Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil vs fossilbil Norge anno 2023

Startet av geear, fredag 04. august 2023, klokken 12:23

« forrige - neste »

Vidar_S

Sitat fra: turfsurf på lørdag 25. mai 2024, klokken 13:15
Sitat fra: Per Inge Østmoen på lørdag 25. mai 2024, klokken 12:22Men vi må kjempe for å beholde den førerkontrollerte privatbilen. Vi må være på vakt mot planer om å påtvinge oss alle selvkjørende biler. Selvkjørende biler fjerner all kjøreglede, og gjør mennesker til passive passasjerer i egne biler. Derfor må vi være oppmerksomme på denne truselen mot bilens frihet og vår kjøreglede.
Her er jeg uenig. Folk gjør for mye irrasjonelle ting på veiene, og forårsaker for mye skade. Det kommer uansett fartssperre o.l. som vil drepe kjøregleden. Nei, fremtiden er selvkjørende biler. Så for man kanskje lov å styre litt de siste 100 meterne opp til hytta.

Dette fra en som er glad i å kjøre bil, og kjører mye. Personlig kjøring blir nok kun en baneaktivitet i fremtiden, men det er nok lenge til.

Må si meg enig med @turfsurf. Jeg tror ellers at 99 av 100 bilførere hadde satt pris på å bli "påtvunget" en selvkjørende bil der man helt passivt hadde kunnet komme seg "hvor som helst" uten å måtte bidra selv. Men det ligger nok godt fremover i tid, ja.

Counterpointer

Når selvkjøring blir en faktisk realitet kan kravene til å ha førerkort skjerpes kraftig. Det er i dag alt for lett å få førerkort og det er ikke minst ALT for lett å beholde førerkortet etter at evnen har forfalt.

Vil tro at de fleste i likhet med meg kjenner en god del mennesker som ikke burde hatt førerkort.

Selvkjøring gjør at de som trenger personlig transport, men ikke har hverken lyst eller evner til å kjøre kunne kommet seg trygt rundt. Dette ville øket sikkerheten for resten av trafikantene også.

Det antagelig største problemet i trafikkken er ruspåvirket kjøring, der må kontroll inn som i dag (bare enda mer), men en kan jo ha ett svakt håp om at strengere førerkortkrav og mulig selvkjøring kunne redusert dette også litt.

RJK

Det som overrasket meg mest, var da jeg satt som meddommer, men akkurat i denne saken satt som "vitne"/protokollunderskriver i en sak der en person som hadde mistet lappen for alltid ba om å få den tilbake (dvs. lov til å ta ny førerprøve).

Da var jeg ikke klar over at ¨miste lappen for "livstid" i Norge, bare gjaldt 5 år i utgangspunktet, men at man da kunne be om å få omgjort dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: RJK på mandag 27. mai 2024, klokken 15:57Det som overrasket meg mest, var da jeg satt som meddommer, men akkurat i denne saken satt som "vitne"/protokollunderskriver i en sak der en person som hadde mistet lappen for alltid ba om å få den tilbake (dvs. lov til å ta ny førerprøve).

Da var jeg ikke klar over at ¨miste lappen for "livstid" i Norge, bare gjaldt 5 år i utgangspunktet, men at man da kunne be om å få omgjort dette.
Det er en av tingene som gjør at elendige og farlige sjåfører, kommer lovlig ut i trafikken igjen.
På den ene siden fortjener alle en ny sjanse, men det øker også risikoen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA