Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bildeling og bilabonnement

Startet av eisa01, søndag 31. januar 2021, klokken 12:26

« forrige - neste »

eisa01

Tenkte vi kunne ha en tråd for å dele erfaringer med bildeling og bilabonnement for oss som kun trenger bil av og til.

Bildeling:
  • Kortidsleie på time/døgnbasis
  • Hvis du skal leie opptil en uke bør du vurdere Bilabonnement da det kan være billigere
Bilabonnement:
  • Kortidsleie på månedsbasis
  • Godt valg hvis du pleier å bruke bilpool, men trenger bilen mye en periode
  • Må skaffe parkering

Bildeling
Hyre
* Tilgjengelig i Oslo, Bergen, Trondheim, og flere andre mindre byer
* Eid av Møllergruppen
* Elbiler som Cupra Born, ID.4, Polestar osv tilgjenglig
* Bislet Bilutleie ser ut til å bruke Hyre som platform for bildelingsplassene de har fått?
- Fjernet ladekabel med stikk-kontakt
- Må laste ned appen for å se tilgjengelighet
* Private biler har ofte krav om å levere tilbake med samme ladestand, men det er få av dem hvis noen nå?
+ Tar Amex
+ Integrasjon med EasyPark, ParkLink og de fleste parkerings- og bomselskaper i landet
* 900+ biler i Oslo

Bilkollektivet
* Tilgjengelig i Oslo
* Samarbeid med Toyota på bilflåten, så lav andel elbiler
* Tilbyr Opel Corsa-e, Tesla Model 3 LR og Y (kun tilgjengelig som medeier)
* Teslaene er cappet på 130 km/t
+ Tilbyr elektrisk varebil
* Klikk og Kjør uten månedsavgift
* Forskjellige medeier abo som til 125 kr eller 1250 kr (sistnevnte gir 40% rabatt på tidspris, booking 5 mnd i forveien, og gratis egenandelreduksjon)
* Medeier krever innskudd på 1800 kr (1400 kr blir per nå tilbakebetalt ved avslutning av medlemskap, men dette er gitt av prislisten som kan endres)
- Må være medlem for å se tilgjengelighet
* Bruker Moqo som plattform
+ Tar Amex
* 700 biler

Getaround
+ Tilgjengelig i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger
* Alle typer elbiler vil teoretisk være tilgjengelig
- Ikke typisk å tilby timespriser
- Kan være kronglete å leie mtp godkjenning av utleier
+ Kan se tilgjengelighet uten å registrere seg
- Utleiere forventer ofte at du leverer bilen ladet opp tilbake
+ Tar Amex

Circle K
* Tilgjengelig i prinsippet over hele landet, foreløpig seks lokasjoner
* Bruker samme plattform som Bilkollektivet (Moqo)
- Bare varebil tilgjengelig som elbil

Dele
* Tilgjengelig i Bergen
* Tilbyr biler som Leaf, Lexus Ux300e og varebiler
- Etableringsavgift 7000 kr (refunderes når man melder seg ut)
- Halvårsavgift på 600 kr

Trondheim bilkollektiv
* Tilgjengelig i Trondheim
* Tilbyr biler som Leaf og Mach-e
- Årsavgift på 1400 kr
- Etableringavgift på 2500 kr (hvorav 2000 kr blir refundert per gjeldende prisliste ved utmelding)
- Må være medlem for å se tilgjengelighet
* TOBB-medlemmer får 900 kr årsavgift

Zipcar (Avis)
- Fakturerer elbiler ordinær fossilbiltakst i bomringer uten å oppgi dette i vilkårene, og bruker dette som inntektskilde
- Krever 70% ladet ved levering, selv på kommunale ladeplasser
* Tilgjengelig i Oslo, Trondheim, Bodø, Sarpsborg
* Eid av Avis Budget Group
* Tilbyr Opel Mokka
- Må være registrert for å se tilgjengelighet
* 15% Obos-rabatt

Vy, Move About og Beast har trukket seg / gått konkurs i bildelingsmarkdet
Hertz Bildeling har trukket seg fra personbilmarkedet, og har nå kun varebiler
Otto har trukket seg fra privatmarkedet, muligens tilgjengelig hos noen borettslag
Fleks har trukket Feriebil, som kun var tilgjengelig sommeren 2023

Lukket bildeling
Tapcar har trukket seg fra privatmarkedet

Bilabonnement
Fleks
* Tilgjengelig i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger
* Eid av BOS og Sparebank 1
* 2100 biler tilgengelig, hvorav 70% er elbiler per juli 2021
* iPace, Peugot, Kia eNiro og EV6, Smart, Tesla 3 & Y og m.fl. elbiler tilgjenglig
* Kontrakt kan opprettes på 3 dager, og man kan velge oppstartsdato noen uker frem i tid
+ Kan levere bilen hos deg for 900 kr
+ Kan betale 700 kr for å slippe vask ved innlevering
* Må levere 75%-ladet tilbake, men man kan og betale 5 kr/kWh for å slippe det stresset
+ Tar Amex
+ Roll-over av ubrukte kilometer

imove
* Tilgjengelig i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger
* 800 biler per juni 2021
* Variert utvalg elbiler i alle klasser (eUp til iX3 og Porsche Taycan)
+ Kan se tilgjengelige biler uten registrering

Drivalia CarCloud
* Tidligere Swap fra ALD automotive (Societe Generale), som ble kjøpt opp
* Tesla Model 3, Peugot e-2008 o.l. tilgjengelig
+ Bilen leveres hjem uten ekstra kostnad
+ Kan se tilgjengelige biler uten registrering
? 1000 kr depositum når du reserverer en bil som motregnes første månedsleie

Hertz Flexilease
- Hertz Fakturerer elbiler ordinær fossilbiltakst i bomringer uten å oppgi dette i vilkårene, og bruker dette som inntektskilde
* Del av Hertz, som er eid av Volvo/Geely i Norge
* Man leier i utgangspunktet en bilklasse (likt som ved utleie)
+ Slipper å vaske bilen før levering
- Må kontakte for å få pristilbud
+ Tar Amex

Avis Månedsleie
- Avis fakturerer elbiler ordinær fossilbiltakst i bomringer uten å oppgi dette i vilkårene, og bruker dette som inntektskilde
* Del av Avis Budget Group
* Man leier en bilklasse
* Har eUp tilgjengelig
+ Tar Amex

Sesongbil
- Fakturerer elbiler ofte ordinær fossilbiltakst i bomringer uten å oppgi dette i vilkårene, og bruker dette som inntektskilde
* Del av Europcar
* Tilgjengelig i flere byer, inkl. Nord-norge
* Har Model Y, ID3

SHFT/Santander ser ut til å ha lagt ned satsningen

Volvo Cars, Cupra Frii og Kinto Flex (Toyota) bilabonnement har minimum tre måneders abonnement og er derfor ikke listet opp

Finn.no har og Honk som dekker en del andre aktører, inkl. Bilkollektivet og Hyre som leier ut noen biler på månedsabonnement, men skal legges ned i slutten av mars.

Leiebilforsikring
Litt usikker på om leiebilforsikring gjelder slike biler - det er mulig det er en begrensning på varigheten av leien, men hvis noen vet kan jeg legge det til her. Derav også kommentaren på om noen tar Amex, som har leiebilforsikring i noen av kortene sine

Ser for eksempel at Getaround har klager på at forsikringen ikke har dekket det på Trustpilot, mens jeg fikk dekket en skade på en SHFT bil på et 30-dagers abonnement hvor jeg hadde overnatting med reiseforsikringen

Merk at det er til dels forskjellige egenandeler hos de forskjellige aktørene, Bilkollektivet er verst med 15 000 kr som standard, men tilbyr og reduksjon til 2500 kr ved å legge på ~100 kr/dag på prisene

Dinero har en oversikt: https://dinero.no/kredittkort-egenandelsforsikring-leiebil/

Husk og at noen reiseforsikringer også har slik dekning hvis man har minst en ferietur med minst en overnatting

eisa01

#1
Liker Hertz bilpool best selv siden de har en pool 5 min fra der jeg bor med god tilgjengelighet på elbiler. Hyre er andrevalget som ofte er rimeligere på litt lengre turer (men ender alltid opp med bensinbil...)

Måtte derimot bruke SHFT i jula fordi folk hadde booket biler for en hel uke, så endte opp med å betale ca. det samme for en måned med SHFT (7000 kr for en helt ny Hyundai Kona). Dette var før parkering og oppskraping av døra i parkeringshuset :-\

RJK

Er ikke-abonnements-betalende kunde hos Hertz bilpool, og i høytider har de gjerne tilbud på lengre leier, samt at de har stående tilbud på weekendleie. Det kan fort være gunstig, og i visse tilfeller har jeg klart å få nesten gratis bil pga dette, selv om de har gjort om på dette i ettertid, da kanskje vel mange ble litt for smarte for de.


Dessverre for min del, så er det et stykke til nærmeste elbilalternativ, om ikke de har gjort store endringer. Men ICE-biler har jeg kun få hundre meter fra der jeg bor.


Er dog lenge siden jeg sjekket, siden jeg valgte å kjøpe egen bil istedet, siden det lønner seg for mitt behov.


Skal man ikke langt, så er det ofte gunstig å bruke poolen, men straks du skal langt, så blir det mye utregning på om vanlig billeie er vel så billig, eller om man skal ta en måned med dyrere abonnement for billigere km-pris. Det kan i visse tilfeller lønne seg godt om man skal ganske langt. Husk at her er drivstoff inkludert i prisen, men du betaler altså en km-sats for hver km du kjører.


Dog, de eies jo av Hertz bilutleie, og kan gi deg tilbud på lengre leie og med inkluderte km (eller fri kjørelengde), som burde falle rimeligere i slike tilfeller. Absolutt verdt å prøve en tlf om man midlertidig får slike behov.


Siden jeg ikke betaler abonnementspris, så har jeg valgt å beholde medlemsskapet, siden jeg da har tilgang til bl.a. varebil.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

eisa01

Fleks lanserte roll-over av ubrukte kilometer i dag, begynner å ligne på mobilabonnement :+1:

eisa01

Hertz Bilpool i Sverige (Sunfleet), er erstattet av Volvos nye brand M for bildeling. Blir spennende å se om det kommer til Norge snart, for plattformen og appen er rimelig gammeldags (derfor den ble byttet ut i Sverige)

eisa01

Bestilt en Kia e-Niro hos Fleks, så blir spennende å prøve dem! Tilbyr både levering av bil, og at man slipper å vaske den før innlevering. I motsetning til når jeg leide fra SHFT så skal man levere den ladet tilbake, men de har begynt å tilby opplading i tillegg for 5 kr/kWh

7000 kr for pakken med 1500 km, og utlevering rett før sommerferien 29. juni  8)

Ser at modellen fortsatt er tilgjengelig, så de har tydeligvis fler

Hertz bilpool har forøvrig nettopp flyttet til eget domene fra tidligere sunfleet, så mulig det ikke blir erstattet av M i Norge med det første

eisa01

#6
Sparebank 1 har nettopp kjøpt halvparten av Fleks fra Bertel O. Steen, som forøvrig nå har 1500 biler hvorav 70% er elbiler
Dette må gjøre dem markedsledende på både bilpool og bilabonnement i Norge? De ønsker å vokse til 6000 biler de neste to årene

iMove melder de har 800 biler på sin plattform

Vy har lansert Vy turbil, som er Tesla Model 3 man kan leie på døgnpris (så man slipper å betale dyr minuttpris en hel ferie :D )

Lover og at jeg så en Lexus UX 300e i sortimentet til Kento Flex, så puttet dem inn i oversikten, selv om de ikke har den på sidene sine nå

eisa01

Veldig godt fornøyd med e-Niroen jeg hadde fra Fleks, men er nå tilbake på Hertz Bilpool da feriebehovet er over og bilen ville stått stille for det meste

Håper de snart får inn elbiler med lengre rekkevidde, i3, eGolf og Leaf holder bare i nærmiljøet. Spurte om dette i februar, og da planla de å få inn noen nye elbiler i oktober

Man får forøvrig 15% rabatt hvis man har DNB Pluss kundeprogram. Det går ikke an å legge til dette på en eksisterende konto, så man må faktisk opprette ny og få 5x250 kr sign up bonus via samme fordel 8)

Bilkollektivet har forøvrig endret til at man maks kan bestille bil 3 måneder i forveien for å gjøre tilgjengeligheten mer rettferdig, virker også som en del har vært misfornøyd med at bilene er "booket" opp hele sommeren, slik at man faktisk ikke kan bruke det for små turer og besøk

eisa01

Bilkollektivet skal nå få 40 Tesla Model Y, hvorav to skal stå på Vulkan 8)

De sliter litt med tilgjengelighet, Model 3 må bookes to uker fram i tid, mens Ampera-e må bookes en uke. Samme helg har de bare Toyota fossilbiler, så tydelig hva folket vil ha :)

Hyre har også fått mange ID4, Enyaq osv, så der er det og veldig bra

Hertz bilpool kan ofte bookes samme helg, men foreløpig har de bare kortrekkeviddebiler i sortimentet

Fleks har forøvrig lansert i Stavanger

eisa01

#9
En del nyheter:
Fleks har lansert i Bergen og Trondheim, og ser ut til å ha skrudd opp prisene med ca 10%?
Europcar har kommet med Sesongbil, som hadde Model Y tilgjengelig tidligere i november
Hertz bilpool har endelig fått langrekkeviddebiler som ID4, og skal og få ID3
Hertz bilpool har justert prisene, lavere fastpriser, men litt høyere km-pris
Bilkollektivet vil endelig få Model Y i midten av desember
Otto ser ut til å ha ekspandert utenfor borettslagene sine, men litt lite elbiler
Otto har endret prisene til å ha 150 km inkl. som Hyre

I Oslo er Bilkollektivet er forøvrig utbooket for juleferien, mens Hyre og Hertz bilpool har masse biler tilgjengelig. Virker som om brukerne oppfører seg forskjellig, for Hyre har svarte tall i regnskapet, så de sliter ikke med lav bruk :)

Ser ut som om jeg dropper bilabonnement denne jula og går for Hertz bilpool, med Hyre/Bilkollektivet som backup

filtvet

Fine ordninger helt til den dagen du krasjer og det plutselig koster 15.000,-

eisa01

Det kommer selvfølgelig an på hvor mye man bruker bilen, men selv 15000 "dekker" kun faste kostnader på bilhold i 2-3 måneder, så med moderat bruk kan man fint gå på en slik "smell" en gang i året og fortsatt komme billigere ut

Mener det bare er Bilkollektivet/Hyre som har så høye egenandeler, og der er standard-valget at man har redusert egenandel for 100 kr dag eller noe?

Så for de aller fleste tror jeg ikke dette skal være en bekymring :)

eisa01

Par nye ting:
Vy sine turbiler (Model 3) er nå stasjonsbasert og mulig å reservere 90 dager fram i tid

Beast er en ny internasjonal aktør med Teslaer som skal prøve seg med Vy turbil sitt gamle konsept, at man kan booke bil som passer mest for langtur på sparket. Får se om de får det til å funke bedre enn Vy

Hyre er nå desidert størst med 1100 biler og høyere omsetning enn Bilkollektivet

wa11in

Litt kjip situasjon oppstod her i kveld :P
Solgte bilen min for en drøy uke siden, og tenkte at jeg kunne teste ut bilabo i mellomtiden, frem til jeg har utlevering av ny bil til uka. Plukka opp en søt liten Honda E fra imove, og har kost meg med den i en ukes tid nå.

I kveld dro skulle samboeren på hyttetur med noen venninner, og disse skulle hun plukke opp i Oslo. Vi bor i Tønsberg, så vi beregnet et ladestopp eller to på strekningen Tønsberg-Oslo tur-retur (Ikke akkurat noen rekkevidde-konge denne Hondaen, haha). Vel fremme i Drammen viser det seg at bilen ikke er særlig gira på hurtiglading i det hele tatt, 5-6 stasjoner er forsøkt, kundeservice på Cirkle K har bistått med hjelp, men null funk. Bilen vil ikke lade. Den tar sakte-lading, men det hjelper ikke så mye akkurat nå, for vi har ikke tid til å stå i 5-6 timer og vente på at bilen kan kjøres trygt hjem hit. Er heller ikke særlig hypp på en bil som kan kjøre 100km før den må lades i mange timer, det blir litt ubrukelig, og føles ikke helt som det produktet jeg har betalt for :P

Fruen skal som sagt på hyttetur, jeg er stuck 60 km unna uten bil, og det er i det store og det hele ikke så mye vi får gjort. Snakka med imove, de ba oss ringe Viking for å få bilen sendt på verksted, men Viking ville ikke sende ut noen bergingsbil så lenge Hondaen kunne kjøre, og tok i mot lading (altså saktelader).

Enden på visa ble at imove ringte Viking, og da kunne de plutselig plukke opp bilen senere i kveld likevel. Fruen blir hentet av en annen venninne, og jeg står enn så lenge uten bil i helga, og vet ikke helt hvordan det vil løse seg :P Krysser fingrene for at det løser seg i løpet av morgendagen, hvis ikke blir det tricky både å komme seg på jobb på mandag, samt å få hentet ut ny bil i Lillestrøm senere samme dag...

Tesla88

Noen av disse venninnene som ble skeptisk til elbil?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA