Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla og Bitcoin - en bra strategi?

Startet av hELgenen, mandag 08. februar 2021, klokken 15:59

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Tellus på mandag 08. februar 2021, klokken 23:16
Sitat fra: Grosor på mandag 08. februar 2021, klokken 21:34
Bitcoin mining er altså årsaken til Teslas vampire drain og bakgrunnen til at nye s/x får 10 TFLOPs datakraft...  :P

Ha ha. Det hadde i vært fall endelig vært en fornuftig forklaring på hvorfor teslaer bruker 100 ggr mer strøm enn andre biler når de ikke er i bruk.

Genialt, Elon miner bitcoin ved å stjele både CPU, GPU og strøm fra hundretusenvis av uvitende teslaeiere 😂
Jøss, kanskje det ja!? 0,2 kW i timen kanskje passer med vampire drain?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kodax

Sitat fra: Counterpointer på mandag 08. februar 2021, klokken 20:15
Stiller et spørsmål ved strømbruken som kreves i forhold til kryptovaluta. Det er ikke små mengder som trengs. Er dette egentlig bærekraftig?

Virker ikke i tråd med Tesla sin visjon.


Edit; fant svar i en annen tråd


Sitat

Bitcoin has a carbon footprint comparable to that of New Zealand, producing 36.95 megatons of CO2 annually, according to Digiconomist. The cryptocurrency consumes more electricity than the entire annual energy consumption of the Netherlands,

Det er utvinningen av Bitcoin som bruker mye strøm, det er ikke det Tesla driver med.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

hELgenen

Sant nok,de bare driver opp etterspørselen og setter sitt godkjent stempel på valutaen. Om krypto er så kult så burde de kanskje forsøkt en variant som var litt snillere for miljøet...eller?  De dytter så mye penger inn i det at hele utviklingsbudsjettet settes i spill.

Rollep

Sitat fra: kodax på tirsdag 09. februar 2021, klokken 11:54
Sitat fra: Counterpointer på mandag 08. februar 2021, klokken 20:15
Stiller et spørsmål ved strømbruken som kreves i forhold til kryptovaluta. Det er ikke små mengder som trengs. Er dette egentlig bærekraftig?

Virker ikke i tråd med Tesla sin visjon.


Edit; fant svar i en annen tråd


Sitat

Bitcoin has a carbon footprint comparable to that of New Zealand, producing 36.95 megatons of CO2 annually, according to Digiconomist. The cryptocurrency consumes more electricity than the entire annual energy consumption of the Netherlands,

Det er utvinningen av Bitcoin som bruker mye strøm, det er ikke det Tesla driver med.
Det stemmer ikke, hver bitcoin transaksjon bruker også svært mye elektrisk energi som heller burde vært brukt til fornuftige ting.

https://www.statista.com/statistics/881541/bitcoin-energy-consumption-transaction-comparison-visa/


2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

kodax

Valutaspekulasjon, enten det dreier seg om vanlige eller digitale valuta, er vel uansett en tvilsom business som ikke er verdiskapende. At Tesla og andre selskaper driver med dette er ikke overraskende, men at de "skryter" av det syns ikke jeg er særlig ok. (Men aksjene til Tesla steg jo da, så økonomisk sett er det jo kanskje ikke dumt.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Vaduz

Sitat fra: geear på tirsdag 09. februar 2021, klokken 08:51
Miljøalibiet til Tesla er iallfall ikke særlig bra lenger. Bilen min kaster bort mengder energi på standby, de investerer mange milliarder i fullstendig meningsløs energibruk som kryptovaluta...


Det handler om penger alt sammen, som alltid.

Har du teslafi eller lignende? Evt sentry mode? Min bruker ingen strøm som jeg merker i alle fall, selv ikke ila en ukes tid.

hELgenen

#21
Sitat fra: kodax på tirsdag 09. februar 2021, klokken 12:57
Valutaspekulasjon, enten det dreier seg om vanlige eller digitale valuta, er vel uansett en tvilsom business som ikke er verdiskapende. At Tesla og andre selskaper driver med dette er ikke overraskende, men at de "skryter" av det syns ikke jeg er særlig ok. (Men aksjene til Tesla steg jo da, så økonomisk sett er det jo kanskje ikke dumt.)

Tja..Tesla med Elon Musk i spissen var jo hinsides irritert på de såkalte shorterene som drev å spekulerte i kursnedgang for Tesla. Nå har Tesla "giftet seg"/omfavnet med Bitcoin og fremstår jo plutselig i et særs lurvete lys selv for å si det mildt.  Verdens kanskje mest møkkete grønne selskap for å bruke den beskrivelsen.

https://www.latimes.com/business/story/2021-02-08/tesla-invests-in-bitcoin

Vesten har i flere år hyllet alle slike teknologiske grønne selskap - spesielt Tesla har vært dyttet frem
som et fyrtårn - hva sier vestens ledere nå? På meg virker det som om oppturen har gått til hode på Elon - investorer har formelig kastet penger etter selskapet.  Det er ikke BARE den miljømessige forklaringen Tesla står overfor - de må også forklare hvordan selskapet skal sikre seg mot f.eks hvitvasking av penger gjennom egne sluser.. Og ikke minst må de forklare en del av sine ansatte, som kanskje er opptatt av klima og miljø - hvordan
denne plasseringen av penger skal virke positivt for miljøet.

Hva med Bellonas  Frederic Hauge - hvor flaut må det ikke føles akkurat nå?

kodax

Det er mange ting med Tesla man kan mene er dumt, og Elon Musk er nok ikke verdens frelser. Jeg tviler på at så mange finner det sjokkerende.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3


kodax

#24
Oljefondet har vel aksjer i VAG, mange oljeselskaper etc. tviler på at energibruk ifm bitcoins gjør at de trekker seg ut av Tesla
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

hELgenen

Sitat fra: kodax på tirsdag 09. februar 2021, klokken 14:58
Oljefondet har vel aksjer i VAG, mange oljeselskaper etc. tviler på at litt energibruk ifm bitcoins gjør at de trekker seg ut av Tesla

Jeg tenkte ikke bare på miljøaspektet - i dette tilfelle tenkte jeg mer på at Bitcoin er penger i madrassen - dvs. det er verdier som lett kan unndras beskatning - dermed er det å besitte aksjer som har verdier i Bitcoin indirekte et bidrag til å unndra beskatning.  Det høres jo litt underlig ut at staten skal bidra til selskaper som dytter verdier inn i slikt. Jeg vet at akkurat nå så har ikke politikererene definert regler imot akkurat dette - men å sylte ned verdiene  til staten i selskaper som sitter på verdier som lett kan unndras beskatning høres unektelig litt underlig ut. Dersom det over tid vil være slik at statens penger investeres i selskaper som igjen dytter verdiene over i Bitcoins så synes jeg det er noe underlig. Tenk bare på den debatten som var for en tid siden over hvilke selskaper de fikk lov å investere i - her kan det ligge ann til mer spennende snacks. Husk at sentralbankene sin rolle blir undergravet via Bitcoins - og jeg kan ikke helt se for meg at statens penger skal brukes for indirekte å undergrave rollen til egen sentralbank.....Nei - her er det mye spennende på gang fremover....

Thomas Parsli

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 09. februar 2021, klokken 14:52
https://www.nbim.no/no/oljefondet/beholdningene/beholdninger-per-31.12.2019/?fullsize=true

Oljefondet - er det trolig at de vil bli sittende i Tesla?

* Tesla er nå mer verd enn ExxonMobil, BP, Ford, VW, Nissan og tilsammen.
* De tjener rundt dobbelt så mye på å selge utslippskreditter som å selge biler.
* De har en PE som er hinsides (sammenlign den med hvem som helst): https://www.macrotrends.net/stocks/charts/TSLA/tesla/pe-ratio

You do the math...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

hELgenen

#27
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 09. februar 2021, klokken 15:22
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 09. februar 2021, klokken 14:52
https://www.nbim.no/no/oljefondet/beholdningene/beholdninger-per-31.12.2019/?fullsize=true

Oljefondet - er det trolig at de vil bli sittende i Tesla?

* Tesla er nå mer verd enn ExxonMobil, BP, Ford, VW, Nissan og tilsammen.
* De tjener rundt dobbelt så mye på å selge utslippskreditter som å selge biler.
* De har en PE som er hinsides (sammenlign den med hvem som helst): https://www.macrotrends.net/stocks/charts/TSLA/tesla/pe-ratio

You do the math...

Mulig de er ute for lengst pga. risiko ja - de var inne ifølge siste rapport - men den er jo fra 2019 - og med en så høy p/e er vel den aksjen å regne som ekstrem risiko. Så jeg antar du har rett - de er ikke inne lenger.

Det fikk meg til å tenke på motivasjonen til Tesla for dette grepet - er det i realiteten et desperat grep?
Gitt at Bitcoin stuper så har de i realiteten brent opp ekstremt mye verdier som selskapet kanskje vil være avhengig av for videre vekst?

kodax

Det kan vel godt hende Tesla har investert mye i andre risikofylte ting vi ikke har fått med oss, så jeg tror ikke vi trenger å bekymre oss spesielt for dette. Det kan jo godt hende at Tesla allerede har solgt igjen.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Counterpointer

1,5 mrd dollar er mye for oss, men bare en liten del av Tesla sine pengereserver. Også bare en liten del av siste capital raise. Om denne går i null så er det pt ingen krise.

I forhold til hvorfor de gjør det er det jo bare spekulasjoner. Mulig de ville ha likvide reserver som faktisk gir potensiell avkastning. Mulig at Elon gjør opprør mot de etablerte med å fremme krypto. SEC kan ikke ta han for dette siden det er uregulert. Det kan være motivasjon nok.

Personlig har jeg vansker med å se hvorfor Tesla går for bitcoin. Spesielt siden Musk også hyper dogecoin på Twitter

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA