Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Klimaeffekten av en ebil  (Lest 3094 ganger)

Stranda

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 66
    • Vis profil
Klimaeffekten av en ebil
« på: Onsdag 27. Januar 2021, klokken 12:48 »
Hei! Og sorry om dette har vært diskutert opp og ned i mente allerede. Jeg klarte ikke finne akkurat dette spørsmålet belyst, så drister meg til å opprette en ny tråd. Pek meg gjerne til en eksisterende tråd om dette allerede finnes.

Problemstilling:
1. Du lader elbilen din hjemme. La oss si at du fyller på 50 kWh.
2. Strømmen kommer fra en utslippsfri kraftkilde i Norge (vannkraft).
3. Det er nå 50 kWh mindre utslippsfri strøm tilgjengelig for eksport fra Norge til utlandet.
4. Et eller annet sted i Europa må det nå produseres 50 kWh mer forurensende strøm, for å dekke det behovet som kunne vært dekket ved import av 50 kWh vannkraft fra Norge.
5. Disse 50 kWh produsert i dette andre landet fører til klimagassutslipp.

Dette betyr at din elbillading har ført til klimagassutslipp, selv om strømmen du bruker i seg selv er utslippsfri. Hvor stor er da gevinsten ved elbilen, i dette perspektivet?

Dersom du hadde hatt en fossilbil, så ville Norge kunne eksportert mer utslippsfri strøm. Men det blir kanskje da et regnestykke mot hvor effektiv (hvor god energiutnyttelse) fossilbilmotoren er, kontra kullkraftverket i det andre landet er?

1000kwh

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2454
    • Vis profil
Sv: Klimaeffekten av en ebil
« Svar #1 på: Onsdag 27. Januar 2021, klokken 12:51 »
Nå skal vel hele verden over til fornybar energi.

Uansett kraftkilde så er jo elbil bedre enn fossil, så spiller det noen rolle?


Orbit

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3206
    • Vis profil
Sv: Klimaeffekten av en ebil
« Svar #2 på: Onsdag 27. Januar 2021, klokken 12:53 »
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Zett

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 114
    • Vis profil
Sv: Klimaeffekten av en ebil
« Svar #3 på: Onsdag 27. Januar 2021, klokken 12:58 »
Siden fossile drivstoff stort sett gjøres om til varme og bare en liten del går til fremdrift, er det faktisk bedre å brukes strøm for fremdrift. Det er mindre utslipp ved å bruke gass for å lage støm enn å kjøre på fossilt. Kun hvis det er 100% kullkraft kan man diskutere om det er bedre med fossilt drivstoff.

Og som sikkert alle andre kommer til å si, energimiksen i Europa blir mer og mer fornybar, så er uansett en god ting å bytte til elbiler nå siden en ny bil varer i 15+ år.

Stranda

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 66
    • Vis profil
Sv: Klimaeffekten av en ebil
« Svar #4 på: Onsdag 27. Januar 2021, klokken 12:58 »
Her er en grei gjennomgang:
https://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894
Ja, jeg leste den i forkant av at jeg skrev innlegget. Og den omtaler ikke denne konkrete problemstillingen. Punkt 10 der er nærme, men svarer ikke på dette spørsmålet.

Stranda

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 66
    • Vis profil
Sv: Klimaeffekten av en ebil
« Svar #5 på: Onsdag 27. Januar 2021, klokken 13:02 »
Siden fossile drivstoff stort sett gjøres om til varme og bare en liten del går til fremdrift, er det faktisk bedre å brukes strøm for fremdrift. Det er mindre utslipp ved å bruke gass for å lage støm enn å kjøre på fossilt. Kun hvis det er 100% kullkraft kan man diskutere om det er bedre med fossilt drivstoff.
Her kan det innvendes at kullkraft vel er det siste som brukes, og bare hvis landet absolutt må. Det vil vel si at kullkraft er det første som skrus ned, når man importerer strøm. Så det vil i praksis bety at 50 kWh mindre vannkraft importert = 50 kWh mer kullkraft produsert. Selv om det også er andre kraftkilder inne i miksen forøvrig.

Marius Kotsbak

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2018
  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 480
    • Vis profil
Sv: Klimaeffekten av en ebil
« Svar #6 på: Onsdag 27. Januar 2021, klokken 13:12 »
Et viktig poeng er at evt. ekstra produksjon i Europa må det skaffes klimakvoter for, som derfor reduserer utslipp et annet sted, slik at nettoeffekten av dette er null, mens man sparer utslipp fra alternativt fossilbil.

I tillegg så lader man jo selvfølgelig elbilen om natta når strømmen er billig når man kan, og da er det kraftoverskudd normalt som må brukes opp via import til Norge. Hadde ikke eksporten skjedd er det en fare for at energien hadde blitt til varme for kråka, eller sløst bort noe annet sted.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13015
    • Vis profil
Sv: Klimaeffekten av en ebil
« Svar #7 på: Onsdag 27. Januar 2021, klokken 13:30 »
Her kan det innvendes at kullkraft vel er det siste som brukes, og bare hvis landet absolutt må. Det vil vel si at kullkraft er det første som skrus ned, når man importerer strøm. Så det vil i praksis bety at 50 kWh mindre vannkraft importert = 50 kWh mer kullkraft produsert. Selv om det også er andre kraftkilder inne i miksen forøvrig.
Det blir mer riktig å se på miksen av kraftproduksjon i de landene vi importerer fra.
Å forsøke å ilegge en ting skitten produksjon, en annen ren, en tredje produksjonsmiks, blir bare noe forbeholdt de med en agenda.

I ytterste konsekvens går hvert eneste nye borger i Norge, hvert nye hus, hver nye hytte, på ren kullkraft. Om den logikken skulle medført riktighet.
I andre enden av skalaen kan vi si pensjonisten på 95 år med sitt 100 år gamle hus går på ren kraft? Fordi det ikke er en ny forbruker i miksen?
BMW IX3 juni 2021
Model Y Performance reservert
Kia EV6 bestilt
Tidligere elbiler: VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Stranda

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 66
    • Vis profil
Sv: Klimaeffekten av en ebil
« Svar #8 på: Onsdag 27. Januar 2021, klokken 14:45 »
Her kan det innvendes at kullkraft vel er det siste som brukes, og bare hvis landet absolutt må. Det vil vel si at kullkraft er det første som skrus ned, når man importerer strøm. Så det vil i praksis bety at 50 kWh mindre vannkraft importert = 50 kWh mer kullkraft produsert. Selv om det også er andre kraftkilder inne i miksen forøvrig.
Det blir mer riktig å se på miksen av kraftproduksjon i de landene vi importerer fra.
Å forsøke å ilegge en ting skitten produksjon, en annen ren, en tredje produksjonsmiks, blir bare noe forbeholdt de med en agenda.

I ytterste konsekvens går hvert eneste nye borger i Norge, hvert nye hus, hver nye hytte, på ren kullkraft. Om den logikken skulle medført riktighet.
I andre enden av skalaen kan vi si pensjonisten på 95 år med sitt 100 år gamle hus går på ren kraft? Fordi det ikke er en ny forbruker i miksen?
Dette vil gjelde alt forbruk av strøm, som kunne vært løst ved annen energiproduksjon (som for eksempel en bensinmotor).

Ferry

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1818
    • Vis profil
Sv: Klimaeffekten av en ebil
« Svar #9 på: Onsdag 27. Januar 2021, klokken 14:47 »
3. Det er nå 50 kWh mindre utslippsfri strøm tilgjengelig for eksport fra Norge til utlandet.

Det renner vann tilsvarende 50 kWh forbi turbinen i stedet for gjennom.

Stranda

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 66
    • Vis profil
Sv: Klimaeffekten av en ebil
« Svar #10 på: Onsdag 27. Januar 2021, klokken 14:53 »
3. Det er nå 50 kWh mindre utslippsfri strøm tilgjengelig for eksport fra Norge til utlandet.

Det renner vann tilsvarende 50 kWh forbi turbinen i stedet for gjennom.
Det er i så fall interessant, hvis det stemmer. Hvorfor renner ikke vannet inn i turbinen, slik at det kan produseres strøm for eksport?

Marius Kotsbak

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2018
  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 480
    • Vis profil
Sv: Klimaeffekten av en ebil
« Svar #11 på: Onsdag 27. Januar 2021, klokken 15:01 »
Det kommer jo an på årstid og behov, samt eksportkapasitet (den blir bedre og bedre). Om vinteren går neppe mye vann forbi generatoren, men om sommeren skjer det nok ikke så sjelden.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13015
    • Vis profil
Sv: Klimaeffekten av en ebil
« Svar #12 på: Onsdag 27. Januar 2021, klokken 15:19 »
Her kan det innvendes at kullkraft vel er det siste som brukes, og bare hvis landet absolutt må. Det vil vel si at kullkraft er det første som skrus ned, når man importerer strøm. Så det vil i praksis bety at 50 kWh mindre vannkraft importert = 50 kWh mer kullkraft produsert. Selv om det også er andre kraftkilder inne i miksen forøvrig.
Det blir mer riktig å se på miksen av kraftproduksjon i de landene vi importerer fra.
Å forsøke å ilegge en ting skitten produksjon, en annen ren, en tredje produksjonsmiks, blir bare noe forbeholdt de med en agenda.

I ytterste konsekvens går hvert eneste nye borger i Norge, hvert nye hus, hver nye hytte, på ren kullkraft. Om den logikken skulle medført riktighet.
I andre enden av skalaen kan vi si pensjonisten på 95 år med sitt 100 år gamle hus går på ren kraft? Fordi det ikke er en ny forbruker i miksen?
Dette vil gjelde alt forbruk av strøm, som kunne vært løst ved annen energiproduksjon (som for eksempel en bensinmotor).
Som eksempelvis et aggregat hjemme og på hytta? Gasspalmer istedenfor terrassevarmer? Kjøleskap og platetopp kan gå på gass.
Skal en tenke slik blir det helt håpløst.
BMW IX3 juni 2021
Model Y Performance reservert
Kia EV6 bestilt
Tidligere elbiler: VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Håvar

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 281
    • Vis profil
Sv: Klimaeffekten av en ebil
« Svar #13 på: Onsdag 27. Januar 2021, klokken 16:00 »
Dette innlegget  (og artiklene det er referert til i den) kan kanskje være med på å gi trådstarter svar på spørsmålet sitt?
https://www.tekna.no/fag-og-nettverk/energi/energibloggen/energi-koster-energi/

Stranda

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 66
    • Vis profil
Sv: Klimaeffekten av en ebil
« Svar #14 på: Onsdag 27. Januar 2021, klokken 17:33 »
Her kan det innvendes at kullkraft vel er det siste som brukes, og bare hvis landet absolutt må. Det vil vel si at kullkraft er det første som skrus ned, når man importerer strøm. Så det vil i praksis bety at 50 kWh mindre vannkraft importert = 50 kWh mer kullkraft produsert. Selv om det også er andre kraftkilder inne i miksen forøvrig.
Det blir mer riktig å se på miksen av kraftproduksjon i de landene vi importerer fra.
Å forsøke å ilegge en ting skitten produksjon, en annen ren, en tredje produksjonsmiks, blir bare noe forbeholdt de med en agenda.

I ytterste konsekvens går hvert eneste nye borger i Norge, hvert nye hus, hver nye hytte, på ren kullkraft. Om den logikken skulle medført riktighet.
I andre enden av skalaen kan vi si pensjonisten på 95 år med sitt 100 år gamle hus går på ren kraft? Fordi det ikke er en ny forbruker i miksen?
Dette vil gjelde alt forbruk av strøm, som kunne vært løst ved annen energiproduksjon (som for eksempel en bensinmotor).
Som eksempelvis et aggregat hjemme og på hytta? Gasspalmer istedenfor terrassevarmer? Kjøleskap og platetopp kan gå på gass.
Skal en tenke slik blir det helt håpløst.
I prinsippet blir det jo slik. Så lenge det produseres kullkraft i kraftmarkedet som Norge er en del av, så vil alt strømforbruk i Norge bidra til å opprettholde denne produksjonen. All energiproduksjon som kan flyttes over fra strøm til andre (lokale) kilder vil bidra til å redusere kullkraftproduksjonen i Europa.

I prinsippet. Så er det sikkert noen praktiske ting som merkantile betingelser, begrensninger i eksportmuligheter, etc som spiller inn og gjør bildet mer komplisert.