Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elektrisk Turbo GT Performance

Startet av OhmPaPa, tirsdag 09. februar 2021, klokken 22:30

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: SHN på torsdag 11. februar 2021, klokken 09:35
Sitat fra: automat på torsdag 11. februar 2021, klokken 08:28
Ville du byttet ut batteriet ditt med ett du ikke kjenner tilstanden til, eller vet hvordan har blitt behandlet?

Batteribytte forutsetter nok at man leier batteriet, ikke eier det. Og batterileie har ikke hatt noen suksess, i hvertfall ikke i Norge.

Det blir en logistiikkutfordring også. Med utbygging av batteribyttestasjoner, som skal ha nok batterier på lager til alle mulige biler.

Nio bytter batteri i dag på 3 minutter:
https://elbil.no/kommer-til-norge-elbilene-som-kan-bytte-batteri-pa-tre-minutter/
Det er ikke det rent tekniske som er problemt. Det er det øknomiske. Hvordan skal dette bli lønsomt? De må jo enten ha rimelig heftig strømforsyning for å lade alle batteriene de bytter, eller et stort lager.Jeg tror dette er like dødfødt som hydrogen. Kun drevet av et ensidig fokus på fylletid.

Makskapasiteten på 20 biler i timen er jo ikke noe mer enn det en vanlig Tesla superladerstasjon klarer. Kapasiteten til batteriene man til enhver tid må ha på lager i en batteribyttestasjon kan like gjerne brukes som bufferbatteri i en ladestasjon.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

SHN

@automat, min kommentar var på innlegget til @RJK om st msn må slite å ta igjen påfyllingstiden.

Sitat fra: RJK på onsdag 10. februar 2021, klokken 08:51Da står man igjen med påfyllingstid, som blir det siste ene halmstrået. Den er den eneste jeg ser man vil slite med å ta igjen. Selv 5 minutter 0-80 vil ikke være kjapt nok på bane.


Det jeg ville frem til at vi ikke kjenner alle løsningene som kommer i fremtiden. @RJK sikter til at 5 min minutter 0-80 ikke vil være kjapt nok på bane. Jeg nevnte batteribytte og kunne også ha nevnt induksjonsfelt i veibanen osv. av teknologi vi kjenner til i dag. Hva som kommer av ny teknologi i fremtiden, vet jeg ikke..... ;)
Trøndelag  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - solgt ◊ Taycan 4S+ 2020

RJK


Sitat fra: SHN på torsdag 11. februar 2021, klokken 07:18
Sitat fra: RJK på torsdag 11. februar 2021, klokken 01:15Lite sannsynlig, da man skal rekke å kjøre på rampa, koble av kabler, skru av batteriet, fjerne det fra bil, og så reversere prosessen. Og så skal det sikkert kjøres en kjapp funksjonstest for å være sikker på at alt fungerer  fint, før man lar bil kjøre av rampa igjen. Greit, Tesla klarte dette raskere enn å fylle en ice-bil full (klarte vel nesten3 biler på samme tiden), men sekunder? Det tror jeg ikke.

Det skjer jo stadig utvikling på området. Hva om batteriet holdes oppe av et magnet felt?
Bilen kommer inn på depoet kjører over en rampe, magnetfeltet deaktiveres og batteriet frakobles og "faller ned". Bilen triller videre over et nytt batteri hvor magnetfeltet aktiveres og nytt oppladet batteri løftes opp og tilkobles som en enorm Magsafe. Jeg sier ikke at det blir sånn, men jeg tror ikke vi i dag har tenkt ut alle løsninger som kommer i fremtiden ;)


Sikkert en mulig løsning, for bane-biler. For den jevne elbileier, så er det vel overkill-løsning. Men ikke helt dum idé det nei. ;)

Sitat fra: automat på torsdag 11. februar 2021, klokken 08:28
Sitat fra: SHN på torsdag 11. februar 2021, klokken 07:18

Det skjer jo stadig utvikling på området. Hva om batteriet holdes oppe av et magnet felt?
Bilen kommer inn på depoet kjører over en rampe, magnetfeltet deaktiveres og batteriet frakobles og "faller ned". Bilen triller videre over et nytt batteri hvor magnetfeltet aktiveres og nytt oppladet batteri løftes opp og tilkobles som en enorm Magsafe. Jeg sier ikke at det blir sånn, men jeg tror ikke vi i dag har tenkt ut alle løsninger som kommer i fremtiden ;)


Ville du byttet ut batteriet ditt med ett du ikke kjenner tilstanden til, eller vet hvordan har blitt behandlet?

Batteribytte forutsetter nok at man leier batteriet, ikke eier det. Og batterileie har ikke hatt noen suksess, i hvertfall ikke i Norge.

Det blir en logistiikkutfordring også. Med utbygging av batteribyttestasjoner, som skal ha nok batterier på lager til alle mulige biler.


Tenker at i et løp, så eier vel teamet flere batterier, så problematikken vil nok være uvesentlig for de fleste.

For de fleste så vil 5 minutter lading være absolutt raskt nok, og kanskje endog for raskt... ;)

Sitat fra: SHN på torsdag 11. februar 2021, klokken 12:41
@automat, min kommentar var på innlegget til @RJK om st msn må slite å ta igjen påfyllingstiden.

Sitat fra: RJK på onsdag 10. februar 2021, klokken 08:51Da står man igjen med påfyllingstid, som blir det siste ene halmstrået. Den er den eneste jeg ser man vil slite med å ta igjen. Selv 5 minutter 0-80 vil ikke være kjapt nok på bane.


Det jeg ville frem til at vi ikke kjenner alle løsningene som kommer i fremtiden. @RJK sikter til at 5 min minutter 0-80 ikke vil være kjapt nok på bane. Jeg nevnte batteribytte og kunne også ha nevnt induksjonsfelt i veibanen osv. av teknologi vi kjenner til i dag. Hva som kommer av ny teknologi i fremtiden, vet jeg ikke..... ;)


Hvor langt inn i fremtiden? Min drøm er en energikilde som varer mer enn lenge nok for min levetid, og som sikkert blir arvet og gjenbrukt etter min levetid. Og transport over distanser,  løses ved teknologi som kan zappe meg og bilen min, med passasjerer fra Oslo til Miami, til LA, og så kanskje Tokyo og Sydney på bare noen minutter for hvert bytt av destinasjoner.


Men slikt skjer nok ikke på mange hundre år. Inntil videre får en passe kjapp bil som lades mer enn tilstrekkelig på 5-15 minutter, som jeg kan ha både passasjerer og noe bagasje med med meg, være tilstrekkelig i mange år.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

02jan

Hang ikke helt med på de siste innleggene, men sporer tilbake til trådens tema.
Enig med flere her, ingen av de nevte biler Audi GT, porsche osv, er etter min forståelse ekt Grand Touring/Gran Tourissimo biler.

I bilverden er dette min favoritt type, og har hatt GT (ekte) bil tidliger. Har også eid en fantastisk Audi GT fra 1985, langt panser, stor potent maskin, god plass til 2 med bagasje, 2 dører.

At Bl.a BMW klistret på GT emblem på bakluka på sine 5 dørs CombiCouper, gjør ikke at også andre 5 dørs CC biler til GT, isåfall ville de som kjørte Camry og scorpio på 80 tallet kjørt GT bul uten å være klar over dette.

Nå skal jeg ikke stikke under en stol at man på den tiden fikk kjøpt Peugot 305 Stasjonsvogn (break) og Citroen AX med GT emblem fra fabrikk, så ikke første gang noen har prøvd å lure meg på dette.

Av Turbo GT biler, ville jeg fortsatt hatt Audi UR-Quattro og Ferrari 288 GTO hengt opp veggen. (Orker ikke diskuter hvorfor også elbiler burde ha Turbo emblem).

Skulle gjerne hatt en av de nevte elbiler, men på tide å finne egne modelbetegnelser ?her har iallefall Tesla vært fair.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA