Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prisutvikling på elbiler fremover

Startet av bmw2002, tirsdag 25. april 2023, klokken 22:09

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 30. april 2023, klokken 22:28Jeg trur det blir volatile markeder i mange år framover:
  • Etterspørselen etter helektriske biler er stigende.
  • Det tar tid å skalere opp produksjon, til den blir rimelig og bærekraftig.

Makroøkonomisk ustabilitet:
Flere land har bobleøkonomier med myndigheter som lever på høyt forbruk, og som har større og større forbrukslån, og man kamuflerer det meste med fine ord som tiltakpakker. Boblene sprekker før eller siden, med høy inflasjon, ustabile valutakurser, og ustabile skatter. Kortsiktige forbruksfester gir redusert kjøpekraft på sikt. Og vi har krig og fred og sånn. Siden våren 2020 har mange globale bransjer pendla mellom mangel og overskudd på varer og tjenester, hvor utgangspunktet var dødelig biopolitikk.
Kort sagt: Verden preges av statlig juks og bedrag.

Skalering av produksjon:
Tesla er flere år foran resten av bransjen. Innen resten av bransjen kommer etter, vil man slite med tidkrevende skalering.
  • Oppskalering av lithiumutvinning er krevende
  • Bruk av sjeldne mineraler til katoder, er ikke skalerbart
  • Batteribransjen har vært ensidig fokusert på utvikling av Lithiumceller, mens teknologier for bruk av andre salter, blir ikke så godt utvikla. Zebra-batteriene i Think brukte havsalt, og det finnes teorier om at man kan bruke veisalt, men videreutvikling av disse enkle løsningene er stoppa litt opp.
  • Mange bilprodusenter har ikke fulgt med i timen, i kampen om å utvikle katoder av lett tilgjengelige råstoffer.
  • Tidkrevende utvikling av effektive bilkomponenter, som er billige i bruk, rimelige i produksjon, og som passer for flere bilmodeller
  • Eksempel: Model 3 har en silisumbasert inverter med høy virkningsgrad. En kinesisk model3-etterligning som er populær i Norge, har 50% høyere forbruk. Det virker litt rart å kjøpe bil med stort batteri, hvis man velger model med høyt forbruk. Forbruk kan være viktigere enn ladefart.
  • Det er dyrt å produsere eksperimentelle batterier, med høy risiko for tilbakekallinger eller garantisaker. Skalerbar produksjon krever trygge batterier.

Trekkoppbil :+1: Takker for en god detaljrik vurdering som jeg støtter fullt ut.

IK

#16
Frisker opp temaet.

Billige elbiler fra Tyskland

https://www.tv2.no/broom/brukt-elbil-prisene-kollapser-i-europa/16498622/

Kollaps i nybilsalget

https://www.nettavisen.no/okonomi/full-kollaps-bilsalget-er-nar-halvert/s/5-95-1735826

Dårlige tider for BoS

"Bilsalget: Kollaps for Bertel O. Steen hittil i år
MARS-REGISTRERINGENE: Ikke siden 2009 har det vært registrert færre nye personbiler i mars måned enn i år. Det ser dramatisk ut for Bertel O. Steen etter første kvartal."

Kan man spå lavere priser på både nye og brukte elbiler fremover?






ToWalkOrDrive

Sitat fra: IK på torsdag 04. april 2024, klokken 10:54Frisker opp temaet.

Billige elbiler fra Tyskland

https://www.tv2.no/broom/brukt-elbil-prisene-kollapser-i-europa/16498622/

Kollaps i nybilsalget

https://www.nettavisen.no/okonomi/full-kollaps-bilsalget-er-nar-halvert/s/5-95-1735826

Dårlige tider for BoS

"Bilsalget: Kollaps for Bertel O. Steen hittil i år
MARS-REGISTRERINGENE: Ikke siden 2009 har det vært registrert færre nye personbiler i mars måned enn i år. Det ser dramatisk ut for Bertel O. Steen etter første kvartal."

Kan man spå lavere priser på både nye og brukte elbiler fremover?




Jeg føler mange produsenter allerede har presset prisene mye, med blant annet finansiering som dekker mye av rentekostnaden. I tillegg er det så vidt en del elbiler selges med overskudd som det er. Er jo et par unntak, men ser ikke for meg så mye mer priskrig enn det en allerede ser. F.eks. koster en Tesla Model Y bakhjulstrukket bil 442.000 inkl avgifter og hengerfeste (uten vinterdekk). Tilbake i 2003 kostet vel en VW Passat 1,9 diesel Highline rundt 400.000 i 2003-penger. Så det er jo egentlig grisebillig allerede. Mange andre selger tilsvarende billig, dersom en vektlegger 50.000 sponset i rentekroner, som en del andre gjør (ikke Tesla nå).

Og i det siste har jo den norske kronen svekket seg til å nesten tangere lav-nivåene igjen, som gjør at importørene må betale flere norske kroner per bil enn for et par måneder siden. I tillegg lusker avgifts-spøkelset når vi nærmer oss nyttår, med mulig økte bilavgifter.

Tipper det bare er å løpe og kjøpe først som sist, om en ikke heller drar til Tyskland og kjøper en brukt elbil.
Dersom en i dag tenker å kjøpe brukt elbil så kan jeg være enig i at prisene skal lenger ned. Model Y (og 3) i Norge føler jeg har holdt seg veldig godt for eksempel. Da særlig Model Y. Dersom import fra Tyskland kan gjøres mye billigere så vil jo det være en stor fordel. Spørsmålet er hvor enkelt det er å importere derfra selv, eller om en må betale en importør 100.000 i "omkostninger" sånn at all besparelse går i lommen på han.
Tesla Model Y                         2021-

Rollep

#18
Sitat fra: IK på torsdag 04. april 2024, klokken 10:54Frisker opp temaet.

Billige elbiler fra Tyskland

https://www.tv2.no/broom/brukt-elbil-prisene-kollapser-i-europa/16498622/

Kollaps i nybilsalget

https://www.nettavisen.no/okonomi/full-kollaps-bilsalget-er-nar-halvert/s/5-95-1735826

Dårlige tider for BoS

"Bilsalget: Kollaps for Bertel O. Steen hittil i år
MARS-REGISTRERINGENE: Ikke siden 2009 har det vært registrert færre nye personbiler i mars måned enn i år. Det ser dramatisk ut for Bertel O. Steen etter første kvartal."

Kan man spå lavere priser på både nye og brukte elbiler fremover?
Ikke rart at elbilsalget kollapser i Europa og i andre land. Folk har selvsagt fått med seg det vanvittige verditapet på elbiler. Legger man så til dårlig infrastruktur, høye ladepriser pluss andre ulemper med elbiler er det ikke rart at folk har blitt skeptiske til å kjøpe nye elbiler.

Her i Norge kan vi nok holde det gående sånn noenlunde, i hvert fall et par år. Mye takket være 5 års nybilgaranti og under forutsetning av at man ikke strammer ytterligere inn på elbil insentivene.

Roy Aasen

I Tyskland finnes det ingen som helt grunn til å kjøpe elbil. Bilene er dyrere i innkjøp. Ladepriser begynner å bli hinsides. Når kostnaden på langtur blir 18 - 19 kr pr mil (og tildels betydelig høyere) så frister det selvsagt ikke. I tillegg krangle med lading og ladere som ikke virker.
Har bileier solpaneler og hjemmelading og kjører bare "rundt huset" så er det adskillig bedre. Unten solpaneler på taket, så ligger en i beste fall på rundt 3.75 kr kilowatten.
Forutsetter det slik så dør elbilene ut i Europa, før det er kommet riktig i gang.

Den som lever får se👋


IK

Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 16. april 2024, klokken 21:00I Tyskland finnes det ingen som helt grunn til å kjøpe elbil. Bilene er dyrere i innkjøp. Ladepriser begynner å bli hinsides. Når kostnaden på langtur blir 18 - 19 kr pr mil (og tildels betydelig høyere) så frister det selvsagt ikke. I tillegg krangle med lading og ladere som ikke virker.
Har bileier solpaneler og hjemmelading og kjører bare "rundt huset" så er det adskillig bedre. Unten solpaneler på taket, så ligger en i beste fall på rundt 3.75 kr kilowatten.
Forutsetter det slik så dør elbilene ut i Europa, før det er kommet riktig i gang.

Den som lever får se👋



Ikke glem at brukte elbilbiler har voldsom verditap nede i europa.




hELgenen

Sitat fra: IK på torsdag 18. april 2024, klokken 11:40
Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 16. april 2024, klokken 21:00I Tyskland finnes det ingen som helt grunn til å kjøpe elbil. Bilene er dyrere i innkjøp. Ladepriser begynner å bli hinsides. Når kostnaden på langtur blir 18 - 19 kr pr mil (og tildels betydelig høyere) så frister det selvsagt ikke. I tillegg krangle med lading og ladere som ikke virker.
Har bileier solpaneler og hjemmelading og kjører bare "rundt huset" så er det adskillig bedre. Unten solpaneler på taket, så ligger en i beste fall på rundt 3.75 kr kilowatten.
Forutsetter det slik så dør elbilene ut i Europa, før det er kommet riktig i gang.

Den som lever får se👋



Ikke glem at brukte elbilbiler har voldsom verditap nede i europa.





En kan jo undres på hvorfor? Det er jo svært mye bil for pengene i en elbil så fremt man kan lade hjemme skulle en vel tro?

Videre viser jo alle studier at batteriene faktisk holder seg svært bra.
Billig vedlikehold er det også.

Men så er det jo en teknologisk utvikling der rekkevidden økes litt fra år til år...mulig dette har en eim av mobilpsyken også - der folk bare skal ha nytt fordi det er nytt, mens forskjellen fra nytt til gammelt egentlig ikke er så enormt... En Audi Q6 splitter ny må du jo nå ofte betale mer for enn en Q8. Forstår det egentlig ikke, men sånn er det blitt

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på torsdag 18. april 2024, klokken 13:41
Sitat fra: IK på torsdag 18. april 2024, klokken 11:40
Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 16. april 2024, klokken 21:00I Tyskland finnes det ingen som helt grunn til å kjøpe elbil. Bilene er dyrere i innkjøp. Ladepriser begynner å bli hinsides. Når kostnaden på langtur blir 18 - 19 kr pr mil (og tildels betydelig høyere) så frister det selvsagt ikke. I tillegg krangle med lading og ladere som ikke virker.
Har bileier solpaneler og hjemmelading og kjører bare "rundt huset" så er det adskillig bedre. Unten solpaneler på taket, så ligger en i beste fall på rundt 3.75 kr kilowatten.
Forutsetter det slik så dør elbilene ut i Europa, før det er kommet riktig i gang.

Den som lever får se👋



Ikke glem at brukte elbilbiler har voldsom verditap nede i europa.





En kan jo undres på hvorfor? Det er jo svært mye bil for pengene i en elbil så fremt man kan lade hjemme skulle en vel tro?

Videre viser jo alle studier at batteriene faktisk holder seg svært bra.
Billig vedlikehold er det også.

Men så er det jo en teknologisk utvikling der rekkevidden økes litt fra år til år...mulig dette har en eim av mobilpsyken også - der folk bare skal ha nytt fordi det er nytt, mens forskjellen fra nytt til gammelt egentlig ikke er så enormt... En Audi Q6 splitter ny må du jo nå ofte betale mer for enn en Q8. Forstår det egentlig ikke, men sånn er det blitt

Dersom en ser i Tyskland, hvor strømprisen har vært 4 kroner per kWh i 2023, så er det ganske svære forbedringer med Q6 i forhold til Q8. Q8 er fortsatt en "gammel" bil, etter hva jeg har fått med meg, når det gjelder strømforbruk. Strømforbruket på Q6 virker å være veldig lavt. Forbruket på Q8 skal visstnok være 20% høyere ihht spesifikasjonene, mens i "real world" har folk erfart 35% forskjell.

På grunn av forbruket er også rekkevidden 15-25% bedre på Q6 enn Q8. ....om en kan stole på denne nettsiden: https://electrichasgoneaudi.net/models/comparisons/q455q6q855/

Dermed så blir plutselig elbil ikke så verst i Tyskland heller. BMW har og kommet med effektive biler, og selvfølgelig den mest solgte elbilen i Tyskland: Tesla Model Y.

Jeg tror nedgangen på elbil bare er midlertidig. En ser jo og at batteriprisene går nedover, så snart er de ikke avhengige av støtte for å bli foretrukket.
Tesla Model Y                         2021-

Rollep

Sitat fra: IK på torsdag 18. april 2024, klokken 11:40
Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 16. april 2024, klokken 21:00I Tyskland finnes det ingen som helt grunn til å kjøpe elbil. Bilene er dyrere i innkjøp. Ladepriser begynner å bli hinsides. Når kostnaden på langtur blir 18 - 19 kr pr mil (og tildels betydelig høyere) så frister det selvsagt ikke. I tillegg krangle med lading og ladere som ikke virker.
Har bileier solpaneler og hjemmelading og kjører bare "rundt huset" så er det adskillig bedre. Unten solpaneler på taket, så ligger en i beste fall på rundt 3.75 kr kilowatten.
Forutsetter det slik så dør elbilene ut i Europa, før det er kommet riktig i gang.

Den som lever får se👋


Ikke glem at brukte elbilbiler har voldsom verditap nede i europa.


Det har de i Norge også.

torerik

Prisene på elbil i Europa ned. Det kan ikke være mye dyrere å velge el foran fossilt - slik det er nå. Alternativet er at elbilene forsvinner, det tror jeg statene har lite interesse av gitt klimakutt, etc. Alternativt kan selvsagt avgiftene settes opp på fossilt.

Det betyr ikke at prisene går like mye ned i Norge. Jeg tror avgiftene settes opp i takt med at bilprisene går ned.

Bruktmarkedet vil antakelig holde seg relativt stabilt, kanskje bortsett fra enkelte biltyper som kan få ganske voldsomme utslag pga. tilbud/etterspørsel. Jeg tenker da spesielt på når «alle» skal selge sin Model Y, og alle bilene er kliss like. Da er det kun pris man kan differensiere seg på. Fossile bruktbiler vil falle kraftig i pris så fort drivstoffavgiftene skrus kraftig opp. Det skjer relativt raskt etter at «alle» har fått råd til elbil ved at bilene blir eldre og billigere.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

ToWalkOrDrive

#25
Det som skjedde sist landet ble flommet over av elbiler var ikke at andre elbiler datt mye i pris. Da var det bensinbiler / dieselbiler som falt ned i pris. Ganske interessant. Model 3 datt litt ned i pris da den revolusjonerende Model Y kom, mens Opel Zafira måtte en nesten gi vekk for å bli kvitt. Nå som det er dyrtid og dyrrentetid søker folk billige brukte biler for å slippe å bruke 40.000 i renter i året på bil pluss avdrag.

Ser at BMW satser videre på elbil i Tyskland, og har nå fått byggetillatelse til å bygge en fabrikk for batterier til bilene...bare sånn at ingen tror at elbil legges ned pga et svakt kvartal pga renten/incentiver.

Men man kan ikke bare slutte over natten med bensinbiler. Det tar tid å øke produksjonen av litium og andre ting en trenger i et elbilbatteri, ifølge Det internasjonale energibyrået.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 19. april 2024, klokken 08:26Ser at BMW satser videre på elbil i Tyskland, og har nå fått byggetillatelse til å bygge en fabrikk for batterier til bilene...bare sånn at ingen tror at elbil legges ned pga et svakt kvartal pga renten/incentiver.


Nice :+1: er så gla vi er i ferd med å bli kvitt dominansen fra alle de kina-elbil merkene som domineres av XI som er Putins venn i Ukrainakrigen. 

Jalla

Salget av nye elbiler butter i Tyskland, og det er ikke så lett med de brukte heller: 2 av 3 forhandlere vil ikke ta brukte elbiler i bytte.

https://www.motor.no/aktuelt/taper-penger-pa-fire-av-fem-elbil-handler/282127

Rosstopher

Sitat fra: Jalla på onsdag 24. juli 2024, klokken 13:33Salget av nye elbiler butter i Tyskland, og det er ikke så lett med de brukte heller: 2 av 3 forhandlere vil ikke ta brukte elbiler i bytte.

https://www.motor.no/aktuelt/taper-penger-pa-fire-av-fem-elbil-handler/282127

Useriøs artikkel? I overskriften og ingressen fremstilles det som at dette gjelder alle brukte elbiler, men i resten av artikkelen står det bare om "gamle elbiler" og "Første generasjons elbiler", altså noe helt annet enn å nekte å ta mot elbiler.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Eladdin - Elbilfareren

Vikan lese om ny kollaps i nybilsalget i dag, men jeg vet ikke jeg. Det er ikke Klondyke-tider lenger, men når det antas et totalt salg på 120k biler i 2024 kan det vel ikke være snakk om kollaps?
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA