Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Strømprisen på Østlandet til himmels

Startet av ID4, onsdag 09. desember 2020, klokken 13:55

« forrige - neste »

elektrolux

Sjekk ut denne videoen.

Personen bak bilen og videoen underviser i reparasjon av elektriske biler men har ikke lov å bytte et svidd stikk i garasjen sin.

Reglene bør revideres.

https://www.youtube.com/watch?v=8uG2PQk0OGM&ab_channel=caspar236
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Svein_H

Sitat fra: stefse på lørdag 06. februar 2021, klokken 12:16
Sitat fra: Svein_H på fredag 05. februar 2021, klokken 18:19
Stiller meg veldig tvilsom til at hengerlappen er et eksempel til etterfølgelse. Vi har klasse B med sine regler, BE med sine regler, og i de senere år også B96 som er et slags halvhjertet og tafatt forsøk på en mellomting av de to andre.

Hver for seg har de ulike klassene veldig tydelige regler, men i praksis er det vill vest når det gjelder hengerkjøring her i landet, det får vi gjentatte eksempler på i media omtrent hver eneste uke. Hvis elbransjen skal legge seg på samme nivå av "sertifisering" er jeg stygt redd for at det blir vill vest på dette området også, og det er noe vi absolutt ikke trenger! Nei, da velger jeg heller en faglært og godkjent elektriker, selv om det koster dyrt.

Det er mer enn nok av "proffe" hjemme-elektrikere allerede, om vi ikke skal få enda flere av de.
Mulig hengerlappen ikke er det beste eksempelet, men du misser litt av poenget her.
Man skal melde inn arbeidet som gjøres, slik at det er formalisert og kan kontrolleres.

Det er fint at du velger å benytte elektriker, men en god del av den voksne mannlige befolkningen mener seg i stand til å skifte en lysarmatur eller en stikkontakt. Det ligger litt i vår natur å fikse ting selv, og kanksje spesielt på hytta. Og en god del av dem igjen kunne hatt nytte av kjennskap til beste praksis og regelverk når de skal gjøre dette, samt å bli kontrollert på det de gjør. Å bli gitt tillit til at du klarer en jobb, vekker også ansvarsfølelse og mange vil antagelig legge flid i å gjøre arbeidet "etter boka" sågar bedre enn det en travel elektriker rekker å gjøre.
Vi har hvert år tragiske hyttebranner, men jeg tror fremdeles ikke løsningen er påbud om elektriker for den minste ting som skal gjøres, da dette vil bli resurskrevende og dessuten ignorert  av de som kanskje trenger opplæringen og informasjonen mest.

Nei, jeg tror nok heller det er du som misser poenget mitt. Ola Dunk er og har alltid vært seg selv nærmest, og hvis han kan spare noen kroner ved å ignorere regelverket og gjøre arbeidet selv er jo det bare et ekstra pluss, for han vet jo alltid best. Greit nok at regelverket kanskje er modent for en oppdatering, men å senke kravene slik at flere hobby-elektrikere plutselig får lov til å gjøre det de allerede har gjort ulovlig i mange år er i mine øyne i beste fall naivt, og en helt feil måte å angripe problemet på.

For å bruke hengerlapp-analogien: Man får ikke bedre hengerførere av å tillate flere å kjøre med tyngre henger, og de som allerede kjører ulovlig vil fortsette med det. Jeg sier ikke at hobby-elektrikere har dårligere moral enn hengerførere, men det er heller ingenting som tilsier at den er bedre.

At du velger å bruke "penis-kortet" og gjøre dette til en mannegreie får du stå for selv. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men jeg nærmer meg 50 og har byttet massevis av elektriske komponenter opp gjennom årene, men alt innenfor regelverket. Jeg kjenner også mange damer som bretter opp ermene og fikser ting helt utmerket på egen hånd, og sannsynligvis bedre enn mange "voksne mannfolk", så den vinklingen der blir bare for dum.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Wisd0m

Regelverket på el er overmodent for en liten liberalisering. Problemet nå er jo at man tar ifra folk med tilstrekkelig kompetanse muligheten til å koble selv, samtidig så medfører det at de samme personene snakker negativt om regelverket og skaper dårlige holdninger til det. Det bør innføres mulighet for kontroll og godkjenning av eget utført arbeid, slik at kvaliteten ivaretas, men det bør ikke være et mål å verne om EL&IT-medlemmers arbeidsplasser.

stefse

Sitat fra: Svein_H på lørdag 06. februar 2021, klokken 17:22
Sitat fra: stefse på lørdag 06. februar 2021, klokken 12:16
Sitat fra: Svein_H på fredag 05. februar 2021, klokken 18:19
Stiller meg veldig tvilsom til at hengerlappen er et eksempel til etterfølgelse. Vi har klasse B med sine regler, BE med sine regler, og i de senere år også B96 som er et slags halvhjertet og tafatt forsøk på en mellomting av de to andre.

Hver for seg har de ulike klassene veldig tydelige regler, men i praksis er det vill vest når det gjelder hengerkjøring her i landet, det får vi gjentatte eksempler på i media omtrent hver eneste uke. Hvis elbransjen skal legge seg på samme nivå av "sertifisering" er jeg stygt redd for at det blir vill vest på dette området også, og det er noe vi absolutt ikke trenger! Nei, da velger jeg heller en faglært og godkjent elektriker, selv om det koster dyrt.

Det er mer enn nok av "proffe" hjemme-elektrikere allerede, om vi ikke skal få enda flere av de.
Mulig hengerlappen ikke er det beste eksempelet, men du misser litt av poenget her.
Man skal melde inn arbeidet som gjøres, slik at det er formalisert og kan kontrolleres.

Det er fint at du velger å benytte elektriker, men en god del av den voksne mannlige befolkningen mener seg i stand til å skifte en lysarmatur eller en stikkontakt. Det ligger litt i vår natur å fikse ting selv, og kanksje spesielt på hytta. Og en god del av dem igjen kunne hatt nytte av kjennskap til beste praksis og regelverk når de skal gjøre dette, samt å bli kontrollert på det de gjør. Å bli gitt tillit til at du klarer en jobb, vekker også ansvarsfølelse og mange vil antagelig legge flid i å gjøre arbeidet "etter boka" sågar bedre enn det en travel elektriker rekker å gjøre.
Vi har hvert år tragiske hyttebranner, men jeg tror fremdeles ikke løsningen er påbud om elektriker for den minste ting som skal gjøres, da dette vil bli resurskrevende og dessuten ignorert  av de som kanskje trenger opplæringen og informasjonen mest.

Nei, jeg tror nok heller det er du som misser poenget mitt. Ola Dunk er og har alltid vært seg selv nærmest, og hvis han kan spare noen kroner ved å ignorere regelverket og gjøre arbeidet selv er jo det bare et ekstra pluss, for han vet jo alltid best. Greit nok at regelverket kanskje er modent for en oppdatering, men å senke kravene slik at flere hobby-elektrikere plutselig får lov til å gjøre det de allerede har gjort ulovlig i mange år er i mine øyne i beste fall naivt, og en helt feil måte å angripe problemet på.

For å bruke hengerlapp-analogien: Man får ikke bedre hengerførere av å tillate flere å kjøre med tyngre henger, og de som allerede kjører ulovlig vil fortsette med det. Jeg sier ikke at hobby-elektrikere har dårligere moral enn hengerførere, men det er heller ingenting som tilsier at den er bedre.

At du velger å bruke "penis-kortet" og gjøre dette til en mannegreie får du stå for selv. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men jeg nærmer meg 50 og har byttet massevis av elektriske komponenter opp gjennom årene, men alt innenfor regelverket. Jeg kjenner også mange damer som bretter opp ermene og fikser ting helt utmerket på egen hånd, og sannsynligvis bedre enn mange "voksne mannfolk", så den vinklingen der blir bare for dum.
Whatever.
Verden er nå engang slik den er, og det vi diskuterer er om det bør bli en tilpasning av regelverket deretter. De fleste ser ut til å være enig i det, og alle må forstå at de nye reglene selvfølgelig bare skal gjelde menn, helst med > 4cm skjegg og riktig religiøs overbevisning. :P

Og ja, jeg tror faktisk at man får flere og bedre hengerførere ved skikkelig opplæring.
Faktisk burde disse surrealistiske hengerklassene for bil fjernes, og all kjøring med hvilken som helst henger (bilen er godkjent for å trekke) krever et bevis på opplæring og gjennomført prøve for dette. Antagelig uten tilbakevirkende kraft, men dog.

Du tilkaller vel ikke en yrkessjåfør for å frakte hengeren din heller.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Svein_H

Sitat fra: stefse på lørdag 06. februar 2021, klokken 21:27
Sitat fra: Svein_H på lørdag 06. februar 2021, klokken 17:22
Sitat fra: stefse på lørdag 06. februar 2021, klokken 12:16
Sitat fra: Svein_H på fredag 05. februar 2021, klokken 18:19
Stiller meg veldig tvilsom til at hengerlappen er et eksempel til etterfølgelse. Vi har klasse B med sine regler, BE med sine regler, og i de senere år også B96 som er et slags halvhjertet og tafatt forsøk på en mellomting av de to andre.

Hver for seg har de ulike klassene veldig tydelige regler, men i praksis er det vill vest når det gjelder hengerkjøring her i landet, det får vi gjentatte eksempler på i media omtrent hver eneste uke. Hvis elbransjen skal legge seg på samme nivå av "sertifisering" er jeg stygt redd for at det blir vill vest på dette området også, og det er noe vi absolutt ikke trenger! Nei, da velger jeg heller en faglært og godkjent elektriker, selv om det koster dyrt.

Det er mer enn nok av "proffe" hjemme-elektrikere allerede, om vi ikke skal få enda flere av de.
Mulig hengerlappen ikke er det beste eksempelet, men du misser litt av poenget her.
Man skal melde inn arbeidet som gjøres, slik at det er formalisert og kan kontrolleres.

Det er fint at du velger å benytte elektriker, men en god del av den voksne mannlige befolkningen mener seg i stand til å skifte en lysarmatur eller en stikkontakt. Det ligger litt i vår natur å fikse ting selv, og kanksje spesielt på hytta. Og en god del av dem igjen kunne hatt nytte av kjennskap til beste praksis og regelverk når de skal gjøre dette, samt å bli kontrollert på det de gjør. Å bli gitt tillit til at du klarer en jobb, vekker også ansvarsfølelse og mange vil antagelig legge flid i å gjøre arbeidet "etter boka" sågar bedre enn det en travel elektriker rekker å gjøre.
Vi har hvert år tragiske hyttebranner, men jeg tror fremdeles ikke løsningen er påbud om elektriker for den minste ting som skal gjøres, da dette vil bli resurskrevende og dessuten ignorert  av de som kanskje trenger opplæringen og informasjonen mest.

Nei, jeg tror nok heller det er du som misser poenget mitt. Ola Dunk er og har alltid vært seg selv nærmest, og hvis han kan spare noen kroner ved å ignorere regelverket og gjøre arbeidet selv er jo det bare et ekstra pluss, for han vet jo alltid best. Greit nok at regelverket kanskje er modent for en oppdatering, men å senke kravene slik at flere hobby-elektrikere plutselig får lov til å gjøre det de allerede har gjort ulovlig i mange år er i mine øyne i beste fall naivt, og en helt feil måte å angripe problemet på.

For å bruke hengerlapp-analogien: Man får ikke bedre hengerførere av å tillate flere å kjøre med tyngre henger, og de som allerede kjører ulovlig vil fortsette med det. Jeg sier ikke at hobby-elektrikere har dårligere moral enn hengerførere, men det er heller ingenting som tilsier at den er bedre.

At du velger å bruke "penis-kortet" og gjøre dette til en mannegreie får du stå for selv. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men jeg nærmer meg 50 og har byttet massevis av elektriske komponenter opp gjennom årene, men alt innenfor regelverket. Jeg kjenner også mange damer som bretter opp ermene og fikser ting helt utmerket på egen hånd, og sannsynligvis bedre enn mange "voksne mannfolk", så den vinklingen der blir bare for dum.
Whatever.
Verden er nå engang slik den er, og det vi diskuterer er om det bør bli en tilpasning av regelverket deretter. De fleste ser ut til å være enig i det, og alle må forstå at de nye reglene selvfølgelig bare skal gjelde menn, helst med > 4cm skjegg og riktig religiøs overbevisning. :P

Og ja, jeg tror faktisk at man får flere og bedre hengerførere ved skikkelig opplæring.
Faktisk burde disse surrealistiske hengerklassene for bil fjernes, og all kjøring med hvilken som helst henger (bilen er godkjent for å trekke) krever et bevis på opplæring og gjennomført prøve for dette. Antagelig uten tilbakevirkende kraft, men dog.

Du tilkaller vel ikke en yrkessjåfør for å frakte hengeren din heller.

Jeg tenker jeg lar svaret ditt tale for seg selv, ytterligere kommentarer er overflødige.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Burger

Sitat fra: goggo på torsdag 04. februar 2021, klokken 19:53
I stedet for å kjefte på oss forbrukere så kan Statnett eller NVE eller hvem det nå er selv fikse dette problemet med høyt morraforbruk ved å sette ned nettleia på natta når forbruket er lavere.

Mvh
Hugo
Her treffer du godt Hugo.

En 32A Easee lader/Pulse/tibber kombo eller tilsvarende kunne hjulpet til å flytte ladinga man må ha til den tiden det passer best. Synes det er flaut å se hvor bakstreverske netteiere er og nekter å se mulighetene som finnes.

Eller om nettleia synker om natta så kan det være det som tipper forbruker til å gå i pluss med en powerwall eller tilsvarende løsning.

Måtte krangle bittelitt med nettleverandør da jeg ventet på Tibber Pulse, og måtte informere de at de hadde plikt til å åpne HAN kontakten så jeg kunne få ut data selv. Tok en del uker for de å fikse det og de har vistnok blitt mye bedre på det i senere tid. Men jeg synes det illustrerer netteiere veldig bra, de hadde holdt på å installere smartmålere i over ett år så vidt jeg husker, men å åpne opp for at forbruker kunne dra nytte av det. "Neh, hva du trenger det til?" var holdninga.

/rant
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

arthur

Hvis de skal opprettholde inntektene, og det skal de jo (vedtatt av et samlet storting) så må en reduksjon i pris på en andel av forbruket kompenseres med økt pris på dent øvrige forbruket.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

goggo

Sitat fra: arthur på tirsdag 09. februar 2021, klokken 13:45
Hvis de skal opprettholde inntektene, og det skal de jo (vedtatt av et samlet storting) så må en reduksjon i pris på en andel av forbruket kompenseres med økt pris på dent øvrige forbruket.
Ja da får det enda større effekt, og det er jo bra :)

Men dessuten er jo hovedargumentet at utbygging av linjenettet må gjøres i forhold til forbrukstoppene. Derfor sparer de utbyggingskostnader hvis de klarer å eliminere de største forbrukstoppene. Så det er ikke sikkert at de må øke prisen på dagtid som du sier for å ha samme overskudd som før.

Min nettleie fra Agder Energi er vanligvis betraktelig høyere enn strømregninga fra Tibber. Det monner derfor ikke så veldig mye at strømprisen varierer over døgnet.
Hvis de virkelig vil ha oss til å flytte strømforbruket bort fra toppene så må de derfor ha variabel nettleie også, i tillegg til variabel strømpris.


mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

arthur

Fikk nettopp strømregning og til min glede så er nettleien satt ned fra 48 til 44 øre, en hyggelig overraskelse. Når jeg i tillegg kun betaler 4,9 øre per kwh for kraftleddet så er strømmen svært billig i dag i mine øyne!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA