Klimaeffekten av en ebil

Startet av Stranda, onsdag 27. januar 2021, klokken 12:48

« forrige - neste »

DagfinnN

Sitat fra: Stranda på tirsdag 09. februar 2021, klokken 08:25
Kan du vise meg den eller de artiklene som dokumenterer at oppvarmingen er menneskeskapt? Gjerne noe som ikke er bak en betalingsmur. Hovedpoenget mitt er at denne informasjonen burde være lett tilgjengelig. Når klimaspørsmålet er så utrolig viktig, og utløser et enormt forbruk av ressurser, så bør denne informasjonen være lett og åpent tilgjengelig for alle.
Dette her er tullprat og bortkastet tid. Alle unntatt de som har en agenda, vet dette. Og ber du noen vise dette, herregud, tar 2 sek. finne på google.
https://www.carbonbrief.org/analysis-why-scientists-think-100-of-global-warming-is-due-to-humans
Kan du ikke bare gå tilbake til resett og document.no og skrive til dine ekko-kamerater?
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Stranda

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 09. februar 2021, klokken 08:30
Kan du vise meg den eller de artiklene som dokumenterer at oppvarmingen er menneskeskapt? Gjerne noe som ikke er bak en betalingsmur. Hovedpoenget mitt er at denne informasjonen burde være lett tilgjengelig. Når klimaspørsmålet er så utrolig viktig, og utløser et enormt forbruk av ressurser, så bør denne informasjonen være lett og åpent tilgjengelig for alle.
Dette her er tullprat og bortkastet tid. Alle unntatt de som har en agenda, vet dette. Og ber du noen vise dette, herregud, tar 2 sek. finne på google.
https://www.carbonbrief.org/analysis-why-scientists-think-100-of-global-warming-is-due-to-humans
Kan du ikke bare gå tilbake til resett og document.no og skrive til dine ekko-kamerater?
Takk, skal se på dette. Og så trenger du ikke ta den nedlatende tonen, det er helt unødvendig på et hyggelig forum som dette. De to nettstedene du refererer til har jeg knapt vært innom noen gang.

Gardin

Let så skal du finne! Veldig mye fagfellevurdert forskning er åpent tilgjengelig for alle. Du finner mye mer enn de fleste av oss rekker å lese åpent på nett. Er du interessert i litt eldre artikler kan du ta en tur på biblioteket, og de kan skaffe deg utrolig mye. Litt egeninnsats er riktignok påkrevd.

Du kan jo begynne med denne:
http://facetas.sdsu.edu/arrhenius_paper_1896.pdf
Dette var den første artikkelen som beviste potensialet for menneskeskapt global oppvarming pga. CO2. Merk årstallet: 1896.

Uansett, det er bra å være skeptisk, men husk da å være like skeptisk til anti-vitenskap som du er til vitenskapen. «Klimarealistene» og lignende grupper er lett å avsløre hvis man gidder å undersøke påstandene deres.

Tjomsas

Sitat fra: hgs på mandag 08. februar 2021, klokken 21:48
Nature er jo et av verdens aller mest annerkjente naturvitenskapelige tidsskrift, og det er svært høy akademisk standard på det som blir publisert her. Artikler i media MÅ nødvendigvis bli (svært) forenklede versjoner av det som publiseres. Det er haugevis med referanser til hvem som har skrevet artiklene hvis du går inn og leser. Det er ikke 'noen som har regnet ut noe' og skrevet litt anonymt om regnestykket sitt i vanlig ukeblad.  Hva stoler du på hvis du ikke stoler på forskning som så til de grader blir ettergått og kritisert om noen finner svakheter. Hva er bedre?   

Syns denne forklarer det ganske fint:

https://skepticalscience.com/empirical-evidence-for-global-warming.htm

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA