Bildeling og bilabonnement

Startet av eisa01, søn 31. jan 2021, kl. 12:26

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: eisa01 på lør 15. mar 2025, kl. 14:39Ikke så mye som har skjedde det siste året, men Hyre melder nå at de tjener penger igjen,
På tide!

Har mange ganger opp gjennom årene tenkt at feilen ligger på ledernivå... men har ikke orket å sette meg inn i det firmaet 

https://www.proff.no/selskap/hyre-as/oslo/utleie-og-leasing/IF6ZCKX01TD

eisa01

De har vokst i Norden, så ikke så rart. De tjente penger i 2020.

Ser forresten at bilabonnement har gått enda dårligere, og imove tilbyr ikke lenger månedsabonnement og skal egentlig da strykes fra oversikten. Lar de stå fortsatt siden det er en av de originale pionerene :). Volvo har stoppet Care by Volvo.

Ser Kinto Flex (Toyota) opererer med minimum 1 mnd bindingstid, i praksis 2 mnd grunnet avbestillingsreglene, så kan være en løsning i sommerferien, ellers er disse "for godt til å være sant" tilbudene slutt :P

Electric cars in Norway

Sitat fra: eisa01 på man 17. mar 2025, kl. 17:33De har vokst i Norden, så ikke så rart. De tjente penger i 2020.

Ser forresten at bilabonnement har gått enda dårligere, og imove tilbyr ikke lenger månedsabonnement og skal egentlig da strykes fra oversikten. Lar de stå fortsatt siden det er en av de originale pionerene :). Volvo har stoppet Care by Volvo.

Ser Kinto Flex (Toyota) opererer med minimum 1 mnd bindingstid, i praksis 2 mnd grunnet avbestillingsreglene, så kan være en løsning i sommerferien, ellers er disse "for godt til å være sant" tilbudene slutt :P
Ja jeg hører flere sier at bilabonnement ikke er hva det var da det var lavere renter og bedre tider. Se bare på Flex som måtte dumpe alle bilene på auksjonen. Mange fikk seg mulighet for å by på noen billige elbiler der antar jeg. 

https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleid=12316

eisa01

Zipcar har gitt seg, og iMove har ingen biler tilgjengelig og sluttet med månedsabonnement. Getaround virker det nesten som holder på å gå konkurs, de skal winde ned virksomheten i USA hvor selskapet er basert.

Hyre holder koken og har offisielt lansert på flyplasser i Norge, mens bilkollektivene også holder sturer og går. Bilkollektivet i Oslo har svært stram økonomi (kan ikke betale ut andelseiere som vil ut). Styreleder sa på årsmøtet at om man stemte for forslagene om å selge Tesla-flåten med en gang, så måtte de vurdere om det var grunnlag for videre drift :)

Ser at Drivalia CarCloud har biler tilgjengelig på månedsbasis, og det er 2022 modeller som kanskje er tilbake fra leasing og ikke solgt enda? Høres litt mer bærekraftig ut, og vurderer å prøve det over jul (blir samme pris som BK hele jula)

Forøvrig så hadde Elbilforeningen som valg i årets undersøkelse at man brukte bildeling, så hadde vært spennende å se hvor mange fler enn meg det fins der ute :D

Elektrowagen

Personlig så har jeg aldri vurdert bildeling som et alternativ. Selv om jeg egentlig ikke trenger bil og burde være i målgruppen, eier jeg allikevel en, har heller ikke lading eller parkeringsplass hjemme. Jeg foretrekker 100% å være eier av egen bil.

Denne bildelingsfilosofien til myndigheter og politikere har jeg aldri hatt skikkelig trua på. Den eneste tjenesten jeg har benyttet meg av er noen få ganger er Hyre. Da det er en grei tjeneste for korttidsleie når man har behov for litt større varebil og lignende.
BMW i3s - 2019

Counterpointer

Når selvkjørende biler omsider kommer så vil bildeling få en helt annen dimensjon.
Da kan bilen komme til deg på et oppsatt tidspunkt og gitt prisen er bedre enn å eie egen bil (noe som burde være enkelt), så vil dette være en slager i sentrale strøk.

For min del er det for øyeblikket ikke hverken praktisk eller økonomisk, men det kan det bli om utviklingen går videre. Det blir f.eks bare vanskeligere og vanskeligere med parkering for ikke snakke om prisen så incentiver er det mange av.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på tir 07. okt 2025, kl. 13:52Når selvkjørende biler omsider kommer så vil bildeling få en helt annen dimensjon.
Da kan bilen komme til deg på et oppsatt tidspunkt og gitt prisen er bedre enn å eie egen bil (noe som burde være enkelt), så vil dette være en slager i sentrale strøk.

Problemet med bildeling generelt er at alle vil ha bil nesten samtidig. For visse ting vil det funke, men jeg tror hoveddelen vil være selveide biler.

Jeg tror selvkjørende busser vil ha mye større effekt. Da kan man ha mindre men flere busser så man kan ha oftere avganger.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på tir 07. okt 2025, kl. 14:03
Sitat fra: Counterpointer på tir 07. okt 2025, kl. 13:52Når selvkjørende biler omsider kommer så vil bildeling få en helt annen dimensjon.

Problemet med bildeling generelt er at alle vil ha bil nesten samtidig. For visse ting vil det funke, men jeg tror hoveddelen vil være selveide biler.

Jeg tror selvkjørende busser vil ha mye større effekt. Da kan man ha mindre men flere busser så man kan ha oftere avganger.
Ingen motsetning mellom små selvkjørende busser og selvkjørende bildeling.

Hvis jeg skal fra et sted i sentrum til et annet sted er en minibuss som går ofte et ypperlig alternativ, skal jeg på en lengre tur vil jeg ha en bil for meg selv.

RJK

"Problemet" med egen bil eller vanlig leie, er at man ønsker bil for å komme seg frem og tilbake, men underveis er det kanskje minimalt til intet behov for bilen. Likevel må du ha et sted å parkere den, og ved enhver form for leie, så betaler du for tiden den står ubrukt. Et mindre problem når du eier selv, men kan bli kostbart uansett.

Når det er mulig å få booket bil for turen frem, så kan den frislippes til andres bruks, og man slipper betale dødtiden, og så heller få en ny/annen/samme bil når man skal tilbake eller videre, så har man en reell besparelse, og slipper som sagt å betale for dødtid.

Selvsagt ikke like aktuelt på noen få sære turer, spesielt ved kryssing av landegrenser/kontinenter. Men kan jo f.eks. være aktuelt der man kan bytte bil tilnærmet sømløst ved grensen, eller når man skal med annen transportmetode (fly/tog/båt) på en eller flere deler av reisen.

Når dette kan gjøres tilnærmet sømløst, så tror jeg privateie av bil vil være for de få, og ikke massene. Spesielt om det er merkbart billigere enn å eie selv, selv for de som bruker bilen ofte selv. 

Omreisende selgere, teknikere/håndverkere vil mest sannsynlig kreve egen firmabil ennå, men selv for noen av disse vil det være tider det vil bli enklere å frigjøre firmabilen til andre i selskapet, og gå for billeie på enkeltturer der man klarer seg med bare et verktøyskrin eller så.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

eisa01

Sitat fra: Elektrowagen på tir 07. okt 2025, kl. 13:14Personlig så har jeg aldri vurdert bildeling som et alternativ. Selv om jeg egentlig ikke trenger bil og burde være i målgruppen, eier jeg allikevel en, har heller ikke lading eller parkeringsplass hjemme. Jeg foretrekker 100% å være eier av egen bil.

Denne bildelingsfilosofien til myndigheter og politikere har jeg aldri hatt skikkelig trua på. Den eneste tjenesten jeg har benyttet meg av er noen få ganger er Hyre. Da det er en grei tjeneste for korttidsleie når man har behov for litt større varebil og lignende.
Syns det er veldig greit, har vel spart 100k siste år på bildeling i stedet for å kjøpe en ny bil til en halv million. Nå kan jeg ta bil etter formål, om det er ferietur hvor man trenger barnevogn og bæremeis så er det greit med en Model Y (som jeg ikke personlig kunne kjøpt i dag). Slipper å være som de i Pappaklubben som kjøpte en EQC før fødsel, og fant ut i ettertid at den var for liten :laugh:

Booker man tre måneder før fellesferier er det heller ikke noe problem å få tak i bil hos BK, og Hyre er aldri utbooket så tidlig (men de har fort vært 1.5-2x pris av BK)

Får litt ekstra trim også, siden jeg typisk må gå 5-10 min for å hente (klarer aldri bosette meg rett ved siden av et bildelingspunkt for elbiler)

turfsurf

Sitat fra: eisa01 på ons 08. okt 2025, kl. 20:20Booker man tre måneder før fellesferier er det heller ikke noe problem å få tak i bil hos BK, og Hyre er aldri utbooket så tidlig (men de har fort vært 1.5-2x pris av BK)

Får litt ekstra trim også, siden jeg typisk må gå 5-10 min for å hente (klarer aldri bosette meg rett ved siden av et bildelingspunkt for elbiler)
Du beviser jo bare poenget mitt, dette blir for sjelden bruk og for de som bor i større byer. Man kan jo ikke basere seg på bildeling for daglige behov når man må booke tra måneder i forveien. Det er heller ikke levelig for ferieplanlegging for vår del.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

eisa01

Det er nok lettest i Oslo, Bergen og Trondheim ja :)

Men uenig, det er bare ferier det er et problem med BK. Og da booker du hele på forhånd, og så justerer du nærmere feriestart etterhvert som planene blir klare seg. Og så må du klare leve med at du kanskje booket for lenge noen ganger.

Har ikke fulgt så godt med på Hyre i det siste, men der kan man booke mye tettere opp, kanskje en uke før fellesferier og tipper de har bedre tilgjengelighet i feriene også fordi prisene er høyere uten ukesrabatt så folk leverer tilbake bilen når de er ferdig med den.

Aldri opplevd å ikke klare komme meg dit jeg vil siste år pga mangel av ledig bil

RJK

Sitat fra: eisa01 på tor 09. okt 2025, kl. 20:55Det er nok lettest i Oslo, Bergen og Trondheim ja :)

Men uenig, det er bare ferier det er et problem med BK. Og da booker du hele på forhånd, og så justerer du nærmere feriestart etterhvert som planene blir klare seg. Og så må du klare leve med at du kanskje booket for lenge noen ganger.

Har ikke fulgt så godt med på Hyre i det siste, men der kan man booke mye tettere opp, kanskje en uke før fellesferier og tipper de har bedre tilgjengelighet i feriene også fordi prisene er høyere uten ukesrabatt så folk leverer tilbake bilen når de er ferdig med den.

Aldri opplevd å ikke klare komme meg dit jeg vil siste år pga mangel av ledig bil
Kan jeg spørre hvor du holder til?

Jeg vet det er enkelte større borettslag hvor de har sin egen bilpool (kun elbiler), og kun tilgjengelig for beboere. Mulig det gjør det lettere å få bil når man trenger.

Jeg har brukt Hertzbilpool her i Oslo, men fordi de fleste av turene mine var noen mil, så ble kostnad fort mot hva en billig sarv kostet meg å eie. Jeg valgte derfor å skaffe egen bil, og senere egen elbil.

Ferieturer der man trenger bilen for 3 uker i sleng, blir fort endel tusen bl.a. pga km-kost på toppen, og da regnes fort en bil inn. Så kommer nok an på behovet.

Hadde det mest vært for handleturer på Ikea, Obs etc, og ellers nærturer, ville det nok vært billigere med bildelinmg.

Men og det med å finne ledig bil i tider rundt vanlige utfartsperioder som jul og påske, og til dels sommerferie og, så ville det blitt vanskelig å få til når man ikke kan beregne behovet før nært høytidene. Med turnusjobbing ble det litt komplisert for meg.
Bosted Oslo

eisa01

I Oslo har jeg alltid bodd innenfor Ring 2 i Grünerløkka bydel 8)

Siste år hatt bil i juleferie, påskeferie (Hertz bilutleie hadde sykt bra tilbud, tipper de flåtet opp før sommeren), og sommerferie + når vi har trengt det

Må kanskje legge en 1000-lapp på ekstra frakt til "bildelingsbudsjettet" siden man handler litt mer på nett når man ikke like enkelt kan kjøre innom alt.

RJK

Sitat fra: eisa01 på tor 09. okt 2025, kl. 22:38I Oslo har jeg alltid bodd innenfor Ring 2 i Grünerløkka bydel 8)

Siste år hatt bil i juleferie, påskeferie (Hertz bilutleie hadde sykt bra tilbud, tipper de flåtet opp før sommeren), og sommerferie + når vi har trengt det

Må kanskje legge en 1000-lapp på ekstra frakt til "bildelingsbudsjettet" siden man handler litt mer på nett når man ikke like enkelt kan kjøre innom alt.
Har klart å utnytte Hertzbilpool-tilbudene så bra at enkelte ganger så dekket Hertz deler av km-kostnaden pga at jeg kom i minus på selve leieprisen...! Dog, det krevde at man leide elbiler, og der jeg har min erfaring med BMW i3, til tross for at jeg fort måtte på andre siden av byen for å få tak i bil.

:laugh:

Ja, om man vet i god tid når man har fri, og sjekker skolekalenderen i forkant, kan man være tidlig med å booke bil. Dog litt usikker på om man kunne få jule/påske/sommerferie/høstferie-tilbudene om man booket bil før de ble lagt ut...

Som sagt, litt værre når man egentlig ikke vet før relativt kort tid før ferie/høytidsdagene starter, hvilke vakter man ender opp med, og hvilke man slipper unna.

Synes det er sinnsykt at utleie-selskapene må fakturere bompenger + mva for disse, det er en dårlig skjult ekstraskatt på de som av forskjellige grunner ikke kan/ønsker å eie een bil, men utnytte bildeling som er/var ønskelig at man gjorde.

På den tiden var det ikke bompenger for elbiler, så slapp det med elbil. Men om man måtte ha ice-bil pga henger eller plass, så ble man straffet for å være lydig til politikernes ønske om  å unngå å eie egen bil.
Bosted Oslo

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA