikke noen er positive som ellers ville vært negative. Jeg tror de positive blir mer positive og ikke ser etter feil/mangler.

Alle biler har negative ting ved seg. Ikke minst mine egne (har fire bilmerker i mitt eie nå, inkl BMW)

Svolar


Hvor mye i veien er den tunnelen i veien, iforhold til et rent elbil design tro?

StormFurby

Sitat fra: Svolar på onsdag 17. februar 2021, klokken 20:59

Hvor mye i veien er den tunnelen i veien, iforhold til et rent elbil design tro?

Min høyst personlige og subjektive mening er at den ikke er i veien i det hele tatt. Den er uansett så smal at det føles helt naturlig å sitte med ett bein på hver side. På X3/iX3 er det også greit med plass under forsetene til føttene, både i side- og midtplassen bak.

Spør du meg er fokuset på fravær av transmisjonstunnel sterkt overdrevent, har med ett unntak tilgode å møte en sånn som er så bred eller høy at det blir et problem.

anorway

Hvor lenge ha folk fått låne/prøvekjøre bilene?

Ser noen forhandler korter ned til 30 min, mens andre har fått låne bilen i 4 timer. Kommer selvfølgelig ann på hvor mange som venter på prøvekjøring og trykket hos enkelte forhandler.

Men har noen for eksempel fått låne en bil over en helg?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA