Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Klimaeffekten av en ebil

Startet av Stranda, onsdag 27. januar 2021, klokken 12:48

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Nei til klimasvindel på fredag 29. januar 2021, klokken 11:07
*HVIS* Klimarealistene med deres fagfolk hadde servert sprøyt, så ville kommentaren din gått dette en høy gang, på sprøytskalaen. Du bedriver tydeligvis et skittent spill hvor rett og galt er snudd opp ned.
Dette blir vel som å snakke til veggen, men det er på tide å komme seg ut av ekkokammeret. Les f.eks denne:
https://www.dagsavisen.no/debatt/klimarealistene-tar-feil-1.1182222

Klimarealistene ser ut til å være en gjeng endringsuvillige gamle gubber med for mye fritid IMO.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Dessverre er det en og annen som leser slike obskure kilder og trykker dem hardt til sitt bryst. Det nytter naturligvis bare i lukkede fora for spesielt interesserte, men slik fordreielse av virkeligheten kan i ytterste konsekvens bli farlig. Se bare på USA og hva som har skjedd under Trump. Det finnes ingen grenser for hva folk kan finne på å tro på.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

PF

Men fortsatt er det viktig at alle stemmer kommer frem, slik at påstandene deres kan ettergås. Det er det som bringer verden fremover også forskning.

Om klimarealistene har rett eller ei skal jeg ikke uttale meg så mye om, men siden de består av en gruppe erfarne forskere så må de selv være overbevist om at funnene de har gjort er riktig, og materialet må stamme fra et eller annet sted.

Det farligste som kan skje er at politisk korrektheten stopper folk fra å ha sine egne meninger. Se f.eks. over Atlanteren, der er faktisk tiltroen til en stor gruppe mennesker vurderingsevne så liten at de forskåner dem fra ytringer fra presidenten i landet. Det er farlig trend.

vinterdekk

Sitat fra: PF på fredag 29. januar 2021, klokken 13:05
Det farligste som kan skje er at politisk korrektheten stopper folk fra å ha sine egne meninger. Se f.eks. over Atlanteren, der er faktisk tiltroen til en stor gruppe mennesker vurderingsevne så liten at de forskåner dem fra ytringer fra presidenten i landet. Det er farlig trend.

Om man plukker meningene sine fra tull fra facebook og youtube og dermed vet bedre enn fagfolk (klima/vaksineforskere) så er det noen andres meninger man sprer.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

#34
Dette sporer helt av, men folk som gjør opp meninger på syltynt grunnlag og magefølelse er de første som blir forført av konspirasjonstull. Jeg har selv gått opp den stien og ble forført av 9/11 "dokumentarer" som viste at tvillingtårnene raste sammen pga. utplasserte sprengladninger og hemmelige tunneller og har sikkert svelget noen andre tull og fjas-teorier oppigjennom årene. Har begynt å skjønne at selv om en konspirasjonsteori kommer pent innpakket så blir den ikke sann. Folk burde vite bedre enn å høre på klimarealistene.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Nei til klimasvindel

Sitat fra: vinterdekk på fredag 29. januar 2021, klokken 14:29
Folk burde vite bedre enn å høre på klimarealistene.

Forklar gjerne hvorfor "folk burde vite dette". Basert på intuisjon kanskje?
Er det fordi de er impregnert med info om det motsatte, via massemedia, totalt uten dokumentasjon?
De realistiske forholdet seg til faktabasert kilder og ikke magisk "konsensus".

vinterdekk

#36
Nei, jeg er ferdig snakket og tråden sporer bare av.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

turfsurf

Sitat fra: PF på fredag 29. januar 2021, klokken 13:05

Om klimarealistene har rett eller ei skal jeg ikke uttale meg så mye om, men siden de består av en gruppe erfarne forskere så må de selv være overbevist om at funnene de har gjort er riktig, og materialet må stamme fra et eller annet sted.

Erfarne forskere kan de kanskje være, men klimaforskere er de ikke.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: Nei til klimasvindel på fredag 29. januar 2021, klokken 15:19
Sitat fra: vinterdekk på fredag 29. januar 2021, klokken 14:29
Folk burde vite bedre enn å høre på klimarealistene.

Forklar gjerne hvorfor "folk burde vite dette". Basert på intuisjon kanskje?
Er det fordi de er impregnert med info om det motsatte, via massemedia, totalt uten dokumentasjon?
De realistiske forholdet seg til faktabasert kilder og ikke magisk "konsensus".


På den ene siden har man en liten gruppe avdankede "vitenskapsfolk" som stort sett har holdt på med alt annet en klimaforskning. Som synser i vei uten noen form for kvalitetssikring.

På den andre siden har man en stor gruppe klimaforskere, fra en rekke anerkjente forskningsinstitusjoner. Som har publisert mengder med fagfellevurderte publikasjoner.

Og så lurer du på hvem av dem du skal stole på?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Amoss

Sitat fra: automat på fredag 29. januar 2021, klokken 16:44
Og så lurer du på hvem av dem du skal stole på?

Etter hva jeg har sett så er det eneste vedkommende lurer på hvordan vedkommende best kan «å lokke andre inn i meningsløse og endeløse diskusjoner [som ikke handler om temaet og sløser bort tid]».
(sitat Wikipedia)
Model S 85D

Øyvind.h

Det handler på ingen måte om konsensus eller massemedia. Det handler om å lese og vurdere selv.
En bør vite bedre fordi det stort sett er så åpenlyst og lett å vise hvorfor påstandene fra slike kilder er feil. Det handler om kritisk sans, rett og slett.

De som støtter slike smale alternative tolkninger er de som soleklart viser mest slepphendt omgang med fakta og realisme. Men påberoper seg det motsatte og skylder på alt fra media og politisk korrekthet, til konspirasjoner og folks manglende evne til å "tenke selv".
Internett kan være svært skadelig for mange.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Wibla

Sitat fra: Nei til klimasvindel på fredag 29. januar 2021, klokken 15:19
Sitat fra: vinterdekk på fredag 29. januar 2021, klokken 14:29
Folk burde vite bedre enn å høre på klimarealistene.

Forklar gjerne hvorfor "folk burde vite dette". Basert på intuisjon kanskje?
Er det fordi de er impregnert med info om det motsatte, via massemedia, totalt uten dokumentasjon?
De realistiske forholdet seg til faktabasert kilder og ikke magisk "konsensus".
For å svare deg linje for linje:

Intuisjon? Nei, basert på sunn kildekritikk.
Uten dokumentasjon? Nei, vitenskapen faktisk er klar, og de aller fleste som har tatt videregående skole med naturfag har nok innsikt til å forstå hvordan dette funker (i grove trekk). For de av oss som har høyere utdanning (med mer fysikk) blir dine feilaktige påstander bare mer åpenbart feilaktige.
Dette magiske konsensuset du sikter til er på ingen måte magisk, men har sitt utspring i solid forskning, som rent tilfeldigvis de fleste forskerne er enige i, fordi dataene utelukker noen annen fornuftig konklusjon.

Det er vel snart på tide at noen i ledelsen i Elbilforeningen får noen skarpe spørsmål om hvorvidt din fortsatte tilstedeværelse på forumet de er ansvarlige for reflekterer positivt på Elbilforeningen og Elbilforumet eller ei.
2018 Tesla Model S 75D

Nei til klimasvindel

Sitat fra: Wibla på fredag 29. januar 2021, klokken 17:42
Sitat fra: Nei til klimasvindel på fredag 29. januar 2021, klokken 15:19
Sitat fra: vinterdekk på fredag 29. januar 2021, klokken 14:29
Folk burde vite bedre enn å høre på klimarealistene.

Forklar gjerne hvorfor "folk burde vite dette". Basert på intuisjon kanskje?
Er det fordi de er impregnert med info om det motsatte, via massemedia, totalt uten dokumentasjon?
De realistiske forholdet seg til faktabasert kilder og ikke magisk "konsensus".
For å svare deg linje for linje:

Intuisjon? Nei, basert på sunn kildekritikk.
Uten dokumentasjon? Nei, vitenskapen faktisk er klar, og de aller fleste som har tatt videregående skole med naturfag har nok innsikt til å forstå hvordan dette funker (i grove trekk). For de av oss som har høyere utdanning (med mer fysikk) blir dine feilaktige påstander bare mer åpenbart feilaktige.
Dette magiske konsensuset du sikter til er på ingen måte magisk, men har sitt utspring i solid forskning, som rent tilfeldigvis de fleste forskerne er enige i, fordi dataene utelukker noen annen fornuftig konklusjon.

Konsensusen er en liksom-konsensus. Derfor omtales den alltid som "forskerne" eller "vitenskapen", og meget sjelden ved navn på disse (hvem er de egentlig?).

Motpolene derimot til disse står i veldig sterk kontrast til den såkalte/innbildte konsensus, men siden disse sjelden inntas i media er det dannet grupperinger, organisasjoner, som har vært tema her inne flere ganger.
Det være seg de over 30.000 underskriftene (A:Petitionproject, B:Richard Lindzen-gruppa med 500 og f.eks. norske Klimarealistene).

Jeg lurer fortsatt på hvem som fortsatt vil stikke seg ut for å fronte såkalt konsensus. Kom det noen navn i det hele tatt? Hvor mange?

Ingen vits å komme med Michael Mann og hans falske hockeystick lenger. Den er avslørt grundig.



Sitat
Det er vel snart på tide at noen i ledelsen i Elbilforeningen får noen skarpe spørsmål om hvorvidt din fortsatte tilstedeværelse på forumet de er ansvarlige for reflekterer positivt på Elbilforeningen og Elbilforumet eller ei.

Jeg er her fordi jeg er opptatt av sannhet og rettferdighet, ikke for å hjelpe noen å tjene penger på en falsk grønn agenda. Jeg har skjønt at flere ikke liker sannheten.

DagfinnN

Sitat fra: Nei til klimasvindel på onsdag 03. februar 2021, klokken 12:50
Jeg er her fordi jeg er opptatt av sannhet og rettferdighet, ikke for å hjelpe noen å tjene penger på en falsk grønn agenda. Jeg har skjønt at flere ikke liker sannheten.
Det tror jeg ikke på.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

automat

Sitat fra: Nei til klimasvindel på onsdag 03. februar 2021, klokken 12:50

Motpolene derimot til disse står i veldig sterk kontrast til den såkalte/innbildte konsensus, men siden disse sjelden inntas i media er det dannet grupperinger, organisasjoner, som har vært tema her inne flere ganger.
Det være seg de over 30.000 underskriftene (A:Petitionproject, B:Richard Lindzen-gruppa med 500 og f.eks. norske Klimarealistene).


Har noen av disse 30.000 publisert fagfellevurdert forskning om klima?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA